Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door renate1985
#3009209
We gaan dit jaar voor het eerst met de honden naar het buitenland.
We gaan naar België toe en het blijkt dat de honden dan geënt moeten zijn voor rabiës.

Basco is sinds zijn 2 jaar niet meer geënt ( hij is bijna 6)  en kaine is met 1 jaar voor het laatst geënt ( hij is nu 3 jaar).

Basco is een allergie hond en reageerd ook heftig op entingen. Hij word er ziek van, ontstekingen op de huid en als het tegenzit ook zijn oren, blaas en ogen.

Nu moeten we wel enten want we willen hem niet thuis laten.
Nu kreeg ik al een tip om voor de enting een anti hystaminica prik te laten zetten.
Wat kunnen verder doen om beide honden goed te ontstoren zodat ze zo min mogelijk last hebben/krijgen van de enting?
Door Lizzy
#3009286
renate1985 schreef: We gaan dit jaar voor het eerst met de honden naar het buitenland.
We gaan naar België toe en het blijkt dat de honden dan geënt moeten zijn voor rabiës.

Basco is sinds zijn 2 jaar niet meer geënt ( hij is bijna 6) en kaine is met 1 jaar voor het laatst geënt ( hij is nu 3 jaar).

Basco is een allergie hond en reageerd ook heftig op entingen. Hij word er ziek van, ontstekingen op de huid en als het tegenzit ook zijn oren, blaas en ogen.

Nu moeten we wel enten want we willen hem niet thuis laten.
Nu kreeg ik al een tip om voor de enting een anti hystaminica prik te laten zetten.
Wat kunnen verder doen om beide honden goed te ontstoren zodat ze zo min mogelijk last hebben/krijgen van de enting?
Eerlijk gezegd vind ik dat ontstoren maar weinig helpen. En verder zou je voor en na de enting kunnen ontgiften, met groene leem. Maar eerlijk gezegd? Denk ik dat je een giga risico neemt.....
Door renate1985
#3009355
Ja het is inderdaad een risico. Thuis laten is geen optie voor ons. En met zijn allergieën vind ik het ook niks om hem bij iemand achter te laten.

Hij is nu 4 jaar niet geënt en heeft ook zolang geen ab meer gehad. Hopelijk scheelt dat ook veel. Hij kreeg als jonge hond ieder kwartaal wel een ab kuur ( eerder bijna maandelijks)  en dan ook nog zijn entingen. We zijn toen overgegaan op vers en gestopt met enten en sinds dien gaat het heel veel beter met basco.

Gelukkig hoeft hij deze enting maar 1x en dan 3 jaar niet meer. Denk wel dat ik hem laat zetten want volgend jaar willen we ook naar oostenrijk of Duitsland en ook dan heeft hij die enting nodig.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3009428
Lizzy schreef: Eerlijk gezegd vind ik dat ontstoren maar weinig helpen. En verder zou je voor en na de enting kunnen ontgiften, met groene leem. Maar eerlijk gezegd? Denk ik dat je een giga risico neemt.....
Dat denk ik ook, maar soms kan je niet anders.
Als jij de voor- en nadelen tegen elkaar hebt afgewogen en bereid bent het risico te nemen dan zou ik in elk geval zorgen dat je na de enting ontgift met groene leem.
Voor de enting zou ik persoonlijk niet doen. Ontgiften kost energie en die zou ik willen gebruiken om goed met de enting om te gaan. Verder zou ik ook even kijken dat je rond die tijd echt geen andere chemicaliën gebruikt als vlooienmiddelen etc.
Door Lizzy
#3009445
Hope schreef: Dat denk ik ook, maar soms kan je niet anders.
Als jij de voor- en nadelen tegen elkaar hebt afgewogen en bereid bent het risico te nemen dan zou ik in elk geval zorgen dat je na de enting ontgift met groene leem.
Voor de enting zou ik persoonlijk niet doen. Ontgiften kost energie en die zou ik willen gebruiken om goed met de enting om te gaan. Verder zou ik ook even kijken dat je rond die tijd echt geen andere chemicaliën gebruikt als vlooienmiddelen etc.
Nee, dat is dus niet waar. Een schoon ontgift lichaam geeft minder kans op ent-reacties dan een vervuilt lichaam. En daarom raden echte holistische DA's juist aan om wel te ontgiften voor de enting. En als jij dat eng vindt, kun je heel ruim van te voren ontgiften.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 22 okt 2014, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door renate1985
#3009468
Dank jullie voor al de info!

Ontwormen doen we alleen als ze wormen hebben en druppels tegen vlooien en teken krijgen ze nooit.

