Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door monky555
#301212
ik ben sinds ik hier kom heel anders gaan denken over enten ;) maar nu ben ik ergens door iemand op gewezen over de rabies enting en het vaak bezoeken van belgie ik ga elke keer gewoon de grens over zonder rabies enting nou zei iemand tegen mij dat als ik gepakt wordt dat mijn honden dan in beslag worden genomen ??? dit risico wil ik dus eigenlijk niet lopen maar kan er eigenlijk niks over vinden als je je niet aan de regeltjes houdt ook worden mijn honden om de 2 jaar volledig geent en de jaren ertussen alleen weil/parvo kan iemand mij dus vertellen of het waar is en wat andere mensen dan doen een boete vindt ik nog niet zo erg maar mijn woefkes wil ik niet kwijt alleen maar omdat ze niet geent zijn
Door Ine
#301216
Jolly schreef: dat is klinklare onzin, als jij jou honden niet wil enten, dan kunnen ze je daarom echt je honden niet afpakken of in beslag nemen.
Wacht even, daar zijn wettelijke bepalingen voor.
Als je naar België gaat ben je verplicht om een Rabiësenting te hebben (de hond dus).
Wat de consequenties zijn, als je gepakt wordt zonder die enting, weet ik niet precies.
Misschien is dat op een site van het Ministerie van Landbouw te vinden? Geen idee, er uis vaker over geschreven, misschien even zoeken hier met de zoekmachine. :-\
Door Jolly
#301218
:o ze kunnen toch niet op grond van niet enten een hond in beslag nemen, dat zouecht te debiel voor woorden zijn.

Maar goed, mocht dit wel zo zijn, dan trek ik mijn woorden meteen terug, maar blijf het debiel vinden.
Door monky555
#301219
ine schreef: Wacht even, daar zijn wettelijke bepalingen voor.
Als je naar België gaat ben je verplicht om een Rabiësenting te hebben (de hond dus).
Wat de consequenties zijn, als je gepakt wordt zonder die enting, weet ik niet precies.
Misschien is dat op een site van het Ministerie van Landbouw te vinden? Geen idee, er uis vaker over geschreven, misschien even zoeken hier met de zoekmachine. :-\
ik zie overal dat het verplicht is maar nergens wat voor risico's je loopt als je het niet doet en ben al bezig met zoeken via de zoekfunctie onder rabies maar kan nog wel ff duren voordat ik daar iets over gevonden heb
Door Ine
#301223
Jolly schreef: :o ze kunnen toch niet op grond van niet enten een hond in beslag nemen, dat zouecht te debiel voor woorden zijn.

