Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Celicaatje
#2991181
Al jaren voeren we vers hier voor onze honden. Sinds enige tijd hebben een nieuwe aanwinst, ook een Hollandse Herder.
Hij kwam van de brok af bij zijn vorige eigenaar dus hier overgezet op vers.
Echter gaat dat niet goed, ik ben al enige tijd aan het modderen met hem.
Ook barf geprobeerd maar dat is helemaal een drama, hij slikt botten bijna heel door en piept (gilt soms zelfs) bij de ontlasting, komen bottensplinters uit dus dat doet zeer natuurlijk als het net er voor zit. Verder bij KVV spugen en diaree. Hij is allergisch voor pens dus het was even zoeken naar KVV zonder maar die gevonden, ook eliminatiekvv geen effect. Spugen is soms over maar diarree blijft. Hij is ook erg onrustig dus ws buikpijn.
Groene Os gekocht, maagcomposiet, dat gaf verbetering tegen het spugen maar nog steeds diarree.

Sinds vrijdag uit pure wanhoop een zakje brokjes aangeschaft, Acana. Hij vindt het lekker en ik merk wel dat hij zich beter voelt. Hij is wat rustiger en de ontlasting is wat steviger, nog niet zoals het zou moeten.

Hoe graag ik ook op KVV wil blijven, dit is voor het dier niet echt houdbaar denk ik.
DA geeft aan dat hij een gevoelige maag en darmen heeft, bij onderzoeken verder niets concreets te vinden. Wel even kort zitac gegeven maar dit werkte na 3 dagen al niet meer.....

Nog iemand tips? Zeer welkom!
En ik weet dat men hier anti brok is maar als je echt niet anders kan, wat voor brok zouden jullie geven?
Laatst gewijzigd door Celicaatje op ma 15 sep 2014, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#2991183
Wat sneu dat je nieuwe maatje zo'n last heeft.
Is er al uitgesloten dat het geen ontsteking van de alvleesklier is?
Of e.p.i.? Dit komt relatief veel bij herders voor.
Je zou dan kunnen proberen of hij wel goed reageert op bijvoorbeeld Carnibest pancreas? Of een ander merk waaraan pancreas is toegevoegd.

Over een soort brok kan ik je geen tips geven.

Sterkte en veel beterschap  :-*
Door Celicaatje
#2991187
luka en kira schreef: Wat sneu dat je nieuwe maatje zo'n last heeft.
Is er al uitgesloten dat het geen ontsteking van de alvleesklier is?
Of e.p.i.? Dit komt relatief veel bij herders voor.
Je zou dan kunnen proberen of hij wel goed reageert op bijvoorbeeld Carnibest pancreas? Of een ander merk waaraan pancreas is toegevoegd.

Over een soort brok kan ik je geen tips geven.

Sterkte en veel beterschap  :-*
Nee dat is niet uitgesloten, dat het om een chronische pcreatitus gaat, een acute is het iig niet want hij is verder hartstikke levenslustig. Wat is e.p.i. als ik vragen mag? Dat ken ik niet.

Ga nog zeker met hem de onderzoeksfase verder in, maar volgens de vorige eigenaar en de fokker heeft hij altijd al last gehad van een gevoelige maag en darmen. Hij is trouwens net 3 jaar.
Gebruikersavatar
Door Muppeteer
#2991192
EPI houdt in dat een hond een slecht functionerende alvleesklier heeft en daardoor te weinig verteringsenzymen aanmaakt.

http://www.natyka.com/ is een goede brok (semi-moist, the next best thing..), maar als je hond hierop goed zou reageren zou hij met KVV/BARF eigenlijk ook uit de weg moeten kunnen, tenzij het bot het probleem is... Prijzen weet ik niet, zal wel aan de dure kant zijn.
Door Celicaatje
#3000879
luka en kira schreef: Hoe gaat het nu? Ben benieuwd...
Inmiddels al wat wijzer.
Geen epi, eigenlijk waren alle bloedwaarden goed volgens de DA en braken schijnt ook niet veel voor te komen bij epi?
Daarnaast ziet hij er goed uit, glanzende vacht, niet mager en erg levenslustig.
Pancreas kvv heb ik wel gegeven, gewoon kijken of dat goed gaat maar geen verschil.

