Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door vagebond
#3005807
Lenen jullie wel eens de werpkist uit? Een klant vroeg het aan mij. Mijn man heeft m zelf gemaakt van betonplex nl. Ik kan m toch gewoon schoonmaken ivm bacterieen, of maakt dat niets uit?
Gr. Ingrid
Gebruikersavatar
Door nova
#3005826
Zelf ben ik tegen het uitlenen van de werpkist. Stel dat er bij de andere fokker ondanks alle  goede zorg, toçh  giardia optreedt, parvo of coccidiose, , dan zitten die ziekte verwekkers mooi in jouw kist....
En dan heb je  het er nog zo maar niet uit.

Dus mijn advies is: niet doen
Door Parelridder
#3005925
Een goede werpkist, bijv. eentje van betonplex, is goed te desinfecteren (t.b.v. de gezondheid van zowel de kraammoeder als de pups) en kun je dus m.i. prima uitlenen. Zoals je indien je zelf ziekte of zo hebt gehad in een nest je ook de kist niet hoeft te vervangen t.b.v. een volgend nest.
Door vagebond
#3006248
Zelf ben ik tegen het uitlenen van de werpkist. Stel dat er bij de andere fokker ondanks alle goede zorg, toçh giardia optreedt, parvo of coccidiose, , dan zitten die ziekte verwekkers mooi in jouw kist....
En dan heb je het er nog zo maar niet uit.
Ik twijfelde er ook al over en ga het dus niet doen. Bedankt voor de reacties!~
Gr. Ingrid
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3009761
vagebond schreef: Lenen jullie wel eens de werpkist uit? Een klant vroeg het aan mij. Mijn man heeft m zelf gemaakt van betonplex nl. Ik kan m toch gewoon schoonmaken ivm bacterieen, of maakt dat niets uit?
Gr. Ingrid

Zelf heb ik het ooit 1 keer gedaan (kist voor Duitse Herder) en nooit meer. De betreffende persoon had MIJN werpkist naar weer een ander uitgeleend. Ik kreeg hem terug, helemaal verbouwd en niet meer bruikbaar. Ik heb de kosten in rekening gebracht. Hij was niet meer bruikbaar. Dus mijn 2 werpkisten gaan nooit ergens anders meer heen.
Door Parelridder
#3009952
*Lia* schreef: Zelf heb ik het ooit 1 keer gedaan (kist voor Duitse Herder) en nooit meer. De betreffende persoon had MIJN werpkist naar weer een ander uitgeleend. Ik kreeg hem terug, helemaal verbouwd en niet meer bruikbaar. Ik heb de kosten in rekening gebracht. Hij was niet meer bruikbaar. Dus mijn 2 werpkisten gaan nooit ergens anders meer heen.
Ongevraagd spullen uitlenen die niet van jezelf zijn is natuurlijk absurd. Laat staan t.a.v. dingen die qua prijs of om sentimentele redenen waardevol zijn.. hoe verzint iemand het!
Dit soort rot ervaringen geeft giga weerzin om nog wat uit te lenen. Herkenbaar, ik heb eens een stapel mij dierbare oude boeken uitgeleend aan een vriendin, welke ik ondanks diverse pogingen nooit retour kreeg. Dat doet me sindsdien een extra keer nadenken voor ik een boek uit leen. En gek genoeg (maar ook gelukkig) heb ik het nooit vertaald naar andere zaken die ik uit leen ::)
Door vagebond
#3010895
Degene die het vroeg, heeft een Smous. Van de Smousenclub uit worden wel aan fokkers werpkisten uitgeleend. Maar eentje was stuk, de ander stond in Friesland, plus die mensen waren op vakantie. Dus vandaar dat ze het aan mij vroeg.
Gr. Ingrid
Gebruikersavatar
Door nova
#3011060
Maar als je aan een nest begint, weet je toch ook dat  daar kosten mee gepaard gaan, en een kist  valt daar ook onder.  ;)
Ik sta er vaak van te kijken  met hoeveel gemak mensen wat willen lenen om zelf geen onkosten te hoeven maken  :-X


