Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Riek
#3012902
Even een vraagje wat het bijvoeren/afspenen betreft.

Morgen zijn de pups 4 weken.
Sipke heeft vanaf het begin de fles gehad om wat bij te voeren.
Hij dronk wel, maar nooit genoeg.
De andere twee hebben alleen de dag dat ze diarree hadden een paar ml melk gehad.
Ik geef de puppymelk van Farmfood.
Sipke krijgt het al een paar dagen uit een bakje ipv de fles en dat lukt redelijk.

Charlotte is er een beetje klaar mee denk ik. Ze ligt steeds minder bij de pups. Nu al de hele ochtend niet.
Vanaf morgen wil ik ze laten wennen aan kvv.
Ik wil beginnen met een friemeltje tartaar.
Moeten ze nu ook nog een paar keer melk op een dag?
En kan dat dag gewone geitenmelk zijn?
Of toch liever die Farmfood puppymelk. Daar heb ik nog een beetje van.
En ik wil best nog een grote verpakking halen, maar als het op geitenmelk net zo goed is, dan is mij dat ook prima.

En dan, eerst tartaar en wanneer over op kvv?

Ik heb echt alleen maar de leuke/makkelijke dingen onthouden van Femke's nest, want ik kan me dit niet meer herinneren.
Door Lizzy
#3012941
Ik gaf ze op 4 weken nog steeds geitenmelk ja, maar ik liet ze dat wel zelf opdrinken. Ik maakte het wat dikker met een rauwe eierdooier en wat rauwe honing. Als het voor jouw pups nog te dun is, kun je heel goed boombastmeeel gebruiken om het aan te dikken. Sanavesta verkoopt het nog steeds: http://www.sanavesta.nl/shop/index.php? ... duct_id=58

Farmfood puppymelk kan natuurlijk ook.

Ik gaf de melkmaaltijd wel als een soort toetje. Dus de hoofdmoot bestond toch wel uit gemalen BARF. Ik zou morgen en overmorgen tartaar geven en dan de dag erop KVV.
Door Jantina
#3012949
De pupjes dronken hier genoeg bij moeders en heb ik alleen FarmFood melk gegeven om de KVV mee te mengen de eerste dagen. Weet je zeker dat de 2 pups die wel melk drinken echt kunstmelk nodig hebben? Volgens mij is het normaal dat ze krachtiger drinken naarmate ze ouder worden en Charlotte er dus langere tijd bij weg kan.
Maar hier was het dus 2x balletje tartaar van mijn hand en daarna KVV met melk van een schoteltje. Soort slobberpapje. Daarna gewoon KVV.
Gebruikersavatar
Door Riek
#3012968
Lizzy, je doet alleen de dooier er door. Waarom niet het hele ei?
Ben benieuwd.
Van de dierenarts kreeg ik een ouderwets recept toen Sipke in het begin de FFmelk weigerde.
Dat was 250 ml geitenmelk, 50 ml slagroom, 1 geklutst rauw ei en 1 el suiker.
Die slagroom was om het wat dikker te maken ook.
Dit vond hij heerlijk, Charlotte ook.
Ben wel weer na een paar dagen terug gegaan naar FFmelk.

Ze drinken als ze de kans krijgen alle 3 bij haar, Sipke weinig, maar de anderen meer.
Maar ze heeft er net voor het eerst vandaag 5 minuten bij gelegen en toen was ze weer weg.
Ze voedt ze behoorlijk vrij op zeg maar. Ook als ze piepen gelooft ze het wel.
Behalve als ze spelen en daarbij brommen (sinds een paar dagen) dan gaat ze orde op zaken stellen.
Heel lief en voorzichtig loopt ze er dan tussendoor.
Maar als ze aan haar tiet gaan hangen gaat ze snel weer weg.
Door Lizzy
#3012985
[quote="Riek"]
Lizzy, je doet alleen de dooier er door. Waarom niet het hele ei?
Ben benieuwd.
Van de dierenarts kreeg ik een ouderwets recept toen Sipke in het begin de FFmelk weigerde.
Dat was 250 ml geitenmelk, 50 ml slagroom, 1 geklutst rauw ei en 1 el suiker.
Die slagroom was om het wat dikker te maken ook.
Dit vond hij heerlijk, Charlotte ook.
Ben wel weer na een paar dagen terug gegaan naar FFmelk.

