Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door briitje
#3014344
Goede avond,

Ik ben nou eigenlijk wel benieuwd of iemand wel eens de energiekosten heeft berekend van een voedseldroger.  8)

Ikzelf heb een Bielmeijer, wat 300 watt verbruikt. Gemiddeld staat zo een droger 30 uur aan.
En er zit geen thermostat op. Dus de droger blijft verhitten.

Ik ben in laag tarief 21,04 (als ik dit goed heb gelezen/berekend (essent)) kwijt per kWh.

Wat zullen dan de kosten in euro's zijn? Is het wel rendabel buiten de voordelen van puur natuur, weet wat je geeft ect ect.

Misschien is het een makkelijk sommetje, maar ik en cijfers .....  :-X :-[
Laatst gewijzigd door briitje op za 01 nov 2014, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door renate1985
#3014350
Eerlijk? Nooit naar gekeken.
We drogen meteen een grote lading snacks waar onze jongens lang mee doen. Onze allergie hond heeft met zelf gemaakte snacks nergens last van en dat is voor ons het belangrijkste.
Voor ons is het dus zeker wel rendabel.

Onze voedseldroger verbruikt trouwens 600watt per uur.
Edit: net snel berekend en hij verbruikt €3,00 wanneer hij 24uur aanstaat.
Laatst gewijzigd door renate1985 op zo 02 nov 2014, 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door BusKay
#3014370
[quote="briitje"]
Ikzelf heb een Bielmeijer, wat 300 watt verbruikt. Gemiddeld staat zo een droger 30 uur aan.
En er zit geen thermostat op. Dus de droger blijft verhitten.
Ik ben in laag tarief 21,04 (als ik dit goed heb gelezen/berekend (essent)) kwijt per kWh.
Misschien is het een makkelijk sommetje, maar ik en cijfers .....  :-X :-[
[/quote]

=  € 1,8936
Door Mowgli
#3014680
De Sedona verbruikt 550 W per uur op vol vermogen bij de hoogste temperatuur voller dat is 0,55kWh x 12 uur droogtijd x 0,24 Euro per Kilowatt = 1,58 Euro stroomkosten.
Maar de Sedona verwarmt niet non-stop 12 uur met 550W, omdat de thermostaat de verwarming tussendoor uitschakelt en weer inschakelt als de temperatuur dreigt te zakken. Hierdoor liggen de stroomkosten onder 1,78 Euro, vooral als je niet op de hoogste temperatuur droogt. Ik droog zelf meestal op 45 graden en heb dan ook nog de onderste fan uitgeschakeld en deel het apparaat in 2-en met de dichte tray.

edit: bron: Ebay-verkoper
Door briitje
#3014921
[quote="BusKay"]
=  € 1,8936
[/quote]

Mag ik vragen hoe je de berekening hebt gedaan? Dan snap ik het hopelijk ook  ::).

Nu maak ik alleen een foutje. Hij gebruikt 300 watt op stand 1, maar stand 3 is al 700 watt..  :'(

[quote="Extreme"]
Ik heb er nog geen een, maar met zoeken welke het evt. zou kunnen worden kwam ik dit tegen.

http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkw ... keer-.html
[/quote]

Nou ben bang dat dit voor de Bielmeijer niet geld hoor  :o
Door briitje
#3014926
[quote="Mowgli"]
De Sedona verbruikt 550 W per uur op vol vermogen bij de hoogste temperatuur voller dat is 0,55kWh x 12 uur droogtijd x 0,24 Euro per Kilowatt = 1,58 Euro stroomkosten.
Maar de Sedona verwarmt niet non-stop 12 uur met 550W, omdat de thermostaat de verwarming tussendoor uitschakelt en weer inschakelt als de temperatuur dreigt te zakken. Hierdoor liggen de stroomkosten onder 1,78 Euro, vooral als je niet op de hoogste temperatuur droogt. Ik droog zelf meestal op 45 graden en heb dan ook nog de onderste fan uitgeschakeld en deel het apparaat in 2-en met de dichte tray.

edit: bron: Ebay-verkoper
[/quote]

Als ik het volgens jou berekening uitreken met 700 watt (ongeveer 60 graden). Is het toch als volgt: 0.7 kwh x 24 uur (meestal droog ik dingen zolang) x €0.25 kwh = €4,20  :o De Bielmeijer droogt wel constant helaas.
Door briitje
#3014936
Afbeelding

Nu wil ik de precieze kosten uitrekenen, maar kunnen jullie bevestigen of ik dit wel goed uit reken.

