Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3012904
Hier nu al 1,5 maand op barf. We kwamen van kvv met karkas dagen ertussen door. Ik vind het soms nog wel erg lastig met de verhoudingen. Ook hebben we in het begin heel enthousiast veel geportioneerd in 500 gram in totaal, maar ivy eet nu uiteindelijk met groente erbij ongeveer 800 gram per dag.....want ze viel enorm af. Dus soms lastig en verschillende dingen bij elkaar om uit te komen.

Dit is deze week.
56% Bot
27% spier
10% orgaan
7% groente

Maandag
225 Gr kip bot
200 gr parelhoen karkas
275 gr rund
80 gr groente

Dinsdag
450 gr kip bot
225 gr geitensnippers
50 gr lever
80 gr groente

Woensdag
450 gr kip bot
225 gr geitensnippers
50 gr lever
80 gr groente

Donderdag
450 gr eend bot
275 gr rund
50 gr milt
80 gr groente

Vriidag
450 gr eend bot
275 rund
50 gr hart
80 gr groente

Zaterdag
450 gr kip bot
300 gram lams pens

Zondag
250 gr parelhoen karkas
200 gr duif
225 gram lam snippers
50 gr hart
80 gr groente

Als afwisseling komt ook nog ree vlees en fazant karkas erbij.

Hoe kan ik straks nou het beeste portioneren? Wat doen jullie? Helemaal nu nog met ivy en beginnent. Ik begreep dat ze straks mogelijk wel weer mogelijk minder nodig gaat hebben? Dus Vind het lastig portioneren. koopvaak per 10 kilo in en voor genoeg ruimte is portioneren danecht wel wenselijk.
Wat zijn jullie tips?
Laatst gewijzigd door terperlientje op vr 07 nov 2014, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Thea
#3012906
Voordat je verder gaat ik vind 56% bot wel erg veel. Kan krijtpoep geven.
Als je al die portiesvan 500 gr heb gemaakt kan je evt 2 porties eruit halen dan anderhalve geven en volgende dag weer 1 portie eruit en die halve van vorige dag erbij.Zo hoef je niet alles over te verpakken ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#3013043
Ik vind dat er wel erg weinig orgaanvlees in het menu zit.
Als ik alles doortel kom ik op nog geen 10%, totaal 550 gram waarvan meer dan de helft (300 gram) pens is.
Een onsje hart en een onsje lever plus nog een hapje milt per week vind ik erg karig op zo'n hoeveelheid voer.
Waarom voer je slechts zo weinig orgaan? Je voert in dit voorbeeld iets meer dan 55% vleesbot, is veel maar dat kan (Ik heb er ook een op 55% vleesbot staan). Waarom geef je dat hoge percentage bot? ik zou dan toch iets van 20% spiervlees en 20% orgaan bijgeven, en de overige 5% groente.

Ik portioneer niet. Vlees of bot dat in een blok van 10 kg binnenkomt gaat wel per ongeveer een kg de vriezer in want anders kan ik er niks mee natuurijk. Bot tik ik in bevroren toestand van elkaar met hamer en beitel, spiervlees mag een tikkeltje ontdooien zodat het net snijdbaar is. Ik haal dan later met voeren gewoon een kilo vleesbot uit de vriezer, en een kilo spiervlees, en voer daarvan tot het op is. Wat ik dus dezelfde dag niet nodig heb van die kilo gaat in de koelkast voor de volgende dag. Pas als dat op is pak ik weer nieuw uit de vriezer. Orgaan waarvan ik geen kilo nodig heb (bijvoorbeeld lever en nier, dat voer ik maar 1x in de week), daarvan wordt een kilo een klein beetje ontdooid zodat het te snijden is, ik haal er dan af wat ik nodig heb en de rest van die kilo gaat in ca. dagporties terug de vriezer in voor de volgende weken.
Gebruikersavatar
Door terperlientje
#3013080
Ja tot nu toe zit in ee zakjes die ik had gemaakt 50 gram orgaan. Alleen toen kreeg ze nog 500 gr ipv de ongeveer 800 nu... Heb nog geen nieuwe orgaan dus vandaar dat ik hier nog op kom. Heb toen gekozen voor vaste paketjes zodat ik niet altijd voor het eten hoef te zorgen, maar ook manlief met geen idee verder ervan ook zo wat eruit kan halen (wel schema op de deur, wat wanneer) Het extra vleesbot komt eigenlijk omdat ik het extra's dus opvang met extra vleesbot.... Het rare is dat zij met de eerdere verhouding met dus meer spiervlees en orgaan verhouding hardere ontlasting had.... en nu eigenlijk netjes goed stevig.
Gebruikersavatar
Door pike
#3013204
Dan begrijp ik niet waarom de ontlasting bij extra vleesbot minder hard is geworden :-\

