Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nadine
#3013115
Hallo allemaal!

Ik maak me zorgen om mijn kater Max en vroeg me af of er hier iemand op het forum is die mij kan helpen.
Max heeft een keelontsteking en krijgt sinds maandag antibiotica en Novacam.
Hij at toen nog redelijk, maar vanmorgen wilde hij niks.
Toen ik uit mijn werk kwam vandaag heb ik beide medicijnen gegeven en na een half uur / 3 kwartier moest hij overgeven, wat hij de afgelopen dagen niet heeft gedaan.
Ik dacht dat hij vast z'n medicijnen niet had opgenomen, dus gaf ik opnieuw beide aan Max.
Eten wilde hij weer niet..
Nu heb ik net de bijsluiter van Novacam gelezen, maar daar werd ik niet zo blij van.
Vervolgens heb ik een beetje op internet gezocht en maak me nu zorgen dat ik Max die 2e dosis Novacam niet had moeten geven.
Ik vraag me sowieso af of hij geen trek heeft en moest braken door de misselijkheid die hij misschien als bijwerking heeft van de Novacam.
Volgens mij is hartstikke misselijk op het moment, hij slikt regelmatig.
Maar ik wel hem straks nog dwangvoeren omdat hij niet eet...

Ik hoop dat iemand mij kan geruststellen wat betreft de dubbele dosis Novacam.
Heeft iemand hier ervaring mee of kennis over?

Alvast bedankt,
Groetjes Nadine
Door Shera
#3013125
Ik zou als ik me zorgen maakte gewoon even bellen met de da. Ik denk dat 1 x dubbele dosis niet zoveel kwaad kan maar voor je eigen geruststelling misschien fijner om dat van de da te horen.

Onze Siep was verleden week ziek en toen kreeg ze dit ook. Ik moet zeggen dat ik ook niet erg blij werd toen ik de bijsluiter las  :-\ maar ja dat word ik eigenlijk nooit van die bijsluiters.
Laatst gewijzigd door Shera op wo 29 okt 2014, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nadine
#3013130
Heb even met de vervangende spoedkliniek gebeld en zij zeggen dat het geen kwaad kan, omdat de startdosis ook dubbel is.
Ik zal morgen mijn eigen dierenarts bellen om te vragen of ik moet stoppen hiermee.
Ik hoop dat Max zich zo wat beter voelt, hij is duidelijk niet in z'n hummetje...
Door Shera
#3013172
Dat was bij Siep ook die had ook als startdosis het dubbele.

Sneu is dat altijd als ze zich niet lekker voelen.Misselijk zijn is ook een beroerd gevoel, hoop dat hij snel beter word. Beterschap.
Door Nadine
#3013200
Dank je wel.
Ik heb hem een half uurtje terug wat speciale kattenmelk gegeven met probiotica en vitaminen.
Dat kwam er net dus allemaal weer uit...
Heb het idee dat hij iets opgelucht is nu.
Volgens mij is die misselijkheid echt een bijwerking van de Novacam.
Dwangvoeren laat ik maar even zitten dan.
Misschien morgenochtend, het is nu zo'n 24 uur geleden dat hij voor het laatst heeft gegeten.
Of moet ik het nog aankijken tot morgenavond zonder te dwangvoeren? Weet niet hoe lang bijwerkingen aanhouden.
Door Shera
#3013256
Ik zou hem niet dwangvoeren. Als hij misselijk is dan komt het er toch gewoon weer uit en is dat voor hem heel naar. Hij kan best een dagje zonder eten, geeft hem tijd om weer beter te worden.Maagje rust te geven.
Je kan dan beter,denk ik, morgen even bellen met je da als hij nog zo misselijk is en niets binnen houdt. Misschien moet hij dan een prik halen tegen de misselijkheid zodat hij weer zelf wat eten wil.
Voor dwangvoer is het nog veel te vroeg, want hij heeft toch alleen vanavond niet gegeten of begrijp ik dat verkeerd.
Maar eten en misselijkheid gaat niet samen ,dus dan zal hij toch eerst iets tegen de misselijkheid moeten krijgen. Bedenk maar als je zelf misselijk bent en overgeeft en iemand dwingt je te eten ..... brrr dat gaat niet lukken en je word er hondsberoerd van.

