Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Madera
#3000354
Nu het er toch op begint te lijken dat Uggs een blijvertje is is het weer gaan kriebelen. Ik wil Barfen, in ieder geval met de katten.
Dus even een opzetje gemaakt ten aanzien van hun menu. Voor nu krijgen ze nog even kvv. Ik wil eerst een (in theorie) goed menu hebben. Dan gaan we kijken hoe het in de  praktijk werkt. zeker met oog op Uggs wil ik niet te hard van stapel lopen.

Allereerst Fin, een gecastreerde kater van 5 jaar oud. Weegt 4.2kg en eet zo'n 80 gram per dag. komt neer op ietsje minder dan 2% van zijn lichaamsgewicht.
Uggs is een (nog intact) katertje van 4 maanden ongeveer, weegt 2 kilo en eet zo'n 200 gram per dag, dit komt neer op 10% van zijn lichaamsgewicht

                  Fin Uggs
maandag
Ochtend eendennek 60 125
avond orgaanmix 20 75

dinsdag
Ochtend sprot         40 100
avond vleesmix 40 100

woensdag
Ochtend kippennek 40 75
avond vleesmix 40 125

donderdag
Ochtend eendennek 60 125
avond orgaanmix 20 75

vrijdag
Ochtend sprot         40 100
avond vleesmix 40 100

zaterdag
Ochtend kippennek 40 75
avond vleesmix 20 75
avond orgaanmix 20 50

zondag
ochtend Uggs        kippennek            100
Ochtend Fin vleesmix  45
avond orgaanmix 35 10+90 vleesmix

verder nog 2 keer in de week tussendoor een kuikentje
qua percentages ziet et er zo uit: percentages zijn berekend over het geheel minus de sprot die heb ik gerekend als prooi.

Fin:
          percentages
vleesbot 200 41,67%
spiervlees 185 38,54%
orgaan 95 19,79%
prooi       80

Uggs                 percentages
vleesbot 500 41,67%
spiervlees 490 40,83%
orgaan 210 17,50%
prooi 200


In de vleesmix wil ik paardenvlees en rundvlees doen (verhouding 2:1)
in de orgaanmix wil ik kippenmaagjes, konijnenlever, lamshart en rundernier doen (alles 25%)
Ik kom dat op 6 diersoorten excl. vis

hoop dat jullie er wijs uit kunnen :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#3000380
Percentages zien er netjes uit.
Ik zou wel wat meer variatie in diersoorten in je orgeendeel doen (heb je het menu van Theo en Noppie als voorbeeld gebruikt?).  Dus ook eens eendenmaag, eendenlever, kippenlever, hazenlever, kippenhart, kalkoenhart, konijnnier, etc.
Alleen nekken als vleesbot vind ik te summier. Eendennekken zijn een vrij stevige kluif. Geef ook eens kwartel(karkasjes) en konijn.
Heeft Fin genoeg aan die 2%? Hij is nog jong, hij mag wel meer zo op het theoretische oog.
Gebruikersavatar
Door Madera
#3001078
variatie in het orgaan deel wordt lastig, ik moet elk ding per kilo inkopen dus van de orgaanmix die ik op het oog heb moet ik al 4 kilo maken. om er nog meer bij te doen, daar heb ik simpelweg de vriesruimte niet voor. Dat gezegd hebbende, een volgende orgaanmix zou niet uit dezelfde onderdelen bestaan.

Qua vleesbot,  eendennekken gaan we vervangen voor konijn en kwartelkarkas.

Voor Fin is het even kijken, normaliter had hij altijd genoeg aan 2%kvv. maar nu met Uggs erbij is hij ook een stuk actiever, dus wordt het even aankijken hoe hij het doet.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door