Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2995637
Onze groenendaeler ivy is nu een paar weken echt vergestapt van kvv (darf) naar barf. Op kvv kreeg ze ongeveer 450 gram. Nu zijn we dus op barf en ze krijgt per dag 500 gram (eend, lam, geit, rund, parelhoen en kip. Dit dan verdeelt natuurlijk) Ze valt nu alleen ervan af? Kennen jullie dit? Moet ik nu toch maar meer gaan geven? Ze is overigens 20 kilo.
Laatst gewijzigd door terperlientje op di 14 okt 2014, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2995639
Als ze afvalt zou ik inderdaad meer gaan geven.
KVV is vaak wat vetter, dus daar hebben ze dan minder van nodig.
Wat kreeg ze voor KVV?

Hoe oud is ze? En is ze erg actief? Ik vind 2,5% niet echt heel veel voor een actieve hond.
Door Ruisje
#2995654
Hier was dat hetzelfde. :) Lily had genoeg aan 200gr kvv en na de overstap op barf merkte we dat ze iets was afgevallen. We zijn toen 250gr per dag gaan voeren en nu is ze al weer tijden op haar goede gewicht (6,5 kilo). Sergi idem dito, die krijgt ook meer barf.

Ik voerde verschillende merken kvv: degomeat, allanimal, darf en lotgering. Die laatste was sowiezo vetter.

Bij barf gooi ik het meeste vel en grote klodders vet dat aan sommige karkassen zit weg, de kvv-fabrikanten zullen alles er gewoon doorheen malen. ;)
Gebruikersavatar
Door terperlientje
#2995809
Wij zijn gemiddeld 2 uur actief met haar met wandellen/steppen. Verder is ze thuis een rustige hond.
Dus het kan zo 100 gram per dag schelen? Lijkt zoveel. Maar zal haar dus wat meer bij gaan geven. Ik kan dan ook gewoon ervoor kiezen om soms wat extra's erbij te geven?? Heb nu namelijk al pakketjes van 500 gram gemaakt. Dan is het andets wat lastig om steeds 50 gram erbij te doen.
Laatst gewijzigd door terperlientje op di 14 okt 2014, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ruisje
#2995878
terperlientje schreef: Wij zijn gemiddeld 2 a 2,5 uur actief met haar met wandellen/steppen. Verder is ze thuis een rustige hond.
Dus het kan zo 100 gram per dag schelen? Lijkt zoveel. Maar zal haar dus wat meer bij gaan geven. Ik kan dan ook gewoon ervoor kiezen om soms wat extra's erbij te geven?? Heb nu namelijk al pakketjes van 500 gram gemaakt. Dan is het andets wat lastig om steeds 50 gram erbij te doen.
Ja, ik zou gewoon een paar keer per week wat extra's geven van ongeveer 100 gram per keer en voordat je dan weer toe bent aan nieuwe pakketjes maken, haar eerst wegen of ze weer is aangekomen. :) Komt ze aan, dan maak je porties van 550/600 gram.
Gebruikersavatar
Door terperlientje
#3005280
We zijn nu een paar weken verder en ze kreeg nu 600 gram. Het leek even of ze wat aankwam, maar voelt nu weer steeds magerder.... Ben nu door naar de 700 gram. Het gekke is dat ze ook na 700 gram kort daarna nog enorme honger lijkt te hebben.ze heeft het ook zo op. Gister was ze buiten ook gewoon aan het zoeken naar eten. Begin me nu toch wat zorgen te maken. Ze eet veel meer dus nu (kreeg er toen ze op kvv nog zat en een barf dag tussendoor had met moeite 400 gram ongeveer in...) maar poept niet echt meer ofzo.  Wat is jullie ervaring? Kan het zijn dat ze zoveel meer moet? Of word het tijd voor de dierenarts? Wou eigenlijk eerst de omslag kvv, barf de kans geven, maar nu al 250 gram per dag meer?
Door Lizzy
#3005292
terperlientje schreef: We zijn nu een paar weken verder en ze kreeg nu 600 gram. Het leek even of ze wat aankwam, maar voelt nu weer steeds magerder.... Ben nu door naar de 700 gram. Het gekke is dat ze ook na 700 gram kort daarna nog enorme honger lijkt te hebben.ze heeft het ook zo op. Gister was ze buiten ook gewoon aan het zoeken naar eten. Begin me nu toch wat zorgen te maken. Ze eet veel meer dus nu (kreeg er toen ze op kvv nog zat en een barf dag tussendoor had met moeite 400 gram ongeveer in...) maar poept niet echt meer ofzo.  Wat is jullie ervaring? Kan het zijn dat ze zoveel meer moet? Of word het tijd voor de dierenarts? Wou eigenlijk eerst de omslag kvv, barf de kans geven, maar nu al 250 gram per dag meer?
Hoe oud is jouw hond?

