Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door doranto
#3000422
Ik weet dat hier meerdere mensen op dit forum zijn met paarden. Daarom wil ik even mijn 'probleem' hier voorleggen, misschien dat er tips / ervaringen gedeeld kunnen worden.
Mijn paard (welsh-cob-D van 1,55 hoog) is super gevoelig voor hoefbevangenheid. Ik heb hem sinds het voorjaar van 1993. Hij was toen bijna 2. Hij heeft ooit (een jaar of 10 à 15 geleden) een lichte hoefbevangenheid gehad (was toen ook veel te dik). Gelukkig heb ik dat toen in een heel vroeg stadium onderkent en heb meteen voedingsmaatregelen genomen. (Van het gras af en alleen hooi).
Het is altijd een balanceren geweest tussen de hoeveelheid gras / hooi, om te voorkomen dat hij te dik werd (werd hij altijd héél snel) en zorgen dat zijn voeten koud blijven. Op dit moment is hij echter voor het eerst in zijn leven te mager. Hij heeft ook te weinig energie. Van nature is het een héél energiek en actief paard! Maar als ik hem ook maar een paar centimeter meer gras of een plakje meer hooi geef, worden zijn voeten warm.
Ik heb inmiddels een telefonisch consult aangevraagd bij de kliniek Den Hoek, omdat ik daar hele goed berichten over hoor.
Heeft hier iemand misschien ervaring en/of tips voor een paard met een dergelijke aandoening?
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3000440
www.paardnatuurlijk.nl ? Vind ik een hele informatieve site.
Magnesium-chelaat schijnt goed te kunnen helpen. Natuurlijk bekappen bij hoefbevangenheid ook.


Verder heb ik het (gelukkig!) nog nooit gehad hier bij mijn shetje, dus echt veel weet ik er niet van.
Door hannabelgje
#3000442
Ik zou een bloedonderzoek laten doen om problemen met organen uit te sluiten. Ik hoor nogal eens van leverproblemen bij paarden.
Door Urs
#3000454
En wat voor hooi geef je? Waar komt t vandaan, is het grasland wel of niet bemest? Bij wel bemest grasland is het hooi ook nog te rijk.

Hier krijgt pony beest alleen hooi van beheersgrond, daarop mag niet bemest worden.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3000461
Hoe is de pony mager geworden? Heel geleidelijk of vrij plotseling? En hoe mager is mager? Want wij zijn hier in NL gewend aan het beeld van moddervette paarden.

Bij geleidelijk en niet heel erg mager, zou ik het zoeken in een klein beetje meer hooi voeren. Want ze moet natuurlijk niet té mager worden, dus dan zul je toch ietsje meer eten moeten geven. Even zoeken naar hoeveel ze hebben kan zonder dat ze klachten krijgt.
Hoe is ze verder? Heeft ze wel eens een harde manenkam, vetophopingen op specifieke plekken en dat soort tekenen van insulineresistentie? Hoe wordt ze bekapt en hoe is de huisvesting (stal, paddock, paddock paradise?)
Gebruikersavatar
Door doranto
#3000479
kakocavi schreef: Ik zou deze pagina even doorlezen: http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... en/hbh.htm

Insulineresistentie en Cushing's zouden het mogelijk kunnen zijn. Wat voer je aan krachtvoer, en hoe wordt de pony bekapt?
Krachtvoer krijgt hij niet. Heeft hij ook nog nooit gehad. Hij krijgt 's-ochtends enkel 1 mokje zemelen vermengt met een beetje geweekt lijnzaad en wat gedroogde kruiden.
Bekappen doe ik al meer dan 20 jaar zelf, op de natuurlijke manier. (Ik rijd zoveel mogelijk over verharding en hoef dan alleen héél af en toe wat te vijlen).
De site van hoefnatuurlijk is mij bekend (ik koop daar altijd de Paard Natuursteen zoutblokken). Cushing verwacht ik niet, want de rui verloopt altijd heel goed en hij heeft een goede mooie vacht.
Bij insulineresistentie hoort ook overgevoeligheid van de huid, daar heb ik nog niets van gemerkt. Wél heeft hij neiging tot vetophoping bij de manenkam, maar dat is ras gerelateerd.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3000480
Urs schreef: En wat voor hooi geef je? Waar komt t vandaan, is het grasland wel of niet bemest? Bij wel bemest grasland is het hooi ook nog te rijk.