Maar goed, mocht dit wel zo zijn, dan trek ik mijn woorden meteen terug, maar blijf het debiel vinden.
Jol, ik denk dat je eroverheen leest, dat ze de grens overgaan. Van Nederland naar België.
Door Ine
#301224
monky555 schreef: ik zie overal dat het verplicht is maar nergens wat voor risico's je loopt als je het niet doet en ben al bezig met zoeken via de zoekfunctie onder rabies maar kan nog wel ff duren voordat ik daar iets over gevonden heb
Als ik het goed heb, weet Oebaya daar meer over, misschien een pb-tje naar haar om hier te reageren?
Door monky555
#301230
ine schreef: Als ik het goed heb, weet Oebaya daar meer over, misschien een pb-tje naar haar om hier te reageren?
ga ik ff doen ;) bedankt
Laatst gewijzigd door monky555 op zo 10 apr 2005, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jolly
#301242
ine schreef: Jol, ik denk dat je eroverheen leest, dat ze de grens overgaan. Van Nederland naar België.
nee hoor, heb ik wel gelezen, maar vind het een beetje onnozel, omdat er wel zonder al te veel regeltjes dieren van belgie naar Nederlnad mogen komen.
Of heb ik dat ookal weer mis? In Nederland geldt toch neit de rabies verplichting?
Door Ine
#301253
Jolly schreef: nee hoor, heb ik wel gelezen, maar vind het een beetje onnozel, omdat er wel zonder al te veel regeltjes dieren van belgie naar Nederlnad mogen komen.
Of heb ik dat ookal weer mis? In Nederland geldt toch neit de rabies verplichting?
Geen idee, maar in Nederland is ook geen Rabiës, hooguit bij een populatie vleermuizen in Limburg.
In de Ardennen is het dacht ik wel geconstateerd en wordt er voer met dat vaccin voor de vossen neergelegd, zo ook in delen van Duitsland. Het is zuiver om geen Rabiës naar een ander land te brengen. Dus jouw hond is geënt en na 30 dagen kan hij dat virus dus ook niet meer doorgeven.
Als ik het nu mis heb, hoor ik dat ook graag! ;)
Door oebaya
#301254
Volgens de nieuwe Europese regelgeving moet elke hond die de grens overschrijdt binnen een EU-land tegen rabiës zijn ingeënt. Dus ook van Nederland naar België en van België naar Nederland.
Maar wat ze nu doen als je hond niet tegen rabiës is ingeënt? Vermoedelijk sturen ze je terug de grens over, in feite doet Engeland dat ook als je niet aan hun regeling voldoet, je mag Engeland niet in en moet rechtsomkeert maken.
Maar de praktijk van controle zal wel meevallen. In België zelf hoef je nl. als inwoner je hond niet tegen rabiës te laten enten als boven Sambre en Maas woont (grofweg Nederlands talig deel), dus men zal daar niet gauw controleren.
Onder Sambre en Maas (grofweg Franstalig deel) moeten ook Belgen hun hond tegen rabiës geënt hebben. Daar zal wellicht eerder worden gecontroleerd.
Maar, laat ik het afkloppen, ik ben nog nooit gecontroleerd. Echter, ze houden in België bij grensovergangen vaak van die uitgebreide controles op alcohol, drugs etc., tja en daar zouden ze dus ook naar de papieren van de hond kunnen vragen als ze die in de auto zien.
Meer weet ik er echt niet van.
gr.
Nicolette
Gebruikersavatar
Door chooky
#301255
Nederland hoort bij Europa en zodoende geldt hier nu ook de rabiesverplichting.
Als je betrapt wordt:
Wanneer uit die controles blijkt dat het dier niet aan de eisen
van deze verordening voldoet,besluit de bevoegde autoriteit in
overleg met de officiële dierenarts:
a)hetzij het dier terug te zenden naar het land van oorsprong;
b)hetzij het dier onder officieel toezicht te isoleren gedurende
de tijd die nodig is om aan de gezondheidsvoorschriften te
voldoen,zulks op kosten van de eigenaar of de natuurlijke
persoon die er verantwoordelijk voor is;
c)hetzij,in laatste instantie,het dier af te maken wanneer
terugzending of isolatie in quarantaine onmogelijk zijn,
zonder dat dit recht geeft op een financiële vergoeding.
Rabies zou, met een nobivac-enting, drie jaar geldig zijn.
Door daigo
#301278
nou ik woon in de ardennen met mijn honden en het is hier idd verplicht je honden te enten tegen rabiës,
en enkele kennissen zijn met de honden echter wel gecontroleerd op de entingen.
Maar die hadden gelukkig alle entingen maar wat ik van haar begreep is dat als haar honden niet geent waren tegen rabies dat de honden idd voor zoveel dagen inbeslag werden genomen en een flinke boete.
Maar hangt denk ik ook wel van oom agent af... ;)
Door monky555
#301468
ik kom eigenlijk alleen in het nederlandse gedeelte ben nog nooit gecontroleerd wel (heel soms) politie gezien op de grens maar die zoeken alleen maar naar verdachte auto's ik ga denk toch maar ff aan mijn da vragen of tie een stickertje in mijn boekje wil plakken ik wil vooral monky liever niet teveel zooi in zijn lijf stoppen na een enting merk ik aan hem dat hij dan een stapje terug zet in zijn gezondheid
Door Timmy
#301980
Jolly schreef: dat is klinklare onzin, als jij jou honden niet wil enten, dan kunnen ze je daarom echt je honden niet afpakken of in beslag nemen.
O ja hoor, zeker wel. Wettelijk mogen ze "het dier onder officieel toezicht (in quarantaine) plaatsen totdat het voldoet aan de gezondheidsvoorschriften". In beslag nemen dus, weliswaar tijdelijk, maar toch.
Soms sturen ze ze ook wel terug naar het land van herkomst.
Mocht geen van beiden een optie zijn, dan worden ze geeuthanaseerd.

Gr.
Linda
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door