Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3005180
Wegens een niet zo grote vriezerruimte kan ik in één maand tijd niet zoveel afwisseling geven als ik zou willen. Over twee maanden tijd lukt dat wel. Graag hoor ik van jullie of dit voldoende is:

vleesbot:
- ene maand lamsribben en polderhoenvleugels/karkas
- andere maand eendennekken en paardenknars

spiervlees:
- ene maand paardenvlees
- andere maand hertenvlees

organen (dit is elke maand hetzelfde):
- lamspens
- orgaanmix van dego (25 % konijnenniertjes, 25 % eendenlevertjes, 25 % kippenmaagjes, 25 % runderhart)
- tussendoor een bakje orgaanmix met lam/rund organen van de bioslager of ik koop eens een lamstong of hart zo los.

Af en toe ruil ik ook wel eens een kilo met een vriendin. Dan heb ik bijvoorbeeld ook eens lamavlees of konijnkarkas. Maar dat is misschien eens in de twee maanden.

Vis voer ik niet, ik geef wel chlorella bij en soms een gedroogd visje. Andere vis wil ze echt niet eten, behalve als ik het voor haar zou bakken.
Ze krijgt hiernaast uitgebreide groentemix met noten er door en ook ei en yoghurt tussendoor.
Laatst gewijzigd door Jura&Mahru op wo 15 okt 2014, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3005383
't is karig, maar een eliminatiedieet is ook karig en gaat ook goed. Als het niet anders is , is het niet anders. Bot van paard zou ik echter niet aandurven; te hard. Misschien kan je de 2 maand eendennekken afwisselen met bv konijnkarkas oid?

Ik weet niet of je in de buurt zit, maar anders mag je gerust hier wat stallen/halen  :)
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3005395
[quote="Inge en Bono"]
't is karig, maar een eliminatiedieet is ook karig en gaat ook goed. Als het niet anders is , is het niet anders. Bot van paard zou ik echter niet aandurven; te hard. Misschien kan je de 2 maand eendennekken afwisselen met bv konijnkarkas oid?

Ik weet niet of je in de buurt zit, maar anders mag je gerust hier wat stallen/halen  :)
[/quote]

Lief aangeboden, maar ik zit in Groningen :D

Wat ik ook zou kunnen doen, is toch 1 a 2 dagen per week een kvv er bij geven met nog andere diersoorten? Ik wilde eigenlijk van de kvv dagen af omdat ze barf zo veel lekkerder vindt, maar het moet niet ten koste gaan van de variatie vind ik.
Ze hebben hier bij de dierenwinkel mixen van haaksbarf, en ook de 'goedkopere' haaksbarf, over beide ben ik tevreden. Dan maar niet volledig barfen.

Ik zou misschien ook wel ipv twee verschillende maanden, drie of vier maand menu's kunnen afwisselen. En dan wat je zegt bijvoorbeeld een keertje een maand konijnkarkas of wat ik op dat moment kan krijgen.

Het bot van het paard is echt zachte knars met soms een stukje rib er bij, goed bevleesd. De ribben haal ik weg want ik hoorde dat die toch hard zijn voor de tanden wat kan zorgen voor slijtage.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3005404
Ik lees zo toch aardig wat verschillende diersoorten hoor. Xavi eet in zijn hele menu qua bot alleen maar polderhoenkaskas/bio kipkarkas, eendkarkas/eendnek en parelhoen. Soms een geitje en meer lust hij helaas niet. Vlees lust hij bijna ook niet dus veel verder dan kip, kalkoen rund en lam komen we ook al niet.  ;D Dat gaat hartstikke prima hoor. Je voert dan uiteindelijk toch zo'n 8 soorten in totaal.
Weet niet hoe vaak bij Degomeat besteld maar omdat Xavi geen vis lust geef ik hem kalkoen/zalm enkelvoudige kvv zodat hij dat toch binnen krijgt, bevalt hier uitstekend!
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3005407
[quote="Hylos"]
Ik lees zo toch aardig wat verschillende diersoorten hoor. Xavi eet in zijn hele menu qua bot alleen maar polderhoenkaskas/bio kipkarkas, eendkarkas/eendnek en parelhoen. Soms een geitje en meer lust hij helaas niet. Vlees lust hij bijna ook niet dus veel verder dan kip, kalkoen rund en lam komen we ook al niet.  ;D Dat gaat hartstikke prima hoor. Je voert dan uiteindelijk toch zo'n 8 soorten in totaal.
Weet niet hoe vaak bij Degomeat besteld maar omdat Xavi geen vis lust geef ik hem kalkoen/zalm enkelvoudige kvv zodat hij dat toch binnen krijgt, bevalt hier uitstekend!


[/quote]

Fijn om te lezen dat het goed gaat. :)
Dego bestel ik helaas niet (meer). Alle vriendinnen waar ik dat mee deed zijn verhuisd, en dan zit ik ook wel met hoge bezorgkosten. Nu bestel ik het grootste deel via Lida hier en via een ander iemand uit Groningen. Dan zit mijn vriezer eens per maand propvol met 25 kilo waarvan ik soms zelfs wat weer kan weggeven aan de buurvrouw omdat het toch niet past. Het is niet heel handig maar een nieuwe vriezer er bij zit er nog even niet in financieel. (tweedehands is dan vaak weer hogere energiekosten....) Misschien dat het over een jaartje wel kan, wie weet.

