Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Papalou
#3004471
Hoi

Ben me weer aan het herorienteren op voeding hond. Mag nu een aantal dingen niet meer: naast kip (al langer niet), ook geen lam, schaap, rund, paard konijn en geit....

Ik wil nu zoveel mogelijk dingen als haas, fazant, hertenvlees, lamavlees, kalkoen, eend en gans voeren. Een deel kan ik hier via BP krijgen, een ander deel via oervoer en nog wat adresjes..

maar....nu hoorde ik dat niet alles jaarrond te leveren is....kalkoen, eend en hert zal geen probleem zijn, maar hoe zit het met haas, fazant en gans>?

Hoor graag verder!

Groet Manon
Door Ruisje
#3004477
Een deel is buitenlands wild vlees (lama en ook vaak hert) en vaak wel heel het jaar te koop. Gans, haas en ander Hollands wild is volgens mij grotendeels afhankelijk van het jachtseizoen. Buiten het jachtseizoen nog wel hier en daar te koop, maar vaak duurder.

Ik zou flink voorraad maken in het seizoen! :)
Gebruikersavatar
Door pike
#3004514
Nederlandse haas is er alleen in het jachtseizoen: 15 oktober tot 31 december. Het aanbod is schaars.
Gans verschilt per provincie maar er is doorgaans wel aanbod, ook al omdat het vlees niet  door een breder mensenpubliek gewaardeerd wordt. 
Het aanbod van fazant is doorgaans continue en komt van kwekerijen (vaak uit Belgie). Echt wilde fazant is echter weer schaars.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3004544
oh fijn, duidelijk!

Hoe zit het dan met de haas van caroba...zat te dubben of ik nog hazenvlees in ging slaan via het lijntje, of dit bij caroba blijf bestellen...ik heb het daar ieg al vanaf begin spetember, van kielzebrink...of is dat dan geen wilde haas?

thanx ieg!
Gebruikersavatar
Door pike
#3004568
Kiezenbrink geen idee, ze vermelden de herkomst niet. Maar, als het al in september wordt aangeboden, kan het nooit inheems wild zijn. Dan is het jachtseizoen hier nog niet open, en zoveel hazen lopen er in Nederland ook gewoonweg niet rond om het voor een bedrijf als Kiezebrink aantrekkelijk te maken om te verkopen. Waar het dan wel vandaan komt, geen idee.
Veel wild wat door barfleveranciers wordt geleverd komt bij dit bedrijf vandaan: http://www.vanleendert.nl Een grote importeur van (pseudo)wild. Lees het verhaaltje onder de tab "company" en je leert dat hun haas van farms komt uit Argentinië.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3004672
Had een mail naar Natrual Paws gedaan, volgende antwoord:
Over het algemeen zijn de meeste wildproducten het hele jaar leverbaar, maar er kan wel eens een korte periode zijn dat we wat minder aanbod hebben.
Ganzenkarkassen en filet komen vanaf Schiphol (geschoten op de start/landingsbanen) en zijn dus over het algemeen het hele jaar door leverbaar.
Haas is een stuk lastiger in juli en augustus, maar een groot deel van het jaar leverbaar (als het goed is komen op korte termijn weer nieuwe karkassen).
Fazant is het hele jaar door leverbaar. Het zijn in gevangenschap geboren fazanten die daarna in het wild worden uitgezet en dus geen antibiotica binnen hebben gekregen.
Wilde eendkarkassen zijn ook een groot deel van het jaar leverbaar. 'gewoon' eend is er altijd.
Daarnaast hebben we ook nog hertenribben en hertenspiervlees wat een groot deel van het jaar beschikbaar is.
Als er geen BARF producten beschikbaar zijn, grijpen klanten vaak terug op DARF wild (kvv) om de 2 zomermaanden te overbruggen als ze niet voldoende vriezer ruimte hebben"

Caroba geeft aan grotendeels van het jaar wild te hebben, maar van forum hier hoor ik dat dat niet zo is...ieg een stukje helderder...
Gebruikersavatar
Door pike
#3004847
Papalou schreef: Had een mail naar Natrual Paws gedaan, volgende antwoord:
Over het algemeen zijn de meeste wildproducten het hele jaar leverbaar, maar er kan wel eens een korte periode zijn dat we wat minder aanbod hebben.
Ganzenkarkassen en filet komen vanaf Schiphol (geschoten op de start/landingsbanen) en zijn dus over het algemeen het hele jaar door leverbaar.
Haas is een stuk lastiger in juli en augustus, maar een groot deel van het jaar leverbaar (als het goed is komen op korte termijn weer nieuwe karkassen).
Fazant is het hele jaar door leverbaar. Het zijn in gevangenschap geboren fazanten die daarna in het wild worden uitgezet en dus geen antibiotica binnen hebben gekregen.
Wilde eendkarkassen zijn ook een groot deel van het jaar leverbaar. 'gewoon' eend is er altijd.
Daarnaast hebben we ook nog hertenribben en hertenspiervlees wat een groot deel van het jaar beschikbaar is.
Als er geen BARF producten beschikbaar zijn, grijpen klanten vaak terug op DARF wild (kvv) om de 2 zomermaanden te overbruggen als ze niet voldoende vriezer ruimte hebben"

Caroba geeft aan grotendeels van het jaar wild te hebben, maar van forum hier hoor ik dat dat niet zo is...ieg een stukje helderder...
Je kan er toch wel van uitgaan dat wat het hele jaar door leverbaar is niet uit de Nederlandse wildbaan komt, ofwel gekweekt wild is,  m.u.v. wilde gans. Alhoewel de jacht op gans waarschijnlijk binnenkort ook op slot gaat (om de winterrust van de trekganzen te garanderen). Er loopt gewoon niet genoeg wild rond in Nederland om onze honden jaarrond te voorzien van de diverse karkassen, ribben, spiervlees en wat al niet meer.

