Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3013210
Hallo Allemaal,

Ik weet dat ik net pas een paar dagen geleden een topic heb geopend over het gemalen Oervoer Pakket.( allemaal gemalen vlees in worst vorm verpakt, het ziet er super uit!)
Toch denk ik er over ondanks dat ik een klein blijvend ras heb( Max 4 kg mag een Bolognezer wegen) ooit te gaan barfen.
Nu heb ik al 2 week schema's gemaakt die ik dan iedere keer weer wil gaan herhalen.
Bij het maken van de schema's heb ik op de volgende punten gelet:

* De hoeveelheden : Vleesbot - Orgaanvlees - spiervlees  Probeer ik in de volgende verhouding te houden( 50 % Vleesbot - 25% Spiervlees - 15 % orgaanvlees - 10 % groente).
* Ik vind Zarah nu nog net op gewicht maar er mag wat af. ( Ik neem daarom liever niet teveel vette diersoorten , zoals tamme eend, tam konijn etc.
* Ik kies het liefst voor BIO producten maar had ergens hier op Barf gelezen dat sommige de ervaring hebben dat BIO Vleesbot soms wat harder is dan gangbaar vleesbot van het zelfde diersoort).
* Ik geef liever niet teveel Lever. ( Ik ben bang dat dit veel vet mee brengt in het dieet en veel gifstoffen die er in zitten.
* Ik probeer de hoeveelheid pens 50% van het totaal te voeren orgaan per week te laten zijn , en van 2 diersoorten)
* IK voer 5 diersoorten in 1 week ( Dit is inclusief vis meegerekend tot de 5 diersoorten!) om er zo zeker mogelijk van te zijn dat ik ook niet tijdelijk een te kort kan krijgen.
* Ik probeer zo veel mogelijk met de seizoenen mee te wisselen.
* Ik voer als extra alleen wat Vulfine om het lichaam zoveel mogelijk te zuiveren van eventuele gifstoffen en voer verder als extra soms wat probiotica toe in de vorm van 'groente Bio-bokashi) en af en toe wat noten.
* Ik wil zelf niet teveel inkopen bij verschillende bv's en niet teveel inkopen per keer.( Ruimte beperking in de vriezer)
* Ik ga zelf portioneren. ( Ik wil dan zo snel mogelijk als ik alles binnen heb pakketjes gaan maken en dit als Kant en klaar maaltijden voor haar weer gaan invriezen.
* Tot 12 maanden ga ik 2 x per dag voeren.( Zarah is van 04-05-2014 en nu dus bijna 6 maand) daarna 1x per dag.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

van 6 tot 12 maand!
Maandag:
Sochtend's
Kippennekken ( oervoer)
runderhart (Oervoer)
Savond's
Ree spiervlees. ( Oervoer)

Dinsdag:
Sochtend's
Kippennekken (Oervoer)
Lamspens BIO( Alroda)
Savond's
Hazenboutvlees( Herby versvoer)

Woensdag:
Sochtend's
Eenden nek (Prooidier)
Rundernier ( Versvoer)
Savond's
Hertenvlees (Oervoer)
Donderdag:
Sochtend's
Eenden nek ( Prooidier)
Runderpens BIO (Alroda)
* Extra af en toe wat 'groente' Bio bokashi van Bio-ron als probiotica.


Savond's
Rundvlees (Herbyversvoer)
Vrijdag:
Sochtend's
Bandit bio kippennek ( prooidier.)
Stierenballen ( Herbyversvoer)


Savond's

Lamsborstvlees(Prooidier)

Zaterdag:
Sochtend's
Zalm karkas ( herbyversvoer.)
Geitenlever( Versvoer)
Savond's
Cobia vis filet ( Herbyversvoer)

Zondag:
Sochtend's
1e helft (zelf gehalveerde) Duif karkas met orgaan er nog in ( oervoer).
* Extra soms wat noten.
Savond's
2e helft ( Zelf gehalveerde) duifkarkas met orgaan er nog in (oervoer)

Vanaf 12 maanden!
Maandag:
Smidag's
Bandit bio kippennek ( prooidier.)
Stierenballen ( Herbyversvoer)
Hertenvlees(Oervoer)

Dinsdag:
Smidag's
Runderstoofvlees(Versvoer)
Eenden nek niet bio (prooidier.)
Bandit bio lamspens ( prooidier)

Woensdag:
Smidag's
Kippennekken ( oervoer)
kippenhartjes( oervoer)
Hazenboutvlees(Herbyversvoer)

Donderdag:
Smidag's
Zalm karkas ( herbyversvoer.)
Cobia vis filet ( Herbyversvoer.)
Bandit bio kippenhart
.

