Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hannabelgje
#3008030
Hoe doe je dat? Normaal ga ik erop zitten, in de houdgreep, bek open en pil er in. Bij Jip lukt het niet. Hij probeert dan meteen te bijten. Tips zijn zeer welkom.
Door spikkel
#3008110
Ik stamp het pilletje altijd tot poeder, daarna mixen met slagroom, hier een succes. En nee, het is niet gezond, maar nood breekt wet.
Door hannabelgje
#3008157
[quote="koekje"]
Zo deed ik dat ook altijd.
Totdat ik het bij Sien eens zo probeerde. Pilletje voor de neus leggen en ze vrat hem gewoon op.
[/quote]
Had ik al geprobeerd. Het zijn smakelijke tabletten, maar daar is hij het echt niet mee eens. Misschien de slagroommethode dan maar.
Gebruikersavatar
Door Ashena
#3008179
Ik doe wat clicker training met Aedan,  en dan halverwege Ipv een lekkertje,  het pilletje,  hij heeft het nooit door :+)  maar bij de rest duw ik ze gewoon achter in de strot,
Gebruikersavatar
Door el-grillo
#3008256
Ik doe dat altijd met rosbief. Klein stukje van zo'n plakje afscheuren, pilletje erin, oprollen tot een klein balletje en smikkelen maar!
Wel een beetje een dure oplossing, maar het scheelt wel een hoop stress.  ;)
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3008888
Is het pilletje niet te verstoppen in een lekker stukje vlees?

Hier gehad met ontwormpasta dat smakelijk zou zijn, nou niet volgens Dinky. Daarna gemengd met beetje kvv en ze at het wel op.
Heb ook wel gelezen van iemand die standaard kleine balletjes gehakt in de vriezer heeft liggen en daar de pilletjes in verstopt ;)
Gebruikersavatar
Door Neally
#3008894
Stukje super lekkers met niets erin,  het tweede stukje super lekkers met de pil erin en laten zien dat je nog een derde stukje hebt.
Dat stukje met pil schrokt ie zo naar binnen.
En anders bekje op en achterin het keeltje proberen te mikken.
Thomas blijkt hier, als ie echt niet wil, ineens heel handige überscherpe duimnagels te bezitten. *auw*
Gebruikersavatar
Door koekje
#3008925
Ik heb trouwens voor Sien ook wel eens de dope fijngevijzeld en dat door een klein beetje blik gemengd. Dan was ze helemaal blij, want ze kreeg blik  :P
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3009881
Maar je mag niet elke pil fijnstampen volgens mij.
Sommige wel, andere niet...

Zo als snoepje verstoppen zou ook mijn voorkeur zijn.
Eerst wat lekkers zonder, dan wat lekkers met en het derde laten zien.
Ik begrijp dat hij slecht eet, maar is er niets waar hij wel nog steeds een kleine moord voor doet?
Hier heb ik gewoon wat brokjes die ze erg lekker vinden.
En ze mogen op dat moment op tafel, waar ze anders nooit mogen.
Luis wil de pil ook niet gewoon opeten, maar als hij snoepjes krijgt, wil hij wel even flink zijn als ik zijn mond zelf open doe.

Ik heb trouwens nooit problemen met bijten, en ik houdt mijn hand enkel boven zijn hoofd, dus ik zie niet in hoe hij zou kunnen bijten.
Kleintje die maakt altijd luidkeels van haar oren maar het gevolg is dat haar mond vanzelf open gaat en het dus snel gefikst is.  :biggrin2:
Bij de jongens zet ik gewoon wat druk net voor het kaakgewricht en dan gaan ze ook open. Even snel het pilletje erin mikken en klaar.  Bijten zie ik niet echt een kans toe (ogen zijn ook al gedenkt)...  ???
Wat ik wel al meegemaakt heb ik katten die hun nagels tegen mijn hand zetten om mijn hand weg te duwen. Das minder leuk.  Dan vraag ik meestal een tweede persoon om de kat vast te houden en kan ik me alleen op het mondje en de pil concentreren.
Als ik het alleen doe zet ik de kat dus op gelijke hoogte met mij (naast  me op de bank of op een eettafel), houdt de kat onder mijn arm/oksel en neem met dezelfde hand zijn kopje vast.  Twee vingers aan biede zijden van het mondje en dan wat druk uitoefenen tot het open gaat.  Pil achteraan mikken, mondje dichthouden en zachtjes over de keel wrijven.
En daarna snoepjes!!!  :D

Echt neerdrukken, of in handdoek wikkelen, ben ik nooit voor geweest en zal ik ook nooit toepassen tenzij het echt niet anders kan.  Ik acht de kans dan vrij groot dat de kat zich tegen je keert.  Ik ken iemand die haar katten op zo'n moment altijd bij het nekvel grijpt, omdat ze anders gaan krabben en bijten zegt ze.  Maar volgens mij vraag je daar net om door zo'n hardhandige aanpak.  Ik probeer altijd rustig te blijven, en soms duurt het dus een half uur voor Kleintje's nagels geknipt zijn, of moet ik het in twee keer doen, maar als ik haar ooit hardhandig aanpak, zou ze denkelijk ook bijten en nog veel meer spartelen.  Nu luistert ze nog wel naar me uit vertrouwen en kan ik haar sussen.  Als ik haar vertrouwen ooit beschaam, ben ik haar helemaal kwijt, vrees ik.

