Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door yazzie
#3001156
Mijn hond barft maar heeft een tumor gehad. Deze is verwijderd maar hij moet nog bestraald worden om achtergebleven cellen te verwijderen. Wat kan ik mijn hond qua barf beter niet meer geven? Ik heb gelezen dat je beter geen pens kan geven en alleen vis, gevogelte en wild. Klopt dat?
Door yazzie
#3001512
Tumor (neuro fibrosarcoom) zat op rechtervoorpoot, vlak onder polsgewricht. Bot is gelukkig helemaal nog goed.
Door yazzie
#3001554
Dat is dus ook mijn vraag... Je hebt een nierdieet, een leverdieet,  een pancreasdieet. Is er ook een barfdieet voor honden die kanker hebben? Ik weet dat Hills wel speciale blikvoeding heeft. En ja, ik heb dus ggelezen dat je in dit geval geen pens mag voeren en uitsluitend gevogelte,  wild en vis mag voeren. Maar verder kan ik er weinig over vinden...
Door Martine-Tom
#3001604
Ik zie de connectie niet zo goed, nog nooit van gehoord ook dat er een aangepast kankerdieet zou zijn.
Wat doet Hills dan anders met hun speciaal-voor-kanker-brokjes?
Mss dat je daaruit nog iets af kan leiden, enige wat ik me nog voor kan stellen is dat er iets voor de weerstand in zit, maar dan zou je het moeten zoeken in een supplement, niet zozeer in de diersoorten of vleessoorten die je voert.
In dat geval zou pens juist een waardevolle aanvulling zijn, als het gaat om weerstand.

Lichtverteerbaar is mss omdat ze er vanuit gaan dat de hond zich niet lekker voelt en om hem wat te ontzien de wat minder zwaar verteerbare botten geven? Zou ik persoonlijk dan pas doen als ik zie dat de hond moeite heeft met dingen als ribben ofzo.

Al met al zou ik zelf dus niks aanpassen, hoogstens iets voor de weerstand toevoegen en pas aanpassen en weglaten als ik merk dat mijn hond er slecht op reageert. In geval van maag/darm/slokdarm/mond-kanker kan ik me er ook wel iets van voorstellen omdat dat rechtstreeks te maken heeft met de spijsvertering die je dan mogelijk wat moet ontzien, maar als de tumor op de poot zit...geen idee, ik zie er zo geen logica in eigenlijk...
Gebruikersavatar
Door Hope
#3001636
yazzie schreef: Tumor (neuro fibrosarcoom) zat op rechtervoorpoot, vlak onder polsgewricht. Bot is gelukkig helemaal nog goed.
Kijk, dat is goed om te weten!
Als de tumor in de darmen of bijvoorbeeld maag zat dan had je echt een uitdaging wat betreft voeding, maar nu heb je dat in mijn ogen niet.
Afwisseling en kwaliteit is in mijn ogen nu juist heel belangrijk en ik zou dan ook gewoon zoveel mogelijk verschillende dingen voeren. Als je gaat kijken naar brokkenfanrikanten dan zal er best een brok zijn speciaal voor honden met kanker. Net zoals je dat hebt voor honden met stippen, met een platte kop, grote honden, kleine honden en honden die druk zijn. Ze verzinnen gewoon voor elke soort iets anders zodat ze lekker blijven verkopen.
Zelf zou ik me dus totaal geen zorgen maken om het voeren. Realiseer je dat je met barf veel gezonder en gevarieerder voert dan met welke brok dan ook en dat dit op elk gebied vele malen beter is nu. Laat je niet verleiden om op brok over te stappen.
Gebruikersavatar
Door Radja
#3001718
Ik denk dat je alleen rekening moet houden met het voeren van koolhydraten,zetmeel en suikers,omdat kankercellen zich daarmee voeden.
Door Lizzy
#3001720
Het Hill's anti-kanker dieet bevat minder koolhydraten, meer omega 3 vetzuren en meer calorieën.

