Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Quando en MaQ
#3003193
Mijn bordertje heeft een darmoperatie ondergaan, die zat verstopt met een kastanje. Blijkbaar zijn die dingen onverteerbaar want er is niets te zien aan de kastanje. Helaas heeft hij wel wat ellende veroorzaakt. Operatie is geslaagd en is hij aan de beterende hand.
Van de DA het advies gekregen om voorlopig geen bot te geven om zijn darmen te laten genezen, hij is op 5 plaatsen open gemaakt. Het gedeeltelijk verteerd bot was keihard geworden door de uitdroging in de darmen.
Momenteel krijgt hij dus alleen volle yoghurt. Voor de restperiode van herstel gekookte kip met rijst aangeraden. In het verleden met mijn brokkenhond natuurlijk goed resultaat hiervan gezien maar ik heb mijn twijfels voor een vers-vlees eter. Verander ik dan niet te veel aan het maagzuur?
Zelf zat ik te denken aan orgaan, rundvlees en kipfilet maar dan wel rauw. Heb al een paar stukjes lamshart door zijn yoghurt gedaan en hij at netjes heel zijn bak leeg en keek me aan van waar-is-de-rest?
Nu wil ik natuurlijk niet het risico lopen dat zijn darmen weer open gaan dus moet het licht verteerbaar zijn. Ik heb momenteel in huis pens, hart, kipfilet en paardenvleessnippers. Verder ook zalmolie voor er over hoewel ik twijfel of dat veel helpt. Ik heb namelijk geen idee wat onder de noemer licht verteerbaar valt. Hij mag in elk geval minimaal 14 dagen geen bot, dus ook niet in de KVV.
Nog enige tips?

PS: Heb wel met de zoekfunctie gezocht op dit forum maar kan niet echt een antwoord vinden (mogelijk zoek ik niet goed).
Laatst gewijzigd door Quando en MaQ op do 09 okt 2014, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Radja
#3003201
Pffff wat een verhaal,ik kan je helaas geen advies geven,maar weet zeker dat anderen hier op BP dat wel kunnen.

Wat ik wel kan doen is je heel veel sterkte wensen en hopen en duimen dat jouw lieverd weer snel herstelt en opknapt! Beterschap! :bigarmhug:
Door keetje
#3003211
Tjee, kastanjes zijn dus gevaarlijk, bedankt voor de waarschuwing. Luna vreet eikels als we niet opletten en die zijn volgens mij net zo onverteerbaar. We lopen er steeds op te letten.

Ik kan je verder niet helpen met antwoorden maar wil je wel sterkte wensen met het herstel. Er zullen vast mensen reageren die wel weten hoe je dit aan moet pakken, ik ben bang om de verkeerde dingen te zeggen.

Heel veel beterschap. :-* :bigarmhug: :bigarmhug:
Door keetje
#3003217
Ik weet het, daarom zitten we er ook bovenop. Hier in de laan staan heel veel steriele bomen maar ook dragende. Die hebben zo ontzettend veel eikels dit jaar. We blijven vegen. Ook hebben we zelf een grote amerikaanse eik in de tuin. We hebben haar nu zo ver dat ze ze uitspuugt op commando, tot nu toe heeft ze er alleen een stel kapot gebeten en de rest weer uit haar bek laten vallen.
Gebruikersavatar
Door nova
#3003224
Tja, hier ook darm-operatie ervaring. Kastanjes, eikels en maiskolven  kunnen rampen veroorzaken in hondendarmen....En op 5 plaatsen open maken is niet niks, ik duim dat er geen naadlekkages komen .

Je kunt  gemalen vlees  en orgaan geven, om t even welke diersoort. Verder zou ik  ook erop letten dat  de  ontlasting soepel blijft. Dit kun je bereiken met behulp van  rauw eitje, gemalen  rauwe groente,  wat chlorella  of een scheutje olie  over  de maaltijd. Het kan ook een paar dagen duren voordat je weer de eerste drol ziet verschijnen, dus geen paniek als  jouw hond morgen niet poept ;)
Beterschap met  de patient
Door hamada
#3003225
Spike heeft vorig jaar mei een dennenappel ingeslikt en moest 18 cm darm missen.
Hij heeft een paar weken speciaal lichtverteerbaar blikvoer van ik geloof Hills gehad. Volgens mij na een week of vier konden we steeds een lepeltje kvv gaan toevoegen tot hij weer compleet op kvv stond. Ik kan zijn topic helaas niet meer vinden :-\
Maar het was een erg zware operatie en wel de moeite waard voorzichtig te zijn.
Hopelijk herstelt ook jouw hond voorspoedig.
Door Quando en MaQ
#3003287
Dank je voor de tips/ervaring. Hij heeft net een halve kipfilet met yoghurt gekregen. Ik ga straks wat verse groente halen om te malen, goed idee. De DA zei dat hij over 2 weken weer normaal mag eten maar ik ga er maar wat langer van maken voor de zekerheid. Hij voelt zich duidelijk beter vandaag. Zijn kop staat weer al naar de schapen en hij wil ook weer al spelen zowel met mij als met mijn andere Border, maar dat gaan we nog even niet doen, geen gekke bewegingen.