Volgende maand krijgen ze de enting dus dan zorg ik dat ik hem vooraf heb ontgift en achteraf nog eens.
De bij kurkuma zal ik me ook over inlezen.
Door Martine-Tom
#3009479
Over die antihistamine, op zich interessant, nooit over nagedacht dat dat mogelijk zou helpen, maar persoonlijk zou ik er dan toch voor kiezen om gewoon pilletjes te halen (voor katten kan je gewoon die van kruidvat eigen merk gebruiken, voor honden volgens mij ook) en pas geven op het moment dat er ook maar het eerste signaal is dat de hond allergisch reageert, mss heeft ie wel nergens last van en heb je voor niks een enting gegeven, plus dat je met pillen de dosering zelf in de hand hebt en ook beter kan sturen wanneer en hoe lang je wil dat de stof  in het lijf blijft.
Het is en blijft natuurlijk troep maar als het helpt....

Ik ga er eens op googlen of ik het ook wat vind om achter de hand te houden!  :)

PS even een linkje gezocht over de werkzamestof in de kruidvat pillen die ik gaf aan Doki: http://www.vetinfo.com/loratadine-for-dogs.html#b
Overigens is het gebruik en met name het effect van antihistamine bij honden en katten wat omstreden, vaak helpt het niks, en soms wel, Doki had er niks aan en bij Tom helpt het gedurende een bepaalde hooikoorts periode wel om de scherpe randjes eraf te halen.
Door renate1985
#3009508
Ik wist het ook niet maar iemand geeft dat de hond die ook heftig reageerd op entingen met een allergische reactie. Bij haar gaat het tot nu toe goed en heeft de hond er geen last meer van gehad.

We zijn expres gestopt met enten maar aangezien we nu naar België gaan en volgend jaar naar oostenrijk of Duitsland heeft hij de enting echt nodig.

Dank je wel voor de link! Die ga ik ook goed doornemen.
Door Lizzy
#3009528
Antihistamine is "leuk" als er een acute allergische reactie is. Dan kan het soms wat doen. En heel vaak doet het niks. Honden reageren lang niet zo goed op antihistamine als mensen. Het kan niet zo heel veel kwaad, dus ik zou het even overleggen met de DA. Er waren trouwens nog een paar dingen die je zou kunnen doen :g:

Ik moet even zoeken!
Door Lizzy
#3009537
Komt tie:

1)Geef je hond 1 uur voor de enting een hoge dosis omega 3 vetzuren in de vorm van een goede visolie.
2)Geef je hond kurkuma (die tip had ik al gegeven) voor en na de enting tot 3 weken na de enting.
3)Geef je hond Quercetin voor en na de enting (tot 3 weken na de enting).
4)Direct voor de enting: geef je hond een calcium supplement. Deze moet direct opgenomen kunnen worden door de slijmvliezen in de mond. Dus, 1 goed supplement (calcium citraat). Tablet fijn maken met vijzel, meenemen en direct voor de enting het calciumpoeder bij je hond naar binnen kiepen (bek daarna sluiten anders blaast hij het poeder naar buiten).
5)Vitamine C, 1000 mg per dag (meestal zit er in Quercetin ook al vitamine C, dus dat moet je er dan vanaf trekken). Hier kan je hond van aan de diarree gaan, dus ik zou voor de enting al beginnen met een lagere dosis en langzaam opbouwen tot 1000 mg per dag (gewoon tablet kapot knippen in stukjes).
6)Geef je hond tot een paar weken na de enting geen zeevis. Daar zit kwik in en dat zit ook al in de enting.
7)Geef absoluut geen plantaardige olieen (teveel omega 6).
8)Maak een groentenmix voor 2 weken waar je veel biologische peterselie en selderij (de blaadjes) doorheen kiept.
Door renate1985
#3009550
Dank je wel! Dat is een flinke lijst.
Moet er wat voor over hebben om het voor basco zo prettig mogelijk te laten gaan.
Ik hoop dat ik alles voor niks doe maar wil geen risico nemen dat ik straks met een zieke hond zit.

Heel erg bedankt!
Door Lizzy
#3009605
renate1985 schreef: Dank je wel! Dat is een flinke lijst.
Moet er wat voor over hebben om het voor basco zo prettig mogelijk te laten gaan.
Ik hoop dat ik alles voor niks doe maar wil geen risico nemen dat ik straks met een zieke hond zit.

Heel erg bedankt!
Garantie tot op de hoek dat het helpt natuurlijk... Maar ja, met bovenstaande lijst heb ik wel zoiets van "baad het niet".
Door renate1985
#3009608
Ja daarom. Kan beter teveel proberen als niks en dan zeker een zieke hond hebben. Hopelijk trekt dit hem door de vaccinatie heen. Nogmaals heel erg bedankt iedereen!
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door