Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door tomcat
#3008711
Na de dood van onze Tom afgelopen juni tijdje niet gepost, wel meegelezen. De dood van Tom moesten we eerst een plekje geven, maar nu is er weer ruimte in ons hart  om van een nieuwe kat te kunnen houden.  Sinds 2 weken hebben we dus een nieuw katertje in huis.  Poekie is een heerlijk speels en levendig manneke van nu bijna 10 weken en weegt 1200 gram. In 2 weken tijd bijna 400 gram gegroeid.

Tom kreeg barf, maar voor zo'n uk eerst gekozen voor kvv.  Poekie eet alles met smaak en krijgt nu 5 diersoorten naturis (lam, kip, eend, kalkoen, rund), carnibest kitten eet ie ook met smaak maar ik ben niet zo weg van de rijst die daarin zit. 
Qua eetlust doet Poekie niet onder voor Tom en hij krijgt nu ruim 10% van zijn lichaamsgewicht verdeeld over 4 maaltijden. Elke dag 2 keurige kleine stevige drolletjes in de bak (die je niet ruikt  :) en hij plast prima.  Hij zou best veel meer op kunnen, maar ik vind 10 % al best veel. Zeker in vergelijking met Tom die 3% kreeg maar dat was barf en hij was natuurlijk al lang uitgegroeid. Wat is een normaal percentage voor kittens in de groei ? 
Gebruikersavatar
Door koekje
#3008712
Babypoeskes voer je net als babymensjes naar behoefte. En dat kan goed tot 10% oplopen en wellicht meer.
Gefeliciteerd met de nieuwe kat!
Door Martine-Tom
#3008715
Kittens voer je het best onbeperkt, 10% is prima, meer kan het ook nog wel worden (Wacht maar tot een groeispurt  :biggrin2:) en er zijn ook dagen dat ze amper eten, uiteindelijk effent het zichzelf wel uit hoor, Doki woog 2.1 kilo toen hij kwam, week of 16 oud en at toen al 250 tot 300 gram per dag, en dat is hij altijd blijven doen, Freud idem  :)
Door tomcat
#3008723
Ah dus hij zal zich niet overeten ? Hij vreet het liefst zoveel tot hij letterlijk kogelrond is om vervolgens 7 keer per dag te poepen  :-X Daarom toch maar eens gewogen hoeveel hij nu eet  en 10 % leek al zo veel.....
Door Martine-Tom
#3008727
Nee hoor, katten zijn redelijk flexibel....ook in de buik  :biggrin2:
Ze eten naar behoefte en mini katjes groeien veel, bewegen veel en eten dus ook veel  ;)
Door kakocavi
#3011643
Ik geef mijn katten van drie en acht jaar ook onbeperkt voer en die overeten zich niet. Maar dat geldt niet voor alle katten. Wel voor vrijwel alle kittens.
Door Droppie
#3186325
Mijn vraag gaat ook over de hoeveelheid die een kitten eet, dus ik plaatst deze maar hieronder. Sinds 3 weken hebben wij 2 zwerfkittens, Debbi en Vicki, van nu geschat 15 weken.
De hoeveelheid die ze eten verschilt per dag. De ene dag zitten ze zo rond de 150 gram en de andere dag komen ze misschien niet verder dan 100 gram. Ik kan ze nog niet vastpakken of aanraken, dus weet niet hoe dik ze aanvoelen en heb dus ook geen idee hoe zwaar ze zijn.

Overdag durven ze nog niet goed te eten, dan zitten ze meestal in hun schuilplekje. Alleen nu vanochtend, nu het nog donker komen ze gewoon helemaal niet eten. En dat komt 's avonds ook wel voor. Ik laat het dan eventjes staan, maar dan gaan ze naar buiten zitten kijken of zo (zie ik op de webcam). Gisteravond hebben ze wel goed gegeten, zo'n 60 gram per kat, maar dat is al van rond 21:00.

Is het normaal dat de hoeveelheid die een kitten eet zo verschilt. En als ik de hoeveelheden lees die ze zouden moeten eten 120 tot 180 gram per kilo, dan blijven ze hier ruim onder.
Zou het nog verschil maken dat ze 3 weken geleden al gecastreerd zijn?
Door hannabelgje
#3186336
Ik denk dat ze dan sommige dingen lekkerder vinden dan andere. Als de jongste hier iets krijgt wat hij minder lekker vindt eet hij maar een paar happen. Krijgt hij iets wat hij meer kan waarderen dan eet hij alles vlug op en gaat kijken of grote broer misschien nog wat te jatten heeft.
Door Droppie
#3186382
Misschien is dat het inderdaad wel gewoon. Van mijn eigen katten ken ik dit wel, had dit alleen niet verwacht dat zwerfkittens zo snel verpest zouden zijn ;) . Ik dacht dat ze alles nog wel zouden lusten. Ga er op letten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door