Mijn gevoel en als ik kijk naar mijn hond gaat het ook prima. De basis is 5 diersoorten in twee maanden tijd en dan in de orgaanmix zitten er nog een paar. Misschien moet ik ook niet te moeilijk doen. Tekorten zal ze niet oplopen denk ik maar zo.
Door Ruisje
#3005416
Echt tekorten zal je hond niet zo snel lopen met je menu, maar je kunt nog wel wat doen, denk ik.
Inderdaad een extra maand met konijnkarkas erbij en, je spiervlees is hert en paard (waarvan je de laatste ook als vleesbot geeft) een extra soort spiervlees erbij. Mijn poelier bewaart kalkoentrim voor mij. Prachtige stukken kalkoen spiervlees voor € 2,25 / kilo. Eens in de maand ga ik dat ophalen.
Ik haal trouwens ook parelhoen- en kwartelkarkas bij die poelier en mag dan meenemen wat ik in mijn vriezer kwijt kan. De rest blijft bij hem logeren tot de volgende keer. ;)

Informeer eens bij jou!
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3005417
[quote="beginnertje"]
Lief aangeboden, maar ik zit in Groningen :D

Wat ik ook zou kunnen doen, is toch 1 a 2 dagen per week een kvv er bij geven met nog andere diersoorten? Ik wilde eigenlijk van de kvv dagen af omdat ze barf zo veel lekkerder vindt, maar het moet niet ten koste gaan van de variatie vind ik.
Ze hebben hier bij de dierenwinkel mixen van haaksbarf, en ook de 'goedkopere' haaksbarf, over beide ben ik tevreden. Dan maar niet volledig barfen.

Ik zou misschien ook wel ipv twee verschillende maanden, drie of vier maand menu's kunnen afwisselen. En dan wat je zegt bijvoorbeeld een keertje een maand konijnkarkas of wat ik op dat moment kan krijgen.

Het bot van het paard is echt zachte knars met soms een stukje rib er bij, goed bevleesd. De ribben haal ik weg want ik hoorde dat die toch hard zijn voor de tanden wat kan zorgen voor slijtage.
[/quote]
Ah ja, nee, dat wordt wel wat ver  ;D

Ik las het alsof je over 2 maanden wél de ruimte had om meer afwisseling te geven. Maar als ik het nu nog eens lees, zou ik kiezen voor die paar dagen kvv, voor de afwisseling.
Ik zou het zo niet doen, eerlijk gezegd. Je voert wel verschillende diersoorten, maar de hoofdmoot is weinig divers; paard en lam is een heel groot deel van je menu
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3005442
[quote="Inge en Bono"]
Ah ja, nee, dat wordt wel wat ver  ;D

Ik las het alsof je over 2 maanden wél de ruimte had om meer afwisseling te geven. Maar als ik het nu nog eens lees, zou ik kiezen voor die paar dagen kvv, voor de afwisseling.
Ik zou het zo niet doen, eerlijk gezegd. Je voert wel verschillende diersoorten, maar de hoofdmoot is weinig divers; paard en lam is een heel groot deel van je menu
[/quote]

Ooh zo las ik het ook, dat het even tijdelijk was. Hmm dan voer je wellicht wel wat eentonig nu, maar dan nog geloof ik niet dat je hond tekorten op gaat lopen.
Lastig joh, ik zit helaas ook wat te ver van je weg dus kan je ook niet echt helpen  :(
Al mag je best eens wat uit mn vriezer hebben hoor als je in de buurt bent  :biggrin2:

Kun je niet eens iets van kip gewoon in de supermarkt kopen? Bij AH of zo met een 25% korting sticker er op? Of de Makro als je daar in kan (of iemand kent met een pas). Makro had laatst kippenbouten voor 2 euro per kilo. En die hebben ook wel eens kwartels, eend of wat dan ook in de aanbieding.
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3005463
Kip geef ik zo weinig omdat ze daar een soort donkere huiduitslag van krijgt. Op haar buik en haar liezen. Dus wat ik daar van geef, geef ik dan het liefste ook bio en dat wordt wel duur als ik daar meer van doe. Polderhoen af en toe lukt nog met de BP prijzen.
Kalkoen kan ik ook kopen in de supermarkt maar dat lust ze niet. Kwartels heb ik van de markt gehaald, eet ze ook niet op.... Sowieso is ze moeilijk met al het gevogelte. Fazantpoten e.d. moet ik echt niet mee aankomen, daar pist ze overheen.  :biggrin2:

Ik denk dat ik dan toch kies voor twee dagen kvv per week. En af en toe een lapje rund ofzo van de slager of de markt.
Zal ook eens wat meer informeren. En dan niet bij de poelier maar slagers en misschien de halal slager enzo.
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3005779
Bedankt voor alle reacties. Nog even over na gedacht en tot ik meer vriezerrruimte heb, blijven we 2 dagen kvv geven. Met dus meer andere diersoorten als aanvulling (dan vooral meer konijn/haas en rund).

Dan kom ik voor een maand toch op 5 basisdiersoorten (lam-paard-polderhoen, en kvv konijn/haas-rund) (en de andere maand hert-eend-paard, en kvv konijn/haas-rund) met daarnaast wat diersoorten die ik in kleine hoeveelheden dan er nog bij kan krijgen, en dat probeer ik dan ook echt elke maand te doen. Zo ga ik vandaag wat hert ruilen voor lama bij iemand. :D
Laatst gewijzigd door Jura&Mahru op wo 15 okt 2014, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door