Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door M@rina
#3009789
Teun is het laatste jaar erg veranderd, van vrolijke Frans die met iedere hond wilde spelen, naar een stoere manne macho. Markeert als een malle trapt de kluiten aarde in het rond, piept, drentelt en eet niet als er een loops teef in de buurt is (als je je grote teen beweegt staat hij bij de voordeur). Met dit gedrag heb ik niet zo'n probleem het komt en het gaat en dat kunnen we makkelijk handelen. Wat ik vervelender vind is dat hij steeds manser wordt naar andere reuen. Net ook weer, we kwamen een voor ons nieuwe Am. staf reu tegen Saartje ging er vrolijk op af en ging spelen (zij wordt geloof ik ook een beetje koekoek :crazy2: ze speelt zelden met andere honden  ). Teun hing luid blaffend en grommend in zijn tuig, gelukkig waren ze allebei aan de riem, dat versterkt hem in zijn gedrag maar echt hij zou wel de strijd met de Am. staf aan willen gaan, en niet winnen natuurlijk.

Het is gedrag wat het laatste jaar steeds erger wordt, zoals ik al schreef tot een jaar terug ging hij vrolijk en laag op alle andere honden af. Ik zei altijd dat Teun een eeuwige pup was, maar nu niet meer. Ik verdenk hem van een overdosis testosteron. Na lang wikken en wegen (ik loop er al een paar maanden over te denken) heb ik besloten dat er maandag een chipje Suprelorin in. Even kijken wat dit voor effect heeft op zijn gedrag. Werkt het niet mag Teun zijn ballen houden en moeten we zien te handelen met zijn gedrag, werkt het wel dan ga ik serieus overwegen hem definitief te laten ontmannen.

Ik ben op de hoogte van alle nadelen zowel fysiek als voor het gedrag van andere reuen en Teun zijn vacht.
#3009806
Hey, ik snap dat het voor Teun op deze manier niet werkt en hij erg gefrustreerd is door zijn hormonen. Toch zou ik je een les BAT willen aanraden voor zijn gedrag.

Jacy had vab het weekend nogal een heftige dag, gelukkig nu vakantie en hard getraind en nu toch weer een hond die maandag zijn vriendinnetje nog aan wilde vallen en nu alweer los ligt bij passerende honden..
Hoop dat een chip jullie brengt waar je op hoopt en Teun weer lekker kan wandelen, slapen en eten ;)
#3009814
Ik heb het artikel over bat training een tijdje geleden al gelezen en ik pas dit toe, Teun is alleen niet geïnteresseerd in voertjes (alles geprobeerd kaas, worst, frikadellen, tonijn, hij kijkt er niet naar om). Ik neem weleens een piepballetje mee, maar het beste werkt nog beloning door tegen hem te praten. Zien we een hond in de verte aankomen dan roep ik hem, ga tegen hem kletsen, houd zijn aandacht vast  zonder dat hij de hond echt uit het oog verliest. Als we de hond passeren (aan de overkant van de straat, dan beloon ik hem met een enthousiast goed zo en een knuffel/kriebel.

Even kort door de bocht hoe ik het nu doe, maar ik zie geen angst, hij is in mijn ogen juist overmoedig.
#3009840
Bruut heeft nu 2x een implantaat gehad en de laatste is nu uitgewerkt.
Hij heeft deze gehad i.v.m. het zelfde gedrag als jij beschrijft. Zijn gedrag is nu weer "normaal" en heeft (hier althans) enorm geholpen.

Een 3e keer is niet nodig. Storm begint nu zich enorm te ontwikkelen, maar vertoont nog geen overdreven macho gedrag, maar mocht dit toch gaan gebeuren, dan krijgt ook hij een implantaat om te kijken of het werkt. Mocht dit het geval zijn en na 2 x verbeterd het niet dan laat ik hem helpen.

Bij Bruut hoeft dit nu niet te gebeuren.
#3009893
M@rina schreef: Ik heb het artikel over bat training een tijdje geleden al gelezen en ik pas dit toe, Teun is alleen niet geïnteresseerd in voertjes (alles geprobeerd kaas, worst, frikadellen, tonijn, hij kijkt er niet naar om). Ik neem weleens een piepballetje mee, maar het beste werkt nog beloning door tegen hem te praten. Zien we een hond in de verte aankomen dan roep ik hem, ga tegen hem kletsen, houd zijn aandacht vast  zonder dat hij de hond echt uit het oog verliest. Als we de hond passeren (aan de overkant van de straat, dan beloon ik hem met een enthousiast goed zo en een knuffel/kriebel.

