Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3000777
Hallo iedereen,

Ben nog maar eens rond te tafel gegaan met mijn rekenmachine en Barf schrift.
Nu hoor ik van menig tegenstrijdige berichten over de verdeling van het orgaan, met name hart-lever-nier en om eerlijk te zeggen wordt er een beetje knetter van xD

Zal eerst beginnen met voorbeeld van het dag menu van Kira.
Heb voor Kira deze hoeveelheden en percentages:

700gr/dag

50% vleesbot= 350gr
20% spiervlees= 140gr
20% orgaanvlees, waarvan:

(10% pens=70gr en 10%=70 verdeeld over 1/3hart-1/3lever-1/3nier)

10% groenten= 70gr


Is het nu echt zo die 10% orgaan nog eens moet gaan herverdelen omdat de verhoudingen anders moeten dan 1/3?
Ik maak namelijk altijd een orgaanmix.
Hoe moet ik hier aan beginnen, ben om eerlijk te zijn geen rekenwonder xD


Groetjes,

Inna
Door Jump
#3000782
Ik maak zelf ook orgaanmixjes en neem dan 1kg nier,1,5kg lever en 2kg hart en verdeel dat over 300gr porties.
In het begin hield ik gewoon 1/3 per orgaan aan, dat kan ook, maar omdat ik af en toe karkassen heb waar ook nog aardig wat lever in zit heb ik dat nu veranderd omdat te veel lever niet goed is.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3000790
Ik doe gewoon 1/3 om 1/3 om 1/3. Als ik de verhoudingen anders doe, om welke reden dan ook, dan is het minste nier-meer lever-meeste hart. Maar eigenlijk heb ik daar nooit reden voor.

Zo af en toe doe ik eens 1/4 om 1/4 om 1/4 om 1/4 met bijvoorbeeld nog een kilo maagjes oid erbij. Maar dat is maar zelden.

En als ik haasorgaan krijg, dan kijk ik nergens naar en voer ik dat gewoon als portie orgaan. Géén idee hoe de verhoudingen daarin precies zijn, maar zo vaak heb ik dat niet, dus ik maak me dan niet teveel druk dat de verhoudingen dan zo scheef zouden gaan. Sterker nog, ik zie het als prima afwisseling, want altijd en eeuwig hetzelfde voeren hoeft ook niet.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3000792
Jump schreef: Ik maak zelf ook orgaanmixjes en neem dan 1kg nier,1,5kg lever en 2kg hart en verdeel dat over 300gr porties.
In het begin hield ik gewoon 1/3 per orgaan aan, dat kan ook, maar omdat ik af en toe karkassen heb waar ook nog aardig wat lever in zit heb ik dat nu veranderd omdat te veel lever niet goed is.
Jump, heel erg bedankt, hier heb ik echt wat aan :D
Ik zit op dit moment nog met de huidige mixen, maar deze ga ik dinsdag even aanpassen, zal me wel een klus wezen :S maar achja :)
Kira krijgt ook wel eens een karkas, maar dit is niet iedere week, scheelt een beetje wanneer ik eraan kom.
Ik geef haar 3x per week orgaan en 3x spiervlees en 1x pens dag, uiteraard allemaal met vleesbot, dus zullen mijn mixen ongeveer 163gr zijn.

Vb:

Ma: 350gr vleesbot
      163gr orgaanmix
      70gr groentenmix

Di:  350gr vb
      326gr sv
      70gr gm
      extra: visje

Woe. 350gr vb
        490gr pens
          70gr gm
          ex 1 eitje

Do.    350gr vb
        326gr sv
        70gr gm

Vrij.    350gr vb
          163 om
          70gr gm

zat.    bv een lamskop of ander volledig karkas
          326gr sv
          70gr gm
          ex 1 eitje

Zon.    350gr vb
          163gr om
          ex. 1 visje

Lijkt dit er dan beetje op? Wil vanaf maandag echt beginnen met dit menu, kan ik vandaag nog gaan portioneren
Laatst gewijzigd door Inouchka op zo 05 okt 2014, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3000793
BlissSpirit schreef: Hier doe ik hetzelde als jij. Dus hart, lever en nier van alles 1/3. En soms eens een ander orgaan. Is volgens mij gewoon prima hoor. Afbeelding
Pfff echt blij toe om te horen xD ik ga gewoon op men gevoel af en ze doet het super, bedoel ik voer haar nu al maanden zo... Misschien een keertje minder lever, maar verder ga ik denk ik niet alles ineens omgooien xD heb het sowieso druk, want heb nu sinds 1 week 3 katten ook over op barf xD
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3000794
Kaela schreef: Ik doe gewoon 1/3 om 1/3 om 1/3. Als ik de verhoudingen anders doe, om welke reden dan ook, dan is het minste nier-meer lever-meeste hart. Maar eigenlijk heb ik daar nooit reden voor.

