Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BusKay
#3011098
Is ons barfmenutje al eens aan een onderzoek onderworpen of is dit niet te doen..?

Ik bedoel dan dit:  Eiwit / Vet / Vocht / Vezel /Calcium /Fosfor etc., €/kg

Een X aantal barfers schrijven gedurende een bepaalde tijd hun dagelijks menu / hoeveelheid / grote cq. ras hond op + koopprijs
Een DA of Lab welke mee zou willen werken...

En goed om te weten... waar zou het ideaalvoer uit moeten bestaan?
Laatst gewijzigd door BusKay op za 25 okt 2014, 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#3011180
BusKay schreef: Is ons barfmenutje al eens aan een onderzoek onderworpen of is dit niet te doen..?

Ik bedoel dan dit:  Eiwit / Vet / Vocht / Vezel /Calcium /Fosfor etc., €/kg

Een X aantal barfers schrijven gedurende een bepaalde tijd hun dagelijks menu / hoeveelheid / grote cq. ras hond op + koopprijs
Een DA of Lab welke mee zou willen werken...

En goed om te weten... waar zou het ideaalvoer uit moeten bestaan?
Als je het mij vraagt, dan zou ik zeggen dat het ideale voedsel uit complete wilde prooidieren bestaat die in een ongestoord natuurlijk milieu geleefd hebben. Kortom, een utopie.

Eerlijk gezegd vind ik de verhoudingen eiwit-vet-kool-vocht en de vit.-min. samenstelling niet zo interessant. Die bereken ik voor mijn eigen menu ook niet. Afwisseling en verhoudingen is waar alles om draait.
Door BusKay
#3011224
pike schreef: Als je het mij vraagt, dan zou ik zeggen dat het ideale voedsel uit complete wilde prooidieren bestaat die in een ongestoord natuurlijk milieu geleefd hebben. Kortom, een utopie.
Eerlijk gezegd vind ik de verhoudingen eiwit-vet-kool-vocht en de vit.-min. samenstelling niet zo interessant. Die bereken ik voor mijn eigen menu ook niet. Afwisseling en verhoudingen is waar alles om draait.
Dat compleet ideaal is was al duidelijk zie Mogens Elliassen...
Maar hoe ziet het ideaal er uit qua nutriënten?
Wordt de samenstelling pas interessant als tekorten en mogelijk ziektes als gevolg van die tekorten ontstaan?
Het dier geeft de tekorten niet aan want kan niet praten en dus pas als de problemen ontstaan zien we ze..
Door Ruisje
#3011263
BusKay schreef: Dat compleet ideaal is was al duidelijk zie Mogens Elliassen...
Maar hoe ziet het ideaal er uit qua nutriënten?
Wordt de samenstelling pas interessant als tekorten en mogelijk ziektes als gevolg van die tekorten ontstaan?
Het dier geeft de tekorten niet aan want kan niet praten en dus pas als de problemen ontstaan zien we ze..
Weet je ook het ideaal qua nutriënten van je eigen menu? En wij kunnen praten, maar weet jij zeker dat je geen tekorten hebt van iets als je nog niks voelt?

;)

Met een goed gebalanceerd barf dieet geven we onze honden en katten een biologisch gepast dieet voor vleeseters. We variëren diersoorten en met toevoeging van een klein beetje gezonde en rauwe andere dingen (groenten, fruit, kefir, honing, visolie, etc) dan vlees vullen we belangrijke nutriënten toe die niet of weinig in het vlees zitten.
Laatst gewijzigd door Ruisje op za 25 okt 2014, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#3011287
BusKay schreef: Dat compleet ideaal is was al duidelijk zie Mogens Elliassen...
Maar hoe ziet het ideaal er uit qua nutriënten?
Wordt de samenstelling pas interessant als tekorten en mogelijk ziektes als gevolg van die tekorten ontstaan?
Het dier geeft de tekorten niet aan want kan niet praten en dus pas als de problemen ontstaan zien we ze..
Dat geldt voor de mens ook. Ook al kan die praten hij weet niet of hij een tekort heeft totdat hij ziek wordt. En dan nog weet hij niet direct wat er aan schort. Hoeveel mensen lopen er niet rond met een tekort aan bijvoorbeeld  vitamine D zonder dat ze het weten? Uitgaande van een gezonde hond denk ik dat als je in de juiste verhoudingen voert, met voldoende variatie en goede kwaliteit (dit is minstens zo belangrijk) je gewoon goed zit. Reken jij je eigen voeding door?? Ik in elk geval niet. Ik tel geen eiwitten of vetten, vitaminen of mineralen, ik reken ook geen kilocalorieën van mijn eigen voeding uit. Waarom zou ik dat voor mijn honden dan wel doen? Ze krijgen de voedingsstoffen in hun natuurlijke vorm binnen, daardoor zijn ze voor het lichaam herkenbaar en goed opneembaar.
Door spikkel
#3011292
Ik reken ook niets uit, wat wel belangrijk is(vind ik) is kwaliteit, zoveel mogelijk biologisch, maar ook afwisseling met wild.
Ik bekijk het zo, een plant die rustig mag groeien in een gezonde bodem zonder kunstmest, zal waarschijnlijk meer vitaminen en mineralen in zich hebben.
Hetzelfde vind ik dat met vlees. Vergelijk kwaliteit met een plofkip of een scharrelkip. Baadervlees met kwaliteitsvlees.
Door BusKay
#3011302
Uiteraard blijft het bij mij ook bij verhoudingen en afwisseling.

