Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3009156
Ik voer nu al een geruime tijd KVV (natuur en dier/naturis) en dat bevalt hier prima! Geen dunne ontlasting of andere rare dingen.

Nu wil ik toch wat gaan toevoegen zodat er toch iets meer aan vitamines/mineralen binnenkomen.

Ik dacht namelijk aan het volgende: Zeewier, lijnzaad en eventueel visolie. Daarbij wil ik ook een mix aan groentes geven maar nu kwam ik het volgende tegen: kant en klare groenten en fruit mixen (versvoer.nl) en een gezondheidskruiden mix (dierendrogist.nl). Heeft iemand hier ervaring mee en is dit net zo goed als een zelf samengestelde groenten mix?  Vanwaar dat ik met dit aankom? Het scheelt mij veel ruimte in de vriezer en dit is wel een stuk makkelijker dan zelf alles doen. Paar scheppen door het voer heen en klaar is kees!
Nu komt de hoofdvraag: zijn in de kant en klare groente mixen nog wel de vitamines en mineralen nog wel bewaard gebleven?

Over de gezondheidskruiden wordt dit gezegd op de website: Back to nature van de dierendrogist helpt Uw hond in die behoefte te voorzien met 15 verschillende speciaal geselecteerde kruiden, oa. goudsbloem, fenegriek, rozenbottel, zeewier, lijnzaadextract en kamille.

Wie o wie kan me hier in helpen?
#3009231
Je kan het natuurlijk altijd een tijdje proberen en kijken hoe het bevalt. Wat kruiden geven aangaat geef ik persoonlijk liever kruiden als deze echt ergens voor nodig zijn. De kruidenmix....zeewier lijkt me geen kruid, lijnzaadextract ook niet, en hier staan er 5, er zouden er tien inzitten, wat is de rest?  De werking uit kruiden is vaak een kwestie van er vele van geven. Een dagelijks snufje kamille doet dan ook niet zoveel, zo ook de rest. Pest is ook met mixen die je niet zelf samenstelt dat er best wat in kan zitten waar woef niet goed op reageert en zie dan maar uit te vinden waar er precies op gereageerd wordt.

Maar mocht je om specifieke redenen bepaalde kruiden willen geven, dan kun je die ook wel los kopen en naar behoefte voeren.
#3009356
Het nadeel van dit soort kruidenmixen is zoals Angelique dat je ze niet zelf samenstelt. Je weet dus niet wat erin zit en in welke verhoudingen. De kans bestaat dat er een goedkoop vulmiddel bij zit en dat de kruiden waar ze mee adverteren er juist amper in voorkomen. Verder zou ik me bij de genezende werking ook niet teveel voorstellen, ook omdat wat Angelique al zei. Zelf een groentemix maken is trouwens echt niet zoveel moeilijker, je koopt gewoon wat verse groente in de supermarkt en gooit ze in de blender en klaar ben je! Je hoeft ook niet in elke mix tig soorten groente te gooien, zolang je maar genoeg afwisselt.

Van visolie zou ik trouwens geen "eventueel" maken. Volgens mij zit in Naturis weinig wild en biologisch vlees en dus weinig omega 3, het is dus nuttig om dat toe te voegen. Tenzij je ook vette vis voert, dan gaat dat weer niet op. Zeewier is goed naar zou ik met mate geven, omdat er veel jodium inzit en je hond daar niet teveel van moet hebben.
#3009628
Ahh duidelijk verhaal! Dacht het zelf ook al deels betreft die kruidenmix, je weet de hoeveelheden niet en als kamille er meer een beetje inzit zou het ook niet bepaald nut hebben.

Dat van zeewier weet ik, was van plan om dit maar 2 of 3x per week te geven en dan 2 dagen een rauw ei, lijnzaad en misschien nog wortelmeel. In ieder geval afwisseling betreft toevoegingen.

Wortelmeel zou ik nog kunnen laten als ik bijvoorbeeld wortelen gebruik voor de groenten prut.

Zijn er nog andere dingen die ik eventueel zou kunnen bijvoegen?

