Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3008378
Broccoli is iig niet giftig. En even gauw gekeken; knoflook ook niet, in kleine hoeveelheden is het heel gezond. Teveel kan idd wel zorgen voor bloedarmoede. Ook walnoten zijn niet giftig :)
Door Lizzy
#3008390
Grote hoeveelheden broccoli zijn niet aan te bevelen. Broccoli is een koolsoort en koolsoorten kunnen inderdaad schildklierklachten geven bij honden. En verder zit er dus inderdaad een stof in isothiocyanate, die, wanneer je er meer dan 10% van het totaal aan voeding aan je hond geeft, darmirritatie kan veroorzaken. Meer dan 25% van het totaal aan voeding dat je geeft aan broccoli geven is helemaal niet aan te bevelen, maar wie geeft zijn hond nou 25% broccoli?

Verder is broccoli, ook voor de hond, super gezond. Maar met mate dus. Net als andere koolsoorten.
Door Hondje_
#3008396
Mijn hondje is super allergisch en leek het altijd goed te doen op de groentemix bestaande uit: 1 bio broccoli, 1 bos peen en 1 bio courgette. Dus een derde van de mix bestaat uit de broccoli. Zo had ik voor een maand in te vriezen de mix dan ook nooit uitgebreid. Een keer geprobeerd appel toe te voegen maar dat ging mis.

Haar allergie uit zich voornamelijk in misselijkheid en maagpijn als het weer een keer mis gaat met bijvoorbeeld iets van straat eten. Soms weet ik het gewoon niet als ze weer pijn heeft.

Beter in haar geval misschien geen broccoli dan?
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3008410
1/3 van de groentemix is broccoli, maar hoeveel procent van het menu is groentemix?  ;) Die 10% haal je dus al niet(er vanuit gaande dat je geen 30% groentemix voert  ;) )
Maar alleen broccoli, bospeen en courgette als groentemix vind ik erg karig; ik zou wel proberen dit uit te breiden :)
Door Hondje_
#3008421
15% groente voer ik normaliter. In het weekend BARF, door de weeks KVV enkelvoudig van Tinlo. Soms Haaksbarf als bepaalde smaken die ik geef van Tinlo op zijn  in de winkel dan geef ik geen groentemix. Mijn hondje deed en doet het totaal niet goed op afwisseling. Ze is voor zoveel allergisch dat er weinig diersoorten overblijven. Ze krijgt dan ook alleen zalm 1x per week (Haaksbarf), lam (Tinlo premium), paard (Tinlo premium) konijn en eend (Tinlo).

In het weekend die diersoorten als BARF met als bot eendennek daar dit eenvoudig te portioneren is voor een klein hondje.

Uitbreiden van groentemix durf ik eigenlijk niet zo en ik kan de rest weggooien ivm het hebben van een klein hondje en het niet eten van die groentes zelf. Zo heb ik precies voor een maand.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3008447
Als ik het goed lees, geef je dan 2 dagen per week, 15% van de daghoeveelheid groente en daarvan is 1/3 broccoli? Nou, dan zou ik mij geen zorgen maken dat het teveel is(even snel berekend is dat nog geen 1,5% van je menu)

En waarschijnlijk heb je het allang geprobeerd hoor, maar wat gekookte groente van jezelf geven en kijken of het gegeten wordt? Dan hoef je geen hele mix weg te gooien
Gebruikersavatar
Door pike
#3008593
Hondje_ schreef: 15% groente voer ik normaliter. In het weekend BARF, door de weeks KVV enkelvoudig van Tinlo. Soms Haaksbarf als bepaalde smaken die ik geef van Tinlo op zijn  in de winkel dan geef ik geen groentemix. Mijn hondje deed en doet het totaal niet goed op afwisseling. Ze is voor zoveel allergisch dat er weinig diersoorten overblijven. Ze krijgt dan ook alleen zalm 1x per week (Haaksbarf), lam (Tinlo premium), paard (Tinlo premium) konijn en eend (Tinlo).

In het weekend die diersoorten als BARF met als bot eendennek daar dit eenvoudig te portioneren is voor een klein hondje.

Uitbreiden van groentemix durf ik eigenlijk niet zo en ik kan de rest weggooien ivm het hebben van een klein hondje en het niet eten van die groentes zelf. Zo heb ik precies voor een maand.
Heel duidelijk vind ik het verhaal niet, maar als het gemiddeld genomen over het totaal is dan vind ik 15% groentemix erg veel. 10% is mooi zat. 3 soorten groente hoeft niet te karig te zijn, ik vind de combinatie broccoli, peen en courgette best mooi. Maar, als ik een hond had die op veel dingen allergisch reageert  dan zou ik niet allerlei kvv's geven waarvan je nooit 100% zeker kan zeggen wat er precies allemaal in zit maar compleet gaan barfen. Met lam, paard, konijn, eend en zalm kan je toch een heel aardig barfmenu samenstellen lijkt mij zo.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je hond last krijgt van de broccoli. De "niet meer dan 10%" die Lizzy noemt is gebaseerd op runderen die meer dan die 10% broccoli bijgevoerd kregen en spijsverteringsproblemen kregen. En runderen hebben een heel ander soort spijsvertering dan honden. Runderen zijn herbivoren (planteneters) en kunnen die veel beter verteren dan onze carnivore honden. En dus veel meer van de stoffen opnemen die daar in zitten dan honden (ook al pureren of koken we de groente voor ze). In broccoli zit ook de isothyacianaat sulforafaan, een antioxidant en mogelijk anticarcinogeen middel.
Door Lizzy
#3008800
pike schreef: Heel duidelijk vind ik het verhaal niet, maar als het gemiddeld genomen over het totaal is dan vind ik 15% groentemix erg veel. 10% is mooi zat. 3 soorten groente hoeft niet te karig te zijn, ik vind de combinatie broccoli, peen en courgette best mooi. Maar, als ik een hond had die op veel dingen allergisch reageert  dan zou ik niet allerlei kvv's geven waarvan je nooit 100% zeker kan zeggen wat er precies allemaal in zit maar compleet gaan barfen. Met lam, paard, konijn, eend en zalm kan je toch een heel aardig barfmenu samenstellen lijkt mij zo.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je hond last krijgt van de broccoli. De "niet meer dan 10%" die Lizzy noemt is gebaseerd op runderen die meer dan die 10% broccoli bijgevoerd kregen en spijsverteringsproblemen kregen. En runderen hebben een heel ander soort spijsvertering dan honden. Runderen zijn herbivoren (planteneters) en kunnen die veel beter verteren dan onze carnivore honden. En dus veel meer van de stoffen opnemen die daar in zitten dan honden (ook al pureren of koken we de groente voor ze). In broccoli zit ook de isothyacianaat sulforafaan, een antioxidant en mogelijk anticarcinogeen middel.
De info die ik hierover gevonden heb was in relatie tot de hond, niet tot het rund.
Gebruikersavatar
Door pike
#3008835
Lizzy schreef: De info die ik hierover gevonden heb was in relatie tot de hond, niet tot het rund.
Oké, was dat ook proefondervindelijk vastgesteld? Dagelijks meer dan 10%? Wat ik gelezen heb betrof een Amerikaans bedrijf met runderen en er was een overproductie aan broccoli die ze dus maar aan de koeien hadden gevoerd. En omdat dat fout ging werd verondersteld dat het daarom ook voor honden niet goed zou zijn. Ik kan het stukje zo snel niet terugvinden helaas.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door