Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Erna
#29524
Het ziet er naar uit dat de staart van Tess weer helemaal aan elkaar zit. Sinds 3 dagen is de spalk ervan af omdat ze het echt niet meer wilde. Ze beet iedere keer de leukoplast eraf en worstelde net zolang tot de spalk op de grond lag. Het was mooi geweest volgens haar en ze had gelijk ook.

Op de plaats van de breuk zit een kleine verdikking maar als je niet weet dat de staart gebroken is geweest zie je het ook niet volgens mij.

De breuk is mooi geheeld en de staart heeft geen enkele kromming overgehouden van dit alles. Nu nog zien dat we het plaksel van de pleisters uit de haren kunnen krijgen. Boter wil nog weleens helpen.

Al met al heeft het voor haar goed uitgepakt en ik hoop dat Brutus straks ook zover is.
Door Lizzy
#29688
Hoi Erna, gefeliciteerd! Brutus loopt nog steeds met de spalk omdat de dierenarts verwacht dat het 8-10 weken gaat duren voordat deze schuine breuk aan elkaar groeit. Maar......, hij begint steeds geirriteerder te raken op die spalk..... Dat baart we wel zorgen!

Een andere vraag Erna, al voor de breuk had brutus een rode/bruine vlek bovenop zijn staart. Zo'n 10 a 15 cm van zijn staartwortel. Hij beet er niet aan of zo, maar was echt niet mooi. Nu zit zijn staart van kont tot punt ingetapt (al een paar weken) en de rode vlek zit er nog steeds! Heb jij dit eerder gezien/meegemaakt?
Door Ordell
#30092
Lizzy, dat kan niet anders zijn dan de "vioolklier", waarvan sommige mensen denken dat de hond deze niet (meer) heeft. In ieder geval is het de plek waar vroeger dan de vioolklier zat ;D. Je ziet het vaker bij zeer kortharige honden met een witte vacht. Bij Bull teriers komt het ook vaak voor. Honden met een langer behaarde staart hebben het ook wel eens, maar die laten het door de langere haren wat minder snel zien. Je ziet daar vaak 2 "borsteltjes" op die hoogte van de staart die jij aangeeft. Het kan in ieder geval geen kwaad.

Schijnt trouwens aan slechte voeding te liggen......(geintje ;D ;D ;D)

gr.Ordell
Laatst gewijzigd door Ordell op do 11 dec 2003, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#30095
Ordell schreef: Lizzy, dat kan niet anders zijn dan de "vioolklier", waarvan sommige mensen denken dat de hond deze niet (meer) heeft. In ieder geval is het de plek waar vroeger dan de vioolklier zat ;D. Je ziet het vaker bij zeer kortharige honden met een witte vacht. Bij Bull teriers komt het ook vaak voor. Honden met een langer behaarde staart hebben het ook wel eens, maar die laten het door de langere haren wat minder snel zien. Je ziet daar vaak 2 "borsteltjes" op die hoogte van de staart die jij aangeeft. Het kan in ieder geval geen kwaad.

Schijnt trouwens aan slechte voeding te liggen......(geintje ;D ;D ;D)

gr.Ordell
Violierklier?? Huh? Mij was ook verteld dat een hond deze niet had... wat is dat dan en waarom krijgen sommige honden een plek? (of krijgen de meeste honden dat maar zien we het bij de meeste honden niet? Vooral op witte honden zie je natuurlijk dit soort dingen direct!). Hahaha, of komt het echt door het eten? Wat tie gozer hier te eten krijgt is natuurlijk inderdaad zwaar kl*te ;D! Moet ik iets toevoegen of weglaten dan?
Groetjes, Lizzy
Door Lupa
#30099
heel veel honden hebben nog een vioolklier.
Dat zie je vooral bij plukhonden of kortharige honden.
Sommige honden hebben dan niet een kale plek daar maar een verkleurde vacht,bv zwarte honden hebben daar weleens een miniscuul plukkje witte haar
Door Ordell
#30101
Speciaal voor jou;

