Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3001080
Afgelopen vrijdagnacht begon Oscar met diarree, vanaf vrijdagmiddag zat er bloed bij. Zaterdagmorgen nog steeds, dus naar de dierenarts en finidiar en isogel meegekregen. Die doen hun werk, er is geen bloed meer en de ontlasting komt veel minder vaak en in een wat vastere vorm.

Nu heeft ie vrijdagmorgen voor het laatst een half kipkarkas gegeten, met spiervlees. Sindsdien pens en spiervlees. Gistermorgen heb ik 1 kwartelkarkasje erbij gegeven, gisteravond 2. Maar dat ze natuurlijk geen zoden de dijk, hij eet normaal zo 400 gram vleesbot.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb nog wat kwartelkarkas liggen, dat is mooi zacht bot, dus ik kan meer kwarteltjes gaan voeren. Ik kan ook even malen (heb verder voor tam konijn en kipkarkas in huis), dan kan ik misschien wat sneller wat meer vleesbot geven? Want ik heb het idee dat de diarree nu ook wel van het gebrek aan vleesbot kan zijn.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3001086
Oke, dank je! Dan zal ik de kwarteltjes zo op maken, dat is zo zacht. Als dat op is en ik twijfel nog, kan ik altijd nog iets van konijn door de molen gooien. Een keer te vaak malen uit voorzichtigheid is ook geen ramp.
Door Lil
#3001174
Ik zou inderdaad malen als de darmen van streek zijn en als alles helemaal rustig is kun je weer met zachte karkasjes beginnen.
Met kwartel geen ervaring, daar halen de heren de neus voor op (die mag het kattenkind alleen opeten).
Gebruikersavatar
Door lauraV
#3001455
Kaela schreef: Oke, dank je! Dan zal ik de kwarteltjes zo op maken, dat is zo zacht. Als dat op is en ik twijfel nog, kan ik altijd nog iets van konijn door de molen gooien. Een keer te vaak malen uit voorzichtigheid is ook geen ramp.
ik zou de konijn ook malen ...
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3001664
Ik heb net een kilo kwartel door de molen gegooid. De ontlasting blijft veel te slap, de enige reden dat het geen diarree is, komt door de medicijnen. Ik heb hem gisterochtend 3 en gisteravond 4 kwartelkarkasjes gegeven met spiervlees erbij. Vandaag dus gemalen met gemalen bosduifvlees erbij. Eens kijken of dat verbetering gaat geven.
Door Lil
#3001665
Kaela schreef: Ik heb net een kilo kwartel door de molen gegooid. De ontlasting blijft veel te slap, de enige reden dat het geen diarree is, komt door de medicijnen. Ik heb hem gisterochtend 3 en gisteravond 4 kwartelkarkasjes gegeven met spiervlees erbij. Vandaag dus gemalen met gemalen bosduifvlees erbij. Eens kijken of dat verbetering gaat geven.
ligt die slapheid aan de darmproblemen of aan het menu? Als het aan de darmproblemen ligt dan is het nog even volhouden, maar ik kan mij voorstellen dat in kwartel ook gewoon erg weinig bot zit. Hoe doet hij het op de gemalen konijn? Zelfde probleem?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3001682
Lil schreef: ligt die slapheid aan de darmproblemen of aan het menu? Als het aan de darmproblemen ligt dan is het nog even volhouden, maar ik kan mij voorstellen dat in kwartel ook gewoon erg weinig bot zit. Hoe doet hij het op de gemalen konijn? Zelfde probleem?
Geen idee.

Hij heeft vrijdagmorgen een half kipkarkas op, toen zondagmorgen pas weer een eerste kwartelkarkasje, zondagavond 2 kwartelkarkasjes, gistermorgen 3 en gisteravond 4. Dus hij heeft in ieder geval een flinke tijd weinig bot gehad en dat zal zijn effect ook hebben.
Hij heeft net 500 gram gemalen kwartelkarkas en bosduivenvlees op. Normaal is zijn ontlasting op kwartel net zo prima als op andere botsoorten, dus ik ga er vanuit dat er genoeg bot in zit. Ik voer normaal gesproken konijn, kip, kwartel en parelhoenkarkas en eendennekken en hij doet het daar heel gelijkmatig op.
Door Lil
#3001685
Dan lijkt het erop dat hij inderdaad nog ziek is en zou ik het botpercentage nog niet verhogen.Zieke darmen houden niet van te veel bot. Beterschapsknuffel voor de zieke man  :-*
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3001780
Hope schreef: Is een goede probiotica geen idee?
Ongetwijfeld. Ik heb nog een potje staan van 1 a 1,5 jaar geleden van phytonics. Zou dat nog goed zijn? Zal er vanavond even naar kijken! Dank voor de tip!
Door Lil
#3001784
Kaela schreef: Ongetwijfeld. Ik heb nog een potje staan van 1 a 1,5 jaar geleden van phytonics. Zou dat nog goed zijn? Zal er vanavond even naar kijken! Dank voor de tip!
Probiotica zijn gevoelig voor warmte en vocht. Er zijn weinig fabrikanten die de levensvatbaarheid van de probiotica kunnen garanderen. We mogen veronderstellen dat er zich een vermindering van 2% tot 4% per maand voordoet , mits het product koel wordt bewaard. Zo zal bijvoorbeeld na 12 maanden een capsule met 30 miljard levende cellen, tegen een vermindering van 2% per maand, nog steeds 23,5 miljard levende cellen bevatten.
Beschadigde of niet werkzame bacteriën zijn niet meegerekend in de telling. Als een ingekapseld product gedurende dertig dagen op kamertemperatuur wordt bewaard zal het aan tal bacteriën met 20 tot 40% verminderen. Bij een ongekoeld tabletproduct mag een vermindering van 25% worden verwacht.


Vrees dat het niet meer werkt.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3002208
En we hebben een drol! Een stevige, normale drol! Woohoo! Hoe blij kun je zijn met poep!

Nu wordt het spannend, want nu gaan we de beweging en de pijnstilling weer opbouwen. Ik hoop maar dat het goed gaat!
Gebruikersavatar
Door Hope
#3002216
Kaela schreef: En we hebben een drol! Een stevige, normale drol! Woohoo! Hoe blij kun je zijn met poep!

Nu wordt het spannend, want nu gaan we de beweging en de pijnstilling weer opbouwen. Ik hoop maar dat het goed gaat!
Zou hydrotherapie geen optie zijn voor Oscar? Of zou hij dat te spannend vinden?
Lijkt me wel fijn voor zijn rug.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3002288
Hope schreef: Zou hydrotherapie geen optie zijn voor Oscar? Of zou hij dat te spannend vinden?
Lijkt me wel fijn voor zijn rug.
Hydrotherapie op de lopende band lukt wel, maar is nu veel te zwaar. Hydrothwrapie in de vorm van zwemmen zal niet lukken. Hij haat water en zwemmen. Op zich is fietsen een prima optie, dat doet ie graag. Ik zal alleen moeten puzzelen hoe of wat qua afstanden, frequentie en hoeveel pijnstilling daarbij.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door