14,34 cent energiebelasting + 8,40 cent in piektarief = 22,74 cent. Moet ik hier nog vastrecht bij optellen en/of opslag van duurzame energie?
Door K&D
#3014996
een Bomann vraagt 250Watt per uur. Dat is per 4 uur 1kWh. Als hij (hier vaak wel) 2 dagen aan het drogen is, dan is het verbruik 48:4 = 12 kWh. Voor het gemak reken ik 0,25 voor 1Kwh. Een lange droogbeurt kost dan 3 euro.
Met dungesneden plakken kost het minder tijd. Dan kost het de helft.
Wat kost 1 kWh?De stroomprijs schommelt. 1 kWh kost momenteel (prijspeil 2013-2014) ongeveer € 0,23 per kWh stroom. Van dit bedrag is € 0,07 voor de stroom zelf, € 0,035 van dit bedrag is voor de btw en € 0,12 zijn kosten voor energiebelasting. De precieze kosten van 1 kWh zijn mede afhankelijk van je energieleverancier en je verbruik. Je weet nu wat 1 kWh gemiddeld kost. Toch zijn verschillen in stroomprijzen groot tussen energieleveranciers. Hoe je erachter kunt komen welke leverancier de laagste kosten voor 1kWh hanteert lees je hieronder.
Door Mowgli
#3018289
[quote="briitje"]
Als ik het volgens jou berekening uitreken met 700 watt (ongeveer 60 graden). Is het toch als volgt: 0.7 kwh x 24 uur (meestal droog ik dingen zolang) x €0.25 kwh = €4,20  :o De Bielmeijer droogt wel constant helaas.
[/quote]Sorry, ik las je vraag nu pas.
Ja, jouw berekening klopt, maar ik las, dat jij €0,21 betaalt per kwh, dus dat scheelt weer iets in prijs.

Verder moet je natuurlijk ook kijken naar de kosten van natuurlijk gedroogde snacks als je deze in de winkel  koopt. Goede kwaliteit is vaak ook duur. En als je zelfs je snacks droogt, weet je natuurlijk ook precies wat er in zit; dat er geen conserveringsmiddelen, zout of suiker gebruikt wordt. En met 1 droogbeurt kun je best veel snacks drogen.
Door Mowgli
#3018293
[quote="briitje"]
Moet ik hier nog vastrecht bij optellen en/of opslag van duurzame energie?
[/quote]Je zou ze kunnen meerekenen, maar het zijn vaste kosten die je iedere maand bovenop je stroomverbruik moet betalen en deze zijn altijd gelijk.
Als je vastrecht en opslag ook mee wilt nemen in je totaal plaatje, moet je je jaarlijks verbruik in kwh weten. Als je dan deze kosten deelt door je jaarverbruik, weet je hoeveel je per kwh aan vastrecht en opslag betaalt.
Door briitje
#3018300
[quote="Mowgli"]
Je zou ze kunnen meerekenen, maar het zijn vaste kosten die je iedere maand bovenop je stroomverbruik moet betalen en deze zijn altijd gelijk.
Als je vastrecht en opslag ook mee wilt nemen in je totaal plaatje, moet je je jaarlijks verbruik in kwh weten. Als je dan deze kosten deelt door je jaarverbruik, weet je hoeveel je per kwh aan vastrecht en opslag betaalt.
[/quote]

bij jou 0,25 cent, heb je daar die kosten wel of niet bij berekend? of is het enkel berekend net als mij met energiebelasting en piek/dal tarief?

Nu droog je de producten nooit 24 uur op de hoogste stand (daar vergiste ik me in), vaak wel op 500 watt. Dus het word wel iets goedkoper.
Welke droger heb jij dat die op de hoogste stand 'maar' 550 watt droogt?
Door Mowgli
#3018515
[quote="briitje"]
bij jou 0,25 cent, heb je daar die kosten wel of niet bij berekend? of is het enkel berekend net als mij met energiebelasting en piek/dal tarief?

Nu droog je de producten nooit 24 uur op de hoogste stand (daar vergiste ik me in), vaak wel op 500 watt. Dus het word wel iets goedkoper.
Welke droger heb jij dat die op de hoogste stand 'maar' 550 watt droogt?
[/quote]Die 0,25 zijn alleen de stroomkosten zelf, maar dit is niet wat ik betaal, ik heb het van een Duitse verkoper van Sedona apparaten van Ebay. Ik heb zelf ook de Sedona, ik droog meestal op 40 graden en heb dan maar de helft in gebruik (ik heb maar 1 kat en een halve droger is genoeg voor meerdere maanden). Dus ik gebruik dan alleen de bovenste ventilator (de Sedona heeft 2 ventilatoren) en deel met een gesloten tray de Sedona in 2-en, zodat de warme lucht alleen in het bovenste deel blijft.
Door orinake
#3018521
K&D schreef: een Bomann vraagt 250Watt per uur. Dat is per 4 uur 1kWh. Als hij (hier vaak wel) 2 dagen aan het drogen is, dan is het verbruik 48:4 = 12 kWh. Voor het gemak reken ik 0,25 voor 1Kwh. Een lange droogbeurt kost dan 3 euro.
Met dungesneden plakken kost het minder tijd. Dan kost het de helft.
Valt op zich best mee voor mij dan...
ik heb gedroogd ongeveer 2.5 - 3kg snacks per droogbeurt voor 3€ dan :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door