Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door malinois.
#3011970
Is er ergens een stuk over salmonella en rauw voer. En dan met name waarom dit juist niet zo levensgevaarlijk is als de da doet voorkomen? Clubgenoot was helemaal enthousiast met nieuwe pup voor kvv en barf. Maar na de eerste enting was dit 180 gr omgedraaid. T was levensgevaarlijk. Zij konden door hun hond te aaien ook salmonella krijgen en honden van mensen die rauw voeren zijn een gevaar voor de volksgezondheid. Kan er weinig echt goede stukken over vinden nl op internet om er iets over te plaatsen...
Wel over salmonella an sich dat heb ik hier ook gevonden. Maar t deel via vacht etc en dat wij potentiele tijdbommetjes laten rondwandelen eigenlijk niet. Hoe vaak komt zoiets nou voor? Ik heb t nog nooit gehoord of gezien bijv.
En natuurlijk moet je de hygiene in acht nemen maar dat moet je met je eigen stuk vlees ook!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3011975
Er schijnt wel eens aangetoond te zijn dat honden die rauw eten meer salmonella uitscheiden dan brokkenhonden (dus die laatsten hebben het ook, zij het wat minder). Hoe gevaarlijk dat is, tja, nog geen ongelukken gezien hier, dus of dat "meer dan brokhonden" nou zoveel verschil uitmaakt voor de volksgezondheid betwijfel ik sterk. Blijkbaar zijn de normale hygiënedingetjes (en een gezonde weerstand) voldoende om volwassen en kind te beschermen tegen de bacteriën die een hond bij zich draagt.
Door Martine-Tom
#3012312
[quote="Angelique"]
Er schijnt wel eens aangetoond te zijn dat honden die rauw eten meer salmonella uitscheiden dan brokkenhonden (dus die laatsten hebben het ook, zij het wat minder). Hoe gevaarlijk dat is, tja, nog geen ongelukken gezien hier, dus of dat "meer dan brokhonden" nou zoveel verschil uitmaakt voor de volksgezondheid betwijfel ik sterk. Blijkbaar zijn de normale hygiënedingetjes (en een gezonde weerstand) voldoende om volwassen en kind te beschermen tegen de bacteriën die een hond bij zich draagt.
[/quote]Het ging niet zozeer om het uitscheiden, maar meer dat de hond salmonella in zijn bek heeft, zichzelf wast/likt/bijt en op die manier salmonella inde vacht heeft en zo de mens kan besmetten.
Overigens ging de originele "hoax" ( ;)) volgens mij over katten, omdat die zichzelf natuurlijk erg veel wassen, er zou aangetoond zijn dat katten die vers eten een hoog/hoger/te hoog (?) gehalte salmonella in de vacht hebben en daarmee een groot potentiees risico voor kinderen, ouderen en zieke mensen.
Door malinois.
#3012313
Heb ik al gedaan   maar wat de da zegt is natuurlijk waar want die heeft er voor geleerd... als je dan zegt dat een da geleerd heeft voor de anatomie en medische aangelegenheden en dus niet voor voedingsleer wordt dat weggewoven. Want hij zegt t niet maar zo natuurlijk.
Wie moet je dan nog geloven krijg je dan...
Door malinois.
#3012315
[quote="Martine-Tom"]
Het ging niet zozeer om het uitscheiden, maar meer dat de hond salmonella in zijn bek heeft, zichzelf wast/likt/bijt en op die manier salmonella inde vacht heeft en zo de mens kan besmetten.
Overigens ging de originele "hoax" ( ;)) volgens mij over katten, omdat die zichzelf natuurlijk erg veel wassen, er zou aangetoond zijn dat katten die vers eten een hoog/hoger/te hoog (?) gehalte salmonella in de vacht hebben en daarmee een groot potentiees risico voor kinderen, ouderen en zieke mensen.
[/quote]
Het ging idd om de vacht. Want als hij dan de hond zou aaien kreeg hij t op zn handen en als hij dan iets zou eten of t op ern andere manier binnen zou krijgen werd je doodziek.
Door Martine-Tom
#3012319
[quote="malinois."]
Het ging idd om de vacht. Want als hij dan de hond zou aaien kreeg hij t op zn handen en als hij dan iets zou eten of t op ern andere manier binnen zou krijgen werd je doodziek.
[/quote]Ja dat heb ik dus ook gehoord, paar maanden geleden ging dat verhaal in de kattenwereld rond, het bijbehorende onderzoek heb ik nooit kunnen vinden, het is tot op heden bij indianen verhalen gebleven....
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3012325
Als het echt van die lopende tijdbommen zouden zijn zouden mijn kinderen dus al jaren doodziek moeten zijn ! Alleen ze zijn werkelijk waar nooit ziek zelfs ( geld ook voor de hier rondlopende 4 voetige vleesetende tijdbommetjes , honden en katten )
Door Fido
#3012330
[quote="malinois."]
Heb ik al gedaan Afbeelding  maar wat de da zegt is natuurlijk waar want die heeft er voor geleerd... als je dan zegt dat een da geleerd heeft voor de anatomie en medische aangelegenheden en dus niet voor voedingsleer wordt dat weggewoven. Want hij zegt t niet maar zo natuurlijk.
Wie moet je dan nog geloven krijg je dan...
[/quote]

