Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Wil
#2998914
Donna ons herplaatsdrentje heeft last van haar anaalklieren.

Een paar maanden geleden gingen we naar de Da omdat ze een ooronsteking had en toen bleek dat ze ook ontstoken anaalklieren had. De Da heeft de anaalklieren leeggeknepen en we kregen een AB kuurtje mee + Surolan voor haar oor. De Da begon meteen over een evt mogelijke voedingsallergie en dat ik daar rekening mee moest houden. Het oor is al lang beter maar die anaalklieren rommelen toch wel. Nu heeft ze ook weer zwellingen aan weerszijden. Geen"erwtjes" zoals ik op een foto zag maar gewoon zwellingen en het ruikt ook niet echt aangenaam.

Donna eet sinds ze hier is (ruim 5 mnd) Kvv met Barf (diverse diersoorten en merken, vis, af en toe een eendagskuikenof een eitje en groenten- en/of Fytomix)en produceert meestal hele mooie drollen. Ik moet er niet aan denken dat ze een voedingsallergie zou hebben want waar moet ik dan in hemelsnaam beginnen. Ik kan het me ook helemaal niet voorstellen want behalve die vervelende klieren  :biggrin2:  merk ik niks aan haar. Heeft iemand van jullie advies ?

Wil
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2999316
Ik weet niet waarom de da aan een voedselallergie denkt bij een oorontsteking en volle anaalklieren.... Lijkt mij nogal onzin  ;)
Zijn de drolletjes mooi stevig? Hoe is het botpercentage wat je voert?
Door Wil
#2999461
Dat vond ik ook raar maar heb niet gevraagd hoe ze op dat idee kwam en omdat het over ging heb ik er ook niet meer aan gedacht.
Deze keer zijn de klieren volgens mij niet ontstoken want toe ik vanmorgen probeerde ze uit te drukken kwam er alleen wat stinkend vocht uit.

Haar ontlasting is goed met stevige drollen maar heel af en toe is het eind wel eens een beetje zacht.

Donna krijgt meestal 3-4 dagen KVV van Bibi, Haaksbarf, Shaweca (alle soorten behalve de vis) en Barfmenu? hert en een enkele keer Smuldier compleet.
Verder krijgt ze kwartel aangevuld met wat goentemix of fytomix of pens , Parelhoen- of kipkarkas aangevuld met spiervlees en/of wat orgaan of pens of groentemix, 
Kippennekken/ kipkarbonades, en af en toe gemalen zalmstaart of een verse panharing of sardien
Als spiervlees:  lam, rund, kip, konijnvlees. en regelmatig een eendagskuiken.

Ik hou het botpercentage eigenlijk niet bij. Zou het kunnen dat ze te weinig bot krijgt?
Gebruikersavatar
Door doranto
#2999581
Wil schreef:
Deze keer zijn de klieren volgens mij niet ontstoken want toe ik vanmorgen probeerde ze uit te drukken kwam er alleen wat stinkend vocht uit.
Waardoor dacht je dan dat ze ontstoken waren? Heeft ze ergens last van?
Anaalzakjes moet je zoveel mogelijk met rust laten. Hoe meer je eraan zit, hoe meer last ze kunnen krijgen. Liefst afblijven dus!
Door Wil
#2999598
De vorige keer waren ze echt ontstoken er kwam toen een dikke geelachtige vla uit, Nu heeft ze er ook echt last van. Ze likt er regelmatig aan en dat stinkt behoorlijk maar het was alleen een beetje vocht wat er vanmorgen uitkwam, Haar haren eromheen zijn nu ook roodbruin verkleurd. Ook bijt ze af en toe bij haar staart. Parasieten heeft ze niet.

Ik heb vanmiddag toch maar een afspraak gemaakt bij de Da om er in ieder geval even naar te laten kijken. 

Donna is nu 18 mnd en ik weet nog wel dat Sally, mijn overleden hond op die leeftijd ook last had van haar anaalklieren maar bij haar leegden ze zich spontaan en dat is toen uiteindelijk vanzelf overgegaan.
Door signmodel
#3000431
kan zeker wel door een voedselallergie komen, de meeste dierenartsen beseffen dat niet en vnd het dus super dat deze het in de voeding zoekt. als de oren nu prima n orde zijn kan je ook kijken naar je menu, is het teveel bot of te weinig? te harde of te slappen ontlasting kan voor verstopte anaalklieren zorgen.

hier een meneertje die last van zn anaalklieren krijgt wanneer de ontlasting te slap is dan voer ik 1 of 2 dagen wat extra bot en dan knijpt hij ze zelf weer leeg.

mocht er toch weer een oorontsteking bij komen kan je gaan elimineren, maar zoals ik het lees is dat helemaal niet nodig, kan toen ook van het ontgiften zijn geweest.
Door Wil
#3001518
Ben vrijdag bij de Da geweest en het bleek dat uit de ene klier normaal vocht kwam maar de andere was toch ontstoken. Ze liet het verschil zien op een tissue. Ze heeft me ook precies laten zien en voelen hoe het er uit zag voor en na de behandeling en precies verteld wat ze zou gaan doen . Ze heeft met een canule plaatselijk een antibioticum in de ontstoken klier  ingebracht want ze wilde liever niet weer een AB kuur geven. Vrijdag terug komen of eerder als het niet beter zou gaan.
Volgens mij gaat het nu een stuk beter. Het stinkt niet meer en Donna bijt en likt ook niet meer. 

Wat betreft het ontgiften... daar heb ik nooit aan gedacht maar dat zou idd kunnen want bij de vorige eigenaar at ze alleen brokken en ik ben geleidelijk over gegaan naar vers. 
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door