Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Viking
#3005881
Inmiddels alweer een tijdje verder en zo een beetje een heel menu bij mekaar, maar weer heel anders als in den beginne, naar gelang van tijd hebben de heren toch duidelijk hun voor- en afkeur voor bepaalde smaken. Ik ben als de dood dat ze een of ander tekort of overschot van krijgen, wil iemand met me meekijken? Ik zal hieronder opschrijven wat ze zo ongeveer per week krijgen. Oh ja, ze wegen nu 6,6 (14 maanden) en 5,2 (8 maanden) en niet te dik.

Ik vind dat er nogal veel rund in het hele menu zit, maar, dat vinden ze ook veruit het lekkerste.

Eentje van de twee krijgt ook de wildmix van Bandit, maar de andere moet daarvan echt continue braken, dus dat geef ik hem dan maar niet, hij krijgt dan een keertje de gewone vleesmix extra. Als wij zelf kip eten (en dat is zo ongeveer 1 x in de week), dan krijgen ze daar ook van (met zijn tweeën ongeveer een ons)

2 x  HB konijn, per keer 1 worst met zn tweeën
1 à 2 x zalmfilet, ieder ongeveer 100 gr
2 x HB rund, per keer 1 worst met zn tweeën
1 à 2 x BIBI vleesmix, per keer 250 gram met zn tweeën
1 x BIBI beefmix, per keer 250 gram met zn tweeën
2 x Tammenga kattenmix, per keer 250 gram met zn tweeën
1 à 2 x Bandit vleesmix, per keer 250 gram met zn tweeën
1 x Carnifarm zalm-lam mix (of zoiets), per keer 250 gram met zn tweeën
1 x koolvisfilet gekookt, ieder ongeveer 100 gr.

Alvast mijn dank voor de te nemen moeite!
Gebruikersavatar
Door koekje
#3005887
Ziet er op zich wel lekker uit hoor. Als het lukt om nog 1 of 2 smaken extra te voeren (geen idee wat in de tammenga zit), is dat erg mooi meegenomen.
Waarom geef je de koolvisfilet gekookt ipv rauw?
Door Ruisje
#3005888
Is het niet een beetje teveel vis in 1 week?
1 à 2 x zalmfilet, ieder ongeveer 100 gr
1 x Carnifarm zalm-lam mix (of zoiets), per keer 250 gram met zn tweeën
1 x koolvisfilet gekookt, ieder ongeveer 100 gr.
Gebruikersavatar
Door Viking
#3005892
de gekookte koolvisfilet vinden ze om een of andere reden veel lekkerder en heb ik dus zo maar gelaten.

als ik 2 x zalmfilet in de week geef, vervalt de worst van carnifarm en de koolvis. Ik wissel zo een beetje in het weekmenu af.

In de Tammenga zitten vijf smaken, geit, paard, lam, rund en kip als ik me niet vergis.
Door Ruisje
#3006130
Viking schreef: de gekookte koolvisfilet vinden ze om een of andere reden veel lekkerder en heb ik dus zo maar gelaten.

als ik 2 x zalmfilet in de week geef, vervalt de worst van carnifarm en de koolvis. Ik wissel zo een beetje in het weekmenu af.

In de Tammenga zitten vijf smaken, geit, paard, lam, rund en kip als ik me niet vergis.
Oké.
Met jouw afwisseling qua merken en diersoorten zie ik je kattenheren geen tekorten oplopen en ook geen overschotten. ;)
Gebruikersavatar
Door Viking
#3011443
Heb net zitten rekenen, ze eten per kat per week ongeveer 1500-1750. Dan krijgen ze daarvan 1 keer zalm van ongeveer 75 gr per week en 1 keer kabeljauw van 100 gr per week per kat, daarmee zit ik dan wel goed. Rund zal ik moeten gaan checken, daar ga ik overheen denk ik. Dank je voor de info
#3013314
Om voldoende afwisseling van voedingsstoffen te hebben wordt aangeraden minstens 4 diersoorten plus vis te geven.  Maar dat wil dan wel zeggen dat je allevier deze diersoorten ongeveer evenveel en dus een klein kwart van je menu voert, en niet eentje met af en toe nog eens drie andere. 
Ook als je meer diersoorten geeft, is het dus aan te raden een diersoort steeds maximaal een kwart van je menu te voeren. Anders wordt het eenzijdiger. 
Je kan daar je laars aan lappen natuurlijk, maar mij lijkt het wel een verstandige regel. 

Rund is ook niet zo'n natuurlijke voedingsbron voor katten.  Het kan geen kwaad om het te voeren (ookal zijn er mensen die bewust niet zo'n grote dieren aan hun katten voeren), maar je moet daar dan zeker niet in overdrijven.
Als je nu nog meer dan een kwart aan muis of kip zou willen geven, ik zou nog zeggen....  ;)
Gebruikersavatar
Door Viking
#3013363
Ah zo, dank je voor de uitleg. Ik moet ook wel zeggen dat het af en toe ook verschuift hoor, deze week bijvoorbeeld hebben ze weer meer Tammenga (die met de 5 smaken gehad) omdat ze die nu eenmaal lekker vinden (en ook voor mijn portemonnee voordelig). Heb ook weer een bestelling bij Degomeat (of is dat nu Naturis?) gedaan om dat eens te proberen. Bij mij hebben ze er snel last van als de kvv hoog in het botgehalte zit dus geef tegenwoordig best vaak een stuk filet erbij. Gisteren haas gehad, dat was feest bij de heren. Ook geef ik redelijk vaak als filet kalkoen, vinden ze ook lekker en ontbreekt dan ook in de smaken van de kvv. Ik heb expres nu geen rund besteld maar fazant, haas, kwartel, kalkoen e.d. Ben benieuwd! Oh ja! Kangaroe hadden ze ook nu, ook wel nieuwsgierig naar!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door