Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3010767
Hallo Allemaal,

Ik zal mijzelf en en mijn hondje eerst even voorstellen.
Zelf heet ik Casper en ben 20 jaar , ik doe een niveau 3 plantenteelt opleiding( Kas - teelt).
Sinds juni 2014 ben ik de trotse eigenaar van een Bolognezer puppy teefje geworden.
De naam van mijn hondje is Zarah en ze is geboren op 04-05-2014.( het ras is dus Bolognezer, is een selectie ooit eigenlijk geweest van de Maltezer leeuw).
Omdat ik nog thuis bij mijn ouders woon en eigenlijk een allergie heb voor zo'n beetje alle dieren met een vacht , zocht ik een hondje waar ik qua allergie tegen kon en die ik verder lichamelijk ook aan zou kunnen.( Ik ben geboren met een lichamelijke beperking waardoor ik moeilijker loop).
Omdat we 6 jaar geleden al een reu van het ras Bolognezer uit het asiel hadden gehaald, wist ik dat dit ras qua allergie gevoeligheid erg goed bij mij paste en ook qua grootte.( De reden dat ik dus een ras echte Bolognezer zocht was dus ook vanwege de eerdere ervaringen met het ras).
Echter weet ik door eerdere ervaringen met het ras Bolognezer ook dat, deze een zeer gevoelige maag schijnen te hebben! ( onze andere Bolognezer die uit het asiel komt, was ook al wel 9 jaar voor we hem ophaalde en is nu al wel 15 maar we konden vanaf dag 1 al merken dat hij tegen lang niet alles kon).
Toen ik mijn puppy kocht ( Zarah) stond ze qua voer nog op brokken van het merk 'Smölke' echter omdat ik geen zin heb in een zieke hond en geen zin heb in hoge DA kosten , besloot ik vrij snel om haar over te zetten op KVV.( Barf wilde ik ook wel erg graag maar, omdat het zo'n klein ras is wordt dat zo lastig met al die muizen hapjes).
Ik heb haar nu dus nog op Puppy KVV staan van Darf maar ik wil overgaan op het gemalen voer pakket van het merk Oervoer. Nu is mijn vraag heeft iemand ervaring met pakketten van Oervoer? en zo ja , welke ervaringen ?
en moet ik nog ergens extra opletten bij het overstappen van KVV naar het gemalen pakket? ( Ik zag net op de site hier, dat je eigenlijk 5 verschillende KVV het beste kan geven , ik heb haar tot op heden alleen nog maar puppy KVV van het merk Darf gegeven , is dit heel erg ?). Ze krijgt van mij niks anders erbij , behalve af en toe een gedroogde eenden nekje.( Vis in het Oervoer pakket zal dus ook nieuw voor haar zijn, vooral omdat de vis niet gemalen zal zijn, of ik moet het zelf nog even doen voor ik het haar voer).

Alle tips over het KVV en barf zijn welkom!
Alvast bedankt voor alle tips en trucs .

Groetjes, Casper en Zarah.


Ps, excuus als ik dit bericht op de verkeerde plaats heb gezet.
#3010838
Casper-Zarah schreef: Hallo Allemaal,

