Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3012320
Amber van mij is in 2008 geopereerd middels deze methode , in Sleeuwijk . Ik ben er nog steeds zeer tevreden over . Ze is nu 9 jaar en wandelt nog steeds probleemloos .
De revalidatie verliep ook zeer goed . Na twee weken zagen we al verbetering . Sleutel tot sukses met dergelijke wildebrassen is met deze ingreep wel streng regime .
Het duurt drie maanden voordat de boel goed genezen is . Wij hebben er nog drie maanden aan vastgeplakt voordat de wildebras haar gang weer mocht gaan .
We hebben fysio en hydro ook gedaan , en vele malen korte stukken lopen natuurlijk , en hersenwerk .

Tessa ons Russeltje is geen zware hond , en is middels dezelfde methode geopereerd aan haar kruisband
Ook bij haar zagen we een zeer snel herstel . Net als bij Amber zagen we na 2 weken al verbetering , ze ging alweer wat belasten etc
Hetzelfde strenge regime ingezet . Want die kleintjes zijn zo vlug als water .

http://www.dierenkliniek-sleeuwijk.nl/h ... bandlaesie
#3012322
smulpaap schreef: Amber van mij is in 2008 geopereerd middels deze methode , in Sleeuwijk . Ik ben er nog steeds zeer tevreden over . Ze is nu 9 jaar en wandelt nog steeds probleemloos .
De revalidatie verliep ook zeer goed . Na twee weken zagen we al verbetering . Sleutel tot sukses met dergelijke wildebrassen is met deze ingreep wel streng regime .
Het duurt drie maanden voordat de boel goed genezen is . Wij hebben er nog drie maanden aan vastgeplakt voordat de wildebras haar gang weer mocht gaan .
We hebben fysio en hydro ook gedaan , en vele malen korte stukken lopen natuurlijk , en hersenwerk .

Tessa ons Russeltje is geen zware hond , en is middels dezelfde methode geopereerd aan haar kruisband
Ook bij haar zagen we een zeer snel herstel . Net als bij Amber zagen we na 2 weken al verbetering , ze ging alweer wat belasten etc
Hetzelfde strenge regime ingezet . Want die kleintjes zijn zo vlug als water .

http://www.dierenkliniek-sleeuwijk.nl/h ... bandlaesie
bedoel je met "deze methode"dan tplo of tta..
#3012355
Summerditches schreef: bedoel je met "deze methode"dan tplo of tta..


Bij mijn beide dames is het middels TTA gedaan . Ook bij de kleine dame die een rechte stand van de pootjes heeft .
Het is natuurlijk een hele rit daar naartoe , dus wij bleven daar tijdens de operaties . En dan ontmoet je meerdere eigenaren 
En op de na-controles natuurlijk weer , en elke geopereerde hond kwam al goed wandelend binnen .
En dat waren o.a Staff , Rotweiler , Bulldogachtigen , Boxer .
En zoals ik al zei , Amber is nu 9 en het is 6 jaar geleden . Maar alles gaat prima . Amber is bepaald geen Bull die tevreden is met een rondje kerk
Die moet nog steeds minstens 1,5 uur buiten zijn anders word ik gek  :biggrin2: En ze doet alles . Rennen , springen ,klauteren etc
We zijn wel een jaar lang erg voorzichtig geweest in rul zand aan zee . Je kent het wel , explosief .
Enigste waar we voorzichtig in zijn gebleven is gladheid en dat op ongelijk terrein , want niets gaat beheerst .
En hier binnen word op de gladde plavuizen niet meer met bv sjortouw gespeeld , ook geen balletjes . Met het sjortouw gaat de dame naar buiten op de stroeve tegels
#3012365
smulpaap schreef:

Bij mijn beide dames is het middels TTA gedaan . Ook bij de kleine dame die een rechte stand van de pootjes heeft .
Het is natuurlijk een hele rit daar naartoe , dus wij bleven daar tijdens de operaties . En dan ontmoet je meerdere eigenaren 
En op de na-controles natuurlijk weer , en elke geopereerde hond kwam al goed wandelend binnen .
En dat waren o.a Staff , Rotweiler , Bulldogachtigen , Boxer .
En zoals ik al zei , Amber is nu 9 en het is 6 jaar geleden . Maar alles gaat prima . Amber is bepaald geen Bull die tevreden is met een rondje kerk
Die moet nog steeds minstens 1,5 uur buiten zijn anders word ik gek  :biggrin2: En ze doet alles . Rennen , springen ,klauteren etc
We zijn wel een jaar lang erg voorzichtig geweest in rul zand aan zee . Je kent het wel , explosief .
Enigste waar we voorzichtig in zijn gebleven is gladheid en dat op ongelijk terrein , want niets gaat beheerst .
En hier binnen word op de gladde plavuizen niet meer met bv sjortouw gespeeld , ook geen balletjes . Met het sjortouw gaat de dame naar buiten op de stroeve tegels
oke super bedankt..wij zijn preventief ook al zo mega voorzichtig geweest..met lopen op ongelijke of gladde ondergrond geen bal spelletjes..niet laten spelen met honden die veel leniger zijn en korte draaien maken etc. maar goed bij dit ras zit t ongeluk in een klein maar vervelend hoekje..
Dank je voor het meedenken
Laatst gewijzigd door Summerditches op di 28 okt 2014, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
#3012461
Summerditches schreef: oke super bedankt..wij zijn preventief ook al zo mega voorzichtig geweest..met lopen op ongelijke of gladde ondergrond geen bal spelletjes..niet laten spelen met honden die veel leniger zijn en korte draaien maken etc. maar goed bij dit ras zit t ongeluk in een klein maar vervelend hoekje..
Dank je voor het meedenken en je tips..wij zullen vermoedelijk naar Putten gaan omdat we daar ervaring hebben..maar die staat volgens mij wel gelijk met Sleeuwijk...


Ik ken Putten niet . Dus dat weet ik niet .
Wat ik je nog wel wil meegeven : Laat zeer goed naar de meniscus ook kijken , en vraag ev vooraf of men hierin voldoende ervaring heeft .
Mocht het op een ingreep uitdraaien en je wilt hydro gaan doen , zoek dan wel naar een therapeut met geduld .
Wij hadden eerst ook een juf met (te)weinig geduld , en ze had geen humor . En dat heb je met het ras echt wel nodig .
Met de 2e juf had Amber direct een goede klik .
#3012668
Onze Bo heeft 2x een knie operatie gehad. De eerste een TTO en de tweede een TPLO. Ik vond vooral de TTO erg zwaar.. dit is een combinatie tussen een TTA en een TPLO. Je ziet nu achteraf dat dit pootje iets krommer is gaan staan lijkt wel. De tweede was dus een tplo. Ik vond dat ze daar sneller van herstelde dan de eerste. Wel had ze bij de eerste keer een ontsteking erbij, dus daarom ging het ook wat minder goed.

De tplo heeft ze in januari van dit jaar gehad en in juni zijn we met haar op vakantie geweest en was ze best goed hersteld al. Wel hebben we ons goed aan de regels gehouden.. dus een aantal weken toch in de bench en rustig opbouwen...

Succes.. en sterkte...

Carla

o ja Bo is de eerste keer in Almkerk geopereerd en de tweede keer in het SDU. Voordeel van het SDU is dat je erbij mag zijn met narcose geven en het bijkomen. Ook mag je meekijken achter het glas als je dat wilt... en kundige mensen daar...
#3012767
Er is al weer een nieuwere techniek, de Rapid TTa. Als het goed is wordt er overigens eerst met een kijkoperatie een inspectie gedaan en wordt ook de meniscus geinspecteerd. Ik zou niet voor de oude TTA kiezen, maar voor de nieuwere methode ook omdat er dan minder kans is op complicaties. Onderzoek heeft laten zien dat de eerste periode van herstel bij een TPLO iets sneller gaat als bij TTA, maar het totale herstel duurt even lang. Ik denk alleen dat bij TPLO het herstel sneller lijkt te gaan in onze ogen omdat je mn in de eerste periode van herstel
"medelijden" hebt omdat het dan er het ergst uit ziet. Maar het totale herstel dus tot aan weer goed lopen gaat even snel. Dit stond in een onderzoek van ik meen de Universiteit Gent (die ook de hoofdontwikkelaar is geweest van de technieken).

Ik zie hydro/fysio zeker als een goed hulpmiddel, zeker bij "luiere" rassen. Onze beren maakt het echt niet uit hoe ze van a naar b geraken en ook niet of dat in 10 of 9 seconden is.
#3012792
Ik vond hydro ook een goede uitlaatklep om op de juiste wijze energie te gebruiken
Ze voelen zich al snel ""erg goed "" maar zijn er nog lang niet
Fysio idem , je krijgt huiswerk mee . Doggyride bood ook afleiding
Rechtlijnig wandelen werd hier al snel als erg saai gezien . Maar dat moest wel , alle vier de poten moesten weer ingezet worden
Ik was een ""draak van een baas "" Op drie poten kan het ook hoor , en veel sneller . Maar de andere knie word op die wijze weer overbelast
Ook hier in huis kreeg de dame geen schijn van kans de eerste drie maanden
Met Tessa was het allemaal wat gemakkelijker , zij was ruim 10 toen ze werd geopereerd .
Met madam tank was ik zeer blij dat de revalidatie er op een gegeven moment op zat 
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door