Vrijdag:
Smidag's
Bandit bio kippennek ( prooidier.)
Stierenballen ( Herbyversvoer)
Hertenvlees(Oervoer)

Zaterdag:
Smidag's
Lamsborstvlees(Prooidier)
Runderpens ( Herbyversvoer)
Bandit bio kippennek ( prooidier.)

Zondag:
Smidag's
Bandit bio kippennek ( prooidier.)
Stierenballen ( Herbyversvoer)
Hertenvlees(Oervoer)


Ps, Ik ging er van uit dat testikels vrij mager orgaanvlees.( Ik heb nog nooit gehoord dat zich daar vet ophoopt of veel gifstoffen gedumpt zouden worden , vandaar dat ik het er relatief vaak in gebruikt hebt, toch als iemand betere of meer info hier over heeft hoor ik het graag, verder moet ik ook nog even kijken hoe zwaar ze zijn , dit is een orgaan wat ik  graag zou willen portioneren).
Verder zal ik als de producten die ik gekozen heb op zich goed zijn naar jullie mening en verder ook alles goed zijn , even de hoeveelheden gaan berekenen om de hoeveelheid pens met name genoeg aan te bieden binnen 1 week barf.

Graag tips en trucs , over wat ik kan of moet verbeteren en het liefst ook waarom!

Groetjes, Casper en Zarah.
#3013221
Qua vleesbot zie ik bijna alleen nekken. :o Een prooidier bestaat uit meer dan alleen een nek. ;)
Verder is tam konijn niet vet! En alleen maar supermager voeren is het ook niet, je hond heeft ook vet nodig. Dus... ik zou konijnkarkas erbij zetten -- die kun je in porties knippen (doe ik ook voor de katten ;)) Bij eend- en kipkarkas haal ik altijd de grote vetstukken weg en het vel eraf. Verder geven wij onze katten ook kwartelkarkasjes, dat is een prima maat voor jouw hondje.
#3013484
Als je bij Oervoer besteld dan komt de lever hier vandaan

http://schotsehooglanders.nl/

Verder ben ik het geheel met Ruisje eens . Het is best een goed plan om bio-nekjes te voeren , maar je kan in een menu niet alleen maar nekken gaan voeren .
Juist met een klein hondje van 4 kg zwaar ben je denk ik bij Oervoer op het juiste adres . Kwarteltjes , duifjes , konijn karkasjes in een klein maatje , polderhoen karkasjes idem
#3013530
Hallo Ruisje en Smulpaap en natuurlijk verder iedereen!

Ik heb geprobeerd het menu wat aan te passen zodat ik niet alleen nekken geef als vleesbot.
Hierbij de 2 nieuwe week menu's , zouden jullie en natuurlijk andere ervaren barfers deze is willen bekijken en beoordelen?

van 6 tot 12 maand!
Maandag:
Sochtend's
Kippennekken ( oervoer)
runderhart (Oervoer)

Savond's
Ree spiervlees. ( Oervoer)

Dinsdag:
Sochtend's
Kippennekken (Oervoer)
Lamspens BIO( Alroda)

Savond's
Hazenboutvlees( Herby versvoer)

Woensdag:
Sochtend's
Konijn karkas klein met nier ! (Oervoer)

Savond's
Hertenvlees (Oervoer)

Donderdag:
Sochtend's
Eenden nek ( Prooidier)
Runderpens BIO (Alroda)
* Extra af en toe wat 'groente' Bio bokashi van Bio-ron als probiotica.

