Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3011473
Geen pizza ? :biggrin2:

Er is ergens een recept met bloemkool/ mozarella bodem. Maar ja lactose....
Ik denk dat het best lastig is zonder plakmiddel of ei of kaas. Weet niet of je ergens gutenvrije-ei en lactose vrije bodem kunt vinden
#3011477
    200 gram zelfrijzend glutenvrij bakmeel bijv free from (jumbo) of die van ah eigen merk
    40 ml water
    Snufje zout
    Tomaten saus (Passata di Pomodoro van AH)
    Blikje tonijn in olijfolie
    Verse rucola
    Geraspte of plakjes geitenkaas
    Gedroogde oregano en basilicum

En hoe maak je het?

Verwarm de oven voor op 220 graden

    Doe het meel in een kom en hierbij het water, snufje zout en eventueel oregano en basilicum voor extra smaak. Kneed het deeg goed. Als het te plakkerig blijft voeg je nog wat meel toe en juist wat water als het droog blijft.
    Dek de kom af met een theedoek en laat 10 minuten rijzen.
    Kneed het deeg opnieuw even door en maak er dan een mooie ronde, dunne pizza bodem van.
    Smeer met een lepel een laag tomatensaus over de pizza, naar smaak meer of minder dik, en hier mag ook nog wat oregano  en basilicum overheen.
    Bedek dan de tomatensaus met stukjes tonijn. Dit mag best royaal, bij mij gaat het blikje altijd op.
    Hieroverheen wat stukjes geitenkaas en dan bak je de pizza in 15-18 min mooi goudbruin (let op: iedere oven is anders qua baktijd!).
    Haal de pizza uit de oven en bestrooi met rucola en eventueel verse basilicum. En zo snel heb je dus een gezonde en glutenvrije pizza op tafel staan; eet smakelijk!


Vind je dit te veel werk dan heeft ah ook een glutenvrije pizza bodem in het assortiment (ligt in het glutenvrijschap)
#3011483
Ik ben net ook een kikkererwten pizza tegengekomen.
De glutenvrije pizza van AH mag niet en ook geen vis en olijfolie.  Er zijn nog meer allergieen, helaas.
Jullie hebben vaak leuke ideeen, dus vandaar mijn vraag. Ik ga straks even in de Jumbo zoeken.
#3011496
Ik gebruik zelf ook wel kikkererwtenmeel, maar.... dan heb ik echt eieren nodig om het aan elkaar te laten plakken. Je hebt in deze topic al goede tips gekregen, dus je zult er wel uitkomen. Succes! Het is lastig om te koken voor mensen met allergieën, laat staan ze te hebben.... :-X
#3011574
Het is ontzettend moeilijk om zo te moeten leven. De dochter van vrienden is niet zomaar allergisch, zij kan meteen sterven als ze iets eet waar ze niet tegen kan. Eieren, zuivel, noten, chocolade, tarwe. Op de basisschool mcoht ze het meel zeven omdat ze niet mee kon eten van de pannenkoeken die werden gebakken, maar toen kreeg ze natuurlijk wel meel binnen door het in te ademen, heel pienter van de juf! Mijn petekind is inmiddels wel al in de twintig, maar het dagelijks bestaan is altijd gevaarlijk.
Het grapje over de wortel is vast leuk bedoeld, maar ik word er een beetje verdrietig van............ :'(
#3011584
Ik weet niet hoe erg jouw logee het heeft,maar een vriend van ons neemt zijn eigen stokbrood altijd mee,omdat er in mijn oven gewoon stokbrood ed wordt afgebakken en de kans bestaat dan dat er toch iets van gluten op zijn brood komt. Ook aparte bakjes met beleg,want het besmeren van een broodje kan weer besmetting veroorzaken.
#3011653
Ben ik druk bezig, heb ik het deeg in de oven gezet met een plastic kap erover. Ik zet het altijd heel even aan, dan heb je een warme ruimte om te rijzen. Helaas vergeten af te zetten, dus had ik een gesmolten kunstwerk en beginnen we opnieuw.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door