"Het Wolfsteken op de staart.
Met het wolfsteken wordt een kliergebied bedoeld dat op eenderde afstand van de aanzet van de staart, op de bovenkant, voorkomt. Het wolfsteken wordt niet in de rasstandaard beschreven daar niet alle honden deze "staartvlek" vertonen en het geen specifiek kenmerk van een ras is. Het wolfsteken komt zowel bij hond- als katachtige voor. Bij veel hondenrassen is veelal alleen het wolfsteken ontwikkeld. Bij veel honden, zowel reuen als teven, is een wolfsteken te zien op de bovenzijde van de staart. Het wolfsteken bestaat uit twee onderdelen, de klier en de wolfsvlek. De zogenaamde "vioolklier", het feitelijk kliergebied in de huid, is bij de wilde hondachtigen, zoals de vos en de jakhals regelmatig gevormd. De klier vervult bij deze dieren een rol in samenhang met sexuele activiteit (geur en horrmoonproductie). Bij de meeste hondenrassen is het wolfsteken niet meer te herkennen. Het ongeveer driehoekig teken ontstaat door de haren in de buurt van de vioolklier. Deze haren onderscheiden zich door hun kleur en aard van de verdere haargroei op de staart, doordat de haren donkerder, borsteliger of schaarser zijn. De klier en het wolfsteken kunnen ook onafhankelijk van elkaar voorkomen".
Gr.Ordell
Door Ordell
#30111
Is niet echt leeftijdsgebonden. Sommige honden hebben ze al vanaf 1 jaar en andere krijgen ze pas bij 9.

gr.Ordell
Door Lizzy
#30178
Hee Ordell, super bedankt weer! Maar, hoe komt het nou? En wat kan ik er aan doen? Ik vind het namelijk echt een rot gezicht......
Door Ordell
#30182
Daar kun je erg weinig aan doen voorzover mij bekend is :(. Je zult er mee moeten leven ;)
Door Erna
#30186
Hoi Liz

Sorry dat ik zo laat reageer..druk druk druk aan deze kant.

Wij noemen het altijd de staartklier maar vioolklier is de officiele benaming denk ik.

Mara heeft daar ook heel lang een kale plek gehad en dat is vanzelf over gegaan. Als ze een nest had gehad dan kwam die plek ook weer opzetten. De laatste jaren is het verdwenen en heb ik er eigenlijk ook niet meer opgelet. Zij is de enige die dat ooit heeft gehad. Je ziet het wel vaker bij Dalmaten en dan vaak zijn het reuen die er last van hebben.

Wij hebben nooit iets gedaan aan die plek, ze had er geen last van. Als ik nu ff terugdenk ik is het volgens mij verdwenen na haar sterilisatie wat zou kloppen met het hormoonverhaal in Ordell zijn antwoord. Goh, nooit bij stilgestaan eigenlijk.
Door Lizzy
#30190
Hee Erna, ja, ik weet dat je het druk hebt hoor! Ik heb er helemaal begrip voor :D.

Maar OK, ik ben wel blij met Ordell's en Lupa's en jouw antwoord Erna. Want, nu jullie over deze plek beginnen en over hormonen...... de plek is ontstaan toen Brutus ongelofelijk last van zijn hormonen.

Wat was er namelijk gebeurd.... er liep een loopse teef in het park hier. Een heel leuk, schattige cocker spaniel. Deze mensen lieten deze loopse teef loslopen in het park, waar honden dus los mogen lopen. Brutus liep daar dus ook los. Nou, jullie begrijpen het al... Brutus was helemaal verliefd op dit wijffie en wilde eigenlijk niet meer mee komen. Hij kon de weken daarop nog maar aan 1 ding denken! We hebben echt twee a drie weken met een klierige reu gezeten en ik heb wel 10 keer geschreeuwd dat z'n ballen eraf zouden gaan!

On top of that reageerde hij dit af op Pinkel... Dit uitte zich doordat meneer haar oor de hele dag liep uit te soppen. Tot ieders grote ergenis! En, Pinkel heeft er een ontstoken oor aan over gehouden >:(. Dalmaten!!! ZUCHT!