Even kort door de bocht hoe ik het nu doe, maar ik zie geen angst, hij is in mijn ogen juist overmoedig.
Met alle respect, maar wat je beschrijft is absoluut geen BAT. Bij BAT ga je namelijk je hond wel de prikkel laten waarnemen en leert hij aan te geven wanneer hij niet dichterbij wil. Jij leert zien wanneer hij niet meer dichterbij wil en dan geef je hem de grootste beloning die er op dat moment denkbaar is, namelijk meer afstand van de prikkel nemen.
Overmoedigheid kan ook zo lijken door angst. Hoeft niet, maar kan wel. En zelfs al is het overmoedigheid, dan nog leert BAT Teun om een andere keuze te kunnen gaan maken en jou om signalen beter op te vangen.
BAT is iets wat je naar mijn mening niet uit een boekje kan leren. Om het goed te doen, luistert het best nauw en beginnen in een gecontroleerde situatie is heel fijn. Zeker omdat de emotie veroorzakend aan het gedrag soms heel moeilijk te bepalen is en een goede instructeur meer ziet dan jijzelf.

Neemt niet weg dat een implantaat je een heel eind op weg kan helpen, dus ik hoop voor je dat het jullie gaat helpen!
#3009944
Mijn hond heeft nu ongeveer anderhalve maand een chip, maar niet helemaal met dezelfde reden.
Hij reageert echter alleen maar meer op andere honden. Hij blafte of gromde nooit en dan kan hij zelf nu soms in zijn hoofd halen. Hij hoeft de hond hier verderop maar te ruiken of al zn haren gaan omhoog staan terwil dit eerst ook wel was maar het is erger geworden.
Nu is dat niet mijn reden dat hij een chip heeft en ik maak me er ook niet heel druk om. Ik denk dat aangezien zn testosteron plat ligt, de honden angstiger of onzekerder kunnen worden en dan zulk gedrag kunnen laten zien.

Het verschilt heel erg per hond dus het is altijd t proberen waard als je het echt niet meer ziet zitten. Tis fijn als het goed uitpakt en als het niet goed uitpakt heb je even een rottijd maar je weet dat het tijdelijk is. Het duurder hier overigens een dikke 5 weken voordat de boel plat lag.
#3010214
Kaela schreef: Met alle respect, maar wat je beschrijft is absoluut geen BAT. Bij BAT ga je namelijk je hond wel de prikkel laten waarnemen en leert hij aan te geven wanneer hij niet dichterbij wil. Jij leert zien wanneer hij niet meer dichterbij wil en dan geef je hem de grootste beloning die er op dat moment denkbaar is, namelijk meer afstand van de prikkel nemen.
Overmoedigheid kan ook zo lijken door angst. Hoeft niet, maar kan wel. En zelfs al is het overmoedigheid, dan nog leert BAT Teun om een andere keuze te kunnen gaan maken en jou om signalen beter op te vangen.
BAT is iets wat je naar mijn mening niet uit een boekje kan leren. Om het goed te doen, luistert het best nauw en beginnen in een gecontroleerde situatie is heel fijn. Zeker omdat de emotie veroorzakend aan het gedrag soms heel moeilijk te bepalen is en een goede instructeur meer ziet dan jijzelf.

Neemt niet weg dat een implantaat je een heel eind op weg kan helpen, dus ik hoop voor je dat het jullie gaat helpen!
Met alle respect ;) het gaat  mij nu even niet over bat of welke aanpak dan ook, kennelijk pas ik iets anders toe, ik zal dan wel een ander artikel hebben gelezen en dit door de war halen. On topic: Ik hoop Teun te helpen met het implantaat, als het werkt dan is dat mooi meegenomen en gaan w.s zijn ballen er af, werkt het niet dan moeten we zien te handelen met zijn gedrag, en ga ik kijken welke aanpak voor ons beide het gewenste effect kan hebben en kom ik msschien nog wel eens bj je terug op de Bat methode. Voor nu Kies ik dus voor het implantaat.
#3010226
M@rina schreef: Met alle respect ;) het gaat  mij nu even niet over bat of welke aanpak dan ook, kennelijk pas ik iets anders toe, ik zal dan wel een ander artikel hebben gelezen en dit door de war halen. On topic: Ik hoop Teun te helpen met het implantaat, als het werkt dan is dat mooi meegenomen en gaan w.s zijn ballen er af, werkt het niet dan moeten we zien te handelen met zijn gedrag, en ga ik kijken welke aanpak voor ons beide het gewenste effect kan hebben en kom ik msschien nog wel eens bj je terug op de Bat methode. Voor nu Kies ik dus voor het implantaat.
Je keus is helemaal goed, alleen al omdat je er goed over nagedacht hebt voor jou lieve Teun! Het was niet mijn bedoeling daar negatief over te zijn. Alleen je schreef dat je BAT deed, maar naar je omschrijving niet. En ik deel de mening wel dat BAT jullie zou kunnen helpen. Meer bedoelde ik er niet mee, sorry als het vervelend over kwam.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door