Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door MarkK
#3014159
Zoals vermeld in mijn welkomsttopic, hebben wij nu een week een berner sennen pup (nu 9 weken). Toen hij hier kwam viel gelijk zijn ontlasting op, zijn poep was nog typisch voor dat van melk. Klaarblijkelijk heeft meneer dus nooit of zeer weinig brokken gehad en wachtte hij geduldig op mama zodat hij melk kon krijgen. Bij ons at hij dus al zeer slecht de brokken en hij werd erg mager op een gegeven moment. Noodgedwongen zit hij nu op brokken van mijn ouders (brok voor een golden retriever). Dit is natuurlijk hele andere voeding en de hond wordt ook lange na niet zo zwaar als de berner sennen zou worden. Maar dit eet hij nu wel (nog niet de hoeveelheid die hij zou moeten eten volgens de voorschriften op de zak). Zijn er mensen die deze ervaring herkennen?
Het merk van de brokken van de golden retriever is Royal Canin (vloeken in de kerk hier? :P). de brokken van de fokker zijn van eigen makerij.

Ik ben allang blij dat hij nu eet maar toch zijn we wel geïnteresseerd in BARF. Ik ben alleen huiverig om nu al de overstap te maken omdat hij nu net een beetje brokken begint te eten. Is het verstandiger om te wachten tot hij wel de aangegeven voeding op eet volgens de verpakking? Voor een golden retriever van 25KG is de richtlijn 230 gram dacht ik, maar dit hondje kan nooit die dubbele hoeveelheid op als we er vanuit gaan dat hij 50KG wordt(!). Als ik kijk naar wat hij nu eet (4x daags wordt hem 70 gram voorgezet), dan mogen we blij zijn als hij 200 gram op eet hiervan. Vandaag gaat hij misschien net de 100 redden.

We zetten het eten gewoon voor en als hij binnen 5 minuten niet eet, zetten we het weer weg en krijgt hij het bij de volgende voerbeurt weer voorgeschoteld. We besteden er ook geen aandacht aan verder.

Sorry voor het lange verhaal ;D
Door Lizzy
#3014169
Dit is inderdaad geen brokkenforum, dit is een rauw/vers forum. En als je het mij dus vraagt, zet je pup echt zo snel mogelijk over op een perfect BARF menu. Dat is zelf samengestelde voeding.
Door Anne in Zweden
#3014170
Welkom hier!

Heb je al een keer uitgeprobeerd wat ie doet als je hem een stukje vlees voorhoudt? Het kan zomaar zijn dat hij dat verslindt, onder het motto: kijk nou, écht voer! :biggrin2: Het zou de eerste pup niet zijn die gewoon niet echt snapt waar die brokjes goed voor zijn, en als ze dan vlees ruiken, weten ze wel wat ze ermee moeten doen. Het blijven carnivoren natuurlijk, onze honden!

Succes, ik zou gewoon een keer wat vlees uitproberen of een rolletje kvv kopen (desnoods een pakje Smuldier, die vind je tegenwoordig in iedere supermarkt geloof ik), en kijken hoe hij reageert.
Door Cindy de Wolf
#3014174
Slim hondje! Ik zou als de wiedeweerga de brokken de deur uit doen en een goede kvv halen om te beginnen zoals Carnibest of Darf, of Tinlo Barfmenu of Carnivoer en je dan inlezen in Barf. Mijn pup vandaag op de kop af 9 weken is de 3e pup die op vers opgroeit en pups weten heel goed wat goed voor ze is. Op www.voerwijzer.com staat ook heel veel informatie.
Door Nadia
#3014175
Ras gerelateerde brok is de grootste onzin en marketingtruc die bestaat.
Idd die brokken laten staan en kvv gaan voeren. Inlezen in barf en dan dit voeren. :)

PS. Volgensmij hoort dit topic in vragen en problemen thuis en niet in de bar ;)
Gebruikersavatar
Door MarkK
#3014180
Wat een snelle respons :D thanks allen! :) leek mij inderdaad ook een goede marketingtruc maar dat wordt wel bevestigd. Is het geen probleem om nu weer over te schakelen naar KVV op zo'n korte termijn dan? Tot zijn 7e week melk, de 8e week brokjes en de 9e week meteen op KVV? Ik ga me eens inlezen in de merken die je hebt genoemd :) is er nog een soort heilige graal hierin qua prijs / kwaliteitsverhouding? En is het ook met KVV nog steeds een pré om 4 diersoorten te voeren verspreid over de periode van een maand?

Het topic stond eerst ergens anders maar is verplaatst zie ik, zal vast wel goed staan zo? :P
Door Nadia
#3014186
Misschien dat Lizzy dat gedaan heeft omdat het deels over brok gaat?

Wat betreft de 4 diersoorten hangt van de kvv af. Kvv met een pre--mix hoeft niet die hebben extra vitamines enzo erin zodat het compleet is. Maar kvv met enkel 1 diersoort zoals haaksbarf of all animal moet je wel wisselen.