Hier krijgt pony beest alleen hooi van beheersgrond, daarop mag niet bemest worden.
Wij hebben zelf weiden. Oud grasland, vol kruiden. Bemesten beperkt zich bij ons tot kalk en natuurlijke organische mest. Hooien doen wij zelf 1x per jaar als het gras vrij hoog staat. Eventueel jacobskruiskruid wordt handmatig voor het hooien verwijderd (als de geiten het al niet opgegeten hebben).
Door Vena
#3000495
Ik heb ook hele goede ervaringen met Den Hoek. Onze pony was ook heel gevoelig voor bevangenheid en is uiteindelijk aan Cushing overleden. Zij had pas op het laatst een typische cushing vacht (daar zat tien jaar tussen).... ik zou dus zeker insuline resistentie en Cushing niet zomaar uitsluiten.
Ons hebben ze bij Den Hoek geweldig geholpen. Sterkte want bevangenheid is echt een rotziekte.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3000497
Mijn oudste dochter heeft al 14 jaar haar haflinger en ook nog 2 schetsjes en een welsh A
Maar krijgen vrijwel onbeperkt al jaren Engels RAI hooi
Daar zit bijna niks in maar kunnen ze dus onbeperkt eten
Daarnaast krijgen ze speciale muesli ben even de naam kwijt
Maar als ik zo lees lijkt mij dat hooi wat jij geeft te rijk
En ik zou hem toch zeker bij gaan voeren met goede muesli
Zonder haver, kan wel vragen evt wat zei geeft
En ook de haflinger is zeer gevoelig op hoefbevangen
Gebruikersavatar
Door doranto
#3000521
Vena schreef: Ik heb ook hele goede ervaringen met Den Hoek. Onze pony was ook heel gevoelig voor bevangenheid en is uiteindelijk aan Cushing overleden. Zij had pas op het laatst een typische cushing vacht (daar zat tien jaar tussen).... ik zou dus zeker insuline resistentie en Cushing niet zomaar uitsluiten.
Ons hebben ze bij Den Hoek geweldig geholpen. Sterkte want bevangenheid is echt een rotziekte.
Ja, een rotziekte is het zeker. Ik ben ook heel benieuwd wat ze bij den Hoek zeggen. Ik heb daar veel positieve dingen over gehoord.
Door Lizzy
#3000525
Doranto schreef: Krachtvoer krijgt hij niet. Heeft hij ook nog nooit gehad. Hij krijgt 's-ochtends enkel 1 mokje zemelen vermengt met een beetje geweekt lijnzaad en wat gedroogde kruiden.
Bekappen doe ik al meer dan 20 jaar zelf, op de natuurlijke manier. (Ik rijd zoveel mogelijk over verharding en hoef dan alleen héél af en toe wat te vijlen).
De site van hoefnatuurlijk is mij bekend (ik koop daar altijd de Paard Natuursteen zoutblokken). Cushing verwacht ik niet, want de rui verloopt altijd heel goed en hij heeft een goede mooie vacht.
Bij insulineresistentie hoort ook overgevoeligheid van de huid, daar heb ik nog niets van gemerkt. Wél heeft hij neiging tot vetophoping bij de manenkam, maar dat is ras gerelateerd.
Wij hebben zelf weiden. Oud grasland, vol kruiden. Bemesten beperkt zich bij ons tot kalk en natuurlijke organische mest. Hooien doen wij zelf 1x per jaar als het gras vrij hoog staat. Eventueel jacobskruiskruid wordt handmatig voor het hooien verwijderd (als de geiten het al niet opgegeten hebben).
Paardenparadijs!
Ik hoop dat ze je kunnen helpen bij Den Hoek. Ik hoor er ook veel goeds over.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3000532
kiara schreef: Mijn oudste dochter heeft al 14 jaar haar haflinger en ook nog 2 schetsjes en een welsh A
Maar krijgen vrijwel onbeperkt al jaren Engels RAI hooi
Daar zit bijna niks in maar kunnen ze dus onbeperkt eten
Daarnaast krijgen ze speciale muesli ben even de naam kwijt
Maar als ik zo lees lijkt mij dat hooi wat jij geeft te rijk
En ik zou hem toch zeker bij gaan voeren met goede muesli
Zonder haver, kan wel vragen evt wat zei geeft
En ook de haflinger is zeer gevoelig op hoefbevangen
Omdat wij maar 1x per jaar hooien en het gras dus heel lang laten worden, bovendien geen kunstmest strooien en maar beperkt organische mest, lijkt het mij niet dat ons hooi nu zo rijk is. Engels raaigras is juist productiegras wat vooral voor koeien wordt gebruikt. Misschien dat het gedorst hooi is (graszaadhooi) wat jullie dan geven?
Ik heb nog nooit commercieel kant en klaar voer voor hem gekocht, dus hij moet hoofdzakelijk al zijn voeding (vit. / mineralen) uit het hooi kunnen halen. Van eenzijdig hooi zou hij dan tekorten oplopen denk ik. Ik voer liefst zo natuurlijk mogelijk. Maar ja, nu hij te mager lijkt te worden en bij de minste of geringste verhoging van het rantsoen al warme voeten krijgt, zal ik toch iets anders moeten verzinnen. Misschien dat ik dan toch maar eens naar muesli o.i.d. moet gaan kijken. Bedankt in ieder geval voor de reactie!
Gebruikersavatar
Door doranto
#3000539
Lizzy schreef: Paardenparadijs!
Dank je voor het compliment  :-* Ik doe daar ook erg mijn best voor  ;)
Lizzy schreef: Ik hoop dat ze je kunnen helpen bij Den Hoek. Ik hoor er ook veel goeds over.
Ja, dat hoop ik ook. Alleen jammer dat het best wel een eindje weg is. Hij en ik hebben allebei een grote hekel aan trailertransport  :P
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door