Geschreven door een dierenarts die er ook voor geleerd heeft  ;) http://www.carnivoer.com/carnimedica/sa ... we-voeding
Nu gaat dat stuk over gevaar van Salmonella bij de hond/kat maar ik zal vragen of hij ook een stuk kan schrijven hoe "levensgevaarlijk"  ::) het is voor de mensen cq omgeving. Daar dan nog ff geduld mee hebben  ;)
Door Martine-Tom
#3012362
Ik vraag me eigenlijk ook af, als ik nu een stuk salmonella kip vastpak, en met die salmonella hand raak ik het aanrecht aan...hoe lang blijft het aanrecht dan "besmettelijk", oftewel hoe lang blijft salmonella in de openlucht in leven?
Door lalabebe
#3012386
zooooo dan had ik dus al 100 keer, zo niet meer, doodziek moeten zijn, de hoeveelheid na het eten likjes die ik in een onbewaakt moment al niet gekregen heb........ :D
Door malinois.
#3012446
[quote="Fido"]
Geschreven door een dierenarts die er ook voor geleerd heeft  ;) http://www.carnivoer.com/carnimedica/sa ... we-voeding
Nu gaat dat stuk over gevaar van Salmonella bij de hond/kat maar ik zal vragen of hij ook een stuk kan schrijven hoe "levensgevaarlijk"  ::) het is voor de mensen cq omgeving. Daar dan nog ff geduld mee hebben  ;)
[/quote]
Oke we wachten af Afbeelding
Duidelijk stuk overigens... Afbeelding
Laatst gewijzigd door malinois. op di 28 okt 2014, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door malinois.
#3012448
[quote="Martine-Tom"]
Ik vraag me eigenlijk ook af, als ik nu een stuk salmonella kip vastpak, en met die salmonella hand raak ik het aanrecht aan...hoe lang blijft het aanrecht dan "besmettelijk", oftewel hoe lang blijft salmonella in de openlucht in leven?
[/quote]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar ...
Door Ruisje
#3012500
Martine-Tom schreef: Ik vraag me eigenlijk ook af, als ik nu een stuk salmonella kip vastpak, en met die salmonella hand raak ik het aanrecht aan...hoe lang blijft het aanrecht dan "besmettelijk", oftewel hoe lang blijft salmonella in de openlucht in leven?
Ik zou het aanrecht voor de zekerheid afnemen met een heet sopje. ;)
malinois. schreef: Daar ben ik ook wel benieuwd naar ...
Van: http://salmonellies.blogspot.nl:
Salmonella can live in a variety of habitats. Some strains of salmonella live in water, soil, food plants, and feces of contaminated humans. Salmonella is present in chicken and chicken produce, unpasteurized milk, ground meat, and fish, as well. Generally the bacteria is able to access those places through cross contamination of already infected organisms or feces. When present in water, salmonella can live for several weeks; in soil the bacteria can live up to several years, while in feces the bacteria may only survive a few days. The bacteria can survive in salt water and cooler environments, but a too hot of an environment may kill the bacteria. This is why cooking food thoroughly can prevent salmonella poisoning.
Helaas niets over eventuele overleving in speeksel en/of vacht.
Door Fido
#3012869
tadaaahaaaa

http://www.carnivoer.com/salmonella-inf ... -huisdier-

Mag gedeeld worden mits bronvermelding want ik word ondertussen niet goed van stukken tekst door mij of Erwin geschreven ergens anders te zien staan zonder bronvermelding. Daar zitten hele brutale tussen die onze naam  of naam van ons product veranderen in eigen naam of van hun eigen product  :-X
Toch willen we onze kennis en voortschrijdend inzicht blijven delen  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door