Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Aprilsnow
#2999665
Valt dat onder vleesbot? Of moet ik dan het percentage spiervlees aanpassen omdat het meer vlees heeft dan bijvoorbeeld een karkas  ???

Heb de theorie (menu) dan wel op orde maar nu nog uitvogelen hoe goed vleesbot (50%-50%) eruit ziet (ben er dus nog wat onzeker in)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2999701
een vleugeltje of nek reken ik onder 50/50 verhouding
een drumstick heeft meer vlees maar als je niet ieder dag scheve verhoudingen geeft kan dat geen kwaad
( ik ga er in ieder geval geen vlees vanaf snijden)
Gebruikersavatar
Door pluk
#2999702
Ik reken al het bevleesde bot, dus karkas, bout, vleugel, nek, als hetzelfde. De ene keer zal de verhouding misschien 60/40 zijn, de andere keer 40/60. Zo nauw komt het echt niet. Als ik een dag goed bevleesd bot heb gegeven dan geef ik de dag erna wat kalers.
#2999736
Ik reken dat wel.
Maar ik schat dan hoeveel ik van een bout nodig heb om de juiste hoeveelheid kaal bot te hebben.  Cuzco vb eet per dag 45gr vleesbot.  Daar zit dan dik 20gr bot in. Ik bekijk dan een bout en hak er een stuk vanaf waarvan ik schat dat er 20gr bot in zit.  Als dat stuk bout dan in zijn geheel pakweg 65gr weegt, dan is daar dus 45gr 'vleesbot' van en 20 'spier'.  Dat vul ik dan aan met nog 20gr spier om zijn gehele 40gr spier dagportie te krijgen.
Soms heb ik konijnkarkas dat ik spier en bot in elkaar reken. Met kippenbouten zou ik dat ook doen, die hebben erg veel vlees en vrij weinig bot (te groot voor katten, maar voor honden dan).  Dan hak ik er een stuk van (in Cuzco's geval) 85gr af.  Als mijn schatting klopt dat het spier en bot in 1 is, zou daar dan nog steeds zo'n 20gr kaal bot in moeten zitten.

Ik voer nooit kaler bot dan 50/50, eerder wat meer bevleesd.  Een keertje kaler voeren is niet zo'n strak plan bij katten, de consistentie van de ontlasting is nogal snel onder de indruk van wat wisselingen in botgehalte. Dus voer ik elke dag vrijwel hetzelfde, maar speel dus met de hoeveelheid en spier die toegevoegd wordt.  Natuurlijk is dat wel allemaal met de natte vinger en op het zicht, dus zit daar alsnog een behoorlijke variatie op. 
Bij een karkas waar een kaal stukje op zit, blijft dat stukje trouwens steenvast liggen.  Ookal hangt de rug dan wel vol vlees, een kaal stuk bot wordt niet opgegeten.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 02 okt 2014, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door