Ik lees dat ze 20 kg weegt. En behoorlijk wat beweegt. Nu is 600 gram voer per dag 3% van haar lichaamsgewicht. En dat is niet zo veel hoor, voor een (jonge) hond die voldoende beweegt. Hier redden ze het daar niet op, op 3%. Ik weet niet welke KVV je gaf maar vaak is het baggertje vet en soms zit er ook koolhydraat in (rijst). Twee goedkope energieleveranciers. Ik ging haar voorlopig eens lekker 4% van haar lichaamsgewicht voeren. En dat is 800 gram. En dan zou ik de groenten niet mee rekenen en ook wat lekkere vette diersoorten gaan geven zoals geit, lam, eend, vette vis.
#3005312
Ivy is 2 jaar. Ze kreeg als kvv darf. Ze weegt nu dus 18 kilo. Op goed gewicht was ze 21 kilo. Helaas heeft ze wat moeite met het vettere eten en reageert daar sterk op met haar darmen. Dus dit kan maar echt in mate. Ze krijgt nu gecombineerd de vleessoorten rund, kip, eend, geit, lam en duif/ parelhoen.
maar vind haar onenorme hongwr zo gek.? Maar ga zeker nog proberen nu met meer. Hoop echt dat dat het is.
#3005323
terperlientje schreef: Is hert of  ree ook vetter vlees trouwens?
Wild is over het algemeen erg mager.

Hier twee honden die ca. 3,7% van hun gewicht krijgen (reu en teef, resp. 10 en 5 jaar, beide ongeveer 29 kilo) en die op minder dan dat onmiddellijk mager ogen. Sommige honden hebben gewoon veel meer nodig. En een hond van twee verbruikt nog zoveel energie, die lust nog wel een hapje! :biggrin2:

Heb je al geprobeerd of 1 keer per dag voeren helpt? Dan zitten ze in één keer goed vol, in plaats van twee keer maar half, en dat geeft veel meer voldoening. Dat zou je ook nog kunnen proberen, dat heeft bij veel honden al wonderen gedaan.
#3005332
Anne in Duitsland schreef: Wild is over het algemeen erg mager.

Hier twee honden die ca. 3,7% van hun gewicht krijgen (reu en teef, resp. 10 en 5 jaar, beide ongeveer 29 kilo) en die op minder dan dat onmiddellijk mager ogen. Sommige honden hebben gewoon veel meer nodig. En een hond van twee verbruikt nog zoveel energie, die lust nog wel een hapje! :biggrin2:

Heb je al geprobeerd of 1 keer per dag voeren helpt? Dan zitten ze in één keer goed vol, in plaats van twee keer maar half, en dat geeft veel meer voldoening. Dat zou je ook nog kunnen proberen, dat heeft bij veel honden al wonderen gedaan.
Ivy krijgt altijd al maar een keer per dag eten. Het is alleen nu misschien zo opvallend omdat ze op kvv altijd wel de "normale" hoeveelheid kreeg. Maar jullie nemen alweer wat zorgen weg gelukkig
#3005347
terperlientje schreef: Weet ik zo niet, maar ivy heeft heel gevoelige darmen helaas en nu net dit weer gewend.... Dus nu weer omschakelen lijkt me niet handig voor haar.....
OK. Nou ja, ze moet natuurlijk niet blijven afvallen. Maar, op zich geef je nu geen rare hoeveelheid dus ik zou toch ophogen.

Is ze verder levendig? Geen koorts? Geen andere vage klachtjes erbij gekregen?
#3005349
terperlientje schreef: Onze groenendaeler ivy is nu een paar weken echt vergestapt van kvv (darf) naar barf. Op kvv kreeg ze ongeveer 450 gram. Nu zijn we dus op barf en ze krijgt per dag 500 gram (eend, lam, geit, rund, parelhoen en kip. Dit dan verdeelt natuurlijk) Ze valt nu alleen ervan af? Kennen jullie dit? Moet ik nu toch maar meer gaan geven? Ze is overigens 20 kilo.
O, oké. Ik had hieruit afgeleid dat ze twee of meer keer per dag te eten kreeg, vandaar mijn advies.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door