Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kiara
#3008188
Mijn chi van nu ruim 2 is nu al 2 keer loops geweest met een tussen periode van 4 maanden
Daarvoor was de tussen periode 6 maanden ongeveer
Nou ben ik niet zo'n grote voorstander van steralusatie als het niet nodig is maar ga nu twijfelen  :-\
Bovendien is ze ook nog vrij klein, weegt net aan 2 kilo.
Ook was ze 4 maanden geleden schijnzwanger, wat is wijsheid ?
En gekke vraag maar zou het kunnen dat ze eerder loops word als ze een aantrekkelijk reutje kent? ( geen chi)
En voor de duidelijkheid ik wil geen nestje, ze is te klein en dat niet alleen ik wil het zelf ook niet
Gebruikersavatar
Door doranto
#3008206
Men zegt dat een teefje een hogere levensverwachting heeft als ze is gecastreerd. Zelf liet ik het meestal na de derde loopsheid doen. Ze is dan mooi volgroeid. De ene da zegt dat je niet zolang hoeft te wachten en de andere zegt dat dat beter is. Mijn gevoel zegt ook dat het beter is om te wachten tot ze volgroeid is.
Het schijnt ook zo te zijn, dat als je het toch wilt laten doen, dat je dan ook niet ál te lang moet wachten, want hoe langer je wacht, des te kleiner zou het voordeel van de levensverwachting zijn. Ongecastreerde teefjes hebben een veel grotere kans op het ontwikkelen van mammatumoren op latere leeftijd.
Ook het feit dat ze al een keer schijnzwanger geweest is zou ik mee laten wegen, want de kans is groot dat dat vaker gebeurd.
Heb je toevallig ook een intacte reu in huis? Dan zou dat ook een extra reden zijn om het wél te laten doen.
Laatst gewijzigd door doranto op ma 20 okt 2014, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door M@rina
#3008219
Ik ben geen voorstander van steriliseren, waarom ga je snijden een gezonde hond, de narcose is ook niet zonder risico's. Veel DA's adviseren een vroege castratie (liefst nog voor de 1e loopsheid) omdat dan de kans op mammatumoren kleiner is, maar vergis je niet in de nadelen van zo'n vroege castratie, skelet problemen, grotere kans op andere tumoren, incontinentie etc.etc.

Overigens krijgen alle teven na een loopsheid een schijnzwangerschap, alleen merk je er bij de één nagenoeg niets van en de andere kan er bij wijze van spreke ziek van zijn.

Ik zou pas tot steriliseren over gaan als de hond iets mankeert of het welzijn van de hond in het geding is.
Door Esther Q
#3008247
Heeft ze veel last van de loopsheid en schijnzwangerschap? Zo ja, dan zou ik castratie wel overwegen, anders niet. Sommige honden zijn onregelmatiger dan andere, dat kan heel goed.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3008293
ze heeft er totaal geen last van,maar eigenlijk mijn vraag is of het kwaad kan dat ze het om de 4 maanden heeft?
En ja intacte reu,maar die is goed opgevoed en doet dus niks,bovendien is ze veel te klein :biggrin2:
En ik ben dus geen voorstander van "zomaar"steriliseren en ja risico op mamma tumoren ja dat zal wel maar ook steriliseren heeft risico,s en dat moet ieder voor zich dan afwegen
Gebruikersavatar
Door Riek
#3008314
kiara schreef: ze heeft er totaal geen last van,maar eigenlijk mijn vraag is of het kwaad kan dat ze het om de 4 maanden heeft?
En ja intacte reu,maar die is goed opgevoed en doet dus niks,bovendien is ze veel te klein :biggrin2:
En ik ben dus geen voorstander van "zomaar"steriliseren en ja risico op mamma tumoren ja dat zal wel maar ook steriliseren heeft risico,s en dat moet ieder voor zich dan afwegen
Verkijk je niet op veel te klein of veel te groot.
Als het niet past, maken ze het wel passend.
En dat jou je echt niet willen!!
Gebruikersavatar
Door doranto
#3008320
kiara schreef: ze heeft er totaal geen last van,maar eigenlijk mijn vraag is of het kwaad kan dat ze het om de 4 maanden heeft?
En ja intacte reu,maar die is goed opgevoed en doet dus niks,bovendien is ze veel te klein :biggrin2:
En ik ben dus geen voorstander van "zomaar"steriliseren en ja risico op mamma tumoren ja dat zal wel maar ook steriliseren heeft risico,s en dat moet ieder voor zich dan afwegen
Daar zou ik echt maar niet vanuit gaan! Natuurlijk instinct is sterker dan opvoeding!
edit: Bovendien vind ik een loopse hond in huis wel heel zielig voor een intacte reu.
Laatst gewijzigd door doranto op ma 20 okt 2014, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3008408
Hij heeft er echt geen last van vraag mij überhaupt af of hij wel weet hoe het moet  :biggrin2:
Hij is 2 gevr voor een dekking teefje was hier bleef staan staart op zei, getest maar ja snuffelen verder niks, die laat ik zeker niet helpen is absoluut niet nodig
En uiteraard ben ik erbij, hij vind de kippen veel interessanter  ::)
Bijna niemand die het gelooft maar het is echt waar
Ook niet janken of niet eten helemaal niks
Door Esther Q
#3008472
kiara schreef: ze heeft er totaal geen last van,maar eigenlijk mijn vraag is of het kwaad kan dat ze het om de 4 maanden heeft?
En ja intacte reu,maar die is goed opgevoed en doet dus niks,bovendien is ze veel te klein :biggrin2:
En ik ben dus geen voorstander van "zomaar"steriliseren en ja risico op mamma tumoren ja dat zal wel maar ook steriliseren heeft risico,s en dat moet ieder voor zich dan afwegen
Zolang alles normaal verloopt lijkt me dat het geen kwaad kan nee. Ik heb een keer eerder gehoord van een teef die drie keer per jaar loops werd. Zelf geen ervaring mee.
Door charmed
#3008507
Ik heb eerder honden gehad die waren om de 3 maanden loops.

Op dit moment heeft Prudence haar loopsheid na 2 jaar afwezigheid hervat en is al voor de 2de keer loops geweest in 5 maanden.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3008605
En ondanks dat niet nodig om te laten helpen?
Ik vind ook de narcose geen pretje voor zo'n klein ding
Alles verloopt normaal dus geen gekkigheid
Weet je kan de da wel bellen maar weet het antwoord al  ::)
Nou dan laat ik het zo bedankt ben stuk gerustgesteld
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door