Het enige kvv wat hij iets kan verdragen is die van de groene weg in Assen maar niet altijd.
Maar de Acana brokken gaan erg goed, die heb ik in grote zak besteld en gegeven en hij voelt zich beter.

Ik ben helemaal niet pro brok >:(
Dus dit is voor het eerst in lange tijd dat ik brokken heb besteld.
Het likken op de tegels buiten is nu ook voorbij want dat deed hij ook veel en zand eten.
Dus dat doet hij nu niet meer en daar ben ik blij om ook het gras eten is aanzienlijk verminderd....
Ik denk zelf aan een allergie van iets, maar wat?
Pens is bekend maar dat zit niet in de kvv;s die ik heb gekocht. Lastig om er achter te komen.
Laatst gewijzigd door Celicaatje op zo 05 okt 2014, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sella
#3001274
Mijn e.p.i. hond die braakte wel veel van de buikpijn.
En zijn bloedwaarden zouden ook goed zijn, we zijn pancreas bij gaan voeren en hij knapte een eind op.
Uiteindelijk zijn wij verteringsenzymen van het merk now erbij gaan geven omdat hij zoveel pancreas nodig had dat ik niet meer aan een normaal menu toekwam.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3001287
Ben je niet gewoon een beetje te snel gegaan? Ik weet niet wat sinds enige tijd is, maar als de kvv nog niet goed ging qua verteren, kan ik mij voorstellen dat bot ook nog niet verteerd werd. Een hond met gevoelige maag en darmen heeft ws wat langer nodig om goed om te schakelen en daar wat meer ondersteuning bij nodig...
Kvv eerst eens overgieten met kokend water, af laten koelen en voeren. Steeds minder overgieten met kokend water, totdat het helemaal rauw gegeven wordt.
Een goede probiotica lijkt mij ook absoluut een pre voor deze hond.

Allergisch voor pens; runderpens, of heb je ook lamspens of geitenpens geprobeerd en regeert hij op alle 3?
Door Celicaatje
#3002742
Inge en Bono schreef: Ben je niet gewoon een beetje te snel gegaan? Ik weet niet wat sinds enige tijd is, maar als de kvv nog niet goed ging qua verteren, kan ik mij voorstellen dat bot ook nog niet verteerd werd. Een hond met gevoelige maag en darmen heeft ws wat langer nodig om goed om te schakelen en daar wat meer ondersteuning bij nodig...
Kvv eerst eens overgieten met kokend water, af laten koelen en voeren. Steeds minder overgieten met kokend water, totdat het helemaal rauw gegeven wordt.
Een goede probiotica lijkt mij ook absoluut een pre voor deze hond.

Allergisch voor pens; runderpens, of heb je ook lamspens of geitenpens geprobeerd en regeert hij op alle 3?
Te snel? Vanaf mei ben ik aan het aanmodderen, ja misschien is 4 maanden wel te snel, ik vind van niet, eerlijk gezegd vind ik het veels te lang en heb ik er wat spijt van, voelt alsof ik hem heb zitten pesten nu ik zie hoe hij opknapt. Heb van alles al geprobeerd en echt niet een paar dagen en ik heb pens absoluut gemeden in welke vorm dan ook dus de rest ook niet geprobeerd. Dat met heet water overgieten heb ik ook gedaan, echter zonder enig resultaat.
Probiotica heb ik niet gegeven, alleen maagcomposiet van de Groene Os.

Maar met de Acana gaat het nu echt goed dus ik ga hier gewoon even mee door. Hij voelt zich echt stukken beter.
De rest krijgt hier nog gewoon kvv maar hij taalt er ook niet naar, kortom hij lijkt zelf ook meer een voorkeur voor deze brokjes te hebben.
Dus ik kijk nu even naar het dier en ga niet krampachtig iets blijven geven omdat ik er achter sta. Ik denk liever aan hem dan aan mezelf.
Afgezien dat ik zelf geen brokkenmens ben en er ook niet veel vanaf weet ben ik er wel achter dat er inmiddels ook weer wat brokken op de markt zijn die biologisch zijn, geen granen bevatten en een hoog vleespercentage hebben.