Wat betreft de switch maakt helemaal niet uit. Kan zijn dat pupje even een dag moet omschakelen. Maar daar zul jij meer last van hebben dan pupjelief.
Door Borke
#3014223
Onze Sofi was een volwassen hond van ca. 2 jaar toen zij bij ons kwam.
Zij was te mager en had nauwelijks eetlust en veel te dunne ontlasting.
Wij hebben haar cold turkey direct overgezet op Barf en al snel werd de ontlasting beter.
Direct had zij een goede eetlust en at ze met plezier haar etensbak leeg.

Jouw pup heeft voldoende voeding nodig en moet groeien.
Daarom zou ik dus zeker niet wachten, maar nu direct over gaan op het voeren van vlees.

Geef je hond maar een rauw stukje rundvlees (zonder bot) en zie hoe je vingers er zowat bij worden opgegeten  en je raakt vanzelf overtuigd  :biggrin2:
Door suzanne 1
#3014240
De 1e dag dat Jamey (toen 8 weken) bij mij was heb ik hem brokjes gegeven .....had aan de fokker beloofd hem de 1e 2 weken nog zijn 'vertrouwde' voer te geven  ::)
Jamey legde me toch een vieze stinkende zachte brokkenflats in de kamer  :P en zijn brokjes wou hij niet graag eten....ook hij dronk nog bij zijn moeder.
De volgende dag jatte hij een kipkarkas bij mijn duitse herder uit de bak....dat vond meneer veel lekkerder. Toen dacht ik bij mezelf....ik ben ook gek ook, dat ik hem brokjes voer die hij niet lekker vind en daar als dank ook nog vieze stinkpoep van krijg. Vanaf de 2e dag is hij dus op barf overgegaan.....en meneer smulde ervan. En de 1e volgende keutel was een heel net hard barfkeuteltje  8) Dus lekker op barf zetten die pup en als je nog geen menu hebt kun je tot die tijd een goed merk kvv voeren zoals darf, carnivoer, haaksbarf etc.
Gebruikersavatar
Door MarkK
#3014247
Ik had geen andere berichten verwacht hier, dan overstappen haha :P maar ik had me ook niet aangemeld als ik er ook niet zo over zou denken natuurlijk! ;D
Ik denk inderdaad dat KVV geven een goede tussenoplossing zal zijn alvorens ik met BARF begin, aangezien ik hier nog geen ervaring mee heb of enig idee heb wat ik nu moet voeren :P ik heb begrepen dat je in ieder geval 4 diersoorten moet voeren in de maand (is dit de ene week dat en de andere week zo of is het gewoon een week lang hetzelfde geven)? :)
KVV zonder toegevoegde supplementen en vitamines heeft denk ik de voorkeur? Aangezien ik ook (nog) niet weet welke KVV het beste te geven is, hebben jullie hier raad voor? Er zijn tenminste nogal wat merken genoemd, maar wat kiezen jullie? :P
Door Cindy de Wolf
#3014270
Bij Barf voer je over een periode van circa 2 weken compleet en hoe jij dat verdeelt moet je helemaal zelf weten en uitvogelen. Voor de een werkt 3 dagen hetzelfde vleesbot/vlees en de andere voert liever 2 a 3 diersoorten op een dag.

Qua kvv, is het ook wat past bij je en wat wil je. Sommige mensen willen niet nadenken en pakken een kvv met premix (waar overigens niet mis mee is) zodat ze zeker weten dat ze voldoende binnen krijgen. Voorbeeld hiervan zijn carnibest, smuldier, Duck. De ander wil niets erin hebben en wisselt van merk X de smaken af minimaal 4, voorbeeld hiervan zijn Haaskbarf, Tinlo Barfmenu, Carnivoer, en er zijn mensen die in 1 verpakking kiezen voor 4 diersoorten in 1 voorbeeld hiervan is Darf, Dinapet. Voordeel van Darf (vind ik) dat het biologisch is dus met Skal merk en dat je dus dieren voert die ook nog een soortemet van goed leven gehad hebben EN Darf is best betaalbaar, zelfs met de recente prijsverhoging.
Door K&D
#3014276
Lekker op vers overstappen. Tip 1: schaf een vriezer aan voor je hondje... :biggrin2: Groot inkopen is een stuk voordeliger.
Door Borke
#3014285
Ik weet niet waar je woont, maar in de Intratuin in Zoetermeer verkopen ze Tinlo kvv en dat is prima voeding!
Gebruikersavatar
Door MarkK
#3014294
Ik woon in Westerhaar :) denk dat we gaan voor Haaksbarf, omdat je hierbij moet afwisselen met diersoorten wat wellicht ten goede komt wanneer je over gaat op BARF. Er zit ook groente bij de mixen in wat me ook niet verkeerd lijkt om het plaatje compleet te maken :) daarnaast is dit gewoon redelijk dichtbij te verkrijgen (Almelo). Ook valt het qua prijs mee als ik andere merken zie. Voerwijzer.com is wel redelijk vaag wat betreft een selectie maken tussen soorten. Voerwijzer geeft aan dat een bepaalde winkel een x merk verkoopt maar de site van de winkel geeft het vervolgens niet weer ???
Wellicht is mij iets anders aan te raden op basis van mijn woonplaats? Mensen in de buurt wellicht? :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3014300
Je kunt ook kiezen voor een online shop en dan alles thuis laten bezorgen.  :) Lupa-diervoeding, caroba.nl.. en zo zijn er meer.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door