Ale, ik weet ook wel dat er katten zijn die dat gewoon vanzelf doen, en waar je niet anders kunt.
Ik heb ooit een hele moeilijke gehad die ooitzijn kaak verwond had, en sindsdien mocht men daar niet meer aankomen en daar moesten pillen in.  Dat heeft ook heel lang geduurd en dan merk je pas hoe sterk zo'n kat is.  Maar mijn vader heeft hem toen vastgehouden en zijn voorpootjes tussen zijn vingers vastgehouden zodat hij niet wegkon en niet kon krabben.  Uiteindelijk lukt het zo wel...  Kat was achteraf wel een beetje zielig, maar zeker niet aggressief...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 23 okt 2014, 07:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Extreme
#3010215
1. Neem de kat en wieg haar in je linkerarm - haar kop in de palm van je linkerhand, zoals je ook met een baby kunt doen. Met je wijsvinger en duim druk je zachtjes aan elke kant van de bek van het dier. In je rechterhand hou je het pilletje vast. Druk een beetje harder. Zodra de kat haar bek opendoet, stop je er het pilletje in. Wacht tot het die het pilletje heeft doorgeslikt.

2. Raap het pilletje op en haal de kat vanachter de sofa. Herhaal de handeling uit punt 1.

3. Haal de kat uit de slaapkamer en gooi het doorweekte pilletje weg.

4. Neem een nieuw pilletje, leg de kat opnieuw in je linkerarm. Hou deze keer met je linkerhand haar achterste poten stevig vast. Wrik met je rechterhand haar bek open en duw met je rechterwijsvinger het pilletje tot in haar keel. Knijp haar bek dicht tot ze het pilletje heeft doorgeslikt.

5. Haal het pilletje uit de vissenkom. Haal de kat van de kleerkast. Roep je partner uit de tuin.

6. Kniel op de grond en klem de kat tussen je knieén. Hou daarbij zowel de voor- als achterpoten stevig vast. Let niet op het gegrom, dat doen katten altijd in dergelijke situaties. Vraag aan je partner om de kop van het dier stevig vast te houden, met een houten liniaal haar bek open te wrikken, het pilletje in haar bek te gooien en het met de liniaal zachtjes tot in haar keel te duwen.

7. Haal de kat uit de gordijnen, en neem een nieuw pilletje. Vergeet niet dat je vandaag nog de gordijnen moet laten herstellen en een nieuwe liniaal moet kopen. Veeg de brokstukken van de vaas bij elkaar om ze later te lijmen.

8. Wikkel de kat in een grote handdoek. Vraag aan je partner de kat zo vast te houden dat enkel haar kop nog van onder zijn/haar oksel te zien is. Duw het pilletje in een rietje. Duw het rietje tot in de keel van de kat. Blaas vervolgens krachtig op het rietje.

9. Lees aandachtig de bijsluiter om te zien of de pil niet schadelijk is voor mensen. Drink een biertje om de vieze smaak weg te krijgen. Roep een dokter om uw partners arm te verbinden. Haal met koud water en zeep het bloed uit het tapijt.

10. Haal de kat uit het bed van de buren. Neem een nieuw pilletje. Trek een nieuw blikje bier open. Zet de kat in de keukenkast. Doe de deur van de kast zo dicht dat alleen de kop van de kat nog naar buiten steekt. Wrik haar bek open met een dessertlepel. Schiet de pil in haar bek met een elastiekje.

11. Haal een schroevendraaier en repareer de deur van de keukenkast. Drink het biertje dat je had klaargezet. Neem een fles whisky. Schenk een flinke scheut in en drink die in 1 keer op. Leg een koud kompres op je wang en kijk na wanneer je je laatste spuitje tegen tetanus hebt gehad. Ontsmet je wang met een kompres dat je in whisky hebt gedrenkt. Neem nog een scheut whisky. Gooi je T-shirt weg en neem een schoon exemplaar.

12. Bel de brandweer om de kat uit de boom van de buren te halen. Verontschuldig je bij de buurman die bij het zien van je razende kat met zijn auto zijn tuinhek ramde. Haal het laatste pilletje uit de verpakking.

13. Bind de achterpoten van het dier met een stukje waslijn vast aan haar voorpoten. Maak het beest vast aan de tafelpoot. Zoek een paar stevige werkhandschoenen. Duw de pil in de bek van de kat en stop er meteen een handvol gehakt achter. Heb geen medelijden. Hou de kat rechtop en giet een liter water in haar bek om het zaakje door te spoelen.