Ik zal mijzelf en en mijn hondje eerst even voorstellen.
Zelf heet ik Casper en ben 20 jaar , ik doe een niveau 3 plantenteelt opleiding( Kas - teelt).
Sinds juni 2014 ben ik de trotse eigenaar van een Bolognezer puppy teefje geworden.
De naam van mijn hondje is Zarah en ze is geboren op 04-05-2014.( het ras is dus Bolognezer, is een selectie ooit eigenlijk geweest van de Maltezer leeuw).
Omdat ik nog thuis bij mijn ouders woon en eigenlijk een allergie heb voor zo'n beetje alle dieren met een vacht , zocht ik een hondje waar ik qua allergie tegen kon en die ik verder lichamelijk ook aan zou kunnen.( Ik ben geboren met een lichamelijke beperking waardoor ik moeilijker loop).
Omdat we 6 jaar geleden al een reu van het ras Bolognezer uit het asiel hadden gehaald, wist ik dat dit ras qua allergie gevoeligheid erg goed bij mij paste en ook qua grootte.( De reden dat ik dus een ras echte Bolognezer zocht was dus ook vanwege de eerdere ervaringen met het ras).
Echter weet ik door eerdere ervaringen met het ras Bolognezer ook dat, deze een zeer gevoelige maag schijnen te hebben! ( onze andere Bolognezer die uit het asiel komt, was ook al wel 9 jaar voor we hem ophaalde en is nu al wel 15 maar we konden vanaf dag 1 al merken dat hij tegen lang niet alles kon).
Toen ik mijn puppy kocht ( Zarah) stond ze qua voer nog op brokken van het merk 'Smölke' echter omdat ik geen zin heb in een zieke hond en geen zin heb in hoge DA kosten , besloot ik vrij snel om haar over te zetten op KVV.( Barf wilde ik ook wel erg graag maar, omdat het zo'n klein ras is wordt dat zo lastig met al die muizen hapjes).
Welkom Casper!
En goed gedaan joh, dat je haar gelijk van de Smolke-brok af hebt gehaald en haar op KVV hebt gezet!
Ik heb haar nu dus nog op Puppy KVV staan van Darf maar ik wil overgaan op het gemalen voer pakket van het merk Oervoer. Nu is mijn vraag heeft iemand ervaring met pakketten van Oervoer? en zo ja , welke ervaringen ?
Ik heb geen ervaring. Maar het ziet er wel leuk uit, tenminste, de ongemalen varianten van de pakketten.
en moet ik nog ergens extra opletten bij het overstappen van KVV naar het gemalen pakket? ( Ik zag net op de site hier, dat je eigenlijk 5 verschillende KVV het beste kan geven , ik heb haar tot op heden alleen nog maar puppy KVV van het merk Darf gegeven , is dit heel erg ?). Ze krijgt van mij niks anders erbij , behalve af en toe een gedroogde eenden nekje.( Vis in het Oervoer pakket zal dus ook nieuw voor haar zijn, vooral omdat de vis niet gemalen zal zijn, of ik moet het zelf nog even doen voor ik het haar voer).
Nee, je hoeft geen 5 KVV's te geven maar het is wel raadzaam om meerdere merken te geven (vanaf 2). Dat getal 5 staat voor het aantal diersoorten dat je het beste kunt voeren. Dus bijv. kip, rund, eend, lam, geit. Maar het is niet erg hoor, dat je tot op heden alleen DARF hebt gegeven. Vis kun je ongemalen geven. Je kunt alles ongemalen geven! En dat heeft veel voordelen. Dan weet je tenminste exact wat je voert en je hond beleeft een hoop lol aan het 'werken' op het eten!
#3010862
Hallo Lizzy en natuurlijk iedereen!


Citaat

Ik heb haar nu dus nog op Puppy KVV staan van Darf maar ik wil overgaan op het gemalen voer pakket van het merk Oervoer. Nu is mijn vraag heeft iemand ervaring met pakketten van Oervoer? en zo ja , welke ervaringen ?


(Lizzy) Ik heb geen ervaring. Maar het ziet er wel leuk uit, tenminste, de ongemalen varianten van de pakketten.
( Is er een reden dat de ongemalen pakketten beter zijn? , ik weet dat je dan je hond een natuurlijker gevoel geeft en dus beter aan zijn/haar behoefte voldoet). Echter werd dit naar mijn inzicht tot op heden vrij lastig vanwege de hoeveelheden die ik voer. verder weet ik nu denk ik ook redelijk goed wat ik voer toch ? ( of bedoelde u hier wat anders mee ? ik weet namelijk wel wat voor dieren er inzitten , want er zijn voornamelijk enkel voudige malingen en op de verpakking zou vermeld worden wat wat is.
Heeft er iemand nog tips eventueel hoe ik anders echt zou kunnen barfen met een hondje dat 100 gr maximaal ! per dag aan voer krijgt ?
En wanneer ik dan ermee zou kunnen beginnen?( vanaf welke leeftijd?  , ze is dus niet met barf opgegroeid bij de foksters , dat is pas vanaf haar 12e week gebeurd bij mij met KVV)


