Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Baldrick
#3003430
Voor degene die dit reeds gezien hebben:
http://www.dierbewust.nl/db-006-5-tips-hondenvoeding-die-je-moet-kennen/

Hier is o.a. sprake van een minimum aan calcium en fosfor, waarbij de opmerking wordt gemaakt dat één merk onder dat minimum zou zitten.
Enig idee welk merk dat is?

Tevens is er sprake van dat voor een pup dat minimum 3x zo hoog zou moeten liggen. Is dat bij die andere merken dat wel zo?
Oftewel: zijn de "betere merken" allemaal geschikt voor een pup?
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3003827
[quote="Baldrick"]
Voor degene die dit reeds gezien hebben:
http://www.dierbewust.nl/db-006-5-tips-hondenvoeding-die-je-moet-kennen/

Hier is o.a. sprake van een minimum aan calcium en fosfor, waarbij de opmerking wordt gemaakt dat één merk onder dat minimum zou zitten.
Enig idee welk merk dat is?

Tevens is er sprake van dat voor een pup dat minimum 3x zo hoog zou moeten liggen. Is dat bij die andere merken dat wel zo?
Oftewel: zijn de "betere merken" allemaal geschikt voor een pup?
[/quote]

Ja, waarom zouden de betere merken niet goed zijn voor een pup? Sommigen zijn wat grover gemalen, maar een pup zal moeten leren vers te eten, zeker als ze op brok zijn afgespeend. Gelukkig leren pups heel snel. Filmpje heb ik niet gezien, wel even de link geopend maar daar word je ook niet veel wijzer van. Als je goede, betrouwbare, informatie zoekt over kvv gebruik dan de zoekmachine hier op barfplaats en kijk ook eens op www.voerwijzer.com.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3003838
[quote="Baldrick"]
Voor degene die dit reeds gezien hebben:
http://www.dierbewust.nl/db-006-5-tips-hondenvoeding-die-je-moet-kennen/

Hier is o.a. sprake van een minimum aan calcium en fosfor, waarbij de opmerking wordt gemaakt dat één merk onder dat minimum zou zitten.
Enig idee welk merk dat is?

Tevens is er sprake van dat voor een pup dat minimum 3x zo hoog zou moeten liggen. Is dat bij die andere merken dat wel zo?
Oftewel: zijn de "betere merken" allemaal geschikt voor een pup?
[/quote]

Misschien ben ik blond en sla ik de plank volledig mis maar:

Een volwassen hond eet gemiddeld 2% van zijn gewicht. Een pup laten we groot worden op 5-10% van zijn gewicht. In verhouding eet een pup dus al snel (meer dan) drie keer zoveel als een volwassen hond.

Bij een kvv met gemalen bot en een acceptabel botpercentage, kan ik me niet voorstellen dat er niet genoeg calcium in zou zitten. Tenslotte moeten wolven ook groot groeien op prooien en die gaan echt geen konijnen vangen en alleen de botten opeten om het spiervlees en orgaan te laten liggen. Het zou heel onlogisch zijn als de pups op prooien structureel een tekort aan calcium zouden hebben en wij bootsen met een fatsoenlijk menu/fatsoenlijke kvv een prooi na.
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#3006045
Een kvv met een normaal calciumpercentage (zo'n 0,5 tot 0,8%) is prima geschikt voor pups. Qua calcium. Ik heb toevallig gister allerlei merken gecheckt op calciumgehalte, en allen voldoen aan de aanbevolen hoeveelheid volgens de Fediaf. Maar dat is wel heel laag! Ik berekende dat een mix met 0,34% calcium nog makkelijk boven het minimum voor volwassen honden zit. Daar zat geen bot in, maar strot als calciumbron. Er zijn meer merken die strot als calciumbron gebruiken en op zo'n 0,33% calcium zitten. En Jolipet bevat erg weinig, maar nog genoeg calcium voor een volwassen hond, volgens de Fediaf-richtlijnen. Ik zou niet aanraden een kvv met zo weinig calcium als hoofd-voer te voeren.

