Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3008290
Hallo iedereen,

Ik heb sinds kort een goed menu gevonden voor kira, dat dacht ik iig.
Het valt mij alleen op dat ze veel drogere/witte poep heeft. Het kost haar dan ook iets meer moeite om te poepen. Nu weet ik dat er wss een teveel aan calcium/bot percentage is, maar nu is de vraag wat kan ik het beste doen, het spiervlees omhoog gooien of het orgaan.
Ze krijt nu als volgt.

700gr/dag

45% VB. 2205gr/week
25% SV. 1225gr/week
10%OM. (Hart-lever-nier) 490gr/week
10% pens 490gr/week
10% GR (groentenmix) 490gr
Ex 2x eitje
Ex 2x visje ( om de 10dagen 1x sv vis, is voor haar een hele traktatie)

Dit week menu wordt als volgt verdeelt:

Elke dag VB 315gr
Elke dag 70gr GR Mix
3x/week ma-vrij-zo OM 164gr
3x/week di-do-zat SV 175gr
1x/week woe pens, 490gr

Iemand suggesties?
Door Anne in Zweden
#3008297
Orgaan is nu 20%, daar zou ik niet aan sleutelen. Ik zou 5% groente doen en die 5% bij het spiervlees toevoegen, kijken hoe dat gaat. Of, als je 20% groente wilt blijven voeren, dan naar 40% bot en 30% vlees.

Wat zit er in je groentemix, trouwens? Ondergrondse groente (knollen, wortels, dat soort dingen) schijnt ook verstoppend te werken, terwijl bovengrondse groente meer laxeert. Dus eventueel kun je daar ook nog mee spelen, als je bv. heel veel wortel en pastinaak en koolrabi en zo in je mix verwerkt.
Door Anne in Zweden
#3008298
kiara schreef: nou naar mijn idee vleesbot omlaag en spier omhoog,ik vind het erg weinig spier tegen over teveel bot
Dat valt wel mee, vind ik. Bij ons krijgen ze 50% vleesbot en 25% spiervlees.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3008305
ja is uiteraard per hond verschillend maar omdat deze last heeft van krijtpoep zo te lezen vind ik het teveel vleesbot,bij mij is het 40% vleesbot en 40% spier en dat gaat perfect,maar nogmaals per hond verschillend
Gebruikersavatar
Door Thea
#3008315
Lig er ook aan of het vleesbot nog goed bevleesd is. Kaal bot dan is 45% zeker te hoog.
Ik voer 50%vleesbot maar daar zit ook veel vlees aan. bv hele kippenpoot , kipvleugels,jonge geitjes ect. :)
Door smulpaap
#3008415
Het hangt er ook vanaf hoe bevleesd je aandeel vleesbot is . Als dat vrij kaal is dan zou ik het aandeel spiervlees eens naar 30 % doen
Ik lees niet welke soorten vleesbot je precies voert
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3008484
kiara schreef: nou naar mijn idee vleesbot omlaag en spier omhoog,ik vind het erg weinig spier tegen over teveel bot
Vind ikzelf ook meevallen, want eerst kreeg Kira gewoon 50% vb en had ze niet eens zo'n droge poep :S beetje raar, maar ben sinds enkele weken van 1 volledige maaltijd, dus vb-sv-om-gr en eventueel ex, naar 3om -3om-1p gegaan. Dus 3x sv 3x orgaan en 1x pens. per week gegaan.
Ze krijgt ook 2x per dag eten, omdat ze anders wel heel zielig staat te kijken wanneer de poezen hun bakje krijgen xD
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3008489
Anne in Duitsland schreef: Orgaan is nu 20%, daar zou ik niet aan sleutelen. Ik zou 5% groente doen en die 5% bij het spiervlees toevoegen, kijken hoe dat gaat. Of, als je 20% groente wilt blijven voeren, dan naar 40% bot en 30% vlees.

Wat zit er in je groentemix, trouwens? Ondergrondse groente (knollen, wortels, dat soort dingen) schijnt ook verstoppend te werken, terwijl bovengrondse groente meer laxeert. Dus eventueel kun je daar ook nog mee spelen, als je bv. heel veel wortel en pastinaak en koolrabi en zo in je mix verwerkt.
De groentenmix van vorige maand dan bevat, wortel, sperzieboontjes, veldsla, chinese kool, tauge, rode bietjes, selderij, spinazie, 2 tomaten, 1 of 2 eitjes en nog overschot die ik van ons bewaar. Dit is iig zover ik mij kan herinneren.
Soms krijgt ze indien over beetje aardappelen, maar dit is eigenlijk zelden.
Ik voer 10% groenten en dat wil ik eigenlijk zo laten.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3008494
Thea schreef: Lig er ook aan of het vleesbot nog goed bevleesd is. Kaal bot dan is 45% zeker te hoog.
Ik voer 50%vleesbot maar daar zit ook veel vlees aan. bv hele kippenpoot , kipvleugels,jonge geitjes ect. :)
Vleesbot is alles behalve wild (fazant/wilde eend/duifkarkas etc), dit vertikt ze ten strengste om te eten, jammer genoeg.
Als het gemalen is wil het nog wel eens lukken.
Op dit moment heeft ze.

