Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Baldrick
#3014523
Als beginnend barfer vind ik het nog wel vreemd om mijn honden dingen te geven waar complete botten in zitten. Zoals rouwe kipvleugels. Het is zeker dat dat echt geen kwaad kan? 

Het betreft een herder pup van 5 maanden, en een volwassen herder.
Laatst gewijzigd door Baldrick op zo 02 nov 2014, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door renate1985
#3014525
Wanneer je hond goed kauwt en je het rauw geeft is er geen probleem. Wanneer je hond niet goed kauwt even met een hamer bewerken of wat groters geven zoals een kipkarkas of konijnkarkas.
Ik geef basco nu 5 jaar barf en kaine vanaf pup en nooit problemen gehad.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3014535
Ik barf sinds kira  4,5 maand oud was. Ondertussen is zij anderhalf en hier ook geen problemen. Het is wel goed om ze in de gaten te houden indien ze schrokken. Kira had hier last van en ik hield de vleesbotten stevig vast zodat ik kon bepalen hoe snel ze dat at. Als zij nu bv konijn karkas eet, doet ze dat heel rustig en beheerst.
Gebruikersavatar
Door Baldrick
#3014539
renate1985 schreef: Wanneer je hond goed kauwt en je het rauw geeft is er geen probleem. Wanneer je hond niet goed kauwt even met een hamer bewerken of wat groters geven zoals een kipkarkas of konijnkarkas.
Ik geef basco nu 5 jaar barf en kaine vanaf pup en nooit problemen gehad.
De pup kan soms wel schrokken. Even het de hamer erop is dus een goed plan ( op de kip, niet de pup)

En het kip karkas eten we zelf  :)
Door Martine-Tom
#3014576
Baldrick schreef: De pup kan soms wel schrokken. Even het de hamer erop is dus een goed plan ( op de kip, niet de pup)

En het kip karkas eten we zelf :)
Dat vind ik dan weer een "beetje vreemd" :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Baldrick
#3014628
Martine-Tom schreef: Dat vind ik dan weer een "beetje vreemd" :biggrin2:
We halen eerst de R eruit, dmv een romertopf, eten dan  de F en houden de B over.
Gebruikersavatar
Door pike
#3014650
Baldrick schreef: We halen eerst de R eruit, dmv een romertopf, eten dan  de F en houden de B over.
Hahaha abracadabra. De B kan ik nog wat mee, dat is het bot wat je overhoudt; helaas niet meer geschikt voor de hond, wel,voor de bouillon). De F van Flees die eet je op en de R van Rommel haal je er uit  :biggrin2: ik,kom een heel eind  ;D
Ik,geef het karkas (rauw dan wel) toch liever aan de hond  ::)

Maar zonder gekheid, je kan je hond gerust vleugels voeren of andere rauwe dingen met bot. Wat een een wolf anders? Mijn Duc heeft vanaf de leeftijd van 8 weken rauwe vleesbotten gegeten, is inmiddels 6 jaar oud en floreert nog steeds  ;)
Door Anne in Zweden
#3014732
renate1985 schreef: Wanneer je hond goed kauwt en je het rauw geeft is er geen probleem. Wanneer je hond niet goed kauwt even met een hamer bewerken of wat groters geven zoals een kipkarkas of konijnkarkas.
Ik geef basco nu 5 jaar barf en kaine vanaf pup en nooit problemen gehad.
Het bot, niet de hond! :o :biggrin2:

Ik had hier van de zomer zes weken lang een logeerpup van 9 weken oud (toen ie kwam). Meteen op rauwe botten (en vlees en orgaan en groente) overgezet, geen centje pijn. Hij schrokte af en toe wel, en twee keer bleef het ook echt steken in zijn hals, maar ik had voor de zekerheid de Heimlich-procedure nog eens nagekeken (= wat te doen als je er een stuk bot blijft steken) en die heb ik beide keren toegepast, en daardoor kwam het bot los - waarna pupsel het alsnog opat, want ja, barf is zoooo lekker! ;D

De Heimlich-procedure staat hier op bp ergens (zal zo even zoeken). De kans is klein dat je hem nodig hebt, maar het is goed om te weten wat je moet doen voor het geval dat. Mijn boxer was vroeger (barft sinds ze 5 maanden oud is) ook een schrokop, bij haar heb ik de Heimlich ook een paar keer toegepast.

Edit: hier de Heimlich-procedure (even scrollen naar beneden - al is de informatie erboven ook heel goed om te lezen!) :biggrin2:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... l#msg14199
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op zo 02 nov 2014, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#3014733
pike schreef: Hahaha abracadabra. De B kan ik nog wat mee, dat is het bot wat je overhoudt; helaas niet meer geschikt voor de hond, wel,voor de bouillon). De F van Flees die eet je op en de R van Rommel haal je er uit  :biggrin2: ik,kom een heel eind  ;D
Ik,geef het karkas (rauw dan wel) toch liever aan de hond  ::)

Maar zonder gekheid, je kan je hond gerust vleugels voeren of andere rauwe dingen met bot. Wat een een wolf anders? Mijn Duc heeft vanaf de leeftijd van 8 weken rauwe vleesbotten gegeten, is inmiddels 6 jaar oud en floreert nog steeds  ;)
Ik vermoed dat de R staat voor Raw (wordt ongedaan gemaakt mbv römertopf), de F voor Food (ze eten op wat eetbaar is) en dus houden ze B (de Bones over). :biggrin2:
Door renate1985
#3014750
Ik had het inderdaad een beetje stom neergezet hahaha.
Bedoelde inderdaad de vleugels even met een hamer bewerken en niet de pup  ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#3014782
Anne in Duitsland schreef: Ik vermoed dat de R staat voor Raw (wordt ongedaan gemaakt mbv römertopf), de F voor Food (ze eten op wat eetbaar is) en dus houden ze B (de Bones over). :biggrin2:
  ;D clever girl!
Gebruikersavatar
Door Baldrick
#3017794
Vandaag was het dan zover. Kipvleugeltjes bij de gewrichten doorgesneden, en met een hamer de botten gebroken.

Telefoonnummer dierenarts bij de hand.
Heimlich greep bestudeerd.

Maar achteraf was dat allemaal niet eens nodig geweest. Ze aten het als volleerde barf-honden. Netjes goed kauwen en kraken. Dat smaakt dus naar meer
Laatst gewijzigd door Baldrick op za 08 nov 2014, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door