Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2999077
Hallo iedereen,

Na toch nog maar eens te kijken naar men menu, hebben we kleine aanpassing gedaan met de verhoudingen, kan ik voor dit menu een nieuwe APK krijgen? xD

Kira 16maand, krijgt per week 4900gr.

50% VB= 2450gr
20% SV= 980gr
20% OM= 490gr pens en 490gr hart/lever/nier
10% GM= 490gr
4x EX= 2x eitje en 2x visje

Ma.

VB= 350gr Kwartel
OM= 163gr (kipmix)
GM= 70gr

Di.

VB= 350gr Kipvoorrug
SV= 326gr Hertenvlees
GM= 70gr
Ex= 1 visje

Woe.

VB= 350gr Eendennek
P= 490gr pens
GM= 70gr
EX= 1 eitje

Do.

VB= 350gr kipvoorrug
SV= 326gr geiten snippers
GM= 70gr
EX= 1 Visje

Vrij.

VB= 350gr Konijn karkas
OM= 163gr (rundsmix)
GM= 70gr

Zat.

Volledige kop,bv lams
SV 326gr lamssnippers
GM= 70gr

Zo.

VB= 350gr Eendennek
OM= 163gr (geit of lamsmix= hart/nier/long)
GM= 70gr
Ex= 1 eitje.

Het menu is een voorbeeld, hangt beetje af van wat ik in huis heb, kwa variatie zal het wel overeenkomen.
Laatst gewijzigd door Inouchka op zo 05 okt 2014, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
#2999164
oke, je berekeningen kloppen.

[quote="Inouchka"]

Ik begin vanaf aankomende maandag met dit menu. Hoop dat Kira hier tegen kan, wss zal ze door de verandering aan de platte gaan, hoelang mag dit ongeveer duren?

[/quote]

Van de overgang naar barf gaat een hond in principe niet aan de "platte". Dat gebeurt wel als je verhoudingen niet kloppen. De percentages die je berekend hebt zijn goed, maar de manier waarop je voert kan wel voor problemen zorgen:

Misschien is het het overwegen waard om over te gaan op 1 maaltijd per dag. Ik zie bijvoorbeeld staan dat  je 's ochtends vleesbot geeft en 's avonds orgaan met groente. Dit laatste zou hier garant staan voor dunne poep. Ik zou liever alles in één maaltijd geven. Dat kan je natuurlijk zelf het beste bekijken, niet alle honden reageren hetzelfde. Maar, mijn honden zouden hier dus blijvend dun van poepen, gewoon omdat ze van een maaltijd orgaan met groente nou eenmaal dun poepen.

Persoonlijk zou ik proberen iets minder kip te voeren. Ik weet het, er wordt gezegd dat je best voor de helft kip kan voeren. Maar naar mijn idee moet je ook kijken naar de verhouding vogel-zoogdier. Je geeft maar 1x in de week bot van zoogdier en ik vind dat een beetje weinig. Maar dat is, nogmaals, mijn persoonlijke opvatting.

Je menu vertelt niets over de verhouding hart/lever/nier. ?
#2999172
[quote="pike"]
oke, je berekeningen kloppen.

Van de overgang naar barf gaat een hond in principe niet aan de "platte". Dat gebeurt wel als je verhoudingen niet kloppen. De percentages die je berekend hebt zijn goed, maar de manier waarop je voert kan wel voor problemen zorgen:

Misschien is het het overwegen waard om over te gaan op 1 maaltijd per dag. Ik zie bijvoorbeeld staan dat  je 's ochtends vleesbot geeft en 's avonds orgaan met groente. Dit laatste zou hier garant staan voor dunne poep. Ik zou liever alles in één maaltijd geven. Dat kan je natuurlijk zelf het beste bekijken, niet alle honden reageren hetzelfde. Maar, mijn honden zouden hier dus blijvend dun van poepen, gewoon omdat ze van een maaltijd orgaan met groente nou eenmaal dun poepen.

Persoonlijk zou ik proberen iets minder kip te voeren. Ik weet het, er wordt gezegd dat je best voor de helft kip kan voeren. Maar naar mijn idee moet je ook kijken naar de verhouding vogel-zoogdier. Je geeft maar 1x in de week bot van zoogdier en ik vind dat een beetje weinig. Maar dat is, nogmaals, mijn persoonlijke opvatting.

