Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Shera
#3000657
Ik heb sinds kort een kat met suikerziekte. Zijn baasje kon door omstandigheden niet meer voor haar zorgen, zodoende is zij bij ons gekomen.
Ze is 9 jaar en is te dik.
Ze krijgt nu Royal canin dieet voer maar ik zou haar met de tijd graag op kvv over willen doen, als zij dit tenminste wil eten.
Maar hier wil ik dus nog even mee wachten tot we bij haarzelf bloed kunnen nakijken. We moeten dat allemaal nog even leren.

Maar mijn vraag is dus, zijn hier mensen met ervaring met katten met suiker die ook zijn overgestapt van brokken naar kvv. En welke kvv kan ik haar dan het beste geven.
Mijn andere kat krijgt Degomeat, enkelvoudig.
Zijn er bijv kvv die helemaal compleet zijn zodat ik zeker weet dat ze al het goede binnen gaat krijgen.
Gebruikersavatar
Door Viking
#3000744
Hoi, geen ervaring met suikerziekte bij katten, maar Bandit heeft een speciaal dieet voor suikerpatientjes. Er zijn er nog wel meer, ik denk als je op dit forum gaat zoeken er wel meer gaat tegenkomen, succes!
Door Shera
#3000780
Bedankt , ga ik even bij Bandit kijken.

Ik heb al wel geprobeerd om op forum te zoeken naar suikerkatten maar mijn zoek ding doet niet wat hij moet doen. Maar ga straks bij medisch gewoon de onderwerpen even af, dan zal ik nog wel wat vinden.
Door Martine-Tom
#3000951
Yep ervaring met beiden  :)
Als je stabiel wil voeren, oftewel elke maaltijd hetzelfde zodat zijn suiker in bedwang blijft zou ik iets als Carnibest diabeet voeren, die is compleet en hoef je in principe niks erbij te geven.
Misschien wel makkelijk om mee te beginnen tot  je wat bekender bent met de kat en met suikerziekte, kan me voorstellen dat die zekerheid dan even fijn is.
Eigenlijk kan je gewoon alles voeren hoor, alleen even opletten dat er geen rijst in zit, dat willen ze nog wel eens doen (overige varianten van CB zit ook rijst in) de speciale voor suikerziekte zijn eigenlijk niet nodig, gewoon een kvv waar geen rijst (of andere KH bron) in zit is echt prima.

Ik ga er vanuit dat je caninsulin spuit en zelf thuis de bloedwaardes meet?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3001097
Je kan dus ook perfect de degomeat voeren, want daar zit geen rijst in.
Diabeetversie's krijg je enkel bij merken die wel rijst in bepaalde versie's doen en dan het onderscheid maken met die waar dat niet in zit. Merken die geen rijst bevatten, zijn eigenlijk zowiezo diabeetversie's. 
Door Shera
#3001575
Bedankt voor jullie antwoord.

Dus als ik goed begrijp als ik haar cb geef dan is dat beter omdat ze dan elke dag zelfde heeft en dat is belangrijk voor de waarde. 5 diersoorten per week kan wel (zonder toevoegingen) maar omdat elke dier verschillend is worden haar waarde verschillend ?
Heb ik dat goed Martine-Tom. Of maakt het verschil niet zo uit als ik haar maar 5 enkelvoudige diersoorten geef zonder toevoeging.

Ik krijg morgen de bloedmeter als het goed is dus dan beginnen we met meten. Ze krijgt idd caninsulin.
Nu las ik ergens dat bij caninsulin  de kat dus brokken moet voor juist de koolhydraten , dat heeft de caninsulin  nodig om goed te functioneren. Weet jij daar meer van.
Lijkt me maar raar eigenlijk.

Gister en vandaag heb ik haar als soort snack een klein beetje ( snack grote) kvv gegeven. En ze at het meteen op, vond het erg lekker zo te zien want likte bordje na hahaha Dus gelukkig lust ze kvv

Ik ben al wel lid geworden van 2 diabetisch forums. Veel informatie te lezen waar je veel aan hebt.
Alleen is het toch fijn om dan toch ook meer te weten over kvv  en suiker.
Door Martine-Tom
#3001592
Shera schreef: Bedankt voor jullie antwoord.

Dus als ik goed begrijp als ik haar cb geef dan is dat beter omdat ze dan elke dag zelfde heeft en dat is belangrijk voor de waarde. 5 diersoorten per week kan wel (zonder toevoegingen) maar omdat elke dier verschillend is worden haar waarde verschillend ?
Heb ik dat goed Martine-Tom. Of maakt het verschil niet zo uit als ik haar maar 5 enkelvoudige diersoorten geef zonder toevoeging.