Wat je ook kan doen met je te kleine pakjes, in plaats van 1,5 pakje per dag wat al werd voorgesteld, geef je de ene dag 1 pakje en de volgende dag 2 pakjes. Dus om en om. Dan krijgt hij toch extra zonder dat je het jezelf lastig maakt.
Gebruikersavatar
Door terperlientje
#3013212
[quote="pike"]
Dan begrijp ik niet waarom de ontlasting bij extra vleesbot minder hard is geworden :-\

Hihi ik ook niet.......


Wat je ook kan doen met je te kleine pakjes, in plaats van 1,5 pakje per dag wat al werd voorgesteld, geef je de ene dag 1 pakje en de volgende dag 2 pakjes. Dus om en om. Dan krijgt hij toch extra zonder dat je het jezelf lastig maakt.
[/quote]

Ik ga vrijdag eens kijken hoe dit anders aan te pakken! Dank voor de tips alvast.

Ik zag trouwens wel dat ik de week ervoor weer beter uitkwam in verhouding, maar gaf toen nog wat minder voer en kwam toen op 52% bot 27 % spier 13% orgaan en 8% groente
Vind het nog eVen zoeken hoe nu precies, omdat ze ook veel meer nodig heeft als verwacht (450 Gram op kvv darf) maar met hulp worden we er steeds handiger in....
Gebruikersavatar
Door terperlientje
#3013460
Ze is bijna 2,5 jaar en weegt nu ongeveer 18,5 kilo. Ze was tot augustus(onze vakantie) 21 kilo. Ze is toen al veel afgevallen omdat ze door stress enzo heel weinig at op het opvang adres. Kwam daarna met kvv weer wat aan, maar met barf vloog het eraf. Nu komt ze heel langzaam weer iets aan.
Gebruikersavatar
Door pike
#3013498
Dan eet ze best veel, maar mijn drie honden hebben ook jaren lang op percentages gestaan van tussen de 3,5 en 4%. De oudste, bijna 12, heb ik nu na de zomer teruggezet in voer. Hij wordt wat minder actief. In plaats van continu te huppelen loopt hij nu gewoon in draf  ::) Waarschijnlijk was de kvv een stuk vetter dan wat je nu zelf geeft. Je zou eventueel wat vetter kunnen voeren. Je geeft al geitenvlees, maar ik heb geen idee hoe de snippers eruit zien. Lamsribben zou je ook kunnen overwegen, dan heb je wat vetter vleesbot.
#3017524
Ben er nog maar eens goed voor gaan zitten en heb een nieuw menu opgesteld waarbij ik goed uit de voeten kan met wat ik nog heb en ik weet hoe nieuw te verpakken.
Heb geprobeerd alle tips er een eind in te verwerken.

51% bot (eend,kip,parelhoen,fazant,konijn, duif)
25% spier (rund, geit, lam, lama)
19% orgaan (hart, lever, milt, nier, pens. Rund, lam, kip, konijn)
5% Groente

Hiernaast krijgt ze nog wel een ei en klein beetje vis(ze kan niet heel goed tegen vis, geeft dit snel terug...)
Ma:
300 gr bot
100 gr orgaan
225 gr spier
40 gr groente
Di:
450 gr bot
150 gr spier
200 gr pens
40 gr groente
woe:
300 gr bot
100 gr orgaan
225 gr spier
40 gr groente
Do:
450 gr bot
225 gr spier
100 gr orgaan
40 gr groente
Vr:
300 gr bot
100 gr orgaan
225 gr spier
40 gr groente
Za:
400 gr bot
300 gr pens
Zo:
450 gr bot
225 gr spier
100 gr orgaan
40 gr groente

Wat vinden jullie hier van?
Laatst gewijzigd door terperlientje op vr 07 nov 2014, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door