Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3013439
Ik zou graag jullie mening over iets willen.

Ik heb hier een pup van een maand of 4 uit het buitenland gehad. Hij was de eerste paar dagen erg moe, maar dat schijnt niet vreemd te zijn voor honden die net over komen uit het buitenland. Voor mij was het geen reden tot alarm. Ook had hij 2 bulten op zijn kaken, maar ze waren perfect symmetrisch, deden geen pijn en in de mond kon ik eigenlijk niets vinden.  Ik heb brokken in huis voor vakantieopvanghonden die op brokken staan en in principe waren die ook voor de hondjes die ik tijdelijk opvang uit het buitenland.
Deze pup wilde echter geen brokken eten, maar zat zielig naar de bakjes van mijn honden te kijken. Ik vond hem sowieso wat ieletjes en besloot hem KVV te geven omdat honden in het buitenland vaak tekorten op doen. Als een wolf sprong hij erop en at prima.

Hij begon al snel op te knappen en te spelen met de andere honden. Na een dag of 3 was er eigenlijk niets bijzonders aan hem te zien.
Vervolgens is hij geplaatst en ik heb zijn baasjes nadrukkelijk gezegd dat ze hem echt een plezier doen door KVV te geven. Goed uitgelegd, afwisselen en wat ze er bij kunnen geven en een link gegeven waar ze zich kunnen inlezen. O.a. ook de barfplaats link gegeven.

Nu krijg ik een maand later een telefoontje of ik niets raars aan hem had gezien. Uhh nee.... Hij heeft vergroeiingen op zijn kaken en in zijn neusholte was gebleken uit een röntgenfoto. Ja, die bulten op zijn kaken heb ik gezien, maar ze waren perfect symmetrisch en gezien hij verder in orde was, was er geen aanleiding om daar meer van te denken.

Hij schijnt er dus heel erg aan toe te zijn. Zijn nieren zijn aangetast, broze botten, hij is lusteloos, zwak, kan zijn mond niet goed dicht doen, stinkt uit zijn mond en slaapt de hele dag. Hij eet zo slecht dat ze zijn brokjes moeten weken.

De dierenarts zei een week of 2 terug All Meat Syndrome. Hij moet over op goed voer (zijn brokjes natuurlijk) en dan zal het wel goed komen, maar hij mag voorlopig niets doen. Ik heb het rapport nog niet, maar heb het wel opgevraagd, maar natuurlijk kwam er zo'n opmerking dat als ik er meer verstand van had gehad dat hij dat niet gehad zou hebben. Erg flauw...

Het rapport is me wel voorgelezen en daar stond in dat hij zijn brokjes niet kon kauwen. Ze hebben hem dus terug gezet op brokjes helaas.
Nu ligt hij dus aan het infuus en is er echt slecht aan toe.

Wat denken jullie hiervan?

Ik heb ze geadviseerd die waarden naar Tannetje op te sturen. Persoonlijk denk ik dat dit hondje inderdaad wel het All Meat Syndome heeft en dat hij dat al had. Hij heeft in een bos gezworven en daarna is hij opgenomen in een Grieks gezin samen met zijn broertje en heeft wellicht met de pot mee gegeten. Dat heb ik iemand horen zeggen, maar zeker weten doe ik dat niet. Het kan dus heel goed zijn dat hij zwaar calcium tekort heeft gehad. Dat dat ook de reden was dat hij zo sloom was hier de eerste 2 dagen en dat hij op KVV begon op te knappen. Ik denk dat op het moment dat hij weer op brokjes over gegaan is hij een terugslag heeft gehad. Maar volgens mij verwijt dat baasje mij nu dat ik hun hond KVV heb gegeven en ze dat ook geadviseerd heb. Het is dus lastig om informatie te krijgen, maar het hondje gaat me erg aan het hart omdat als deze adoptie niet door gegaan was, dan hadden we het hondje gehouden.
#3013608
Het is een jonge hond toch? En waar haalt de da broze botten vandaan? Is het niet een walgelijk snelgroeiende hond omdat hij nu eindelijk voedsel krijgt en niet meer alleen maar hoeft te overleven? Dat hij een biscuitstructuur in zijn botten heeft van de groeipijn?
De waarden zijn algemene testen van lever nieren en de glucose.
Je zou evt ook Erwin van Anyanimal kunnen contacten die weet ook veel van de waarden van rauw gevoerde honden af en kunnen mogelijk wat adviseren.
#3019305
Ik kreeg vandaag het bericht dat ze hem uit zijn lijden hebben verlost :-( Vind het onbegrijpelijk dat zo'n jonge hond zo snel achteruit gegaan is. Ik had Tannetje nog om advies gevraagd.

En nee, het was geen snel groeiende hond. Het was een klein hondje die achterbleef in de groei.

Ik vraag me alleen af of ze het all meat syndrome krijgen door een gebrek aan calcium. Of dat ze het hebben en daardoor een gebrek aan calcium krijgen. Het is tenslotte ook hormonaal...
#3019532
Triest :'(

Ik lees hier: http://www.spreekuurthuis.nl/themas/ost ... oporose%3F (en hoewel dit over mensen gaat, moet je daar even doorheen kijken) dat de maximale hoeveelheid bot mineraal erfelijk is:

In de jeugd wordt de basis gelegd
Het lichaam heeft elke dag calcium nodig. Dat geldt vooral voor kinderen in de groei, als meer botmineraal wordt gevormd dan er wordt afgebroken. Maar ook na het stoppen van de lengtegroei is dit nog lang het geval. Pas rond het 30ste jaar wordt het punt bereikt, waarop de hoeveelheid botmineraal maximaal is (piekbotmassa). Hoe groot de maximale hoeveelheid botmineraal dan is, wordt in de eerste plaats bepaald door de van de ouders meegekregen erfelijke eigenschappen. Daarnaast spelen de hoeveelheid calcium in de voeding en de lichamelijke activiteit tijdens de jeugd een belangrijke rol. Bij iemand die een hoge piekbotmassa heeft opgebouwd, duurt het langer voordat de botten door osteoporose verzwakt raken.

In dit geval denk ik dat ondervoeding pup daar een grote rol gespeeld kan hebben. En in de tweede plaats is pup waarschijnlijk generatie nummer zoveel die aan ondervoeding lijdt. En ik denk dat jij vooral geen debet bent aan dit debacle.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door