Ik zie mijzelf en laat staan mijn hond ook nog geen Wagyu vlees eten (ter info: de prijs van een kilo Wagyu-vlees kan oplopen tot zo'n € 1000). Wel stel ik nogal eens vragen bij bio...

Verder wil ik privé ook niemand aansporen de nutriënten uit te rekenen (velen zullen het wellicht niet eens kunnen).
Echter zou het mooi zijn om te weten hoe wij staan met onze nutriënten t.o.v. het ideaal aan nutriënten en t.o.v. bijv. KVV waar deze weergegeven worden (of deze waarden ook werkelijk kloppen is 2). Ook bij de diverse KVV's liggen de waarden nogal uit elkaar.
Door Lizzy
#3011317
BusKay schreef: Uiteraard blijft het bij mij ook bij verhoudingen en afwisseling.

Ik zie mijzelf en laat staan mijn hond ook nog geen Wagyu vlees eten (ter info: de prijs van een kilo Wagyu-vlees kan oplopen tot zo'n € 1000). Wel stel ik nogal eens vragen bij bio...

Verder wil ik privé ook niemand aansporen de nutriënten uit te rekenen (velen zullen het wellicht niet eens kunnen).
Echter zou het mooi zijn om te weten hoe wij staan met onze nutriënten t.o.v. het ideaal aan nutriënten en t.o.v. bijv. KVV waar deze weergegeven worden (of deze waarden ook werkelijk kloppen is 2). Ook bij de diverse KVV's liggen de waarden nogal uit elkaar.
Misschien moet je nog eens kritisch kijken naar de analyses van KVV. Want het eerste merk dat verteld hoeveel vitamine B1, B2, B6, B12 er in het prakkie zit: moet ik nog tegen komen.

Ik heb vele vitamines en mineralen die de hond nodig heeft (volgens Nutrient Requirements of Dogs) wel berekend en langs de BARF meetlat gelegd. En dan kom je met voldoende afwisseling en de juiste percentages buiten gewoon goed uit.
Gebruikersavatar
Door pike
#3011322
Nou ja, tussen Wagyu en kiloknallers zit een hele reeks waar veel goeds bij zit. 1000 euro is de waanzin ten top.
Er is niks mis mee om vragen te stellen bij bio. Dat doe ik ook regelmatig.

Ik denk dat een goed uitgebalanceerd barfmenu qua nutriënten beter uit de bus komt dan de meeste kvv's. Persoonlijk geef ik geen cent meer uit aan kvv. Ik heb een paar jaar geleden enkele duurdere versies in huis gehaald voor een zieke hond en ik schrok echt toen ik de rollen openmaakte. Het leek in de verste verte niet op wat ik verwacht had. En ik heb alles weggegooid en subiet een vleesmolen besteld. En het verbaast me dan ook helemaal niets dat een uitgesproken pro-vers dierenarts verteld dat veel honden die op kvv staan dezelfde problemen vertonen als honden die brok te eten krijgen.
Bij KVV's die (regelmatig) door een onafhankelijk lab. worden gecontroleerd zal de opgave wel kloppen. Maar anders? Je hebt kvv's met natuurlijk bot en met een calciumsupplement, je hebt kvv's met en zonder granen, je hebt kvv's met en zonder mineralen/vit. suppletie, en dan is er natuurlijk nog het verschil in ingrediënten. Dus is het logisch dat de waardes van de verschillende merken nogal uiteen liggen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3011378
pike schreef: Nou ja, tussen Wagyu en kiloknallers zit een hele reeks waar veel goeds bij zit. 1000 euro is de waanzin ten top.
Er is niks mis mee om vragen te stellen bij bio. Dat doe ik ook regelmatig.