Ik vermoed wel wat hij ergens allergisch op reageert maar wat precies dat weet ik dus niet.
Laatst gewijzigd door Celicaatje op do 09 okt 2014, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Celicaatje
#3002749
sella schreef: Mijn e.p.i. hond die braakte wel veel van de buikpijn.
En zijn bloedwaarden zouden ook goed zijn, we zijn pancreas bij gaan voeren en hij knapte een eind op.
Uiteindelijk zijn wij verteringsenzymen van het merk now erbij gaan geven omdat hij zoveel pancreas nodig had dat ik niet meer aan een normaal menu toekwam.
Dus bloedwaarden zeggen niet alles begrijp ik hieruit.
Mijn hond braakt nauwelijks tot niet meer sinds hij Acana krijgt dus ik ben benieuwd of dit door blijft zetten.
Met kvv braakte hij bijna dagelijks en met de pancreas maakt dat geen verschil. De diarree is nog niet geheel weg, het is wat wisselend, deze week gaat het goed (ff afkloppen). Zand eten is ook over gelukkig want dat was echt bijzonder dat hij dat zo vaak deed (ik dacht eerlijk gezegd aan kalium gebrek ofzo) maar ik heb wel een potje kalium in huis ivm mijn cushing hondje maar dat gaf niet het gewenste effect op hem.

Dus ik ga zo door, hij voelt zich echt goed en eet ook bijna geen gras meer.
Hij heeft ook meer rust in zich, kan ook gewoon eens even lang liggen op 1 plek en dat zegt mij heel veel.
Gezien de vooruitgang die hij nu boekt op Acana (ik ga Orijen ook nog even proberen) denk ik dat epi wel uitgesloten is voor hem want anders zou hij nu ook ook nog last moeten hebben lijkt mij. Maar verre van, hij is erg levenslustig en zijn vacht glanst er over, kortom hij oogt verre van ziek nu.
Laatst gewijzigd door Celicaatje op do 09 okt 2014, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#3002792
Goed dat je een terugkoppeling geeft!
Goede bloedwaardes, wel of niet braken etc zegt niets over epi. Er is maar één manier om er achter te komen of je hond epi heeft en dat is dat de DA een TLI test doet en een test op vitamine B12. Daarbij is het belangrijk dat je hond minimaal 12 uur nuchter is.
Niet alle DA's zijn hiervan (voldoende) op de hoogte, jammer genoeg.
Als je hond gekke dingen eet (zoals zand, of de eigen ontlasting) is dat wel een indicatie voor epi. Onrust, diarree, luid rommelende buik, vermagering en enorme honger... allemaal symptomen die wijzen op epi.

Wel fijn om te merken dat je hond nu rustiger is. Dat kan zijn omdat je nu ander eten geeft. Maar.... je kunt nu niet zeggen dat epi bij jouw hond is uitgesloten. Dat kan alléén een TLI test uitwijzen.
Verder vraag ik me af of jouw hond onlangs geënt is? Langdurige diarree komt bijvoorbeeld ook wel voor na een rabiësvaccinatie.
En is er uitgesloten dat je hond Giardia heeft?

Veel beterschap voor je maatje. Ben benieuwd hoe het verder gaat...
Door Celicaatje
#3002825
luka en kira schreef: Goed dat je een terugkoppeling geeft!
Goede bloedwaardes, wel of niet braken etc zegt niets over epi. Er is maar één manier om er achter te komen of je hond epi heeft en dat is dat de DA een TLI test doet en een test op vitamine B12. Daarbij is het belangrijk dat je hond minimaal 12 uur nuchter is.
Niet alle DA's zijn hiervan (voldoende) op de hoogte, jammer genoeg.
Als je hond gekke dingen eet (zoals zand, of de eigen ontlasting) is dat wel een indicatie voor epi. Onrust, diarree, luid rommelende buik, vermagering en enorme honger... allemaal symptomen die wijzen op epi.

Wel fijn om te merken dat je hond nu rustiger is. Dat kan zijn omdat je nu ander eten geeft. Maar.... je kunt nu niet zeggen dat epi bij jouw hond is uitgesloten. Dat kan alléén een TLI test uitwijzen.
Verder vraag ik me af of jouw hond onlangs geënt is? Langdurige diarree komt bijvoorbeeld ook wel voor na een rabiësvaccinatie.
En is er uitgesloten dat je hond Giardia heeft?

