Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3014568
Oscar heeft last van de eeltplekken op zijn ellebogen. Eentje is ook echt aangedaan geweest, rode plekken en wondjes. Na het smeren van honingzalf is dat aardig over.
Zolang ik honingzalf smeer gaat het wel. Maar zodra ik er mee stop begint hij na een dag of wat weer met soppen. En dat doet ie nogal vaak, uitgebreid en luidruchtig. Anders dat de plekken er drijfnat van worden, geeft dat niet al te veel problemen. Maar hij doet dat niet voor niets natuurlijk en het is na een tijdje ook wel wat onsmakelijk al dat gesop.

Zijn er specifieke dingen met zulke plekjes bekend? Het zijn jaren gewoon doodnormale eeltplekjes van het liggen geweest. Kan op zo'n plekje iets als een mijt zich manifesteren? Of kan zoiets plaatselijk ontstoken raken? Ik heb geen idee, maar ik dacht, vraag hier toch even voordat ik een ritje dierenarts overweeg.

Ik kan natuurlijk ook veel langer honingzalf smeren, maar ik heb het idee dat dat het ook wat nattig houdt. Ik heb ook witte leem in huis, daar kan ik vast net als van groene leem een papje van maken. Is dat een idee misschien? (Zo ja, we hebben vloerbedekking, geeft zoiets vlekken?)

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3014577
hannabelgje schreef: Is er ooit gekeken naar artrose in zijn ellebogen? Zo lang hij er met smeren afblijft lekker blijven smeren.
Nee, hij laat zich niet verdoven dus alles voor de overgang lendewervels ribbenkast is niet onderzocht. Die houdingen zijn niet te doen zonder verdoving en met zoveel angst.
Door Lil
#3014632
ik vermoed ook dat er iets mis is. we hebben wel eens honden met forse ligplekken gehad, maar daar werd echt niet aan gesopt. als honingzalf te nat is, een dun laagje calendula? Die vind ik voor eelt fijner. Voor wondjes gebruik ik wel honing zalf, maar niet voor zo op de huid. Leem droogt uit, is dat wel handig? Droog eelt is niet fijn en ja ook witte leem geeft vlekken.
Door miik
#3014745
Tannetje gaf mij ooit het advies om er acederm zalf op te smeren, en ook als het over is regelmatig even een lik acederm erop- dus echt preventief. Tis uiteindelijk helemaal weg gegaan hier.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3014765
Calendula heb ik in huis, acederm kan zo aangeschaft worden.

Foto's zijn lastig. Eigenlijk zie je er namelijk niets bijzonders aan, het ziet er nu weer uit zoals het er altijd uit heeft gezien. Zo uitvergroot ziet het er nogal spooky uit. Maar hier komen de beste twee:

Afbeelding

Afbeelding
Door Lizzy
#3014780
OK. Nou, dit ziet er toch wel uit als een ligplek. Nou vinden ze hier honingzalf zo'n beetje het lekkerste wat er is. Ik zou het zelf eens een paar dagen een paar keer per dag reinigen met Echineacea Extra Forte van Bloem. Daarna Echinacea zalf erop (van A Vogel). En ja, ik weet niet waar hij op ligt...? Als hij bijv. veel in 1 mand ligt die bijv. vrij hard is of waar een wollen of polyester vetbed in ligt, dan zou je misschien eens een stuk traagschuimmatras daar neer/in moeten leggen?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3014781
We hebben in zijn bench een biabedmatras met fleece eromheen. Zijn mand is een nep biabed zonder verder iets erin. En verder ligt ie op de vloerbedekking, waarvan de grijze vloedbedekking glad is en de paarse vlakken vrij ruw. Maar hij ligt meest op het grijze.

Ik ga straks met boodschappen doen even kijken voor die middeltjes. De honingzalf laat ie wel aardig zitten, we doen dat er steeds voor het wandelen op en bij thuiskomst blijft hij er ook aardig af.

En we gaan hem ook weer eens een kuurtje witte leem geven, tenslotte krijgt ie aardig wat troep aan pijnstillers binnen momenteel.

Bedankt voor het meedenken allemaal!
Laatst gewijzigd door Kaela op ma 03 nov 2014, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#3014786
Kaela schreef: We hebben in zijn bench een biabedmatras met fleece eromheen. Zijn mand is een nep biabed zonder verder iets erin. En verder ligt ie op de vloerbedekking, waarvan de grijze vloedbedekking glad is en de paarse vlakken vrij ruw. Maar hij ligt meest op het grijze.

Ik ga straks met boodschappen doen even kijken voor die middeltjes. De honingzalf laat ie wel aardig zitten, we doen dat er steeds voor het wandelen op en bij thuiskomst blijft hij er ook aardig af.

En we gaan hem ook weer eens een kuurtje witte leem geven, tenslotte krijgt ie aardig wat troep aan pijnstillers binnen momenteel.

Bedankt voor het meedenken allemaal!
Zo heb ik het met Duc laatst ook gedaan, en dat heeft wel geholpen. Hij heeft aan de linker elleboog ook een eeltplek. Rechts niet. Hij zat er toen ook aan te likken en het bleek een beetje stuk. Als hij gaat liggen laat hij zich altijd op linksvoor vallen. Hij slaapt niet op een harde of stugge ondergrond. Mijn idee is dat het echt komt door de manier waarop hij gaat liggen, hij stort echt neer zeg maar. En omdat hij nogal op hoge poten staat komt dat best aan.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3027055
Het blijft een beetje tobben. Bij tijd en wijle zitten er korstjes op en hij blijft ook periodiek soppen. Zolang ik blijf behandelen, wordt het niet erger en genezen de korstjes steeds weer. Maar het wordt ook niet echt beter. Ik heb inmiddels honingzalf, calendula en de echineadruppels geprobeerd.

Volgende week moeten we langs de dierenarts voor een check up voor zijn rug. Ik kan natuurlijk de dierenarts vragen wat ie er van vindt, vanaf foto's en kijken van een afstand moet dat wel lukken. Maar ja, dan krijg ik waarschijnlijk iets als cortison zalf mee.

Ik heb het idee dat het door het ruwe deel van de vloerbedekking komt. En dat het daardoor niet de tijd krijgt om echt beter te worden.

Is het een heel gek idee om het een keer heel dik in te zalven en er verband om te doen? Zodat het een hele tijd gezalfd en beschermd blijft? Ik heb geen idee of hij het wil laten zitten, maar met een wandeling en een gevulde kong zou ik hem wel een tijd bezig moeten kunnen houden. Of zou zoiets geen toegevoegde waarde hebben.
Door Lil
#3027104
Ik zou dat verband gewoon proberen. Maar ik zou ook de da even vragen. Ik vind het er heel erg ruw uitzien beetje psoriasis achtig, maar dat is lastig vanaf een foto.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door