Sterkte ermee.
Door Shera
#3013265
Zag over het hoofd dat het nu 24 uur geleden is. Je bedoelt voor leververvetting denk ik dan.
Zelf zou ik me daar nu nog geen zorgen om maken. Maar ik zou dus morgenochtend de da bellen als hij dan nog niet gegeten heeft. Misschien vannacht wat eten laten staan voor hem zodat hij kan pakken als hij trek krijgt.
En wat ik hierboven zeg. Dwangvoeding en misseljkheid gaat gewoon niet samen, jij stopt het er in en hij spuugt het er weer uit.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3013325
De novacam is ter bestrijding van zijn keelpijn zodat hij zou blijven eten.
Ik heb nog nooit gehoord dat ze van Novacam misselijk worden, maar ik probeer dan ook ten alle tijde te vermijden van dat te geven, dus heb er weinig tot geen ervaring mee.
Als je goede redenen hebt om aan te nemen dat hij misselijk wordt van de Novacam, zou ik daar meteen mee stoppen.  Het gaat dan namelijk zijn doel grondig voorbij (dat hij gaat eten).  Bovendien zou die pijn, als de AB aanslaat, al na 3 dagen zo goed als verdwenen moeten zijn, en heeft het zowiezo geen nut meer.
Een kat zou in het ideale geval elke dag wat moeten eten, maar als het een verder gezonde kat betreft (geen nierfalen, of ander orgaanproblemen), en hij geen erg overgewicht heeft, zou ik nog niet meteen in paniek schieten na een dagje niet eten. Dwangvoeren is ook weer wat... En als hij nog misselijk is, komt dat dat er toch terug uit en helpt dat niets vooruit.
Eens een dagje of twee laten vasten tot hij zelf terug wil eten, is dan een beter idee.

Wat ik wel zou doen is minstens nagaan of die misselijkheid wel van de Novacam zou komen (bellen met de DA). En als het na een halve dag of zeker een dag na het staken van de behandeling nog niet merkbaar beter is, is dat een ritje richting de DA. Want dan is de kans groot dat de misselijkheid van iets anders komt en hij vb een maagonsteking of een virusje heeft opgelopen.  En dan moet hij andere medicatie krijgen.
Dat kan ook op een dag vanzelf weer overgaan, maar het kan net zo goed aanslepen en dan kan hij een hele tijd niets binnenhouden.  Ik zou het niet kunnen zeggen, heb het nog nooit uitgetest.
Vermeld wel zeker de keelontsteking en welke AB hij dan gehad heeft (die kuur heb je afgemaakt?), want als hij maagonsteking zou verdenken en weer AB voorschrijft, dan liefst een andere aangezien deze duidelijk niet op die ontsteking werkt.
Als het een ontsteking is dus he, maar dat weet je dus maar bij de DA.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3013537
Lastig maar door ander forum denk ik bij novacam (of metacam of hoe ze het goedje maar willen noemen) in combinatie met misselijkheid/eetstaking aan nierproblemen  :-[
Daar kom je achter door bloed te laten prikken (en wanneer het nierproblemen zijn laten spoelen door infuus om afvalstoffen af te voeren omdat het dan waarschijnlijk accuut is door de novacam en je op die manier schade beperkt)
Door Nadine
#3013539
Bedankt voor de reacties!
Ik had er inderdaad niet over nagedacht dat het ook aan de AB zou kunnen liggen.
Vanmorgen at Max weer niet, dus heb toch maar zo'n 25 ml voer met een spuitje in z'n bekkie gedaan, zodat hij niet ook nog 's misselijk wordt van de honger.
Heb mijn DA gesproken en zijn advies was om inderdaad niet te stoppen met de novacam, maar met de AB.
Die dubbele dosering had ik hem niet moeten geven, maar hij zei dat dat wel los zal lopen....
Maakte me ook wel zorgen om zijn nieren inderdaad, maar aangezien het nu iets beter gaat (ook zijn turgor gecheckt en is beter dan gisteren), ga ik er maar vanuit dat zijn nieren het probleem niet zijn.
Ik ben net een uurtje uit mijn werk en ik zie dat Max er een stuk beter aan toe is: een stuk levendiger en kokhalzen en veel slikken zie ik hem nu niet doen.
Er stond nog genoeg voer voor hem toen ik weg ging vanmorgen (heb 5 katten, dus geen idee of hij gegeten heeft) en heb geen kots gevonden in huis.
Ik ga hem zo eerst maar even voer aanbieden (ik had Hills van de DA meegekregen omdat dit zachter voor zijn keeltje is, maar hij heeft liever rauw, hihi) en hopen dat hij zelf eet.
Zo niet, dan moet ik van de DA doorgaan met dwangvoeren.
Ik wacht dan nog wel even voordat ik de novacam toedien, dan zal ik snel genoeg zien of het inderdaad aan de AB ligt.
Best spannend...
Door paasnini
#3013891
Ik heb een kat die overgevoelig is voor Novacam en er ontzettend van gaat spugen en beroerd word. Novacam kan nierproblemen veroorzaken maar is de sterkste ontstekingsremmer.
Door Nadine
#3014482
Het gaat een stuk beter met Max, hij is niet meer zo misselijk en heb hem niet meer zijn overgeven sinds ik ben gestopt met de AB.
Eten doet hij zelf, maar niet zo veel als gebruikelijk.
Hoesten en kokhalzen doet hij niet meer en zijn stemmetje is weer terug.
Ik vind hem wel nog een beetje lusteloos en aangezien zijn eetlust niet helemaal is wat het was en hij wel herstelt van de keelontsteking ga ik ook maar stoppen met de Novacam.
Misschien dat hij daar ook niet zo goed tegen kan.
Hij is nu sinds maandag aan de Novacam, dus dat lijkt me wel genoeg. Ik hoop dat zijn eetlust weer helemaal terugkomt.
Door Shera
#3014522
Gelukkig dat het weer beter gaat.
Dat lusteloze en verminderde eetlust kan idd goed van de Novacam komen volgens mij. Lijkt me toch ook wel dat hij daar nu lang genoeg van heeft gehad.
Hopelijk dat hij zijn eetlust maar snel terug heeft. Niets zo fijn als je ze na ziekte opeens weer vol smaak hun bordje ziet leeg eten.
Door Nadine
#3014979
Het gaat nog steeds niet goed met Max. Hij eet slecht en heeft vannacht een beetje vocht overgegeven.
Vanmorgen trof ik voor elke kattenbak een hoop grit aan, ook op het aanrecht en de bank.
Ben dus toch maar weer naar de DA gegaan met hem.