Ik krijg morgen de bloedmeter als het goed is dus dan beginnen we met meten. Ze krijgt idd caninsulin.
Nu las ik ergens dat bij caninsulin  de kat dus brokken moet voor juist de koolhydraten , dat heeft de caninsulin  nodig om goed te functioneren. Weet jij daar meer van.
Lijkt me maar raar eigenlijk.

Gister en vandaag heb ik haar als soort snack een klein beetje ( snack grote) kvv gegeven. En ze at het meteen op, vond het erg lekker zo te zien want likte bordje na hahaha Dus gelukkig lust ze kvv

Ik ben al wel lid geworden van 2 diabetisch forums. Veel informatie te lezen waar je veel aan hebt.
Alleen is het toch fijn om dan toch ook meer te weten over kvv  en suiker.
Nope, kvv mits graanvrij (khvrij) doet "niks" met de waarde, het gaat om de kh, en dat zit in de goede kvv's sowieso niet, dus je kan cb geven maar beter of net zo goed een kvv die compleet is door afwisseling. Beiden zullen de waarde op dezelfde manier beinvloeden...weinig  ;)

Je geeft idd insuline om (oa) de kh te "verteren" echter...hoe minder kh hoe minder insuline (kort gezegt) dus die stelling is onzin.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3001709
Nu las ik ergens dat bij caninsulin  de kat dus brokken moet voor juist de koolhydraten , dat heeft de caninsulin  nodig om goed te functioneren
Wat belangrijk is, is het juist instellen.
Wanneer er minder koolhydraten zijn om te verteren zou ik dus denken dat je dan dus minder caninsulin geeft ipv zelfde hoeveelheid caninsulin en extra koolhydraten ;)
Heb er zelf gelukkig geen ervaring mee.
Door Martine-Tom
#3001712
dinky89 schreef: Wat belangrijk is, is het juist instellen.
Wanneer er minder koolhydraten zijn om te verteren zou ik dus denken dat je dan dus minder caninsulin geeft ipv zelfde hoeveelheid caninsulin en extra koolhydraten ;)
Heb er zelf gelukkig geen ervaring mee.
Klopt helemaal. In het begin als je ze van kh afhaalt kan de waarde erg gaan schommelen, dit is maar tijdelijk.
Daarnaast speelt er nog heel veel, buiten eten om, wat de waarde beinvloed. Zo heb ik 3 weken op een kat gepast die prima volgens de richtlijnen gevoerd werd, en op 3eh lantus 2 keer per dag stond, echter deze kat had ook neuropathie waardoor ze niet op het aanrecht kon komen, de andere kat kreeg op het aanrecht haar eten (omdat daar meer kh in zaten) mijn gevoel was dat de kat er veel stress van had en dat dat haar waarde omhoog gooide. In overleg met de eigenaren besloten om de suikerkat onbeperkt eten te geven, er stond altijd wat voor haar klaar, itt 4 keer per dag gepaste maaltijden.
Op papier zou de waarde dan omhoog moeten gaan....in werkelijkheid is de kat bijna in remissie gegaan, na 3 weken kreeg ze nog maar een druppel insuline per keer. Deze kat had er dus zoveel stress van dat ze niet kon eten wanneer ze wilde en het wel de hele dag rook, maar er dus niet bij kon dat dat haar waarde deed stijgen.
Het blijft lastig hoor om een kat perfect in te stellen, ken je kat, volg je gevoel, dat lijkt altijd nog het beste. Volgens de richtlijnen zou mijn oppaskat dus hoge waardes hebben....maar geen enkele kat is hetzelfde, als ze schrikken van vuurwerk bijvoobeeld kan dat ook de waarde omhoog gooien....dus bij onverwachte waardes ook altijd even nagaan of er stress geweest is en of je dat weg kan halen  :)
Door Shera
#3002116
Gelukkig dat dat dus niet klopt en ik haar gewoon over kan zetten op kvv.
Ik vond het al zo'n rare stelling. Zoiets van we houden de kat ziek om haar het medicijn te kunnen blijven geven. Maar ja omdat ik zo weinig over suiker weet wil je ook niet al te eigenwijs zijn hahaha maar blij dat jullie het me hebben uitgelegd.

Wat mooi dat je daar achter kwam bij je oppas kat. Kan je toch zien waar je allemaal op letten moet.