Tamme eend (karkas en nekken)
Gans (volledig)
Konijn (wild konijn lukt ook nog)
Kip (karkas /pootjes en nekken)
kalkoen (alleen nekken)
kwartel
Parelhoen
Lam (zowel karkas/ribbetjes als nek etc, behalve poten)
Geit  (zowel karkas/ribbetjes als nek etc, behalve poten)
Paardenrib
Reeenrib (minder bevleest, maar zeker 50/50, hier krijgt ze meer sv bij)
Geiten kop of lam kop

Over het algemeen is alles compleet en heel goed bevleesd, hier let ik altijd heel goed op.
De koppen en de ribben zijn altijd iets minder bevleesd, maar dit combineer ik meestal met de pens of sv.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3008495
Lizzy schreef: Als je al 20% orgaanvlees voert, zou ik spiervlees omhoog gooien.
Hier had ik al aan gedacht, want als ik me niet vergis is 20% Orgaan toch de max?
Gebruikersavatar
Door pike
#3008624
Inouchka schreef: Hallo iedereen,

Ik heb sinds kort een goed menu gevonden voor kira, dat dacht ik iig.
Het valt mij alleen op dat ze veel drogere/witte poep heeft. Het kost haar dan ook iets meer moeite om te poepen. Nu weet ik dat er wss een teveel aan calcium/bot percentage is, maar nu is de vraag wat kan ik het beste doen, het spiervlees omhoog gooien of het orgaan.
Ze krijt nu als volgt.

700gr/dag

45% VB. 2205gr/week
25% SV. 1225gr/week
10%OM. (Hart-lever-nier) 490gr/week
10% pens 490gr/week
10% GR (groentenmix) 490gr
Ex 2x eitje
Ex 2x visje ( om de 10dagen 1x sv vis, is voor haar een hele traktatie)

Dit week menu wordt als volgt verdeelt:

Elke dag VB 315gr
Elke dag 70gr GR Mix
3x/week ma-vrij-zo OM 164gr
3x/week di-do-zat SV 175gr
1x/week woe pens, 490gr

Iemand suggesties?
Dus als ik het goed begrijp
per orgaandag is dat totaal 550 gram (315 bot, 70 groente, 164 orgaan) waarvan dus 57% vleesbot, 3x per week
per vleesdag is dat 560 gram (315 bot, 70 groente, 175 spiervlees) waarvan 56% vleesbot, ook 3x per week
Op deze dagen voer je geen 45% vleesbot maar 56-57%. Dus niet zo verwonderlijk dat als je 6 dagen per week z0 voert ze veel te droge en witte poep heeft.
De dag met pens (waarop het vleesbot 36% uitmaakt) kan dat de ontlasting de overige 6 dagen echt niet goed maken.

Dus als je de ontlasting wil verbeteren dan zal je de verschillende onderdelen van je menu beter moeten verdelen over de dagen zodat de hond dus daadwerkelijk 45% vleesbot krijgt.

Dat eitje moet je niet meerekenen. Een heel visje is compleet dus verandert in weze niets aan je percentages.
Laatst gewijzigd door pike op ma 20 okt 2014, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3008764
Euhm ja, maar vleesbot moeten ze toch gewoon iedere dag hebben of ze nu orgaan krijgen of SV?
Ze krijgt per week gewoon 45%.
Hoe moet ik het dan allemaal verdelen? :S
Het zou toch eigenlijk niet daaraan moeten liggen, want je kan toch gewoon de ene keer sv en andere keer orgaan of zie ik dit nu verkeerd?

pike schreef: Dus als ik het goed begrijp
per orgaandag is dat totaal 550 gram (315 bot, 70 groente, 164 orgaan) waarvan dus 57% vleesbot, 3x per week
per vleesdag is dat 560 gram (315 bot, 70 groente, 175 spiervlees) waarvan 56% vleesbot, ook 3x per week
Op deze dagen voer je geen 45% vleesbot maar 56-57%. Dus niet zo verwonderlijk dat als je 6 dagen per week z0 voert ze veel te droge en witte poep heeft.
De dag met pens (waarop het vleesbot 36% uitmaakt) kan dat de ontlasting de overige 6 dagen echt niet goed maken.

Dus als je de ontlasting wil verbeteren dan zal je de verschillende onderdelen van je menu beter moeten verdelen over de dagen zodat de hond dus daadwerkelijk 45% vleesbot krijgt.

Dat eitje moet je niet meerekenen. Een heel visje is compleet dus verandert in weze niets aan je percentages.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3008778
Oke, heb deze avond weer even aan de tafel gezeten en heb als volgt.

700gr/dag

40% VB 280/dag= 1960/week
30% SV 210gr/dag= 1470/week
10%Orgaanmix =490gr/ week
10% Pens 490gr/week
10% Groentenmix

4x per week sv
2x per week OM
1x pens.

Weekmenu als volgt.

Ma.

280gr vb
245gr OM
70gr GRM
Visje

Di.

280gr VB
367,5gr SV
70gr GRM

Woe.

280gr VB
490gr Pens
ex 1 eitje

Do.

280gr vb
368gr sv
70gr grm

Vrij.

280gr vb
367gr sv
70gr grm

Zat.

280gr vb
245gr OM
70gr grm
ex 1 visje

Zo.

280gr vb (of kop)
368gr sv
70gr grm

Eventueel moet er nog gesleuteld worden met de extra's, alleen als ik dit menu zie, zou ze dan niet eerder aan de platte gaan? want dan krijgt ze in verhouding per dag toch te weinig vb? Is het dan eventueel handig om ipv 40% vb weer op te voeren naar 45%? Pfff het is niet makkelijk, maar denk dat we er uiteindelijk wel komen :D

Nog suggesties?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door