Ik denk dat een goed uitgebalanceerd barfmenu qua nutriënten beter uit de bus komt dan de meeste kvv's. Persoonlijk geef ik geen cent meer uit aan kvv. Ik heb een paar jaar geleden enkele duurdere versies in huis gehaald voor een zieke hond en ik schrok echt toen ik de rollen openmaakte. Het leek in de verste verte niet op wat ik verwacht had. En ik heb alles weggegooid en subiet een vleesmolen besteld. En het verbaast me dan ook helemaal niets dat een uitgesproken pro-vers dierenarts verteld dat veel honden die op kvv staan dezelfde problemen vertonen als honden die brok te eten krijgen.
Bij KVV's die (regelmatig) door een onafhankelijk lab. worden gecontroleerd zal de opgave wel kloppen. Maar anders? Je hebt kvv's met natuurlijk bot en met een calciumsupplement, je hebt kvv's met en zonder granen, je hebt kvv's met en zonder mineralen/vit. suppletie, en dan is er natuurlijk nog het verschil in ingrediënten. Dus is het logisch dat de waardes van de verschillende merken nogal uiteen liggen.
Ach er zijn uitspraken geweest van een uitgesproken pro-vers dierenarts, dat het een wonder is dat al onze honden en katten niet per direct omvallen omdat kvv en BARF eens een keer vaker ontdooid wordt voor portioneren. Dus ik neem zo'n uitspraak ook niet direct serieus, zonder meer achtergrondinformatie. Ik vraag mij dan als eerste af wat die honden met klachten dan te eten hebben gehad. Er zit nogal een verschil tussen standaard smuldier pens of hart smaak voeren en netjes meerdere merken en diersoorten afwissel bijvoorbeeld.

Ik denk dat er bij kvv momenteel wel een grote wildgroei is aan merken en dat het door de toenemende vraag haast niet meer mogelijk is om voor een lage prijs een schappelijke kwaliteit aan te bieden. Wat eerst afval was en voor een appel en een ei gekocht kon worden, is nu handelswaar. Duurdere kvv's kunnen natuurlijk tegenvallen, maar de goedkopere kunnen tegenwoordig gewoon geen betere kwaliteit grondstoffen meer gebruiken voor de prijzen die er gehanteerd worden. Althans, dat lijkt mij zo, als je ziet wat de prijzen voor BARF hebben gedaan de laatste jaren.
Door Lizzy
#3011613
pike schreef: Nou ja, tussen Wagyu en kiloknallers zit een hele reeks waar veel goeds bij zit. 1000 euro is de waanzin ten top.
Er is niks mis mee om vragen te stellen bij bio. Dat doe ik ook regelmatig.

Ik denk dat een goed uitgebalanceerd barfmenu qua nutriënten beter uit de bus komt dan de meeste kvv's. Persoonlijk geef ik geen cent meer uit aan kvv. Ik heb een paar jaar geleden enkele duurdere versies in huis gehaald voor een zieke hond en ik schrok echt toen ik de rollen openmaakte. Het leek in de verste verte niet op wat ik verwacht had. En ik heb alles weggegooid en subiet een vleesmolen besteld. En het verbaast me dan ook helemaal niets dat een uitgesproken pro-vers dierenarts verteld dat veel honden die op kvv staan dezelfde problemen vertonen als honden die brok te eten krijgen.
Bij KVV's die (regelmatig) door een onafhankelijk lab. worden gecontroleerd zal de opgave wel kloppen. Maar anders? Je hebt kvv's met natuurlijk bot en met een calciumsupplement, je hebt kvv's met en zonder granen, je hebt kvv's met en zonder mineralen/vit. suppletie, en dan is er natuurlijk nog het verschil in ingrediënten. Dus is het logisch dat de waardes van de verschillende merken nogal uiteen liggen.
Ik ben heel benieuwd naar welke dierenarts dat geweest is. Want ik vind dat eerlijk gezegd nog al een gewaagde uitspraak (waarvan ik me afvraag of ie echt oprecht is of om een andere reden graag geslingerd wordt).
Door kakocavi
#3011624
NUTRIENT COMPOSITION OF WHOLE VERTEBRATE PREY (EXCLUDING FISH) FED IN ZOOS (mei 2002)

