Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door madrike
#3001699
Sinds Half juni weten we dat ons kleine colliedametje DLE heeft.
Een auto-immuunziekte die de huid aantast. Gelukkig bij haar beperkt gebleven tot haar neusje.
Van de dierenarts kregen we Surolan om 2x daags haar neusje mee in te smeren.
Daarnaast moesten we haar zoveel mogelijk uit de zon houden.
Als ze overdag naar buiten gaat smeren we een speciale zonnebrandcrème voor de hond op haar neusje.
Daarnaast zijn we zelf begonnen met extra vitamine E. (Ze kreeg al zalmolie)

Nu merken we dat haar vacht steeds meer gaat ruiken. Echt zo'n vervelend luchtje.
Borstelen/ wassen het helpt maar heel tijdelijk. We durven haar ook niet te vaak te wassen.
(Ze gaat nu 2 tot 3 x per jaar naar de trimsalon daarvoor)
Ook lijkt de vacht vetter te worden.

Vraag is of dit door de Surolan kan komen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Daarnaast natuurlijk wat kunnen we nog meer doen om haar vacht weer een beetje normaal te krijgen?
(Ze krijgt sinds vorige week ook biozin om de vacht te verbeteren)
Door madrike
#3001710
Ze ruikt eerder muf dan naar vis maar idd sinds een paar weken hebben we een ander merk zalmolie.
Ga maar eens proberen of ik ons oude vertrouwde merk weer kan vinden.
Overigens heeft haar grote "zus" totaal geen vachtproblemen terwijl zij dezelfde visolie krijgt.

Beide dames krijgen zalmolie i.v.m. de omega 3 en 6 vetzuren.
Bevat cocosolie ook omega 3 en 6?
Door Lizzy
#3001713
Nee, kokosolie bevat geen omega 3. Maar ik zou geen zalmolie geven. Dat is afkomstig van gekweekte zalm  en staat soms echt stijf van de AB. Ik zou een goede kwaliteit visolie gaan geven. Solgar, Doils, Royal Green, zoiets.
Door Lil
#3001785
Ik had dat ook bij zalmolie en geef nu visolie. Vachten worden mooi en de dieren stinken helemaal niet meer.
Goede ervaringen met Tobis. Ik gebruik dan de vloeibare vorm (voor mezelf liever de capsules). Voorheen gaf ik Solgar, maar ik vind de Tobis fijner.
Door madrike
#3002154
Intussen even (na mijn werk) een rondje internet gedaan.
Bij de meeste visoliecapsules staat; bevat omega 3.
Mijn kleine dametje heeft omega 3 en 6 (en vit E maar dat krijgt ze apart) nodig.
Juist de combinatie van deze 3 kan maken dat ze in de toekomst minder prednison(zalf) nodig heeft.
Bevat visolie ook omega 6 dan?

Tobis visolie lijkt me dan wel zo prettig omdat het vloeibaar is.
Dank voor deze tip Lil.

Blijft natuurlijk de vraag waarom mijn kleine dametje zo'n slechte vacht krijgt terwijl haar grote zus
met hetzelfde eten (ook met zalmolie) juist een hele mooie frisruikende vacht heeft.
Door Lil
#3002160
Ik geef geen omega 6! Dat krijgen ze met vers voer heel veel binnen. Geef je dat nog extra dan krijgen ze te veel. Alleen omega 3 is prima.
Door madrike
#3002164
Lil je hebt helemaal gelijk voor een normale hond maar mijn kleine meisje heeft juist
extra omega 6 (en een hele hoge dosering vitamine E) nodig omdat zij de auto-immuunziekte DLE heeft.
Door een hoge dosering omega 3 en 6 gecombineerd met vit E maken we nog een klein kansje over een poosje
de prednisolon af te bouwen.
Door Lil
#3002167
ahhh op die manier. Scheelt het even dat ze vers krijgt. Dan zul je dus meer dan alleen visolie moeten geven. Ik dacht altijd dat veel 6 de vacht vet maakte vandaar.
Door hamada
#3002185
Ik lees dat ze prednison krijgt, kan dit niet zorgen voor een lelijke vacht?
Joy had onder invloed van de pred weliswaar een droge, dorre vacht met kale plekken, maar hier en daar ook zwarte vettig aandoende vlekken in haar vacht.
Zij krijgt nu een paar druppels cbd olie en haar vacht is weer zacht, groeit weer en de zwarte plekken zijn verdwenen. Ondanks de prednison die ze nog krijgt.
Overigens kwam ik op internet tegen dat cbd ook positief uitpakt bij aan DLE verwante SLE. Misscien de moeite van het nazoeken waard.
Door Lizzy
#3002220
madrike schreef: Intussen even (na mijn werk) een rondje internet gedaan.
Bij de meeste visoliecapsules staat; bevat omega 3.
Mijn kleine dametje heeft omega 3 en 6 (en vit E maar dat krijgt ze apart) nodig.
Juist de combinatie van deze 3 kan maken dat ze in de toekomst minder prednison(zalf) nodig heeft.
Bevat visolie ook omega 6 dan?

