Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ruisje
#3010958
Sergi en Lily hebben beide tandsteen, een erfenis van hun vorig leven.
Ik had gedacht dat dat weg zou gaan als ze gingen barfen, maar dat was ijdele hoop. ;)

Het zit voornamelijk op de achterste kiezen en ze hebben er nog geen last van, maar ik wil het weg hebben. De dierenarts wil het alleen doen onder volledige narcose en dat zie ik niet zo zitten. Bij Sergi en Lily kun je gemakkelijk aan de bek en het gebit zitten, dus misschien kan ik het zelf ??? Niet in één keer, maar elke dag een kies ofzo.

Vragen dus: Kan ik het zelf en welke tool heb ik ervoor nodig? Er zijn schrapers, krabbers en haken zoals de tandarts heeft, brede, smalle, havikvorm, linker en rechter...

Dankjulliewel! :)
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3010993
Ik lees even mee, Kimo heeft van de 2,5 (!!!) dat hij brokken kreeg ook heel erg tandsteen. Op alle tanden en kiezen is het echt veel minder geworden, maar die achterste zijn nog helemaal bruin  ::)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3010997
Ik gebruik het haakje (uit de link van Maxi) om randjes onder het tandvlees weg te halen en de platte/vleugel om "het vlak" mee schoon te maken.

Haakje is ook makkelijk voor als er een dikke laag zit, om deze even met de punt te breken, waarna die er daarna moeiteloos afbrokkelt.
Door Ruisje
#3011041
Dankjulliewel!
Ik heb zojuist het haakje- en het vleugelmodel besteld via de link. ;) Dus hopelijk gaat het zelf lukken volgende week.
Door keetje
#3011081
Ik durf dat niet, ben zo bang dat ik uitschiet en dat het dan een bloedbad wordt. :-\ :-[
Door Ruisje
#3011082
keetje schreef: Ik durf dat niet, ben zo bang dat ik uitschiet en dat het dan een bloedbad wordt. :-\ :-[
Daar ben ik niet zo bang voor. Als meneer en mevrouw rustig blijven zitten moet het zonder bloedvergieten lukken. Ik onthoud altijd de uitspraak van Theo en Thea: "Altijd van je af gutsen!" :biggrin2:
Bij tandsteen dus niet in de richting van het tandvlees "gutsen" ;)
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3011143
Hier een soort van gelijke die Angelique liet zien, ooit gebietst bij een tandarts ::).
Doe ik al jaren de tanden van alle hondjes mee, van jongs af aan aangeleerd. Nee, ze vinden het niet leuk maar ja, ze laten het wel toe. Sinds ik barf gelukkig alleen de hoektanden nog af en toe nodig  :)
En inderdaad, nooit naar tandvlees toe werken, altijd er langs of er vanaf. En dan houd ik van de andere hand altijd een vinger tussen de kies/tand en het vlees/de lip er tegenover. Zodat bij eventueel uitschieten, mijn eigen vinger de haak opvangt.
Gebruikersavatar
Door nova
#3011147
Hier ook wel tandsteen hoor, ondanks barfen en ondanks dat Diva nooit brok gehad heeft.

@ Lique:  die platte vleugel waar jij over praat, is dat het andere uiteinde van de tandreiniger, of heb je dan een 2de tool nodig?

Ik  ga dan ook maar  zo een ding(en)  bestellen  :)
Laatst gewijzigd door nova op za 25 okt 2014, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K&D
#3011149
Wij hebben een uitstekende relatie met de tandarts opgebouwd in de loop der jaren. Hij heeft veel minder afval dan ervoor.  :biggrin2: en inderdaad: van het tandvlees af gutsen. Dikke plakken zijn het makkelijkst; wat Mw. A. schrijft; die brokkelen lekker, maar soms moet je wel wat kracht gebruiken. Je kunt soms ook iets onder de pocket van de tand frotten en daar achter het tandsteen haken.
Door Cockerlover
#3011154
Een paar weken geleden is bij mijn oudste cocker toch onder narcose een tandreiniging gedaan. Ze is negen jaar, krijgt al een aantal jaren KVV en bullepees om te kauwen, maar dat had geen effect. Het werd een gasnarcose, veiliger dan een gewone, al was ik er ook niet gerust in. Maar het alternatief vond ik ook geen fijn idee, dus toch maar doorgezet. Alles prima verlopen, tandjes zijn weer ok.
Nu hoop ik wel dat de tandsteen langer wegblijft, zelf poetsen laat de hond niet goed toe.
Gebruikersavatar
Door nova
#3011162
Cockerlover schreef: Een paar weken geleden is bij mijn oudste cocker toch onder narcose een tandreiniging gedaan. Ze is negen jaar, krijgt al een aantal jaren KVV en bullepees om te kauwen, maar dat had geen effect. Het werd een gasnarcose, veiliger dan een gewone, al was ik er ook niet gerust in. Maar het alternatief vond ik ook geen fijn idee, dus toch maar doorgezet. Alles prima verlopen, tandjes zijn weer ok.
Nu hoop ik wel dat de tandsteen langer wegblijft, zelf poetsen laat de hond niet goed toe.
uit ervaring zeg ik je, dat alleen poetsen helpt om tandsteen weg te houden.
Anders ben je over 6 mnd terug bij af.
Probeer om de hond te wennen aan de tanden borstel, al is dat door hem de honden tand pasta  af  te laten likken van een borstel. van daaruit  wat frummelen en zo langzaam opbouwen.
Na het poetsen werd als beloning  hier een  likje tandpasta uit de tube gegeven.  ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3011285
nova schreef: Hier ook wel tandsteen hoor, ondanks barfen en ondanks dat Diva nooit brok gehad heeft.

@ Lique:  die platte vleugel waar jij over praat, is dat het andere uiteinde van de tandreiniger, of heb je dan een 2de tool nodig?

Ik  ga dan ook maar  zo een ding(en)  bestellen  :)
Het zijn er 2, eentje met een haak en eentje met een vleugel.

Even over dat bloedbad. Als je het goed doet, dan komt er wel wat bloed bij, geen bad natuurlijk, maar als je onder het tandvlees doorgaat dan gaat dat meestal even iets bloeden. Dat klinkt naar natuurlijk, maar de zooi eronder laten zitten is schadelijker op den duur dan dat dat tandlvees even 30 seconden een beetje bloedt.
Door Annemarie Rijnveld
#3011286
Hoi Marleen, als je aan de slag gaat met hamer- en beitelwerk, zou je dan iemand kunnen vragen een filmpje te maken? Yuma heeft ook een gele rand op haar slagtanden, en met nagels of tandenborsteltje gaat het niet weg..het lijkt mij zo eng om met scherpe dingen aan de slag te gaan en ik heb geen idee hoeveel kracht er mee moet worden uitgeoefend..
Hopelijk vraag ik niet het onmogelijke...succes met je schoonmaakactie!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door