Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lisa!
#3008991
Hoi,

Ik ben nieuw op Barfplaats. Hen een hele lieve rottie van 1 jaar die het helemaal fantastisch doet op vers vlees, bot, orgaan ...

Nu wil ik haar pens geven (zag ook hier bij de slager liggen) maar het stinkt zo. Hoe doen jullie het toch?

Ik woon in een appartement dus buiten geven is geen optie. Ook vrees ik dat het te veel is om in een keer te geven maar ik krijg het echt niet voor elkaar om het te snijden en voor de helft in te vriezen bv (voor jullie denken dat ik een mietje ben die geen vlees wil snijden - ben op een boerderij opgegroid, zelf kippen gelacht, vissen schoongemakt etc maar om pens nou in een appartement te geven ...?).

En zalm (koppen) lust ze ook niet. Ze sabbelt er een beetje aan en that's it! Ik ben bang dat als in het in stukjes snij dat er dan toch te kleine harde stukjes overblijven die ze dan niet goed kauwt. Misschien een vleesmolen aanschaffen en de zalmkoppen er doorheen halen?

Ik hoor het wel wat jullie adviezen zijn!
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3008994
Ik vond pens eerst ook walgelijk idd, bah wat een lucht! Maar nu heb ik er helemaal geen last meer van, dat went heel snel hoor.
Kan me voorstellen dat je liever niet wil dat je hele flat onder de pens zit  :biggrin2: Ik weet niet hoe netjes je hond eet maar sommige mensen doen een doek of zeiltje onder de voerbakken zodat je het makkelijk schoon kunt maken. Oh euh, als je een betegelde douche hebt, het daar geven zodat je het meteen schoon kunt spoelen?
Mijn hond sleept alles door het huis dus die krijgt het daarom buiten en anders even een doekje over de plek waar hij gegeten heeft.

Qua zalm, misschien vind je hond zalm gewoon niet lekker, dat kan natuurlijk. Misschien eens door de helft doen of iets dergelijks. Zou niet meteen een vleesmolen aanschaffen hoor, eerst ff proberen en doorzetten. Een zalmkop mik je ook niet even door de eerste beste vleesmolen overigens.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3009000
Onze beide dames eten pens gewoon in huis. En wij hebben een poppenhuis-appartement hoor. Maar ze eten keurig uit de bak en als het op is, ruik je er niks meer van  :)
Door Martine-Tom
#3009003
Inge en Bono schreef: Onze beide dames eten pens gewoon in huis. En wij hebben een poppenhuis-appartement hoor. Maar ze eten keurig uit de bak en als het op is, ruik je er niks meer van  :)
Hoogstens de aroma die de honden erna nog wel eens produceren  :biggrin2:

Ik geef het ook gewoon in huis, verse pens vind ik wel meevallen, gemalen pens vind ik veel erger stinken...
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3009008
De gemalen pens vind ik ook meer stinken dan lappen pens..... En meestal snij ik die als laatste..... En, gelukkig, eet Appie die deels naast zn bak; de karkassen worden meegesleept naar het kleed binnen, helaas.... Bij mn schoonouders krijgt ie spiervlees/orgaan/groente om te voorkomen dat ie het mee sleept door het hele appartement...... Als het mooi weer is, zet ik zn eten buiten....

Zalm vindt ie erg lekker, alleen stinkt zn bek daarna een uur in de wind :D........ Koppen heb ik nog niet geprobeerd, durf ik nog niet; hij krijgt zalmkarkas......
Gebruikersavatar
Door Lisa!
#3009019
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb idd tot nu toe alleen maar gemalen pens gegeven maar afgelopen week zag ik hele pens bij de slagen liggen. Maar als jullie zeggen dat het minder stinkt dan koop ik het gewoon volgende keer  :D

Is een hele pens niet te veel in een keer? Of kan ik hem beter in twee lappen snijden en 's ochtens en 's avonds een lapje geven? Misschoen zowiezo handig om in stukken et snijden - dan heeft ze niks om over de vloer te slepen!

Mijn ouders hebben meerdere vleesmolens waar de stukken zalmkoppen doorheen zouden kunnen. Zalm karkas lust ze ook niet, staart eet ze op en de rest dumpt ze het liefst op mijn vloerkleed  ::) Als ik zalm kop en karkas in stukken snij, zijn ze dan niet te klein en niet gewaarlijk voor haar? Ik ben bang dat ze dan misschien niet zo goed kauwt en straks een botje in haar keel heeft zitten. Zalm fileetje lust mevrouw wel hoor  ;D
Gebruikersavatar
Door Thea
#3009020
Hier ook een appartement.
Bestel 10 kg pens die ik op balkon verpakt in porties van 500 gr dan in vriezer.
Bency eet op een kleedje wat hij zelf nog schoon likt.
Is het wel vuile pens wat je bij de slager zag. Schone (witte) pens voeg niets toe.
Zalmkop moeten ze vaak leren eten. Zou eens een stuk zalmlijf proberen dat eet makkelijker.
Gebruikersavatar
Door Lisa!
#3009026
Het was zeker vuile pens. Porties van 500 gram zijn misschien niet zo gek idee. Laat je het ook op balkon ontdooien (ivm stank)?
Door Lizzy
#3009027
Ik voer lappen bio pens en die vind ik eerlijk gezegd helemaal niet stinken. En nou had ik laatst mensen over de vloer die niks met honden/hondenvoer hebben en toen ik ze zei 'ga even pens voeren aan mijn honden' wilde ze al :puke: naar buiten lopen maar toen ze er aan roken (niet met de neus er vlak boven op maar wel boven de voerbak) zeiden ze alle 3 "valt mee zeg!". En dit is echte vuile pens! Heel veel hangt af van hoe het behandeld is. Als het heel snel in wordt gevroren valt het met de lucht ook echt mee.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3009072
Ik koop 1 kg pens voor 4 weken, dus 250 gr per keer (hij krijgt 1 dag per week alleen pens)..... En ik laat het in 4 stukken snijden, dus ja, hier krijgt ie grote stukken.... Moet kauwen ipv hap-slik-weg zoals kvv.... Als ik het in 3 stukken laat snijden, moet ik van alle 3 de stukken iets afhalen en dan is 1 portie in wat kleinere stukken..... Maar dat gaat gelukkig goed :D......
Gebruikersavatar
Door nova
#3009120
Je zou eens kunnen proberen om  de pens te snijden als er nog vorst in zit, dat scheelt al een hoop meur en  het snijdt ook nog eens veel gemakkelijker .  ;)

Pens van Smuldier stinkt je de tent uit.
Standaard pens ruikt wel maar stinkt niet.

Lizzy schreef: Ik voer lappen bio pens en die vind ik eerlijk gezegd helemaal niet stinken.


Ik heb een keer  hooglander pens gehad van J. J. hier op forum,  pens  was vuil, vlgs mij alleen leeggeschud. maar serieus,  dat was heftig materiaal hoor... :o :o...
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3009888
Pens die volledig ontdooit is kan je beter knippen met een hele goede vleesschaar. Ik zelf heb er eentje van €35 gekocht bij een koopwinkel en ga er hier zo mee door.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door