Savond's
Rundvlees (Herbyversvoer)
Vrijdag:
Sochtend's
kwart kipkarkas polderhoen(oervoer)
Stierenballen ( Herbyversvoer)

Savond's

Lamsborstvlees(Prooidier)

Zaterdag:
Sochtend's
Zalm karkas ( herbyversvoer.)
Geitenlever( Versvoer)
Savond's
Cobia vis filet ( Herbyversvoer)

Zondag:
Sochtend's
1e helft (zelf gehalveerde) Duif karkas met orgaan er nog in ( oervoer).
* Extra soms wat noten.
Savond's
2e helft ( Zelf gehalveerde) duifkarkas met orgaan er nog in (oervoer)

Vanaf 12 maanden!
Maandag:
Smidag's
Bandit bio kippennek ( prooidier.)
Stierenballen ( Herbyversvoer)
Hertenvlees(Oervoer)

Dinsdag:
Smidag's
Runderstoofvlees(Versvoer)
Eenden nek niet bio (prooidier.)
Bandit bio lamspens ( prooidier)

Woensdag:
Smidag's
Konijn karkas met nier! ( oervoer)
'Groente' Bio bokashi' ( Bio-Ron)
Donderdag:
Smidag's
Zalm karkas ( herbyversvoer.)
Cobia vis filet ( Herbyversvoer.)
Bandit bio kippenhart .

Vrijdag:
Smidag's
Duif karkas met orgaan er nog in ( oervoer).

Zaterdag:
Smidag's
Lamsborstvlees(Prooidier)
Runderpens ( Herbyversvoer)
Kwart kipkarkas  polderhoen.( Oervoer.)

Zondag:
Smidag's
Bandit bio kippennek ( prooidier.)
Stierenballen ( Herbyversvoer)
Hertenvlees(Oervoer)

1 x aangepast na de eerste 2 tips van barfplaats leden. ( Toegevoegd, extra duif karkas en konijnkarkas in plaats daarvoor wat minder 'nek vleesbot')


Groetjes, Casper en Zarah.
#3013695
Eens met voorgangers.

Ik zou niet zo vaak stierenballen geven. Je geeft aan 15% orgaan te willen voeren en daarvan is de helft pens. Dan hou je 7,5% over. Hier op barfplaats wordt uitgegaan dat dit percentage hart-lever-nier is. Deze drie organen zijn namelijk de belangrijkste leveranciers van voedingsstoffen. En ja, lever en nier voeren afvalstoffen af. Daarom voer je deze liefst van jongere dieren en/of liefst van biologische dieren. Je mag best ter afwisseling eens iets anders bij de hart-lever-nier voeren, maar niet te veel. De organen zijn echt een belangrijk onderdeel van je menu voor voedingsstoffen!

Qua vet ga ik ook met mijn voorgangers mee. Vet is een belangrijk onderdeel van je menu. Dus ga niet te ver in je zoektocht naar mager. Je hebt een mooie set diersoorten uitgekozen (ik zou inderdaad ook 1 keer kippennekken voor kwartel vervangen) voor wat betreft vet/mager. Je kan bij alles wat je voert de grootste stukken vet verwijderen. Niertjes hebben vaak wat vet eromheen (konijnenniertjes vaak nogal veel), maar je pelt de niertjes zo uit het vet en dan hou je gewoon een mooi orgaantje over.
#3013739
Hallo Ruisje en Kaela,

Ook bedankt voor deze tips!
Hierbij heb ik het proberen aan te passen.( Toch ik blijf het erg moeilijk vinden. Zouden jullie anders misschien is jullie menu in een pb willen versturen naar mij? dan kan ik dat als lei draad gebruiken misschien?)

van 6 tot 12 maand!
Maandag:
Sochtend's
Kippennekken ( oervoer) = 40 gram per dag.
Bandit bio lamspens ( prooidier) =  6 gram per dag.
Lamshart(Oervoer) = 6 gram per dag.

Savond's
Ree spiervlees. ( Oervoer) = 20 gram.
1 theelpel Biobokashi in plaats van groente.

Dinsdag:
Sochtend's
Kipkarkas polderhoen kwart ( oervoer) =  40 gram per dag.
Bandit bio lamspens ( prooidier) =  6 gram per dag.
Bio lamslever ( prooidier) =  6 gram per dag.

Savond's
Hazenboutvlees( Herby versvoer) = 20 gram per dag.
1 theelpel Biobokashi in plaats van groente.

Woensdag:
Sochtend's
Konijn karkas klein met nier ! (Oervoer) 'nier ga ik proberen te wegen en tot 6 gram laat ik erbij)  =  40 gram karkas 'vleesbot'en 6 gram nier 'orgaanvlees'

runderpens BIO( Alroda) =  6 gram per dag.

Savond's
Hertenvlees (Oervoer) = 20 gram per dag.
1 theelpel Biobokashi in plaats van groente.