Met vriendelijke groet, Casper en Zarah.
#3011083
Ik heb chihuahua's en mogen ook maar 100 gr. Het is niet zo moelijk hoor om te barfen met die kleintjes. Je kan bij oervoer kiezen uit kleine stukken bevleesd bot, dit even wegen, de rest voer je bij met spiervlees en orgaan. Waar je wel op moet letten is het bloedsuiker spiegel bij de kleintjes. Die van mij eten niet 1x per dag, puppy's eten meerdere keren per dag en mogen vaak wel tot 10% van hun lichaamsgewicht eten. Je voert met je ogen.
Hier krijgen ze s'morgens hun orgaan, bot en spiervlees s'avonds. Maar het kan ook anders, je kan orgaan pakketjes maken voor bijv. 2 x pw. en voor 2 dgn spiervlees en bot.
Ik neem aan dat je de handleiding over barfen hebt gelezen.
#3011106
Je hebt het over maximaal 100 gram per dag. Voeren doe je op het oog. Ik lees dat bolognezers 2,5 tot 4 kilo wegen. Dan is 2% 50-80 gram per dag. Maar kleine hondjes eten vaak een wat hoger percentage. Pups eten tot wel 10% van hun lichaamsgewicht per dag.

Nou zal 100 of bijvoorbeeld 120 gram qua portioneren ook niet veel verschil maken in gemak, maar ik wilde het je toch even mee geven. Blijf kijken naar je hondje en voer op het oog. De richtlijnen zijn prima, maar het blijven richtlijnen.

Ik denk dat de service van oervoer om geportioneerd te leveren voor jou heel handig kan zijn. En met een beetje ervaring kom je er zelf ook wel uit. Het is voor iedereen wennen in het begin en dat komt altijd goed!
#3011203
Voor ik ging barfen heb ik de kvv van Oervoer gevoerd (tegelijk met Darf eko). Tov Darf is oervoer wat fijner gemalen. Persoonlijk vind ik rollen minder praktisch dan de blokken van Darf. Oervoer werd hier goed gegeten, behalve konijn maar dat lust ie nog steeds niet.

Maarre..laat je vooral niet tegenhouden om te barfen met een kleine hond. Scott eet 150 gram per dag en dat gaat prima.
Heb je die gemengde pakketten van Oervoer al gezien? Je krijgt dan kvv en barf, alles zit los ingevroren dus je kunt het makkelijk portioneren en het zijn kleine stukjes. Wij zijn begonnen met zo'n pakket. Doordeweek lekker kvv en dan in het weekend barf.

Er worden puppies afgespeend met barf dus leeftijd maakt niet uit. Je geeft al kvv, dus barf kun je direct geven. Probeer anders eens een kippennek of vleugel te geven. Wel even platmeppen of inknippen voor je het geeft, hou het eventueel zelf vast. Je zult verstelt staan hoe snel een pup doorheeft wat ie er mee moet doen.

Orgaan en spiervlees kun je makkelijk portioneren, vleesbot hangt af van je kiest. De kippennek die ik heb wegen ongeveer 40gr per stuk, dus dat is prima te doen. Eendennek is ca 150 gram, dus die kan in drieën.  Vleugels zijn ook niet zo groot, die kunnen waarschijnlijk in tweeën. Kwartel of konijn, kipkarkas kan in meerdere stukken worden geknipt/gehakt.

Lees vooral ook de handleiding barf op de site.

Succes!
#3012193
Super bedankt voor jullie zeer nuttige informatie!  :)
Nog even een paar vraagjes.
Er is verschil tussen KVV en Barf toch als ik het goed begrijp? ( Ik dacht dat KVV puppy darf en het gemengde oervoer pakket beide KVV waren? dus dat KVV in hield dat het gemalen is )
Maar er zit dus meer verschil tussen KVV en Barf? ( Behalve dan dat KVV dacht ik gemalen is en barf stukken zijn)
En is het gemalen Oervoer pakket dan barf?
verder heb ik het percentage aan voer inderdaad nog is nagerekend en 100 gr per dag is inderdaad wat meer dan 2% voer. ( Ik denk er wel over dit echt op 2% te gaan zetten, ik vind haar op het oog toch net wat te fors , ik ben bang voor overgewicht bij haar)
Heeft er verder nog iemand tips en of trucs over welke groente ik het beste mee kan beginnen.( mevrouw Zarah vond namelijk een tijd geleden miin 3 probeersels aan groente hapje niet een succes, ze at lekker het vlees er tussen uit en spuugde even hard de groente er weer uit , vervolgens rende ze lekker de tuin in.)
Wat ik tot op heden geprobeerd heb is :