De DA zei dat hij een goede weerstand heeft aangezien zijn keel er weer normaal uit ziet.
Hij heeft wel een nat neusje nu, dus de DA vermoed toch 1 van de niesziekten.
Hij heeft wat urine uit zijn blaas geperst, blaas zat niet vol, maar hij trof wel een beetje bloed en verhoogde eiwitten aan in zijn urine.
Ook is er bloed afgenomen om zijn nieren te checken.

Beleid is nu doorgaan met de Novacam en morgen kan ik bellen voor de bloeduitslag en dan hoor ik ook of er blaasgruis in de urine zat.

Naast dat ik me natuurlijk vreselijk zorgen maak, ben ik ook bang dat hij straks aan een duur nier dieet moet.
Al mijn katten eten sinds anderhalf jaar rauwe voeding en dat wil ik graag zo houden omdat het veel beter voor ze is.
Bovendien ben ik lang van huis als ik werk, dus zou ik hem apart moeten zetten.
Op zich doet Max het redelijk, hij poetst weer, ik zie hem soms drinken en gaat af en toe naar buiten.
Dat hij slecht eet, kan door de verkoudheid/niesziekte komen, maar ik maak me nu zorgen om zijn nieren en eventueel blaasgruis.
De kans op blaasgruis is misschien niet zo groot aangezien hij rauw eet en al heel lang geen brokjes meer, maar dat zegt niks over zijn nieren.
Eerst maar even de uitslagen afwachten dan.

Heb vorige week al 1 van mijn andere katten in laten slapen door een complexe ziekte gecombineerd met diabetes, dus zit al een tijdje in de stress.
Heeft iemand ervaring met keelontsteking/niesziekte/blaasontsteking?
Ik moet gewoon maar afwachten tot morgen, maar ik blijf maar malen in mijn hoofd met wat er allemaal mis kan zijn...
Door Martine-Tom
#3014983
Ook in vers kan je nierdieet geven  ;)
Doki heeft astma en regelmatig keelontsteking gehad, blaasontsteking niet gelukkig. Bij hem hielp een kuurtje ab en voer mengen met wat stinkblik zodat het weer aantrekkelijk rook gelukkig genoeg!

Beterschap...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door