Onze kat heeft ook erg veel stress gehad en nu nog steeds trouwens.
Weg bij zijn vrouwtje waar hij erg aan gehecht was ,2 weken in kliniek terwijl ze een hele schuwe kat is (komt door leven voor haar laatste vrouwtje) en dan opeens bij ons.
Ze begint zich nu heel langzaam steeds meer op haar gemak te voelen, dus ik ben blij dat ik de meter nu in huis heb en zelf kan beginnen met meten want door de ontspanning zal ze ws toch minder insuline nodig hebben. En dan heb je toch wel een meter nodig.

Maar het voelt dus goed dat ik haar gewoon op vers kan zetten geleidelijk , ik vind het maar niets die brokken.
Door Martine-Tom
#3002121
Logisch dat dat veel stress geeft, enige waarmee ik rekening zou houden is dat ik echt niet zou spuiten zonder te meten, stress kan erg fluctueren dus de waarde kan dan best eens gaan schommelen. Het kan zelfs de moeite waard zijn om standaard wat tussenwaardes mee te pakken. Kan je uiteraard mee stoppen zodra ze goed gewend is, maar voor het begin is het wel fijn denk ik, dan weet je ook wat ze met dr insuline doet en wat voor invloed eten en eventueel tussendoortjes hebben enzo, ik vond het erg leerzaam.
Bij mijn oppaskat hebik er ook erg bovenop gezeten uiteraard, die heb ik echt niet zomaar van regime veranderd  ;)
Meten is weten, dus zeker in het begin als je de kat leert kennen, als je om leert gaan met diabetes en als je haar over gaat zetten zou ik er wat extra waardes bij pakken, elke 3 tot 4 uur na de insuline, dan zou ze ongeveer haar laagste punt moeten hebben, misschien zomaar een weekje om voor jezelf te zien hoe ze erop reageert  :)

Weet je al wat waardes?
Door Shera
#3002156
We hebben de meter pas tegen uur of 8 vanavond binnen gekregen,zouden hem al eerder krijgen maar helaas zat er dus vertraging in. Dus we prikken haar morgen voor eerst.
Is goed idee om dat een weekje of langer te doen. Ga ik doen.

We  hebben dus nu nog geen waardes. Beginnen we morgen mee en dan hoe je zegt om de 3 tot 4 uur.
Bedankt voor de tip.
Ben heel benieuwd.
Door Shera
#3004842
Ondertussen meten we haar waardes dus 3 x per dag.
De eerste dag dat we haar meten was het meteen raak. 3.2 dus heel laag. Wat waren wij blij zeg met die meter anders had ze dus gegarandeerd een hypo gehad.
Nu is ze weer omhoog gelukkig en de insuline is al meer dan de helft minder. Dus wel goed nieuws  :)
Morgen gaan we een dag om het uur meten om haar laagste waarde punt te vinden en dan willen we langzaam over op vers. Dus elke dag voor eten blijven meten en op laagste punt. Als het dan teveel schommelt of te laag is dan gewoon wat jij zegt om de 3-4 uur.
Dan moet overgaan naar vers toch zeker goed gaan komen  :)
Door Martine-Tom
#3004854
Even een vriendin gebeld die diabetesconsulente is (paasnini zowel hier op het forum als op suikerkatten) advies is om haar eerst over te zetten op kvv en dan pas in te gaan stellen. Het lijf reageerd heel anders op brok als op kvv, in het begin heb je kans dat de waardes de pan uit vliegen, of juist heel laag gaan zakken door het overzetten, niet schrikken hiervan, is normaal, gewoon goed in de gaten houden en als je het echt niet meer weet geef je op suikerkatten in het helpstukje maar een gil dan is er altijd hulp, je mag mij dan ook een pb sturen ik weet er ook nog wel het 1 en ander van, en heb nog wat ingangen op dat forum om je aan hulp te krijgen  ;)
Hoeveel caninsulin krijgt ze nu?

Wat ik zelf zou doen is haar gelijk over zetten, brokken weg en gelijk op kvv, insuline halveren (dus als je nu 2eh geeft, zou ik er 1 geven) pre meten en zo rond de +3 nog een meting doen. Tekenen van een hypo kunnen eigenlijk alles zijn, al het gedrag wat je niet van haar kent kan in het begin reden zijn om even een tussenmeting te doen. Als je haar zo intensief hierbij begeleid leer je haar snel genoeg kennen en weet je al snel genoeg wat bepaald gedrag betekend.

Maar nu instellen terwijl ze brok krijgt en dan overgaan op kvv is niet handig want dan kan je het eigenlijk nog een keer doen  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door