Dit geeft alvast een beeld van de nutritionele samenstelling van hele prooien. Interessant is bijvoorbeeld dat ook bij tamme hele dieren de Ca:P ratio prima is, terwijl die maar zo'n 10% kaal bot bevatten. Verder geven de USDA database en de NEVO tabel veel gegevens over allerlei soorten vlees en orgaanvlees. Veel kvv-nerken geven ook wel wat gegevens als eiwitgehalte en Ca:P ratio maar die vertrouw ik toch wat minder.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3011644
Lizzy schreef: Ik ben heel benieuwd naar welke dierenarts dat geweest is. Want ik vind dat eerlijk gezegd nog al een gewaagde uitspraak (waarvan ik me afvraag of ie echt oprecht is of om een andere reden graag geslingerd wordt).
Dat is ook een gewaagde uitspraak, want een bekende van mij hier uit de buurt ging ook naar die arts, kreeg ook de preek dat de kvv's die ze voerde niet goed waren enz. Kreeg uiteraard een doos voer mee wat volgens die arts wel goed was, met een shipload aan dure supplementen en een half jaar later was er nog steeds geen sikkepit verbeterd aan die hond.

Maar goed, die uitspraken zijn ook hier op het board gedaan en de vragen om nadere toelichting over welke klachten en welke merken het dan ging (er zouden er een paar uitspringen) bleven onbeantwoord in het kader "kan nog niks zeggen, wordt nog nader onderzocht".

Dat er discutabele kvv's zijn zal ik niet ontkennen en dat vind ik ook best zorgelijk, maar de genoemde uitspraken zijn net zo gewaagd en onoprecht als dat een anti-versda alles wat fout gaat bij het verse voer legt.
Gebruikersavatar
Door pike
#3011680
Nou, ik ben wel een barfer, heb nooit naar kvv gevraagd of geinformeerd en er is nooit geprobeerd mij iets te verkopen. Wanneer het ter sprake is gekomen weet ik niet meer, maar het is wel blijven hangen. En als ik zie wat er soms als spiervlees bij barf wordt aangeboden, dan denk ik als dat allemaal door de kvv gaat tja, gezond kan het niet zijn.

Ik denk dat je best goed kvv kunt voeren, maar ook heel gemakkelijk slecht. Net zo goed als dat je heel slecht kunt barfen. Niet iedereen verdiept zich in het voeren, ik denk dat de grote massa dat niet doet. En dus zal het ongetwijfeld vaak problemen opleveren.
Als ik bijvoorbeeld aan pike de kvv s zou voeren die ik hier in de verschillende supermarkten kan krijgen, liep ik ook constant bij de dierenarts, om de doodeenvoudige reden dat er allemaal rijst in zit.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3011684
Allemaal hartstikke waar Pike, maar nog steeds blijven de uitspraken van die dierenarts vaag en kun je er niets mee.

Krijgen die kvv hondjes last omdat hun baasjes alleen maar smuldier pens voeren? Krijgen ze last omdat er een kvv met rijst wordt gevoerd? Krijgen ze last van iets omdat ze te weinig variatie aan diersoorten krijgen? Of omdat er alleen maar merken worden gevoerd die simpelweg niet volgens enige fatsoenlijk % gemaakt zijn (zoals laatst ergens een link naar een leverancier die allerlei incomplete mixen aanbood zoals 50% rundvlees met 50% uier en dat soort rare mixen).

Of kregen die honden fatsoenlijke merken, met voldoende afwisseling enz? Zoals we dat hier aanraden.

En waar kregen ze dan last van? Allergieën? Tekorten? Erfelijke aandoeningen (lach er maar om, maar we hebben hier iemand gehad die bij hoog en laag vol bleef houden dat de erfelijke hartaandoening van haar kat kwam doordat de kvv meerdere keren ontdooid was geweest, naar aanleiding van wat haar pro-verse dierenarts daarover gezegd had)?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door