Ze drinken als ze de kans krijgen alle 3 bij haar, Sipke weinig, maar de anderen meer.
Maar ze heeft er net voor het eerst vandaag 5 minuten bij gelegen en toen was ze weer weg.
Ze voedt ze behoorlijk vrij op zeg maar. Ook als ze piepen gelooft ze het wel.
Behalve als ze spelen en daarbij brommen (sinds een paar dagen) dan gaat ze orde op zaken stellen.
Heel lief en voorzichtig loopt ze er dan tussendoor.
Maar als ze aan haar tiet gaan hangen gaat ze snel weer weg.
[/quote]

Oh, een heel ei mag ook hoor Riek! Ik vond het alleen een prettig idee om wat extra biotine aan de pups te geven en in eiwit zit adivine en die bindt zich met biotine.

Dat recept van je DA kan ook. Ik ben alleen niet kapot van die suiker, die zou ik sowieso vervangen door rauwe honing.
Gebruikersavatar
Door Riek
#3013013
Rauwe honing heb ik ook in huis, dus zal dat er door gaan doen dan.

Eigenlijk vind ik het ook best weer een beetje spannend om ze iets anders dan moeders melk te geven.
Vind ze nog zo klein :-[
Zijn ze trouwens niet hoor.
Gijs weegt al over de 900 gram. Morgen pas 4 weken.
En de andere twee zijn ruim 700 gram.
Door Hanny
#3013034
Farmfood is ook te koop in 100 grams zakjes.
Hier worden de pupjes met energique afgespeend, gaat altijd probleemloos.
Het zal wel niet het beste van het beste zijn, maar het bevalt uitstekend.
Verder eten ze t.z.t. ook iets van wat de andere honden die dag eten, geen kluifwerk en soms een mummeltje groenten.
Lieve Charlotte om ze zo netjes groot te brengen ., knappe meid.
Misschien drinken ze nog wat bij haar en jij geeft ze dan een klein hapje en alles komt helemaal goed.
De eerst maaltijd eten ze samen uit een bak, energique met pupmelk en zodra het wat beter gaat, ieder uit een eigen bakje.
Waterbakje staat natuurlijk binnen bereik en dan redden ze zich. Leuk met hun tongetje door het water prutsen.
Wat zullen ze eten, zoiets als een theelepeltje voer denk ik, aangelengd met een eetlepel pupmelk. Eet smakelijk prummels.
Zoals je kunt lezen, hier dus geen melk meer, als mama hond er mee stopt, tenminste als ze de leeftijd hebben en dat hebben ze.
Wordt leuk, echt hondjes in wording. Misschien eind van de week even buiten, het zou mooi weer worden?
Genieten,

Hanny
Gebruikersavatar
Door Riek
#3016243
Ehm , zou ik misschien wat ongeduldig zijn?

Ze eten meestal per toeval wat van de Carnibest.
En heel soms dan lijkt het alsof er één bewust wat eet.
Ik geef nog wel wat geitenmelk, maar ook daar drinken ze de ene keer een paar slokjes van (nou ja, likjes) en de andere keer helemaal niets.
Charlotte is wel een beetje klaar met het voeden en ook met het opvoeden lijkt wel.
Ze is er soms nog maar en paar seconden bij, nog geen eens 10 ofzo.
Ze vindt het niet fijn als er gedronken wordt, en zodra de pups haar zien willen ze juist drinken bij haar, dus maakt ze weer dat ze weg komt.

De groei bij de pups is er ook helemaal uit.
Is dit normaal als ze over gaan op eigen voer?
Sip kwam maar 5 gram aan in 2 dagen, Gijs gram en het teefje kwam wel 40 gram aan, maar was vandaag weer wat afgevallen. 

Al met al, doe ik iets niet goed?
Kan het anders en ook beter?
Door miik
#3016296
Ik heb mijn oude schriftjes erbij gepakt en hier bleven ze allemaal wel aankomen.
Ik gaf ook geen melk. Ik gaf een soepballetje gemalen vlees, en dat een paar keer per dag.
Tot na een paar dagen zie je dat de ontlasting gaat veranderen van gelige melk ontlasting, naar donkerdere vlees ontlasting.
Als ik dat had gezien ging ik daarna meer vlees voeren (zelf gemalen vlees of mix of KVV).
Hoe zijn de pups verder ? Zijn ze rustig en happy ?
Als ze onrustig zijn, zoeken of piepen dan hebben ze misschien trek en zou ik ze wat meer geven...
Door Lizzy
#3016383
[quote="Riek"]
Ehm , zou ik misschien wat ongeduldig zijn?