*Komkommer en wortel beide heel fijn gesneden en even kort gekookt tot ze een beetje zachter werden , vervolgens met wat KVV puppy gemengd en wat laten afkoelen , toen gevoerd.
* Paprika en courgette heel fijn gesneden en even kort gekookt tot ze een beetje zachter werden , vervolgens met wat KVV puppy gemengd en wat laten afkoelen, toen gevoerd.
* Komkommer en en heel klein beetje knoflook heel fijn gesneden en even kort gekookt tot een beetje zachter werden, vervolgens met wat KVV puppy gemengd en wat laten afkoelen, toen gevoerd.

Ligt het aan mijn kook kunsten en of manier van aanbieden?

Ps, Meer informatie is altijd welkom!


Groetjes, Casper en Zarah.
#3012243
Barf zijn ongemalen producten, kvv is gemalen. Darf is een kvv merk.
Oervoer heeft 3 verschillende pakketten: 100% oervoer (ongemalen producten, oftewel barf), gemalen plus (kvv + stukjes vis) en combinatie (kvv en barf in 1 pakket).

Groente wordt hier ook maar mondjesmaat gegeten dus daar kan ik je niet mee helpen. Wat je kunt proberen is het langer tevoren te mengen zodat de vleessmaak wat meer in de groente trekt. Had je al gelezen dat sommige honden allergisch zijn voor nachtschade (valt paprika onder)? Misschien iets om in de gaten te houden.

Puppy kvv is trouwens echt niet meer nodig voor jouw hondje.
#3012285
Ik geef groente op 2 manieren. Of gekookt wat over is van het eten, of gepureerd. De gekookte versies eet Oscar allemaal zo op. De gepureerde versies moeten gemengd worden. Met een rauw eitje of wat pens. En dan eet hij het ook goed op.

Klein overzichtje:

Alles wat gemalen is: KVV!

Dan heb je:
KVV compleet door meerdere diersoorten in 1 verpakking
KVV compleet door een toegevoegde premix
KVV enkelvoudig in correcte verhouding, dat is 1 diersoort met een logische verhouding bot-spier-orgaan
KVV enkelvoudig in onvolledige verhouding, dat is bijvoorbeeld alleen gemalen vleesbot en moet je dan zelf nog spiervlees en orgaan aan toevoegen (dit zijn bijvoorbeeld de kiezebrink verpakkingen)

Alles wat in grote(re) stukken aangeboden wordt is BARF.

Als je haar nu wat fors vindt, is 2% inderdaad prima. Dat is voeren op het oog, kijken hoe jou hond het er op doet. Wordt ze dan dunner, kun je het percentage verhogen, moet ze nog wat afvallen kun je nog iets minder geven. Advies is om niet beneden de 1,5% te gaan zakken.
#3012328
Kvv is altijd gemalen, maar barf kun je ook gemalen aanbieden aan je hond of kat... Barf houdt in dat je het eten van je dieren zelf samenstelt: je bepaalt zelf de percentages vleesbot, spiervlees, orgaan en groente die je wilt voeren en zoekt zelf de diersoorten bij elkaar waarmee je die percentages invult. Bij barf weet je dus altijd precies wat je voert, je hebt met eigen ogen gezien welke kwaliteit vlees je gebruikt, welke soorten orgaan je geeft, of je bot ook echt mooi bot was of voornamelijk kraakbeen.

Kvv betekent: compleet vers vlees. Je koopt het dus kant-en-klaar, hoeft er verder zelf niets aan te doen. Het is compleet - althans, dat beweert de fabrikant. Maar zeker weten doe je dat nooit, tenzij je een thuislaboratorium hebt waarin je alles kunt analyseren. :biggrin2: Daarom is het bij kvv ook belangrijk dat je verschillende soorten voert: waar de ene fabrikant misschien toch iets te weinig van bv. orgaan A in z'n product stopt, doet de andere fabrikant misschien weer wat te veel daarvan erin, en zo ben je dus nooit afhankelijk van de nukken en grillen van één fabrikant.

