Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Ingrid (shadow)
#3008853
ik heb even een vraag omdat het me nu wat onduidelijk is geworden

paprika hoort tot de groenten uit de nachtschadefamilie

ik heb paprika gewoon soms als groente in mijn menu zitten
maar nu las ik dat groente van nachtschade helemaal niet mogen euh??
tomaat en zo weet ik wel maar ik dacht dat paprika wel mocht
1 mogen onze honden gestoomde paprika  wel of niet?

mijn honden reageren er niet slecht op maar als het niet goed is laat ik het weg hoor

2 nog een vraag ik houd de groentelijst aan die hier op barfplaats bij de handleiding staat
maar hoe ik het heb begrepen is dat de groente die ze wel mogen hebben toch? rekening mee houdend wat er natuurlijk bij staat( zoals geen tomaat enz )

alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Ingrid (shadow) op di 21 okt 2014, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3008904
Ja hoor, paprika kan prima. Alleen sommige honden reageren allergisch op groentes uit de nachtschadefamilie. Als ze er niet op reageren, zou ik ze gewoon rauw geven, niet gestoomd. Overigens geldt voor tomaat hetzelfde als voor paprika

De lijst die ik hier van het forum ken, is idd de lijst met groentes die wel mogen
Door Lizzy
#3008922
Ingrid (shadow) schreef: ik heb even een vraag omdat het me nu wat onduidelijk is geworden

paprika hoort tot de groenten uit de nachtschadefamilie

ik heb paprika gewoon soms als groente in mijn menu zitten
maar nu las ik dat groente van nachtschade helemaal niet mogen euh??
tomaat en zo weet ik wel maar ik dacht dat paprika wel mocht
1 mogen onze honden gestoomde paprika  wel of niet?

mijn honden reageren er niet slecht op maar als het niet goed is laat ik het weg hoor
Ze mogen het zeker. Als ze er tegen kunnen is er niks aan de hand. Maar je hebt honden die er niet tegen kunnen en daarom zeggen we hier "voorzichtigheid geboden".
2 nog een vraag ik houd de groentelijst aan die hier op barfplaats bij de handleiding staat
maar hoe ik het heb begrepen is dat de groente die ze wel mogen hebben toch? rekening mee houdend wat er natuurlijk bij staat( zoals geen tomaat enz )

alvast bedankt
Op prei en ui na, mogen honden eigenlijk alles. Alleen koolsoorten, daar moet je er niet teveel van geven ivm mogelijk invloed op de schildklierwerking. Dus als je een mix maakt, doe je niet : spruiten, broccoli, bloemkool, witte kool, rode kool. En ook niet 3/4 van je mix laten bestaan uit bloemkool. Dat soort dingen. Oh ja, en matig met spinazie. Dat bindt zich met calcium. Neemt niet weg dat je best een lekkere pluk spinazie door je mix mag gooien hoor. Maar niet te overdreven veel.
Door Anne in Zweden
#3008990
Inge en Bono schreef: Ja hoor, paprika kan prima. Alleen sommige honden reageren allergisch op groentes uit de nachtschadefamilie. Als ze er niet op reageren, zou ik ze gewoon rauw geven, niet gestoomd. Overigens geldt voor tomaat hetzelfde als voor paprika

De lijst die ik hier van het forum ken, is idd de lijst met groentes die wel mogen
Ik dacht dat nachtschadegroenten vooral ongezond waren voor honden met gewrichtsaandoeningen als artrose? Dat daardoor de klachten erger worden? Maar ik geef toe dat ik de klepel niet helemaal weet te hangen; misschien kan Lizzy daar meer over vertellen? Juf Lizzyyyyyyy!
Door Lizzy
#3009042
Volgens mij is het zo dat mensen en dieren soms heel goed op de groentes uit deze familie reageren. En soms niet. Mijn hond Linga krijgt er jeuk van. Ik ken echter ook honden die elke dag wel een tomaatje eten (goed rijp!) en nergens last van hebben. Heb je een hond met artrose, is het misschien beter om het uit het menu te laten. Heb je een gezonde hond, die geen last heeft van "bijwerkingen", kun je best een tomaatje of paprikaatje of aubergientje door je mix doen, zonder dat je hond daar schade van ondervindt.
Gebruikersavatar
Door Ingrid (shadow)
#3009202
dank je wel voor jullie duidelijke antwoorden
ik heb altijd de lijst van groente op dit forum aangehouden en niets anders
dus daarom was ik verbaast toen ik ergens anders iets anders las

maar gelukkig doe ik het dus op de juiste manier ik geef de menu`s compleet hoe het hier overal wordt aangeraden en ben zeer tevreden
tot nog toe hebben ze nergens last van en doen ze het super goed

dank jullie wel weer voor de geruststelling en duidelijke antwoorden weer


ik stoom de paprika ook niet alleen hoor soms pureer ik ze maar stomen is meer voor variatie in de groente te brengen en ze soms heel te geven

thanks
Gebruikersavatar
Door S
#3009414
Onze pup pikt zelf de rijpe tomaatjes van de tomatenplant. En voor paprika zou hij haast een moord plegen.
Gelukkig gaat het tot hiertoe allemaal goed en heeft hij er geen slechte reacties op.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door