14. Drink het laatste restje whisky op. Vraag aan je partner of hij/zij jou naar het ziekenhuis brengt waar de dokters jouw vingers en onderarm zullen hechten en een stukje pil uit je rechteroog zullen halen. Stop later bij een meubelzaak om een nieuwe tafel te kopen.

15. Bel de dierenbescherming dat ze de kat mogen komen halen en bel de dierenwinkel met de vraag of ze hamsters verkopen

:biggrin2:

Nee hoor geintje, maar het is lastig als je zo moet "vechten" om een pil in je kat te krijgen, bij 1 van mijn vorige katten was het altijd een groot drama, hoe we het ook aanpakte, het 1e pilletje ging er in d.m.v. iets lekkers erom heen, maar daarna vrat ze niks meer wat ze niet vertrouwde.
Als ze ab moest werd het bijna altijd de prik.

Je zou de easypill of de ppillenschieter kunnen proberen.
Succes  ;)
Door Martine-Tom
#3010354
[quote="pearlsofpassion"]
Maar je mag niet elke pil fijnstampen volgens mij.
Sommige wel, andere niet...

Zo als snoepje verstoppen zou ook mijn voorkeur zijn.
Eerst wat lekkers zonder, dan wat lekkers met en het derde laten zien.
Ik begrijp dat hij slecht eet, maar is er niets waar hij wel nog steeds een kleine moord voor doet?
Hier heb ik gewoon wat brokjes die ze erg lekker vinden.
En ze mogen op dat moment op tafel, waar ze anders nooit mogen.
Luis wil de pil ook niet gewoon opeten, maar als hij snoepjes krijgt, wil hij wel even flink zijn als ik zijn mond zelf open doe.

Ik heb trouwens nooit problemen met bijten, en ik houdt mijn hand enkel boven zijn hoofd, dus ik zie niet in hoe hij zou kunnen bijten.
Kleintje die maakt altijd luidkeels van haar oren maar het gevolg is dat haar mond vanzelf open gaat en het dus snel gefikst is.  :biggrin2:
Bij de jongens zet ik gewoon wat druk net voor het kaakgewricht en dan gaan ze ook open. Even snel het pilletje erin mikken en klaar.  Bijten zie ik niet echt een kans toe (ogen zijn ook al gedenkt)...  ???
Wat ik wel al meegemaakt heb ik katten die hun nagels tegen mijn hand zetten om mijn hand weg te duwen. Das minder leuk.  Dan vraag ik meestal een tweede persoon om de kat vast te houden en kan ik me alleen op het mondje en de pil concentreren.
Als ik het alleen doe zet ik de kat dus op gelijke hoogte met mij (naast  me op de bank of op een eettafel), houdt de kat onder mijn arm/oksel en neem met dezelfde hand zijn kopje vast.  Twee vingers aan biede zijden van het mondje en dan wat druk uitoefenen tot het open gaat.  Pil achteraan mikken, mondje dichthouden en zachtjes over de keel wrijven.
En daarna snoepjes!!!  :D

Echt neerdrukken, of in handdoek wikkelen, ben ik nooit voor geweest en zal ik ook nooit toepassen tenzij het echt niet anders kan.  Ik acht de kans dan vrij groot dat de kat zich tegen je keert.  Ik ken iemand die haar katten op zo'n moment altijd bij het nekvel grijpt, omdat ze anders gaan krabben en bijten zegt ze.  Maar volgens mij vraag je daar net om door zo'n hardhandige aanpak.  Ik probeer altijd rustig te blijven, en soms duurt het dus een half uur voor Kleintje's nagels geknipt zijn, of moet ik het in twee keer doen, maar als ik haar ooit hardhandig aanpak, zou ze denkelijk ook bijten en nog veel meer spartelen.  Nu luistert ze nog wel naar me uit vertrouwen en kan ik haar sussen.  Als ik haar vertrouwen ooit beschaam, ben ik haar helemaal kwijt, vrees ik.

Ale, ik weet ook wel dat er katten zijn die dat gewoon vanzelf doen, en waar je niet anders kunt.
Ik heb ooit een hele moeilijke gehad die ooitzijn kaak verwond had, en sindsdien mocht men daar niet meer aankomen en daar moesten pillen in.  Dat heeft ook heel lang geduurd en dan merk je pas hoe sterk zo'n kat is.  Maar mijn vader heeft hem toen vastgehouden en zijn voorpootjes tussen zijn vingers vastgehouden zodat hij niet wegkon en niet kon krabben.  Uiteindelijk lukt het zo wel...  Kat was achteraf wel een beetje zielig, maar zeker niet aggressief...
[/quote]ja klinkt heel leuk, werkte ook prima bij al mijn katten....tot ik Freud kreeg en ik nodig je van harte uit om het bij Freud op de lieve manier te proberen in je eentje zonder gefileerd te worden  :biggrin2:
Freud word inderdaad in een handdoel gerold als hij iets van medicatie moet ::)
Door pijpers247
#3012514
Wij hebben ooit eens Easypil gekregen van da! Lijkt een beetje op kneedgum en ruikt naar vlees! Heel klein beetje om pil heen kneden. werkt top!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door