Je menu vertelt niets over de verhouding hart/lever/nier. ?
[/quote]

Ik had al een vermoeden dat kira van deze manier voeden aan de platte zou gaan, ik wil haar eventueel wel overzetten op 1 maaltijd per dag, maar ze is nu 16maand moet ze dan niet 2 maaltijden per dag krijgen?
Op dit moment voer ik ook in de ochtend vleesbot en 'savonds haar vlees/orgaan&pens en groenten en hierop doet ze het wel heel goed. Het enige verschil met nu is dat zij 1 pens dag krijgt en haar vlees en de rest van orgaan verspreid krijgt over 3x orgaan en 3x spiervlees. Ik weet dat de variatie niet alles is, alleen het is wat ik op dit moment in de vriezer heb en de levering voor nieuwe diersoorten is pas eind deze maand, dus ze moeten het hier maar even mee doen, maar normaal is er meer variatie.
De verhouding van hart/lever/nier, is gewoon een mix van 2 soorten kip en rund. Ik haal bv van kip alle 3 2kg en mix deze in een grote emmer met deksel door elkaar heen, daarvan maak ik porties, precies het zelfde met het rundorgaan. Ook krijgen ze normaal hier meer variatie op met organen van konijn/lam/etc etc, maar ook hier moeten ze het even maar mee doen :). Ik droog ook zelf vlees, dit is voornamelijk long/pens/kippennekken etc etc.

Gr
Laatst gewijzigd door Inouchka op wo 01 okt 2014, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
#2999210
Inouchka schreef: Ik had al een vermoeden dat kira van deze manier voeden aan de platte zou gaan, ik wil haar eventueel wel overzetten op 1 maaltijd per dag, maar ze is nu 16maand moet ze dan niet 2 maaltijden per dag krijgen?
Nee hoor dat hoeft echt niet meer. Hier ging pupmans al met een maand of 8 naar een maaltijd per dag.
Op dit moment voer ik ook in de ochtend vleesbot en 'savonds haar vlees/orgaan&pens en groenten en hierop doet ze het wel heel goed. Het enige verschil met nu is dat zij 1 pens dag krijgt en haar vlees en de rest van orgaan verspreid krijgt over 3x orgaan en 3x spiervlees.

Daar is in principe niks mis mee, zolang ze alles maar binnenkrijgt binnen een bepaalde periode, bij jou is dat een week, dat is prima.
Ik weet dat de variatie niet alles is, alleen het is wat ik op dit moment in de vriezer heb en de levering voor nieuwe diersoorten is pas eind deze maand, dus ze moeten het hier maar even mee doen, maar normaal is er meer variatie.
Ik snap het, is ook niet erg als er soms meer van het een op het menu staat als dat later weer wordt weggevangen door iets anders.
De verhouding van hart/lever/nier, is gewoon een mix van 2 soorten kip en rund. Ik haal bv van kip alle 3 2kg en mix deze in een grote emmer met deksel door elkaar heen, daarvan maak ik porties, precies het zelfde met het rundorgaan. Ook krijgen ze normaal hier meer variatie op met organen van konijn/lam/etc etc, maar ook hier moeten ze het even maar mee doen :). Ik droog ook zelf vlees, dit is voornamelijk long/pens/kippennekken etc etc.
Hmmm, gelijke delen hart-nier-lever. Met lever moet je wel opletten dat je er niet teveel van geeft, vit. A kan je overdoseren.
Hier maakt lever niet meer dan 1/7 deel uit van het orgaan, of te wel een kleine 3% van het totale weekmenu. Soms krijgen ze wat meer omdat er nog lever in een karkas zit. Je kan 3-5% van het totale menu aan lever geven. Als je dus per week 4900 gram voert is dat aan lever zo'n 150 gram tot maximaal 245 gram per week.