Donderdag:
Sochtend's
Eenden nek ( Prooidier) = 40 gram per dag.
runderpens BIO( Alroda) =  6 gram per dag.
runderhart  BIO( Alroda) = 6 gram per dag.
* Extra af en toe wat 'groente' Bio bokashi van Bio-ron als probiotica.

Savond's
Rundvlees (Herbyversvoer) = 20 gram per dag.
1 theelpel Biobokashi in plaats van groente.

Vrijdag:
Sochtend's
kwart kipkarkas polderhoen(oervoer) = 40 gram per dag.
Bandit bio lamspens ( prooidier) =  6 gram per dag.
Runderlever ( Oervoer) = 6 gram per dag.

Savond's
Lamsborstvlees(Prooidier) = 20 gram per dag.
1 theelpel Biobokashi in plaats van groente.

Zaterdag:
Sochtend's
Zalm karkas ( herbyversvoer.) = 40 gram per dag.
Bandit bio lamspens ( prooidier) =  6 gram per dag.
Runder nier( Prooidier) =  6 gram per dag.
Savond's
Cobia vis filet ( Herbyversvoer) = 20 gram per dag.
1 theelpel Biobokashi in plaats van groente.

Zondag:
Sochtend's
1e helft (zelf gehalveerde) Duif karkas met orgaan er nog in ( oervoer).
* Extra soms wat noten.
Savond's
2e helft ( Zelf gehalveerde) duifkarkas met orgaan er nog in (oervoer)
1 theelpel Biobokashi in plaats van groente.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vanaf 12 maanden!
Maandag:

Konijn karkas. (oervoer) = 40 gram per dag vleesbot + ik weeg de nier en laat er 6 gram per dag  bij inzitten)
Hertenvlees(Oervoer) = 20 gram per dag.
Bandit bio lamspens ( prooidier) =  6 gram per dag.
1 theelpel Biobokashi in plaats van groente.

Dinsdag:

Eenden nek niet bio (prooidier.) = 40 gram per dag.
Runderstoofvlees(Versvoer) = 20 gram per dag.
Bandit bio lamspens ( prooidier) =  6 gram per dag.
Kippenlevertjes( versvoer) = 6 gram per dag.
1 theelpel Biobokashi in plaats van groente.

Woensdag:

Konijn karkas met nier! ( oervoer) = 40 gram per dag  vleesbot en 6 gram per dag  orgaanvlees 'nier'
runderpens BIO( Alroda) = 6 gram per dag.
Hazenboutvlees(Herbyversvoer) = 20 gram per dag.
1 theelpel Biobokashi in plaats van groente.

Donderdag:

Zalm karkas ( herbyversvoer.) = 40 gram per dag.
Cobia vis filet ( Herbyversvoer.) = 20 gram per dag.
runderpens BIO( Alroda) = 6 gram per dag.
Bandit bio kippenhart ( prooidier) = 6 gram per dag.


Vrijdag:

Duif karkas met orgaan er nog in ( oervoer).

Zaterdag:

Kwart kipkarkas  polderhoen.( Oervoer.) = 40 gram per dag.
Lamsborstvlees(Prooidier) = 20 gram per dag.
Bandit bio kippenhart ( prooidier) = 6 gram per dag.
Bandit bio lamspens ( prooidier) =  6 gram per dag.



Zondag:

Bandit bio kippennek ( prooidier.) = 40 gram per dag.
Hertenvlees(Oervoer) = 20 gram per dag.
Bandit bio lamspens ( prooidier) =  6 gram per dag.
Lams nier ( prooidier) = 6 gram per dag.


2 x aangepast na de eerste 4 tips van barfplaats leden. ( behoorlijk op de kop gezet en veranderd , naar mijn eigen idee althans.')

Groetjes, Casper en Zarah.
#3013772
Volgens mij is het hartstikke goed nu.

Aan mijn menu heb je niets, ik voer heel anders. Ik neem een X aantal dagen en bekijk hoeveel ik daar van alles voor nodig heb. Dat leg ik voor het grijpen in mijn vriezer. En na die x aantal dagen moet het op zijn, het maakt dan niet zoveel uit wat ie wanneer eet. Maar mijn hond eet ook een kilo per dag, das ietsje anders portioneren.