Echter is er sinds ongeveer vorige week een kvv waarvan ik vermoed dat er echt te weinig calcium inzit, alleen wil de maker het calciumgehalte helaas niet bekend maken. Het gaat om Carnis Vers Vlees. De samenstelling, mijn redenering en berekeningen vind je hier:
http://www.voerwijzer.com/carnis-cvv
Door Ruisje
#3006073
[quote="Meike en Daisy"]
Een kvv met een normaal calciumpercentage (zo'n 0,5 tot 0,8%) is prima geschikt voor pups. Qua calcium. Ik heb toevallig gister allerlei merken gecheckt op calciumgehalte, en allen voldoen aan de aanbevolen hoeveelheid volgens de Fediaf. Maar dat is wel heel laag! Ik berekende dat een mix met 0,34% calcium nog makkelijk boven het minimum voor volwassen honden zit. Daar zat geen bot in, maar strot als calciumbron. Er zijn meer merken die strot als calciumbron gebruiken en op zo'n 0,33% calcium zitten. En Jolipet bevat erg weinig, maar nog genoeg calcium voor een volwassen hond, volgens de Fediaf-richtlijnen. Ik zou niet aanraden een kvv met zo weinig calcium als hoofd-voer te voeren.

Echter is er sinds ongeveer vorige week een kvv waarvan ik vermoed dat er echt te weinig calcium inzit, alleen wil de maker het calciumgehalte helaas niet bekend maken. Het gaat om Carnis Vers Vlees. De samenstelling, mijn redenering en berekeningen vind je hier:
http://www.voerwijzer.com/carnis-cvv
[/quote]
En dan lees ik op hun eigen website dat er 15% vleesbot inzit. 15% bot of 15% vleesbot dat maakt ook nog verschil natuurlijk. Dan blijft er, als ze karkas gebruiken, ook niet veel calcium over...
Door Lizzy
#3006150
Allemachtig, je knippert met je ogen en hup, weer een nieuwe KVV. Zou deze markt ondertussen gewoon niet een keertje verzadigd zijn? En mensen denken "wie tot 2 kan tellen kan KVV samenstellen" en dan moet jouw pup daar groot op worden :-X

En Kaela, je bent niet blond hoor :)
Door Lizzy
#3006151
[quote="Meike en Daisy"]
Een kvv met een normaal calciumpercentage (zo'n 0,5 tot 0,8%) is prima geschikt voor pups. Qua calcium. Ik heb toevallig gister allerlei merken gecheckt op calciumgehalte, en allen voldoen aan de aanbevolen hoeveelheid volgens de Fediaf. Maar dat is wel heel laag! Ik berekende dat een mix met 0,34% calcium nog makkelijk boven het minimum voor volwassen honden zit. Daar zat geen bot in, maar strot als calciumbron. Er zijn meer merken die strot als calciumbron gebruiken en op zo'n 0,33% calcium zitten. En Jolipet bevat erg weinig, maar nog genoeg calcium voor een volwassen hond, volgens de Fediaf-richtlijnen. Ik zou niet aanraden een kvv met zo weinig calcium als hoofd-voer te voeren.

Echter is er sinds ongeveer vorige week een kvv waarvan ik vermoed dat er echt te weinig calcium inzit, alleen wil de maker het calciumgehalte helaas niet bekend maken. Het gaat om Carnis Vers Vlees. De samenstelling, mijn redenering en berekeningen vind je hier:
http://www.voerwijzer.com/carnis-cvv
[/quote]

Die heeft gewoon geen analyse van zijn voer laten trekken. Zoals er zoveel zijn (en zoals er zoveel zijn die beweren dat wel te hebben gedaan en waar - als je tot 10 kan tellen - kunt zien dat er weinig van klopt). Maar zo'n merk moet je niet willen voeren.
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#3006240
[quote="Lizzy"]
Die heeft gewoon geen analyse van zijn voer laten trekken. Zoals er zoveel zijn (en zoals er zoveel zijn die beweren dat wel te hebben gedaan en waar - als je tot 10 kan tellen - kunt zien dat er weinig van klopt). Maar zo'n merk moet je niet willen voeren.
[/quote]

Ja dat ga je dan vermoeden he, ik kom wel vaker analyses tegen die niet kunnen kloppen. Zoals meer calcium dan ruwe as. Maar in dit geval zou het technisch toch kunnen kloppen? Als je geen bot gebruikt, zitten er ook weinig mineralen in.

Bizar hoeveel merken er zijn en nog steeds bijkomen inderdaad.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door