Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door doranto
#3006803
Japie is inmiddels ergens tussen de 15 en 18 jaar. Precies weten we dat niet omdat hij als zwerver in een asiel zat en zijn leeftijd toen is geschat op 4 jaar "of wat ouder".
Japie eet veel en drinkt veel, maar wordt desondanks erg mager. Zijn vacht ziet er ook niet mooi uit. Wat vies en vettig. Zijn ontlasting is prima en hij schijnt zich heel goed te voelen. De laatste 7 jaar is het een binnenkat geweest.
Ik heb nog nooit een kat van die leeftijd gehad. Is het normaal dat een oudere kat ondanks een hele goede eetlust mager wordt of is er dan iets aan de hand?
Door Martine-Tom
#3006844
Ik zou even een rondje geriatrische controle doen, zou zomaar iets van suiker of pancreatitis ofzo kunnen zijn, meestal is er toch wel iets aan de hand als er sprake is van afvallen ;)
Door kakocavi
#3006865
Misschien een overactieve schildklier, daar hebben oudere katten vaak last van. Zou sowieso naar de dierenarts gaan voor wat bloedtesten, onverklaarbaar afvallen is meestal een symptoom van iets.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3006880
kakocavi schreef: Misschien een overactieve schildklier, daar hebben oudere katten vaak last van. Zou sowieso naar de dierenarts gaan voor wat bloedtesten, onverklaarbaar afvallen is meestal een symptoom van iets.
ok. Dan ga ik straks maar even bellen voor een afspraak. Overactieve schildklier klinkt heel aannemelijk. Als dat zo zou zijn, is daar dan wat aan te doen?
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3006958
Er zijn medicijnen voor overactieve schildklier ;) Er is zelfs radiumjodiumbehandeling mogelijk in Lienden of Gent (dan hoef je geen medicijnen meer te geven).

Wees wel alert bij de bloedtest dat de schildklier (T4) ook wordt meegenomen omdat deze niet in standaard bloedtest zit ;)
Door kakocavi
#3006983
Wat Dinky zegt. Er is met behulp van medicatie wel wat aan te doen, hoewel ik niet weet of de kat dan direct weer de oude zal zijn. Ik zou ook de dierenarts vragen om advies.
Door Martine-Tom
#3006984
Voor ik me ergens specifiek druk over zou maken zou ik eerst eens gewoon naar de da gaan en een bloedje laten trekken  ;)
Door kakocavi
#3006992
Martine-Tom schreef: Voor ik me ergens specifiek druk over zou maken zou ik eerst eens gewoon naar de da gaan en een bloedje laten trekken  ;)
En dat natuuurlijk :P
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3007552
Martine-Tom schreef: Voor ik me ergens specifiek druk over zou maken zou ik eerst eens gewoon naar de da gaan en een bloedje laten trekken  ;)
Waar, maar omdat schildklier buiten de standaard bloedtest valt is het handig om dat in dit geval gelijk mee te nemen zodat je niet later terug moet om nog eens bloed te trekken ;-)
Gebruikersavatar
Door doranto
#3007558
dinky89 schreef: Wees wel alert bij de bloedtest dat de schildklier (T4) ook wordt meegenomen omdat deze niet in standaard bloedtest zit ;)
Dank je voor de tip. Ik ga het zeker aankaarten bij de da.
Door Martine-Tom
#3007577
dinky89 schreef: Waar, maar omdat schildklier buiten de standaard bloedtest valt is het handig om dat in dit geval gelijk mee te nemen zodat je niet later terug moet om nog eens bloed te trekken ;-)
KLopt, al ging ik er in mijn idee eigenlijk vanuit als je met een afvallende kat op leeftijd bij de da komt voor een bejaardentjek de da dat zelf al meeneemt, maar dat is idd niet vanzelfsprekend  ;)
Gebruikersavatar
Door doranto
#3008814
Gisteravond bij de da geweest. Resultaat: Japie is gewoon op aan het raken. Zijn nieren werken niet meer goed en zijn hartje maakt overuren. We hebben afgesproken om hem lekker zijn gang te laten gaan. Hij eet wat hij lekker vindt en gaat geen speciaal dieetvoer krijgen. Er is geen bloed afgenomen want dat vond de da niet nodig. Wél heeft hij de urine getest. Volgens de da heeft hij geen suiker en ook zijn schildklier werkt niet te hard. Bij een overactieve schildklier hoort nl. ook bij dat de kat af en toe overactief gedrag vertoond. Dat doet Japie helemaal niet. Hij is altijd heel rustig.
De prognose is, dat hij steeds meer zal gaan overgeven omdat hij steeds vaker misselijk zal zijn door zijn slechte nieren. Als het overgeven te frequent gaat worden is het tijd om hem te laten gaan  :'(
Ons lieve manneke maakt nu nog een hele tevreden indruk en we hopen natuurlijk dat hij nog een tijd bij ons blijft! Maar kwaliteit van leven gaat boven kwantiteit. De kwantiteit heeft hij overigens inmiddels al met zijn leeftijd.
Laatst gewijzigd door doranto op di 21 okt 2014, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3008892
Tja, een hartje dat overuren maakt kan te maken hebben met een overactieve schildklier. Vind het persoonlijk een aparte redenatie dat omdat niet alle symptomen aanwezig zijn het iets niet kan zijn.
Wanneer ik denk aan Dinky die blaasgruis had, die had als enige symptoom dat er veel kleinere plasjes waren en verder niets qua symptomen. Het ontbreken van een symptoom is daarom voor mij geen reden om iets uit te sluiten.