Ik denk dat je nu goed zit met je menu. Wat je nog kan overwegen is om het jezelf makkelijker te maken met portioneren. Ik zie op 5 dagen 6 gram pens staan bijvoorbeeld. Je kan ook gewoon 1 dag 30 gram pens voeren. Of 2 dagen 15. Zelf doe ik hart-lever-nier mengen in gelijke delen (jij kan rekening houden met de nier in je konijnkarkas) en hier porties van maken. Ik voer elke dag vleesbot en dan 1 keer per week pens, 1-2 keer per week orgaan en 4-5 keer per week spiervlees. Als je op die manier portioneerd, heb je er minder werk aan. Je kunt het per dag uiteraard over 2 porties verdelen.

Overigens zie ik het verschil tussen tot 6 maanden en vanaf 6 maanden niet. Ga je dan 1 keer per dag voeren? Of heb je nog iets aangepast?
#3013859
Hallo Kaela, ( en natuurlijk verder iedereen)

(Kaela) Ik zie op 5 dagen 6 gram pens staan bijvoorbeeld. Je kan ook gewoon 1 dag 30 gram pens voeren. Of 2 dagen 15. ( Super bedankt voor de tip ! ik denk dat ik dit liever doe inderdaad 1 x per week 30 gram pens , ik neem aan dat het voeding te kort dan nog niet echt aanwezig is ?)

(Kaela)Zelf doe ik hart-lever-nier mengen in gelijke delen (jij kan rekening houden met de nier in je konijnkarkas) en hier porties van maken.( Ook super bedankt voor deze tip! ik denk dat ik inderdaad gewoon bekijk hoeveel orgaan vlees ik mag voeren per week en meng dit in 3 gelijk delen, dan verdeel ik het vervolgens over 7 porties)

Ik voer elke dag vleesbot en dan 1 keer per week pens, 1-2 keer per week orgaan en 4-5 keer per week spiervlees. Als je op die manier portioneerd, heb je er minder werk aan. Je kunt het per dag uiteraard over 2 porties verdelen. ( dit gedeelte snap ik niet helemaal,  je geeft iedere dag sowieso vleesbot 'net zoals ik volgens mij toch? 'en je geeft 1x per week pens 'wat ik dus nu ook van plan ben en nog zal aanpassen in mijn menu' maar je geeft maar 1 tot 2x per week orgaan? en 4-5 dagen per week spiervlees? geef je dan soms ook alleen vleesbot in plaats van een redelijk volledige maaltijd?)

Overigens zie ik het verschil tussen tot 6 maanden en vanaf 6 maanden niet. Ga je dan 1 keer per dag voeren? Of heb je nog iets aangepast? ( Klopt vanaf 12 maanden ga ik 1 x per dag voeren verder geen verschil ! :))

Groetjes, Casper En Zarah.
#3013865
Nee hoor, zo snel treed een tekort niet op. Als je hondje over een periode van 1 a 2 weken alles maar binnen krijgt. Er zijn ook mensen die 1 pensdag in de week of per 2 weken doen en dan niets anders bijvoeren, dat kan prima (al kan je hond dan wel dunne ontlasting krijgen, dat is altijd even uitproberen).
#3013888
Je afwisseling is nu prima! :)
Maar naast het 6 grammetjes verhaal, waar ik ook ooit tegenaan liep en veranderd heb, heb ik je eerste menu (tot 12 maanden)  toch even doorgerekend en kom per week op de volgende percentages:

59% vleesbot
Veel te veel! Je voert ook nog het vleesbot 's morgens met alleen 12 gram orgaan, dat gaat te harde ontlasting opleveren.
Zondag alleen duifkarkas met het beetje orgaan wat erin zit... ???
Zalmkarkas zit in deze 59% Als je het uit het vleesbotpercentage haalt wordt het nog steeds 52% vleesbot.

21% spiervlees
6+% pens
2% hart
2% lever
2% nier
1% orgaan in duifje
6% groenten (hierbij heb ik 5gr per theelepel gerekend)

10+% van het menu is vis (7% vette vis)

Pens en hart mogen best wat hoger.
Zelf reken ik 5gr lever en 2,5gr nier per kilo lichaamsgewicht per week. Bij 4 kilo hond is dat 20 gram lever en 10 gram nier.
Andere mensen rekenen 4% lever en 2% nier van het menutotaal.
In beide gevallen mag je lever dus ook wel iets omhoog!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door