Ligt het nou aan mij of is het NIET normaal dat mensen hun loopse teef in een park los laten lopen, waar andere honden ook los mogen lopen? Ik was namelijk tamelijk pissig op deze eigenaren, vooral toen ze naar MIJ schreeuwde dat IK mijn hond bij me moest houden!

Groetjes, Lizzy
Door Lupa
#30195
tja Lizzy het dilemma van teefjes houders.
Mijn menig is als mijn teef nietop de hoogste van het ciclus is (dus ze wilt niet) mag ik met haar naar het bos.
waarom/ als ik dat niet doe, moeten mijn teven ongeveer zeker 4 weken binnen blijven, omdat ondaks dat ze niet meer loops zijn nog stedds ruiken en dat kan lang duren, er zijn reuwen die daar tegen kunnen en reuwen die daar niet tegen kunnen.
Aangezien dat ik een roedel heb met alleen tefen zou dat beteken dat mijn honden ongeveer,12 weken binnen zouden moeten blijven,of tennoods 12 weken aan de riem een blokje om.
en hoevaak maak ik mee dat reuwen gewoon mijn tefen latsig komen vallen zonder dat ze loops zijn?
En de baasje maar roepen 'ruikt lekker zeker"terwijl mijn honden absoluut niet loops zijn.
Doit is oftopiek maar ik wou het toch even kwijt
Sorry.
Door qyan
#30200
Lizzy schreef: Hee Erna, ja, ik weet dat je het druk hebt hoor! Ik heb er helemaal begrip voor :D.

Maar OK, ik ben wel blij met Ordell's en Lupa's en jouw antwoord Erna. Want, nu jullie over deze plek beginnen en over hormonen...... de plek is ontstaan toen Brutus ongelofelijk last van zijn hormonen.

Wat was er namelijk gebeurd.... er liep een loopse teef in het park hier. Een heel leuk, schattige cocker spaniel. Deze mensen lieten deze loopse teef loslopen in het park, waar honden dus los mogen lopen. Brutus liep daar dus ook los. Nou, jullie begrijpen het al... Brutus was helemaal verliefd op dit wijffie en wilde eigenlijk niet meer mee komen. Hij kon de weken daarop nog maar aan 1 ding denken! We hebben echt twee a drie weken met een klierige reu gezeten en ik heb wel 10 keer geschreeuwd dat z'n ballen eraf zouden gaan!

On top of that reageerde hij dit af op Pinkel... Dit uitte zich doordat meneer haar oor de hele dag liep uit te soppen. Tot ieders grote ergenis! En, Pinkel heeft er een ontstoken oor aan over gehouden >:(. Dalmaten!!! ZUCHT!

Ligt het nou aan mij of is het NIET normaal dat mensen hun loopse teef in een park los laten lopen, waar andere honden ook los mogen lopen? Ik was namelijk tamelijk pissig op deze eigenaren, vooral toen ze naar MIJ schreeuwde dat IK mijn hond bij me moest houden!

Groetjes, Lizzy
lizzy, is niet normaal.
een hele tijd terug, denk dat qyan een maand of 10 of 11 was, liepen we in het bos, een uitrengebied ook!
een loopse beagle, los, erg gewillig ook!
kon qyan er net op tijd aftrekken aangezien beide honden binnen handbereik waren (qyan lipe naast me en madam ging vrolijk voor qyan staan van kom op nou ;) en qyan er ook nog niet helemaal goed voor stond ;D.
qyan eraf getild aan zijn halsband en de eigenaar geroepen dat ie zijn lopse hond bij zich moest houden.
eigenaar van de loopse teef vond dat ik mijn hond maar moest laten castreren >:( want zij had net zoveel recht haar loopse teef los te laten als ik mijn ongecastreerde reu.
wilde kwaad worden, maar kreeg toen spontaan de slappe lach, heb qyan aangelijnd en ben verder gaan lopen.
heb hem maar niet meer losgelaten, want voor hetzelfde geldt had ie terug gerend natuurlijk
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door