Zo af en toe doe ik eens 1/4 om 1/4 om 1/4 om 1/4 met bijvoorbeeld nog een kilo maagjes oid erbij. Maar dat is maar zelden.

En als ik haasorgaan krijg, dan kijk ik nergens naar en voer ik dat gewoon als portie orgaan. Géén idee hoe de verhoudingen daarin precies zijn, maar zo vaak heb ik dat niet, dus ik maak me dan niet teveel druk dat de verhoudingen dan zo scheef zouden gaan. Sterker nog, ik zie het als prima afwisseling, want altijd en eeuwig hetzelfde voeren hoeft ook niet.

Ik heb nu de laatste paar weken haar vooral een 1/4 mix gevoerd van 1/4 hart, 1/4 nier1/4 lever,1/4 mild (bij de rundermix) en de kippenmix de milt veranderd in maagjes, word alleen ff gek door al die tegendraadse orgaan verhoudingen xD, ben nog beginnend en daarom zag ik even de bomen door het bos niet meer xD, maar goed te horen dat het echt geen kwaad kan.
Laatst gewijzigd door Inouchka op zo 05 okt 2014, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elizaw
#3008348
Heb ik ook nog een vraagje, de verhouding is me duidelijk, maar houden jullie ook rekening van welk dier je de organen geeft, wisselen jullie dit? bv de maagjes van kip, de lever van eend, de nier van konijn?
Gebruiken jullie ook organen van grote dieren, zoals paardenlever of zo?
#3008376
Hier ook nog een leek met een vraagje....

Ik zie dat jullie mixen maken van verschillende organen.
snijden jullie kleine stukjes af en proppen dat in een zakje of doe je dat door een machine?

En ik was eigenlijk van plan om elke dag een ander soort orgaan te geven.. is dat wijs of raden jullie aan om te mixen?

Alvast hele grote dank!
#3008377
Ik maak zelf geen mixen. Ik geef 2x/week hart/lever/nier; week 1 hart en lever, week 2 nier en hart, week 3 lever en nier.
Ik heb weleens haasorgaan en dan maak ik porties, maar ik ga geen kleine stukjes orgaan snijden en in een zakje frummelen; gewoon zo groot mogelijk :)
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3008501
brenda532 schreef: Hier ook nog een leek met een vraagje....

Ik zie dat jullie mixen maken van verschillende organen.
snijden jullie kleine stukjes af en proppen dat in een zakje of doe je dat door een machine?

En ik was eigenlijk van plan om elke dag een ander soort orgaan te geven.. is dat wijs of raden jullie aan om te mixen?

Alvast hele grote dank!
Ik haal gewoon zakken van 2-5kg van elk orgaan en dat wordt allemaal versneden tot blokjes van circa 3-3cm (hangt van de grote van het orgaan af natuurlijk).
Dit gooi ik dan allemaal in een grote bak en doe alles door elkaar mengen met grote spatel xD
Daar maak ik dan porties die Kira nodig heeft en daar kan ik wel 2maand mee vooruit.
Soms geef ik haar tussendoor ook wel eens ander orgaan en dan hak ik dat van een blok af.
Scheelt wel meeste orgaan wat ik hem in vers (dus nog niet ingevroren).
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3008918
Ik wissel wel af als ik de kans krijg, maar het is geen must. Ik voer ook rustig langere tijd achter elkaar dezelfde soorten.

Ik gooi een kilo van elk orgaan bij elkaar en meng dat. Dan maak ik zakjes van ongeveer 450 gram en die krijgt hij een keer per week. Kan dus best zijn dat ie de ene week meer lever en de andere week meer hart krijgt, maar dat geeft niet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door