Veel beterschap voor je maatje. Ben benieuwd hoe het verder gaat...
Hai, ik ga zeker nog zo'n test laten doen die je aangeeft en zal dat navragen.
Op dit moment zit ik even met mijn andere hondje met Cushing en hartfalen, we hebben besloten dat het niet langer kant, ze heeft het nu steeds erger benauwd, de intervallen zijn erg klein geworden sinds enkele dagen. De Vetmedin en Furoseral zitten al aan hun maximale doseringen, met de Vetoryl ben ik al gestopt. Dus het moet er maar van komen helaas......

Even over de HH, de enting is nu 2,5 jaar geleden volgens het boekje. Giardia is ook idd zoiets, een over het hoofd geziene ziekte.

Maar eigenlijk gaat het nu echt wel goed met hem, maar zodra ik vers geef gaat het slechter. Dus zit er daar toch iets niet lekker.
Nogmaals.
Zou het gewoon niet kunnen dat ik een hond heb die slecht tegen versvoer kan? Ik weet dat het gevoelig ligt hier op dit forum maar zoals ik het nu zie is dit wel aan de hand en voldoet ze nu (niet meer) aan bepaalde ziektebeelden.

Dus:
Onrust (is weg nu), diarree (vrijwel onder controle maar heeft mss even meer tijd nodig en het is niet extreem meer, soms beetje zachter dan normaal), luid rommelende buik (niet gehad), vermagering (niet aanwezig), zand eten (is gestopt sinds de brokjes) en enorme honger (was er ook niet)
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#3002838
Celicaatje schreef: Hai, ik ga zeker nog zo'n test laten doen die je aangeeft en zal dat navragen.

Heel goed om te doen!

Op dit moment zit ik even met mijn andere hondje met Cushing en hartfalen, we hebben besloten dat het niet langer kant, ze heeft het nu steeds erger benauwd, de intervallen zijn erg klein geworden sinds enkele dagen. De Vetmedin en Furoseral zitten al aan hun maximale doseringen, met de Vetoryl ben ik al gestopt. Dus het moet er maar van komen helaas......

Wat verdrietig... :'( Heel veel sterkte. Ik hoop dat jullie goed afscheid kunnen nemen van elkaar...
Het blijft altijd een moeilijke beslissing; maar wel een genomen uit liefde voor je beestje.  :bigarmhug:
Wat een zorgen...

Even over de HH, de enting is nu 2,5 jaar geleden volgens het boekje. Giardia is ook idd zoiets, een over het hoofd geziene ziekte.

Klopt, zeker met een verminderde weerstand kan je hond het wel oplopen... Om dat uit te sluiten zou je ook een pakket kunnen bestellen bij Het Woud. Dan kun je zelf een giardia onderzoek aanvragen.

Maar eigenlijk gaat het nu echt wel goed met hem, maar zodra ik vers geef gaat het slechter. Dus zit er daar toch iets niet lekker.
Nogmaals.
Zou het gewoon niet kunnen dat ik een hond heb die slecht tegen versvoer kan? Ik weet dat het gevoelig ligt hier op dit forum maar zoals ik het nu zie is dit wel aan de hand en voldoet ze nu (niet meer) aan bepaalde ziektebeelden.  Ziektebeeld weet je niet, maar neem aan dat je symptomen bedoelt?  ;)

Volgens mij zijn er op barfplaats nog een paar honden die idd niet zo goed tegen versvoer kunnen.

Dus:
Onrust (is weg nu), diarree (vrijwel onder controle maar heeft mss even meer tijd nodig en het is niet extreem meer, soms beetje zachter dan normaal), luid rommelende buik (niet gehad), vermagering (niet aanwezig), zand eten (is gestopt sinds de brokjes) en enorme honger (was er ook niet) 

Voor alle duidelijkheid: een hond hoeft zeker niet alle symptomen te hebben. Stel dat het wel epi is; dan kan het bijvoorbeeld in de beginfase zijn. Het is natuurlijk helemaal aan jou: maar ik zou zeker zo'n TLI test laten doen. Dan weet je het zeker.

Nogmaals sterkte met je beestjes!  :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door