Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door san :)
#3008325
bij toeval zag ik net bij de albert heijn een handmatige vleesmolen in de aanbieding liggen. een Fleishwolf of zoiets, een die je aan een tafel vastklemt.  Mijn oudste hond heeft onlangs zijn maalkiezen moeten laten trekken ovm paradontitis en heeft wat moeite met kauwen nu merk ik. zou dit wat zijn om zijn vleesbot gedeelte af en toe mee doorheen te halen?  of trekt zon dingetje het niet?
welke andere opties zouden er zijn eventueel?
Door Elizaw
#3008335
Of de machine het aan kan durf ik niet te zeggen, heb er ooit een gehad aan de tafel, maar ik vond het echt niks, had al moeite met een kipkarkas.
Weet wel dat heel veel mensen hier tevreden zijn met de vleesmolen van Kenwood, deze heb ik toevallig besteld, omdat ik ook een soort botmix wil gaan maken  ;)
#3009001
Die handmolens zijn vaak alleen geschikt om puur spiervlees mee te verwerken. Klein botwerk (kippendelen, konijnendelen muv de kop, eventueel een eendennekje, en dingen als kwartel) krijg je er wel mee weg, maar hemeltje, dat is een krachttoer hoor! Ik liet dat altijd aan meneer Anne over. :biggrin2: En dan hadden wij nog een Porkert 22, daar kon je een moord mee plegen. Ik weet niet hoe zwaar die van de AH is, maar let op de volgende dingen:

* materiaal:  roestvrij staal gaat 'm vrijwel zeker niet worden met botwerk. Gietijzer zou wel lukken. Als de wokkel maar lekker zwaar is!
* hoe is de zwengel bevestigd, en ziet die eruit alsof ie een flinke mishandeling wel overleeft? Je wilt niet dat je na één keer draaien met de zwengel los in je hand staat.
* hoe groot is de vulopening? Als je al je botwerk eerst in kleine stukjes moet snijden, ben je uren bezig voordat je überhaupt kunt gaan malen.
* hoe groot zijn de gaatjes waar het vlees doorheen moet worden geperst? Standaard worden vaak schijven met heel kleine gaatjes meegeleverd, omdat mensen zulke molens gebruiken om zelf gehakt te maken, en dat willen ze vaak zo fijn mogelijk. Maar daar krijg je van je leven geen botwerk doorheen gedraaid.

Al met al denk ik niet dat zo'n handmolen van AH geschikt is voor botwerk.

Zelf heb ik een elektrische molen van Moulinex, model Hv8 1800 watt, om kvv voor de katten mee te maken. Maar harder dan eendennek durf ik daar ook niet mee te gaan, en ook die knip ik een paar keer door zodat de wokkel er goed grip op krijgt.

Wat je met het botwerk ook zou kunnen doen is het helemaal tot moes slaan. Gewoon op een hakblok of snijplank oid leggen, ouwe handdoek eroverheen tegen het spetteren, en dan helemaal losgaan met een flinke hamer! :biggrin2: Daarmee krijg je het meeste botwerk wel plat.
Door Shanti en co
#3009297
Mijn moeder en ik krijgen klein botwerk als kippen/eendennekken, kip/eend/bosduif/konijn karkas prima weg met onze Porkert 20. Wij malen met een snijschijf met 3 grote openingen en soms daarna nog door de snijschijf met 8mm gaatjes.
Maar wij malen maar voor 1 kat dus dat is niet zoveel.

Platslaan is inderdaad ook wel een goed idee, dat doe ik altijd voordat het de molen ingaat en met ons vuistje gaat dat prima. Er zijn ook speciale vleeshamers, die hebben wat meer grip op het vlees denk ik dus is misschien wat makkelijker.
Afbeelding
#3009410
Thessa en Shanti schreef: Mijn moeder en ik krijgen klein botwerk als kippen/eendennekken, kip/eend/bosduif/konijn karkas prima weg met onze Porkert 20. Wij malen met een snijschijf met 3 grote openingen en soms daarna nog door de snijschijf met 8mm gaatjes.
Maar wij malen maar voor 1 kat dus dat is niet zoveel.

Platslaan is inderdaad ook wel een goed idee, dat doe ik altijd voordat het de molen ingaat en met ons vuistje gaat dat prima. Er zijn ook speciale vleeshamers, die hebben wat meer grip op het vlees denk ik dus is misschien wat makkelijker.
Afbeelding
Porkert had inderdaad heel goede handmolens; helaas worden ze niet meer gemaakt, maar tweedehands zijn ze misschien nog wel verkrijgbaar.

Ik heb overigens bij mijn Moulinex ook twee extra schijven gekocht (van een Porkert-model, iemand van bp wees me erop dat die pasten), met grotere gaten. Met de standaard meegeleverde gaten van Moulinex zou ik ook geen botwerk kunnen malen.
Door san :)
#3009698
Dank! Dan word het hem voorlopig niet en ga ik idd het botwerk wat platslaan. Ik merk dat het kauwen lastiger is nu hij dus zn twee  scheurkiezen aan allebei de kanten boven mist.  :(
Maar hetkauwen  an zich vind hij wel nog steeds leuk
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door