De meeste mensen die barf voeren, doen dat inderdaad in grote stukken. Maar er is niets op tegen om zo'n zelf samengestelde maaltijd te malen, bv. als je katten hebt die niet op botjes willen knagen. In dat geval kun je spreken van 'gemalen barf' of 'zelfgemaakte kvv'.
#3012332
Hallo Anne in Duitsland en natuurlijk iedereen verder die dit topic leest.

Super bedankt !
Ik ga denk ik eerst proberen het oervoer pakket te voeren.( Zarah gaat van mij 2 % voer krijgen voorlopig wat betekend dat ze per dag: 80 gram krijgt).
Dan leert Zarah in ieder geval ook vis te eten en andere diersoorten behalve 'Rund,Kip,Geit en lam 'wat in de KVV puppy van darf al wel zat.
Ik denk dat ik na een tijdje.( misschien wel voor het oervoer pakket op is , toch is wil proberen zelf een barf menu te gana samenstellen, en dit gelijk in goede porties in te vriezen zodat ik een soort eigen KVV maak).
Heeft iemand misschien tips voor een goed menu en hoelang ik eerst alleen het oervoer pakket zal voeren voor ik mondjes maat begin met het zelf klaar maken en samenstellen van een menu?
Ik denk er dan over om in ieder geval een paar dagen KVV van oervoer wel in het menu aanwezig te houden , zodat ze hier geen afkeer etc tegen op zal bouwen en ik in een situatie waarin ik een keer geen tijd heb zelf wat klaar te maken altijd wat KVV van oervoer kan geven zonder dat ze last krijgt.
Aangezien Zarah voorlopig eerst maar is 80 gram per dag zal krijgen.( kan ik ongeveer: 125 dagen met dit oervoer pakket doen a 10 kg namelijk 10.000 gram : 80 gram per dag = 125 dagen eten).
Voorlopig heb ik dus in princiep genoeg te eten voor haar besteld, maar ja het blijft minstens een halfjaar goed zeggen ze dus als ik al met zelf samenstellen begin voor het pakket op is is het ook geen ramp.

Ps, Ik zie net pas op de site dat ik in het oervoer pakket ( wat ik als het goed is vanmiddag kan verwachtten) zalmkop zit, ( ik had dus even niet opgelet dat ik er nu pas achter kom) Is dit niet te groot en te hard voor mijn kleine hondje ? en hoe zou ik dit het beste kunnen portioneren zodat de verhoudingen goed blijven? Ik neem aan dat er nog ogen en hersenen inzitten die beide als goed orgaanvlees gezien kunnen worden en dat het verder voornamelijk vleesbot zal zijn.

Groetjes, Casper en Zarah.
Laatst gewijzigd door Casper-Zarah op di 28 okt 2014, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
#3012377
Om een beginnetje te maken voor een menu zou je de handleiding op de site eens kunnen doorlezen, de rekenhulp is ook erg handig. De topics onder "Hoe ziet jouw BARF menu eruit?" bieden ook veel info.
Zolang je kvv voert kun je rustig 1-2 dagen per week zelf samenstellen zonder heel erg op verhoudingen te moeten letten. Mocht je zelf kvv willen malen, dan zul je wel een vleesmolen moeten hebben ivm het malen van bot.
Als je ook ongemalen wil aanbieden, geef dan eens een kippennekje of wat spiervlees. Zelf samenstellen moet je gewoon aan beginnen zodra jij wil, daar staat geen termijn of zo voor.

De zalmkoppen zitten volgens mij alleen in het pakket voor grote honden. Voor zo'n kleintje is dat veel teveel namelijk. Vermoedelijk heb je alleen wat stukjes zalm en witvis in je pakket.
Als het goed is heb je gewicht van je hondje ingevoerd bij het bestellen. Je mag ervanuit gaan dat de porties hierop zijn aangepast.

Veel plezier met je pakket! Voelde voor mij de eerste keer net als pakjesavond met Sinterklaas  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door