Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3004826
Sinds anderhalve week woont er een nieuw kattenmeisje bij ons, die brokken eet.
Nu willen we haar langzaam overzetten op kvv maar ik heb dus werkelijk geen idee hoeveel we haar hiervan moeten geven.
Ze krijgt nou per dag 50 gram brok.
Heeft iemand een idee hoeveel kvv ik haar dan moet geven of hoe ik dat kan uitrekenen ?

Gelukkig word overzetten geen probleem want ze vind kvv heerlijk. Heb haar al paar smaken laten proeven maar alles gaat er goed in. Heerlijk een kat die geen kieskauwer is zoals ons andere eigenwijze kattenmeisje  :biggrin2:
#3004835
Ze is te dik , moet afvallen dus. Ze weegt 4.8 kilo.
Maar omdat ze suiker heeft en nog maar net bij ons woont, doen we dat allemaal langzaam aan.
We kunnen haar dus niet in 1 x helemaal overzetten op vers vandaar dat ik wilde weten wat de brokken wegen in verhouding met het vlees zodat we dat allemaal heel langzaam kunnen doen.
Ook zal ik haar dan dus het vers bij de brokken moeten geven en zo langzamerhand helemaal de brokken te minderen. Al is dat eigenlijk niet goed natuurlijk. Maar ja, kiezen uit 2 kwaden.
#3004846
Wat is de reden dat ze eerst nog brokken erbij moet krijgen? Ik kan geen goede bedenken...

Stel je wilt half brokjes, half kvv geven, dan geef je dus 25 gram brokjes plus een half dagportie kvv. Maar ik raad het niet aan!

Als ze af moet vallen, geef je de hoeveelheid kvv van haar streefgewicht. En inderdaad langzaam laten afvallen! Als het te snel gaat met 2% kvv van haar streefgewicht, geef je iets meer.
Door Martine-Tom
#3004862
Shera schreef: Ze is te dik , moet afvallen dus. Ze weegt 4.8 kilo.
Maar omdat ze suiker heeft en nog maar net bij ons woont, doen we dat allemaal langzaam aan.
We kunnen haar dus niet in 1 x helemaal overzetten op vers vandaar dat ik wilde weten wat de brokken wegen in verhouding met het vlees zodat we dat allemaal heel langzaam kunnen doen.
Ook zal ik haar dan dus het vers bij de brokken moeten geven en zo langzamerhand helemaal de brokken te minderen. Al is dat eigenlijk niet goed natuurlijk. Maar ja, kiezen uit 2 kwaden.
Oh lees nu pas dat dit van jou komt, antwoord je net in je andere topic ;D

Je kan haar gewoon gelijk overzetten hoor, dat heeft echt de voorkeur (ja ik weet dat ze op de suikerfora anders adviseren ;)) ik zou voor nu beginnen met 2% van 4.8 kilo en even zien hoe dat gaat, als je haar teveel beperkt in haar voer kan ze in hongerstress gaan en dat is voor de suiker ook echt niet goed. Dus begin gewoon met 100gr kvv en kijk even aan hoe ze het daarop doet, als ze met de brokjes op het 4 keer per dag schema zat zou ik dat nu ook nog even aanhouden, 30gr smorgens, 20 gram op de +3, 30 gram met de avond prik en een 3 uur later weer 20 gram.

Zelf voerde ik 2 keer per dag, maar dat is maar net wat ze gewend is, daar zou ik even niet teveel aan veranderen nog, kan later wel hoor, maar van brok naar kvv is voor nu even genoeg, haar schema zou ik even laten voor wat het is ;)
#3004931
Omdat ze suiker heeft Ruisje en ik bang ben dat in 1 x overstappen naar vers waar geen koolhydraten inzitten voor haar suiker te abrupt is. Vandaar brok en vers.

Ik las je reactie al Martine hahaha en dat is dus de reden dat ik het geleidelijk aan wilde doen. Ik weet zo weinig van suiker dat ik dat aannam.
Maar wat jij zegt daar ben ik het ook weer mee eens.

Ze krijgt 2 x per dag haar eten. Maar ik gaf haar als tussendoortje/snack al 2x per dag een heel klein beetje. Snack grote.
Zodoende weet ik al dat ze het gaat eten.
Maar ik hou de maaltijden dus gewoon op 2.
Ga nadenken erover. Als ik haar in 1 x omzet dan doe ik dat wel pas overdag zodat ik haar dus in de gaten kan houden.

Maar zou het voor haar darmen.maag dan niet te radicaal zijn van brok naar vers.
Door Martine-Tom
#3004934
Shera schreef: Omdat ze suiker heeft Ruisje en ik bang ben dat in 1 x overstappen naar vers waar geen koolhydraten inzitten voor haar suiker te abrupt is. Vandaar brok en vers.

Ik las je reactie al Martine hahaha en dat is dus de reden dat ik het geleidelijk aan wilde doen. Ik weet zo weinig van suiker dat ik dat aannam.
Maar wat jij zegt daar ben ik het ook weer mee eens.

Ze krijgt 2 x per dag haar eten. Maar ik gaf haar als tussendoortje/snack al 2x per dag een heel klein beetje. Snack grote.
Zodoende weet ik al dat ze het gaat eten.
Maar ik hou de maaltijden dus gewoon op 2.
Ga nadenken erover. Als ik haar in 1 x omzet dan doe ik dat wel pas overdag zodat ik haar dus in de gaten kan houden.