Wat je "moet" voeren als een hond kanker heeft: absoluut geen koolhydraten meer. Geen rijst, pasta, brood, mais, etc. etc. Ook zo min mogelijk groenten waar veel koolhydraat in zit. Dus kijk uit met pompoen, wortel, aardappel, zoete aardappel. Ik zou zeggen: gewoon niet geven. Wel geven: groene bladgroenten, broccoli, courgette, en dergelijk. En verder is een goede visolie voor de omega 3 vetzuren prima als aanvulling. En zou je ook kunnen overwegen om chlorella en kurkuma te gaan geven, als ondersteuning.
Door yazzie
#3001864
Dank jullie wel voor de reacties. Van wortel wist ik dus niet, die laat ik dan voortaan links liggen. Groentenmix geef ik ook standaard en zal er extra bladgroenten aan toevoegen. Koolhydraten krijgen ze normaal gesproken praktisch niet. Een heel enkele keer pasta of rijst maar is minimaal en nu dus niet meer. Visolie al wel van Royal Green of Doils.

Geef nu ook probiotica van Biotiflor; hij krijgt AB-kuur, vandaar.  Hij heeft zijn hechtingen eruit gehaald en het is nu een open wond. Om herstel te versnellen geef ik ook Calendula en vitamine E-druppels (iinwendig). Pas als wond dicht is, kan er bestraald worden. Chlorella ken ik alleen van over lezen maar nog nooit zelf gebruikt.  Heb al wel begrepen dat dit ook wordt ingezet bij operaties en ook bestraling.  Ga ik achteraan. 

Ja, kanker bij je hond hakt er echt in.  :'( Mijn vorige hond ben ik verloren aan kanker. Je probeert het nu zo goed mogelijk te doen met voeding (dus Barf) en titeren i.p.v. standaard ent-schema te volgen en als ik door voeding aan te passen de kans op kanker zou kunnen verminderen, zou ik dat in elk geval willen proberen.
Gebruikersavatar
Door Radja
#3002080
Sorry,ik ben bij mij reactie vergeten erbij te zetten,dat ik het vreselijk vind,dat jouw lieverd kanker heeft/had! Ik weet hoe erg dat is want mijn allerliefste Radja heb ik moeten laten inslapen omdat zij een tumor bij haar long had,die haar long aan het inkapselen was :'(

Hoop dat het bij jouw schat alles goed blijft gaan,juist ook omdat jij al eerder een hond verloren bent aan die vreselijke K...... ziekte!

Heel veel sterkte en ik hoop voor jullie dat de wond snel dicht gaat en dat er bestraald kan worden!
:bigarmhug:

Groetjes Jacqueline
Door cherylpepper
#3002694
Wat vreselijk dat je hond een tumor heeft en dan ook nog zo'n kwaadaardige. Mijn hond is hier na 2 operaties en bestraling tijdens operatie gelukkig goed van hersteld.  Mij is verteld dat deze tumoren vaak ontstaan na entingen. Ik ent mijn hond dan ook niet meer op advies van de dierenarts (holistisch) Tevens kreeg ik het advies om hem 3 tot 4 keer per jaar 3 weken lang te ontgiften met groene leem.
Ik hoop dat je hond snel hersteld en heel veel sterkte!
Door yazzie
#3002860
Wat erg ook van Radja... Zo heeft een hond helemaal geen kans hé. .. :'( Kon je helemaal niets meer voor haar doen?

En @ cherylpepper: heeft jouw hond ook een neuro fibrosacroom gehad? Of een ander soort tumor? Ook op een pootje? En twee keer geopereerd omdat jouw hond na de eerste operatie geen schone randen had en er cellen waren achtergebleven?  Je schrijft bestralen tijdens de operatie,  niet erna? En waar ben jij voor behandeling en bestraling geweest? En hoe lang is het nu geleden? Sorry, heleboel vragen maar je kan maar beter voorbereid zijn... Dank je wel voor je tip over groene leem. Ga ik zeker doen!  :) Je bedoelt inwendig,  toch?

Van enten wist ik vandaar ook dat ik ga titeren. Maarja weil gaf ik wel elk jaar in april. Dit jaar voor het eerst niet vanwege de nieuwe Lepto- 4 en nog niet bekende bijwerkingen. Ik ga nu helemaal niet meer enten, lijkt mij niet meer verstandig. Hij is nu acht jaar en is vijf jaar geleden voor het laatst ge-ent met cocktailenting.  Twee jaar geleden en fgelopen zomer had hij voldoende hoge titers voor parvo en hcc alleen distemper was laag maar dus nog wel antistoffen. Ik vertrouw op de geheugencellen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door