Als er lekkages zouden zijn dan merk je dat toch nadat de pijnstilling gestopt is? Ik probeer 'm rustig te houden maar ja het is en blijft een gekke Border Collie  ;)

Jeetje hamada, 18 cm is niet niks. Spike is weer helemaal ok? Geen problemen door een korter darmstelsel?

Ik heb inmiddels ook mijn boeken gauw doorgekeken maar kan niets vinden over na-de-operatie. Wel staan er tips in voor diverse aandoeningen maar daar heb ik natuurlijk nu niets aan. Dit zijn de schrijvers vergeten...
Gebruikersavatar
Door lauraV
#3003575
een lekkere boullion koken van botten voor wat extra vitaminen en mineralen ? ( botten niet voeren )
Door K&D
#3003625
Volgens mij is pens ook licht verteerbaar, maar ik zou niet teveel tegelijk geven en verdelen over de dag. En zeker een week of 2 rustig aan doen.
Door Shanti en co
#3003649
Smuldier bevat geen bot (behalve de kip versie) dus misschien zou je dat tijdelijk kunnen voeren? Je kunt het kopen in de meeste supermarkten.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3003688
Ik vraag me af of je na een operatie aan de darmen uberhaupt wel rauw vlees mag voeren.
Je zit natuurlijk met bacteriën nu. Zelf zou ik geloof ik gaan koken. Maar rauw vlees durfde ik echt 100% zeker weten niet te voeren.
Door Quando en MaQ
#3003750
Rauw vlees maak ik mij niet zo zorgen om, het moet eerst nog door de maag en daar is niets mee gebeurd.
Hij zit nog met elke maaltijd op yoghurt, krijgt daar door heen een kipfilet verdeeld over 2 maaltijden, dus een halve per keer (= ongeveer een kwart van een normale maaltijd) en vanavond wat gekookte broccoli er door heen (had wat extra gekookt). Totaal krijgt hij een maaltijd of 5 op een dag nu. De andere 3 maaltijden krijgt hij wat lamshart blokjes er door. Ben nog wat huiverig om al te veel te geven maar het ventje heeft weer gezonde honger. Zelfs zijn broccoli ging er in wat hij nog nooit gegeten heeft want de groente die ik voer zitten in zijn KVV (Alaska).
Verder heeft hij een eitje gekregen en dat vond meneer ook erg lekker. Gelukkig gaf ik al dingen als yoghurt en een eitje naast zijn vlees dus dat was niet vreemd voor hem.

Ik ga morgen eens kijken voor die tabletten chlorella, had er nog nooit van gehoord. Kan het kwaad als er ook Spirulina bij zit? Ik heb ergens gelezen dat het ene goed is tegen zachte ontlasting en het andere tegen harde ontlasting. En wat moet ik dan doseren? Las ergens iets van 1 tot 3 tabletten voor een middelgrote hond. Maar wat is dan het aantal mg want dat stond er weer niet bij. Ik heb tabletten van 300 en 500 mg gezien dus daar zit best wel verschil in.
Tis toch moeilijk om het goed te doen...
Door Martine-Tom
#3003758
Bij een darmoperatie als deze zeker geen rauw voeren maar koken de eerste 2 weken. Ik zou ook geen supplementen toevoegen die op de darmen werken. De hond heeft het nu zwasr genoeg met herstellen. Rijst ed zou ik ook niet doen. Spiervlees koken en dat voeren. Er is een topic over ff de zoekfunctie gebruiken (zit nu op foon dat zoekt lastig) diarree hoort er in de eerste fase bij helaas. Komt vanzelf goed. Je kan idd de blikvoeding vd da ook overwegen. Kvv en zeker barf even niet doen. Pens en orgaan rauw werken laxerend ook ff niet handig.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3003780
Zelfs al moet het door de maag, je kan nu echt geen ontsteking gebruiken en de darm is nu zwak. Echt geen rauw vlees nu.

Zoals Martine al zegt, spiervlees koken en voeren, of het blikvoer van de da.
Chlorella zou ik nu ook niet doen. Ontgiften is zwaar voor het lijf en dat is al herstellende!!!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door