Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door smulpaap
#3011839
Ik zie ze in mijn omgeving niet zo heel vaak
Maar vandaag zag ik er eentje met blauwe ogen ?
Dat lijkt me niet de bedoeling ? Donkerbruin toch ?
Het was wel een schat van een hond . De baas had het erg druk met zijn telefoon en zat op een bankje
Wij waren met de dames aan het spelen , aan het water . Nadat de Dalmaat zo,n 15 minuten braaf naast de baas had gezeten kwam hij maar bij ons
Eerst kwam hij gezellig even kroelen , heel wat lebbers in mijn nek en oren gehad  :biggrin2: Daarna was manlief ook aan de beurt
De baas had niet eens door dat de hond bij ons was  ::)
Ik had nog wel een balletje in mijn zak , haalde de bal uit mijn zak . En de hond werd zo blij  :D :D Oh ga jij dan met mij spelen
We wilden na verloop van tijd weer verder wandelen , hond wilde met ons mee . Baas had nog steeds niets in de gaten  ::)
Dus de Dalmaat maar naar de baas gebracht . Baas parkeerde de hond weer naast zich en pakte weer snel zijn telefoon
Door Ruisje
#3011846
Ow, die zag er vast heel bijzonder en knap uit, een Dalmaat met blauwe ogen!?
Wel jammer van zo'n "gezellig" baasje #not! :( Maar helaas zie ik dat hier ook redelijk vaak -- baasje met telefoon en hond laat zichzelf uit.
Door Lizzy
#3011875
smulpaap schreef: Ik zie ze in mijn omgeving niet zo heel vaak
Maar vandaag zag ik er eentje met blauwe ogen ?
Dat lijkt me niet de bedoeling ? Donkerbruin toch ?
Het was wel een schat van een hond . De baas had het erg druk met zijn telefoon en zat op een bankje
Wij waren met de dames aan het spelen , aan het water . Nadat de Dalmaat zo,n 15 minuten braaf naast de baas had gezeten kwam hij maar bij ons
Eerst kwam hij gezellig even kroelen , heel wat lebbers in mijn nek en oren gehad  :biggrin2: Daarna was manlief ook aan de beurt
De baas had niet eens door dat de hond bij ons was  ::)
Ik had nog wel een balletje in mijn zak , haalde de bal uit mijn zak . En de hond werd zo blij  :D :D Oh ga jij dan met mij spelen
We wilden na verloop van tijd weer verder wandelen , hond wilde met ons mee . Baas had nog steeds niets in de gaten  ::)
Dus de Dalmaat maar naar de baas gebracht . Baas parkeerde de hond weer naast zich en pakte weer snel zijn telefoon
Nee, het is niet de bedoeling en er mag terecht ook niet mee gefokt worden. Want blauwe ogen geeft meer kans op doofheid (het heeft alles met pigment te maken).

Ze komen voor met 1 blauw en 1 bruin oog:

Afbeelding

Ze komen voor met 2 blauwe ogen:

Afbeelding

En wat je ook wel ziet is dat een oog deels blauw en deels bruin is:

Afbeelding
Door Urs
#3011941
Onze border collie heeft 1 blauw oog en 1 bruin oog, is wel grappig zijn blauwe oog zit in het zwarte vlak en het bruine in het witte.
Door smulpaap
#3011966
Het is me wat betreft de Dalmaat duidelijk  :)
Borders zie ik vaker in de omgeving en ik ken er een paar met een blauw oog
Am. Bull idem . En er is hier een witte Boxer geweest met twee blauwe ogen , die was ook doof
Door Lizzy
#3011969
Doofheid komt bij Border Collie's ook voor. Al wil men dat in de Border wereld liever niet weten, geloof ik. En daar fokken ze ook probleemloos met honden met blauwe ogen. Maar ook daar staan blauwe ogen in relatie tot doofheid. Net als bij de Dalmaat.
Gebruikersavatar
Door choopy
#3011989
Lizzy schreef: Doofheid komt bij Border Collie's ook voor. Al wil men dat in de Border wereld liever niet weten, geloof ik. En daar fokken ze ook probleemloos met honden met blauwe ogen. Maar ook daar staan blauwe ogen in relatie tot doofheid. Net als bij de Dalmaat.
Er zijn idd fokkers die hun ogen er voor sluiten helaas.
In het nest van Djessy zat er ook 1 met blauwe ogen en vrij veel wit, die viel voor mij sowieso al af.
Hoewel het fokken voor mij geen prio 1 is, moet het wel een eventuele optie zijn, dus probeer daar met mijn keuze rekening mee te houden.
Djessy heeft een blauwe spot in 1 van haar ogen, de rest is netjes gekleurd. Maar mocht ik met haar gaan fokken, dan gaat er wel een reu op die zelf flink pigment heeft en dit ook goed doorgeeft aan nakomelingen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3012010
Lizzy schreef: Doofheid komt bij Border Collie's ook voor. Al wil men dat in de Border wereld liever niet weten, geloof ik. En daar fokken ze ook probleemloos met honden met blauwe ogen. Maar ook daar staan blauwe ogen in relatie tot doofheid. Net als bij de Dalmaat.
Dat is toch dezelfde doofheid die je vaker bij witte katten (al dan niet met blauwe ogen) ziet?
Door Ruisje
#3012017
koekje schreef: Dat is toch dezelfde doofheid die je vaker bij witte katten (al dan niet met blauwe ogen) ziet?
Ja, is hetzelfde!
Ik heb Cornish Rexen gefokt en ook si-rexen (si van siamees;)) en de witte kittens liet ik altijd testen op doofheid.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door