Tobis visolie lijkt me dan wel zo prettig omdat het vloeibaar is.
Dank voor deze tip Lil.

Blijft natuurlijk de vraag waarom mijn kleine dametje zo'n slechte vacht krijgt terwijl haar grote zus
met hetzelfde eten (ook met zalmolie) juist een hele mooie frisruikende vacht heeft.
Tja. Ik ik denk toch dat je dit niet zomaar kunt zeggen. Ondanks dat je hond DLE heeft. Het gaat om de balans tussen omega 3 en omega 6 vetzuren. En de meeste dierenartsen (excuseer me) hebben daar toch niet teveel verstand van. Maar als je een vers dieet voert waar veel kip in zit en veel bio-industrie vlees en weinig wild, vette vis, groenten, dan is de balans in je menu al ernstig doorgeslagen van veel te veel omega 6 versus omega 3. En het is op dat moment niet erg zinvol om ook nog eens omega 6 toe te gaan voegen. Als je dan de verkeerde omega 6 vetten toevoegt, lijkt me dit niet goed. Dus ik zou daar wel heel kritisch op zijn, als ik jou was.

Ik ben eigenlijk best wel benieuwd wat je precies voert. En ik vraag me ook af of de ziekte op zich niet de reden/oorzaak kan zijn van de slechte vacht....

En dat de een wel goed lijkt te reageren op zalmolie en de ander niet: we zijn niet allemaal hetzelfde. Ik ken mensen die een week lang patat kunnen eten zonder daar gevolgen van te merken. Ik ben na een week ziek. Jouw hond met DLE is helaas niet te vergelijken met een hond die helemaal gezond is... En zij heeft mogelijk juist andere voeding en toevoegingen nodig.

Er zijn wel visolieen te krijgen waar borage olie aan toe is gevoegd (borage = omega 6). De hema heeft ze. En er is er een die heet Efaskin. Daar zit vis en teunisbloemolie in. Deze dierenarts is daar nogal groos mee: http://www.hellamentjox.nl/level3pages. ... geid=16276. Het is wel duur.

Dus ja, ik zou graag eens een blik werpen op de voeding. En ik zou je toch andere olie aan willen raden. En verder zou je misschien eens na kunnen denken over een heel voorzichtige manier van ontgiften + toevoegen van hele gezonde vitamines/mineralen/vetzuren door haar ook chlorella te gaan geven. Ik zou de opbouw daarvan wel heeeeel langzaam laten geschieden.
Door madrike
#3002324
Lizzy je hebt helemaal gelijk wat de dierenartsen betreft.

Wat voeding betreft; Krijgt mijn kleine dametje  kvv van Darf Eko/konijn (hoop dat dat i.i.g. biologisch is) afgewisseld met Tinlo makreel/paard/konijn, Alaska zalm/rund/konijn en carnivoer vis/rund/paard/lam mix. Daarnaast krijgt ze af en toe vers rundvlees van eigen boerderij.
Ik weet het second best maar ik krijg het nog niet voor elkaar om echt te gaan Barfen (ben zelf te onregelmatig thuis)
Daarbij krijgt ze op dit moment nog zalmolie (ben al op zoek naar visolie  :)) en biozim en extra vitamine E.

Tot we haar gingen behandelen met surolan hadden we geen enkel probleem met haar vacht  :(
Vandaar ook mijn vraag of dit door de Surolan, wat toch prednisolon bevat, zou kunnen komen.

Hamada ik herken wat je beschrijft gelukkig wel zonder kale plekken.
Ik denk dat ik me maar eens ga verdiepen in de cbd olie. Geef je dat gewoon door het voer heen?
Door madrike
#3002663
Dank je wel Hamada. Ik heb je PB intussen gelezen en een heleboel websites  :D
Ik denk dat het de moeite waard is om dit eens te gaan proberen.
Ik hou jullie op de hoogte.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door