Hert komt meestal uit Polen, Oostenrijk, Zwitserland
Ree en wildzwijn uit Polen
Het uitzetten van fazanten is in Nederland verboden. Als je ziet wat er in de krop van die fazantkarkassen zit weet je ook dat ze gekweekt zijn. Ze zitten altijd boordevol met enkel en alleen graankorrels.
Patrijs mag in Nederland al helemaal niet bejaagd worden.

Wat waar en wanneer bejaagd mag worden verschilt in Nederland ook per provincie. Maar het kan nooit om zulke aantallen gaan dat grote leveranciers als Kiezenbrink het continu kunnen leveren. De jagers in Nederland jagen doorgaans voor zichzelf en een klein clubje familie/vrienden/kennissen om zich heen. Of leveren direct aan een restaurant. Dús is het duidelijk dat het barfaanbod merendeels om gefokte dieren gaat en om import.

Wat bedoel je met "gewone"  eend? Ik neem aan gekweekte eend. Die is uiteraard altijd overal te krijgen. Maar ook deze eend ligt in de supermarkten als "wild". Vaak onder de naam "barbary" eend wat gewoon muskuseend is. En ook gekweekt konijn, hert, struisvogel wordt bij ons gewoon als zijnde wild verkocht.

Ik heb hiervoor een link gegeven van een wildleverancier. Die levert ook aan barfleveranciers. O.a. aan Degomeat zoals je zelf kan zien aan de verpakkingen. Als het spul omgepakt wordt kan je het natuurlijk niet meer zien. Ook de bij barders geliefde lama komt hier vandaan. En ook lama wordt "gewoon" gehouden.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3005245
Het is weer onvoorstelbaar wat er allemaal verteld wordt, dank je voor je info, vind ik wel logisch klinken...

Kielzebrink had trouwens ook gereageerd, zij gaven zelf aan voor het hele jaar voldoende in te slaan. Naar aanleiding van je verhaal twijfel ik daar nu wel aan...

Gelukkig is gans erg ok, en zou ik dan denk ik alleen veel haas moeten inslaan, omdat idd tamme eend hier wel goed verdragen wordt, alsook kalkoen.

Twijfel de twijfel over aanschaf extra vriezer:)

Maar weer eens stukje wijzer geworden, fijn!
Gebruikersavatar
Door pike
#3005496
Papalou schreef: Het is weer onvoorstelbaar wat er allemaal verteld wordt, dank je voor je info, vind ik wel logisch klinken...

Kielzebrink had trouwens ook gereageerd, zij gaven zelf aan voor het hele jaar voldoende in te slaan. Naar aanleiding van je verhaal twijfel ik daar nu wel aan...

Gelukkig is gans erg ok, en zou ik dan denk ik alleen veel haas moeten inslaan, omdat idd tamme eend hier wel goed verdragen wordt, alsook kalkoen.

Twijfel de twijfel over aanschaf extra vriezer:)

Maar weer eens stukje wijzer geworden, fijn!
Dat weet ik nog zo net niet hoor. Kiezebrink is een groot bedrijf, dat ook aan het buitenland levert (dierentuinen). Zij moeten wel voor het hele jaar voldoende inslaan want ze raken grote klanten kwijt als ze nee moeten verkopen. Maar dat groot inslaan kan dus alleen als het om wild gaat dat gefokt wordt in gevangenschap, want anders komen ze niet aan die grote aantallen/voorraden. Geen écht wild dus. Het vlees is niet hetzelfde (smaakt ook anders) omdat de dieren gevoerd worden (er bestaat ook hertenbrok) en minder beweging krijgen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3007116
Hope mag ook weinig diersoorten, waaronder haas. Van april tot september is daar echt moeilijk aan te komen. Wij doen dan toch een consessie en voeren dan gekweekte haas.

Is vis nog een optie? Kwartels misschien, of duif?
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3007176
Hope schreef: Hope mag ook weinig diersoorten, waaronder haas. Van april tot september is daar echt moeilijk aan te komen. Wij doen dan toch een consessie en voeren dan gekweekte haas.

Is vis nog een optie? Kwartels misschien, of duif?
Duif vindt hij niet te vreten:)..haha...laat hij echt liggen....kwartels heb ik hiervoor nooit gedurft vanwege allergie kip, maar inmiddels ben ik erachter dat eend en kalkoen wel mogen...zalm valt nooit zo best, dus andere vis gaan proberen..

en in principe wil ik zelf gewoon meer echt wild gaan voeren, maar dan moet de mogelijkheid er ook wel zijn..ben een beetje aan het nadenken om een kleine vriezer erbij te nemen, die ik dan ook weer uit kan zetten als dat moet....misschien ook wel handig...als het vlees op begint te raken de grote uit, en als er heel veel voorraad is,  twee aan... maar denk eerst maar eens verder met de gans, haas en eend en kalkoen, met wat kleine probeersels...en idd wat wilde haas en gans inslaan....kan ik altijd nog kijken in januari hoe het verder gaat...

maar dank voor alle reacties!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door