Al begrijp ik ook heel goed dat jullie niet onnodig aan hem gaan zitten dokteren en hem zijn kwaliteit van leven geven zolang als het duurt zonder verdere extra stress van bloedonderzoeken en pillen ;)
Hopelijk kan Japie nog een tijdje bij jullie blijven  :-*
Gebruikersavatar
Door doranto
#3008900
dinky89 schreef: Tja, een hartje dat overuren maakt kan te maken hebben met een overactieve schildklier. Vind het persoonlijk een aparte redenatie dat omdat niet alle symptomen aanwezig zijn het iets niet kan zijn.
Wanneer ik denk aan Dinky die blaasgruis had, die had als enige symptoom dat er veel kleinere plasjes waren en verder niets qua symptomen. Het ontbreken van een symptoom is daarom voor mij geen reden om iets uit te sluiten.

Al begrijp ik ook heel goed dat jullie niet onnodig aan hem gaan zitten dokteren en hem zijn kwaliteit van leven geven zolang als het duurt zonder verdere extra stress van bloedonderzoeken en pillen ;)
Hopelijk kan Japie nog een tijdje bij jullie blijven  :-*
Ja, dat zou inderdaad kunnen natuurlijk. Maar volgens de da hoorde daar toch echt bij dat hij (al was het maar héél af en toe) toch wat activiteit zou moeten vertonen en dat doet hij echt nooit. Hij is altijd heel ontspannen en relaxt.
Wel kreeg ik van een kennis het advies om wat visolie bij te gaan geven. Daar zit o.a. extra omega 3 in. Omega 3 is natuurlijk goed, maar ik vraag mij af of je dat niet teveel kunt geven. Japie eet nl. hoofdzakelijk wild op het moment, omdat hij dat heel lekker vindt. Vooral nijlgans en wilde eend zijn favoriet. (De honden vinden dat juist  :yucky:). Wild bevat van zichzelf al veel omega 3. Maar voor de rest is wild natuurlijk wel erg mager en een beetje extra vet zou misschien ook wel goed zijn nu hij zo dun is. Hij woog trouwens 3,5 kg. bij de da.
Hij vindt quark enzo ook lekker. Misschien zou ik hem ook af en toe wat volle geitenquark ofzo kunnen geven. Of is dat juist niet goed als de nieren niet goed werken?
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en er wat meer vanaf weet. Tips en adviezen zijn welkom!
Laatst gewijzigd door doranto op di 21 okt 2014, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door