Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3012796
Eindelijk na bijna een jaar in strijd met een klein eigenwijs poezemeisje Caja dat volgens haar mening natvoer en brokken moest eten, heb ik haar en ondertussen ook onze ander poezemeisje Siep, nu toch "denk ik" op een goed menu staan.
Ik heb ook wel weer ergens mijn twijfels omdat ik niet weet of verschillende gevogelte eigenlijk wel als meerdere diersoorten gezien worden. Daarom mijn vraag of jullie eens willen kijken of het een goed menu is.
Ik bestel het allemaal bij Degomeat.

Maandag -Beefmix Vis - Rundvlees, Vis, Orgaan

Dinsdag-  Konijn, 70% konijnenvlees, 20% konijnenbot, 10% konijnorgaan

Woensdag-70 kwartelvlees, 20 kwartelbot en 10 kwartelorgaan

Donderdag -100 % pure zalm, zonder staart of kop.

Vrijdag- KipMix, 70% kippenvlees 20% kippenbot en 10% konijnorgaan

Zaterdag-  Eend, 75 % eendenvlees, 20% eendenbot, 5% eendorgaan.

Zondag-70% kalkoenvlees 20% kalkoenbot en 10 % kalkoenorgaan

En als ze het hebben dan bestel ik ook Kangoeroevlees, Kangoeroeorgaan (lever, hart, nier), Runderhart, eendagskuikens.  Daar is Caja helemaal weg van.
Siep kent dat nog niet maar haar kennende zal ze dat ook goed eten.

Verder geef ik ze een theelepeltje zalmolie en af en toe yoghurt.

Alvast bedankt voor het kijken  :biggrin2:
#3012830
Volgens mij zijn dit de enkelvoudige KVV rollen. :)
Op zich is er niets mis mee maar het bot percentage is er best hoog in. Zeker voor katten.
Ik voer het ook maar geef er zeer regelmatig een stukje spiervlees of orgaan bij. Of een beetje tonijn op water uit blik.
En verschillende vogelsoorten word als verschillende diersoorten gezien.
Maar je zou bv ook een keer de lam of geit kunnen nemen :)
#3013078
Zou het nu al te veel vis zijn denk je. 2 dagen, 1x volledig en 1x zit het erbij in. Ik zou natuurlijk de volledige weg kunnen doen en die dag de kangoeroe geven, die ze weer hebben.

Oja dat ga ik morgen even doen, het is idd pas voor volgende week dinsdag.

Bedankt  :biggrin2:
#3013178
Shera schreef: Zou het nu al te veel vis zijn denk je. 2 dagen, 1x volledig en 1x zit het erbij in. Ik zou natuurlijk de volledige weg kunnen doen en die dag de kangoeroe geven, die ze weer hebben.

Oja dat ga ik morgen even doen, het is idd pas voor volgende week dinsdag.

Bedankt :biggrin2:
Ik weet niet precies wat er in de beefmix met vis zit, maar ik zou zeker niet meer vis geven dan wat je nu hebt opgeschreven. Zalm bevat gelukkig geen thiamine-dinges, dus dat scheelt al.
#3014738
Lastig, want je weet niet precies wat er in de mix aan orgaan zit. Dat kan van alles zijn, want een dier heeft immers meer dan alleen een hart, nier en lever. Je hebt ook nog longen, darmen, etc. En je weet ook niet in welke verhouding. En misschien wisselt dat ook per rol wel. Als je graag orgaan bij wil voeren zou ik het persoonlijk dan voorlopig op hart houden, en dan op een dag dat je niet zoveel orgaan in je mix hebt, bijvoorbeeld op zaterdag. Lever mag namelijk echt niet aan de (te) hoge kant zijn en dat weet je dus niet zeker als dat niet bij de beschrijving staat. En nier hebben ze in principe niet zoveel nodig, en is (voor zover mij bekend) ook wat minder geliefd dan hart.

Is er van de DM-mixen bekend trouwens of bot staat voor vleesbot of bot als in kaal bot? Want als vleesbot is 20% niet te hoog, maar als kaal bot kan het wel aan de hoge kant zijn. Daarnaast, kalkoenbot is eigenlijk al geen bot voor katten. Ik weet niet zeker of ze dat als beginnend rauweters, dus nog niet ingesteld op het verteren ervan ook, dat goed aankunnen. Maar misschien dat iemand anders daar wat nuttigs over kan zeggen? Ik weet het niet zeker hoor maar misschien iets om nog even na(ar) te kijken.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat ze uit kwartelkarkassen orgaantjes gaan halen om ze vervolgens door een mix te gooien, en kwartelorgaan heb ik ook nog nooit ergens te koop gezien. Dus misschien is dat wel gewoon hele blote gemalen kwartel, dus zonder kop/veren/poten. En evt. zonder darmen. En dat die 20% bot een 'gok' is. Dan zou het gewoon compleet zijn/in de juiste verhoudingen.
#3014761
Doorgaans is die kwartel heel zonder filets.
En dat zal wel zoiets zijn van verhoudingen.  Ik geloof dat een heel dier zo'n 15% kaal bot heeft.
De organen hoeven ze er niet uit het halen om te weten hoeveel bot erin zit.

Verder vind ik 20% bot niet erg veel.  Das 40-45% bevleesd bot en dat is toch wat te meeste katten krijgen bij zelf samengesteld.
Ik vrees dat er ietsje meer dan dat in de meeste mixen zit, omdat vele katten er harde ontlasting op krijgen.
Verder maakt natuurlijk ook de aard van het dier uit of het bot sneller stopt (meer Ca-gehalte heeft) of niet.  Kip stopt vb merkbaar minder dan pakweg fazant.
Wild is in de regel altijd wat harder bot.
Vandaar ook dat we bij tamme dieren wat meer bot gaan voeren dan eigenlijk in het prooidier voorkomt.  1, het bot is minder hard (minder Ca), en 2, het dier bevat doorgaans wat meer vlees dan een wild exemplaar.

Long voegt trouwens niet erg veel toe kwa voedingswaarde. Het kan geen kwaad het in een juiste verhouding te voeren of een keertje extra, maar het voegt niet erg veel toe.  Spijtig genoeg zit het al eens te veel in kvv. 
Darmen zitten er hopelijk nergens in, das nergens voor nodig.  In gemalen prak zitten daar bacteriën in die taurine kunnen afbreken, dus laat ons hopen dat die er niet meer inzitten voor het gemalen wordt.
Maagjes, hersenen, tong, ed... zijn eventueel wel leuke zaken om bij te voegen als orgaan.  Hart en lever zit er doorgaans meer dan voldoende in kvv.  Nier is afhankelijk van de mix, soms wel soms niet, bij sommige merken nooit... En het is toch wel een essentiëel orgaan...  Konijnennier wordt hier prima gegeten (koop er zonder vet).
Persoonlijk zou ik eerder spiervlees toevoegen als het botgehalte te hoog is, meer kans dat er daarop bespaard wordt bij het maken van de mix dan op orgaan.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door