Vette vis ben ik wel van plan om te geven! Zit alleen in twijfel hoeveel je dan moet geven als je op een dag 660gr geeft aan KVV. Kom helaas nergens visolie tegen op websites alleen maar zalmolie maar die schijnt niet helemaal goed te zijn vanwege bepaalde vervuiling? Kom wel Puur Omega 3 tegen maar hier staat niets bij of het vis of zalmolie is...
#3009934
[quote="Shidou"]
Ahh duidelijk verhaal! Dacht het zelf ook al deels betreft die kruidenmix, je weet de hoeveelheden niet en als kamille er meer een beetje inzit zou het ook niet bepaald nut hebben.

Dat van zeewier weet ik, was van plan om dit maar 2 of 3x per week te geven en dan 2 dagen een rauw ei, lijnzaad en misschien nog wortelmeel. In ieder geval afwisseling betreft toevoegingen.

Wortelmeel zou ik nog kunnen laten als ik bijvoorbeeld wortelen gebruik voor de groenten prut.

Zijn er nog andere dingen die ik eventueel zou kunnen bijvoegen?

Vette vis ben ik wel van plan om te geven! Zit alleen in twijfel hoeveel je dan moet geven als je op een dag 660gr geeft aan KVV. Kom helaas nergens visolie tegen op websites alleen maar zalmolie maar die schijnt niet helemaal goed te zijn vanwege bepaalde vervuiling? Kom wel Puur Omega 3 tegen maar hier staat niets bij of het vis of zalmolie is...
[/quote]

Doils heeft zeer goede visolie en Royal Green ook.  :) Waarom wil je het jezelf zo moeilijk maken? Voor de groentemix kun je uitstekend gewone wortelen gebruiken, wortelmeel is echt niet nodig. Maak een basismix met een stuk of 4 groenten, rauw, uit de blender of met de staafmixer en vul die aan met wat jij denkt dat je hond extra nodig heeft.
Ik voer 4 dagen per week extra zeewier en 4 dagen per week een rauw ei erbij. Daarnaast nog dagelijks kokosvet, ik heb een grote hond dus 1 eetlepel per dag, maar begin maar eens met een theelepeltje. ;) Die basismix kan je per week maken en in de koelkast bewaren, of gelijk een grote hoeveelheid en invriezen. Ik hou van kleine hoeveelheden, Flow vind niet al mijn creaties even goed te nassen. :D
Lijnzaad zou ik helemaal niet voeren, daar krijgen veel honden jeuk van.  :)
#3010144
Is Omega 3 van Puur ook goed? Ik heb liever een olie dan een pil (moet namelijk nog meerdere dingen op een website bestellen en die hebben alleen de Puur lijn en anders wordt het weer zo duur om bij iemand anders alleen dat te bestellen vanwege verzendkosten).

Betreft chlorella, ik kom alleen dingen tegen wat te maken heeft met een kuurtje of iets dergelijks dus niet dagelijkse gebruik.

Ik maak het mezelf niet moeilijk maar is eerder gemakzucht om wortelmeel te gebruiken en visolie en zeewier. Misschien toch maar een groenten mix maken, moet alleen echt zin voor maken hahaha :P
#3010175
[quote="Shidou"]Betreft chlorella, ik kom alleen dingen tegen wat te maken heeft met een kuurtje of iets dergelijks dus niet dagelijkse gebruik.[/quote]
Niet enkel als (ontgiftings)kuur hoor, maar ook voor een dagelijkse gezonde aanvulling op de voeding. Meer info: zie http://www.herbwisdom.com/herb-chlorella.html

Moderator Lizzy koopt al jaren via http://www.chlorella-alg.com/ als
#3012059
[quote="Cathy"]
Els schrijft van lijn zaad krijgen veel  honden jeuk , is dat ook zo bij de lijnzaad olie ?
[/quote]

Lijnzaadolie word van lijnzaad gemaakt, dus dat zal niet veel andere effecten geven.Het gaat om de omega 3. Dat zit in lijnzaadolie (niet-actief) maar word door honden niet goed opgenomen. Dan kun je beter visolie geven, dat word door honden wel goed opgenomen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door