Maar zou het voor haar darmen.maag dan niet te radicaal zijn van brok naar vers.
Niet anders dan voor een andere kat, al dan niet met suiker ;)
Ze kan er heus last van hebben hoor, wat diarree ofzo, maar er zijn haar heel veel katten voor gegaan die gewoon gelijk over zijn gegaan op vers dus dat zou geen probleem moeten zijn. Werk je? Zo ja zou ik het in het weekend doen, kan je haar een paar dagen goed in de gaten houde, anders inderdaad gewoon een ochtend kiezen en overzetten :)
#3004941
Shera schreef: Omdat ze suiker heeft Ruisje en ik bang ben dat in 1 x overstappen naar vers waar geen koolhydraten inzitten voor haar suiker te abrupt is. Vandaar brok en vers.

Ik las je reactie al Martine hahaha en dat is dus de reden dat ik het geleidelijk aan wilde doen. Ik weet zo weinig van suiker dat ik dat aannam.
Maar wat jij zegt daar ben ik het ook weer mee eens.

Ze krijgt 2 x per dag haar eten. Maar ik gaf haar als tussendoortje/snack al 2x per dag een heel klein beetje. Snack grote.
Zodoende weet ik al dat ze het gaat eten.
Maar ik hou de maaltijden dus gewoon op 2.
Ga nadenken erover. Als ik haar in 1 x omzet dan doe ik dat wel pas overdag zodat ik haar dus in de gaten kan houden.

Maar zou het voor haar darmen.maag dan niet te radicaal zijn van brok naar vers.
Ja, ik had al gelezen dat ze suiker heeft. Maar gewoon in 1x overzetten is gemakkelijker voor haar en jou, dan eerst deels brok, deels vers. En ze vindt het al lekker, wat wil je nog meer! ;)

Martine helpt je al heel goed verder! Maar als de volgende ervaring ook een beetje helpt: een kater (met suiker) van een vriend die 2 maanden terug in één keer is overgezet naar vers... ;) Hij doet het super!
#3004967
Dat helpt zeker  :)

Ik begin toch te neigen om haar dan in 1 x over te zetten hahaha Ze zit nu iets hoog met haar waarde overdag, dus ipv met insuline verlagen lijkt het me dan beter om dat toch door de vers te doen.
Niet dat ze heel hoog zit maar wel te hoog.
En dan zet ik haar idd over op een dag dat ik de hele dag niet weg hoef zodat ik haar extra meten kan. 2x 50 gr dus.
Door Martine-Tom
#3004995
Shera schreef: Dat helpt zeker :)

Ik begin toch te neigen om haar dan in 1 x over te zetten hahaha Ze zit nu iets hoog met haar waarde overdag, dus ipv met insuline verlagen lijkt het me dan beter om dat toch door de vers te doen.
Niet dat ze heel hoog zit maar wel te hoog.
En dan zet ik haar idd over op een dag dat ik de hele dag niet weg hoef zodat ik haar extra meten kan. 2x 50 gr dus.
Zou ik ook zo doen, en dan nog hoor, als je wel weg moet kan je voor je eigen idee altijd even meten hoe ze ervoor staat en met een gerust hart weg, katten zijn heel sterk wat dat betreft, het is heel fijn als je er de eerste dag bij kan blijven vooral voor je eigen gemoedsrust :)
#3007317
We hebben haar dus in 1 x overgezet. Ging goed, ze vind het heerlijk.
Alleen heeft ze na 2 dagen dus wat overgegeven en sindsdien eet ze moeilijk.Gisteren at ze pas toen we er wat blikvoer door deden. Een half bakje.
Gisteravond at ze niets en vanmorgen dus ook niet. Maakt slik bewegingen, dus is misselijk denk ik.
Straks naar de da.

Ik geloof het eigenlijk niet maar zou dat toch iets te maken kunnen hebben met de overgang in 1 x.
Eerst 2 dagen ging het dus goed. Goede ontlasting enz.
Misschien ontgiften ??
#3007329
Vanmorgen had ze als waarde 16 pre
Gister hebben we per ongeluk een uur voor haar laagste punt gemeten en toen was het 15.4 ... toen had ze 's morgens een pre van 16.1 en 's avonds 17.9. Maar uur later zou hij dus nog iets gedaalt moeten zijn. We hadden ons verkeken op dat uur, dus vandaar te vroeg gemeten.
Ze krijgt dus nu 1 derde van haar insuline ivm niet eten. Dus erg hoog zit ze niet op de pre gelukkig.
Laatst gewijzigd door Shera op za 18 okt 2014, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
#3007545
we waren naar de da geweest ,ze heeft een soort van griep/virus. Koorts. Dus koorstsverlager gehad en een prik tegen misselijkheid. En zowaar werd ze na een uurtje al actiever en at ze na 2 uurtjes wat royal canin recovery. Vers wilde ze nog niet. Maar volgens mij heeft ze later van haar vers gegeten .al is dat niet helemaal zeker omdat ik vergeten was het trapgat voor de katten dicht te doen dus misschien heeft Caja een hapje gegeten daar hahaha Maar kan me ook weer niet voorstellen omdat zij niet zo'n eter is en haar eigen eten op had.
Maar we zullen het straks zien als ze moet eten.
Ik ben in iedergeval al super blij dat ze iets wilde eten en weer actief is  :biggrin2: Hele geruststelling ook om te weten wat ze heeft.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door