Als  ze genoegen neemt met een (verenigings)kist die al tig keer gebruikt is, dan kan ze misschien eens op MP  kijken, kisten in overvloed, en ook nog betaalbare. Ze kan ' m naderhand zelf weer verkopen  als haar puppen weg zijn.
Mijn eerste kist bleek achteraf te klein, ik heb m voor Bindi gebruikt, toen een keer verhuurd en daarna verkocht. Ik heb 25 euro minder  terug  gebeurd, dan wat ik zelf voor en nieuwe kist betaalde . :)
Laatst gewijzigd door nova op za 25 okt 2014, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Parelridder
#3011177
nova schreef: Maar als je aan een nest begint, weet je toch ook dat daar kosten mee gepaard gaan, en een kist valt daar ook onder. ;)
Ik sta er vaak van te kijken met hoeveel gemak mensen wat willen lenen om zelf geen onkosten te hoeven maken :-X
Wat is je moeite daarmee?
Ik ben helaas zelf niet 'brutaal' genoeg om dingen te leen te vragen, maar vind het heel fijn om dingen te delen met anderen. Er is zó veel wat het grootste deel van het jaar of zelfs langer ongebruikt ergens opgeslagen staat.. Of wat we zelfs maar eenmalig nodig hebben! Onzinnig, in mijn ogen, dat we allemaal datzelfde product kopen, wat we slechts sporadisch gebruiken, in plaats van het met elkaar te delen.
'k Ben ook lid van Peerby :) Zelf nog geen oproepje hoeven plaatsen, maar al herhaaldelijk iemand een plezier kunnen doen.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3012260
De 2 werpkisten die ik nu heb, heb ik zelf gemaakt. Eén voor een "groot" (lees 4 of meer pups) nest en één voor een klein (lees 1 à 2 pups)  nestje. De enige die ooit nog mag lenen is een Engelse Cocker fokker hier in Dinteloord, en verder geen mens meer. Toen ik mijn geheel verbouwde kist voor Duitse Herders terug kreeg ben ik heel erg geschrokken. Alles wat maar mogelijk was, was gesloopt. Totaal niet bruikbaar meer, dus gewoon gesloopt. Dag kist.
Door Parelridder
#3012293
Wat bezielt iemand, om iets te lenen en het dan zo te (laten) behandelen en het op die manier te durven terug geven.. En als je hond iets van een ander tijdens je afwezigheid sloopt, dan lijkt me toch werkelijk niet meer dan logisch dat je daar direct contact over op neemt, meldt dit volledig te zullen vergoeden en vraagt op welke wijze de ander dit wil: nieuwe kist, geld.. Maar het terug brengen van een gesloopte kist, met dus alle schrik van dien :( Dan heb je wel een zeer gebrekkig inlevingsvermogen en verantwoordelijkheidsgevoel..
Maar een kist of iets anders, dit is stomweg niet hoe je om gaat met spullen van een ander..


Edit: tekst was onbedoeld vet gedrukt..
Laatst gewijzigd door Parelridder op di 28 okt 2014, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jantina
#3012300
Ik heb het eerste nest ook bepaalde zaken gekocht en bepaalde zaken geleend. De lamp, de weegschaal en het materiaal als klemmen en scharen die na uitkoken gewoon steriel zijn. Alles bij elkaar vond ik het zo'n investering worden dat ik het wel fijn vond om die zaken te spreiden. Komt het volgende nest dan koop ik de spullen die ik geleend heb nu zelf.
Door **Jillaroo**
#3012458
mijn oude werpkist heb ik wel een keertje uitgeleend, alleen mijn nieuwe leen ik niet uit. Daar ben ik zo blij mee en hij moet voor mij ook nog zeker 2 jaar opgeslagen staan. Het hangt ook van de persoon vanaf, ken je die persoon goed heb ik er minder moeite mee. Zo ben ik ook aan mijn ren gekomen, goede vriendin leende hem aan mij uit en later mocht ik hem overnemen van haar en kocht zij nieuwe panelen. Zo had ik een ren die precies voor mijn huis geschikt was.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3013044
Jantina schreef: Ik heb het eerste nest ook bepaalde zaken gekocht en bepaalde zaken geleend. De lamp, de weegschaal en het materiaal als klemmen en scharen die na uitkoken gewoon steriel zijn. Alles bij elkaar vond ik het zo'n investering worden dat ik het wel fijn vond om die zaken te spreiden. Komt het volgende nest dan koop ik de spullen die ik geleend heb nu zelf.

Die heb ik nog nooit gebruikt
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door