Ze eten meestal per toeval wat van de Carnibest.
En heel soms dan lijkt het alsof er één bewust wat eet.
Ik geef nog wel wat geitenmelk, maar ook daar drinken ze de ene keer een paar slokjes van (nou ja, likjes) en de andere keer helemaal niets.
Charlotte is wel een beetje klaar met het voeden en ook met het opvoeden lijkt wel.
Ze is er soms nog maar en paar seconden bij, nog geen eens 10 ofzo.
Ze vindt het niet fijn als er gedronken wordt, en zodra de pups haar zien willen ze juist drinken bij haar, dus maakt ze weer dat ze weg komt.

De groei bij de pups is er ook helemaal uit.
Is dit normaal als ze over gaan op eigen voer?
Sip kwam maar 5 gram aan in 2 dagen, Gijs gram en het teefje kwam wel 40 gram aan, maar was vandaag weer wat afgevallen. 

Al met al, doe ik iets niet goed?
Kan het anders en ook beter?
[/quote]

Nee, hier kwamen ze wel aan toen ze over gingen op vaste voeding. En daarna ging het juist rap, met aankomen. Maar, mijn pups moesten natuurlijk wel van 300 gram geboorte gewicht naar een kilo of 7 bij 8 weken.

Heb je enig idee hoeveel ze moeten wegen als ze een week of 8 zijn? Hoeveel moeten ze dan nog?

Ik zou maar even geen melk meer geven, Charlotte haar gang laten gaan en laten vluchten voor de pups (zij weet het beste wat goed is voor haar) en de pups balletjes Carnibest met de hand gaan voeren. Meerdere keren per dag.
Gebruikersavatar
Door Riek
#3016392
Ze moeten het liefst minstens een kilo zijn na 8 weken.
Gijs zit daar nu, 5 weken vandaag, al boven.
Sip nog niet (888gram) en het teefje is nu 910 gram.
Dus ik denk wel dat ze dat redden.
Maar het is zo anders dan verwacht.
Ook bij de fokker van Charlot komen ze op vast voer gelijk meer aan.
Maar daar komen ze juist minder aan dan hier voor die tijd.
Door Hanny
#3016493
Eerlijk gezegd weeg ik niet meer, als ze op vleesvoer overgaan.
Zeker niet dagelijks, dus ik weet niet wat er dan gebeurt per dag. MAAR het is zeker, dat de gewichtstoename er wel in zit.
Veel meer dan een theelepeltje zullen ze per keer nog wel niet eten.
4 x per dag voeren en water voor als ze dorst hebben. Dat regelen ze zelf wel, heb vertrouwen.
Ze wel apart voer geven, dan weet je zeker dat het er in gaat.
Ga eens uit van 900 gram en daar 5% van is dus 45 gram. Dat lijkt me al een aardig hapje, verdeeld over 4 maaltjes.
Eerst dit maar eens proberen en als het nodig is verhogen.
Misschien iets minder paniekerig wegen. Charlotte had kennelijk uitstekende melk en dan komen pupjes meer dan gemiddeld aan. Blijft de vraag, wat gemiddeld is. En nu groeien ze even wat minder, stort de wereld daarvan in? Nee, dat zal wel gaan komen.
Ik voer nooit naar believen, want dan zouden ze hier uit elkaar knappen, wel krijgen ze vier keer per dag eten en dat gaat niet zo tijd gebonden, gewoon wat in het huisschema past.
Niet te paniekerig zijn, manlief zou zeggen, het zijn honden en die moeten toch gewoon honger hebben en eten.
Ook jouw kleine hummels.

Hanny
Gebruikersavatar
Door Riek
#3016557
Hanny ik hou van jou Hollandse nuchterheid.  ;D
Ze worden inderdaad nog 2 x per dag gewogen.
Ik ben zo van het "meten is weten" en ik hou ook teveel van cijfertjes geloof ik.
Ze doen het hartstikke goed. Ze zijn beweeglijk, ondeugend, verkennend, ondernemend en ook nog een lief en schattig.
Vanmorgen zijn ze mee geweest in de auto naar een vriendin.
Ze hebben daar 5 minuten rond gehobbeld, en ze liggen nu nog in coma, zo spannend was het kennelijk.
Maar goed, ik moet straks wel weg, dus ik ga ze nu even wakker maken, en wat cb in hun muiltje stoppen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door