Gr

[/quote]
#2999673
[quote="pike"]
Hmmm, gelijke delen hart-nier-lever. Met lever moet je wel opletten dat je er niet teveel van geeft, vit. A kan je overdoseren.
Hier maakt lever niet meer dan 1/7 deel uit van het orgaan, of te wel een kleine 3% van het totale weekmenu. Soms krijgen ze wat meer omdat er nog lever in een karkas zit. Je kan 3-5% van het totale menu aan lever geven. Als je dus per week 4900 gram voert is dat aan lever zo'n 150 gram tot maximaal 245 gram per week.
[/quote]

O wist niet dat je daar ook nog rekening mee moest houden. Had voor mijn menu ook van ieders 1/3 in gedachten (rekent wat makkelijker) maar dan moet ik voor de lever een ander percentage aan moeten houden  :o ..... terug naar de rekentafel maar weer  :biggrin2:
#2999710
[quote="odradaatje"]
O wist niet dat je daar ook nog rekening mee moest houden. Had voor mijn menu ook van ieders 1/3 in gedachten (rekent wat makkelijker) maar dan moet ik voor de lever een ander percentage aan moeten houden  :o ..... terug naar de rekentafel maar weer  :biggrin2:
[/quote]

Ik heb precies het zelfde probleem xD dus ik moet ook weer opnieuw naar de rekentafel xD ik heb nu dan: 3% lever van een totaal van 3kg orgaan.

900gr lever
1050gr hart
1050gr nier

Dit meng ik allemaal samen in een grote emmer en verdeel het dan over de wekelijkse hoeveelheden.
Heb ik het zo een beetje goed??
#2999779
[quote="Inouchka"]
Ik heb precies het zelfde probleem xD dus ik moet ook weer opnieuw naar de rekentafel xD ik heb nu dan: 3% lever van een totaal van 3kg orgaan.

900gr lever
1050gr hart
1050gr nier

Dit meng ik allemaal samen in een grote emmer en verdeel het dan over de wekelijkse hoeveelheden.
Heb ik het zo een beetje goed??
[/quote]

Uhhh nee. Het is 3% van het totale menu. Niet 3% van het orgaan. (3% van 3 kg orgaan zou trouwens maar 90 gram zijn en geen 900 ::)
#2999787
Ik portioneer niets. Ik geef elke dag orgaanvlees bij hun maaltijd:
1x per week lever
1x per week nier
2x per week hart
1x per week pens
1x per week maag (lobsnit)
1x per week tong of long of wat dan ook en als als ik niets anders heb dan pens
Dus zoals je ziet reken ik de pens mee bij het orgaan.

Voorbeeld menu van mijn hond Pike:
Die eet per week momenteel 7x 400 gram maakt 2800 gram
Ik voer 20% orgaanvlees, dat is  560 gram per week oftewel 80 gram per dag.
Elke dag dus 80 gram orgaan. Een dag is lever. Die 80 gram lever vormen 80:28=2,85%van het totale menu. Dat is krap maar ik heb regelmatig karkassen met levertje erin dus ze komen wel aan voldoende.
Je hoeft er niet te krampachtig over te doen maar het is wel zaak het niet te overdrijven met de lever.
#3000061
[quote="Inouchka"]
Pike,

Geef je dan niet veel te weinig pens? Mij is me verteld dat je minimaal 50% van je orgaan moet zijn. Verder is het indd wel handig om het op deze manier te doen, scheelt je iig tijd...
[/quote]
Dat moet niet, dat mag. Eigenlijk vind ik dat alleen financieel bekeken interessant omdat pens goedkoper is dan ander orgaan (met uitzondering van long dan, die ik met name droog voor beloningssnoepjes). Pens heeft niet veel voedingswaarde en met de bacterieen valt het ook wel mee lees: tegen. De pens die ik heb is in elk geval behoorlijk schoon gespoeld. Bacterieen krijgen ze hier toch wel binnen door alle mogelijke poep die ze van straat eten en jit het bos, omdat ze buiten hun eten van de grond eten, en via probiotica uit een potje, en weet ik waar vandaan nog meer. Dus als ik een andere orgaansoort kan krijgen dan hart, lever of nier dan vervang ik een deel van de pens daardoor.  Op dit moment is dat tong en ganzenmaag. Een enkele keer zijn dat hersenen of testes. Lever, hart en nIer vervang ik niet die zijn me te waardevol en te noodzakelijk. 
#3000133
[quote="pike"]
Dat moet niet, dat mag. Eigenlijk vind ik dat alleen financieel bekeken interessant omdat pens goedkoper is dan ander orgaan (met uitzondering van long dan, die ik met name droog voor beloningssnoepjes). Pens heeft niet veel voedingswaarde en met de bacterieen valt het ook wel mee lees: tegen. De pens die ik heb is in elk geval behoorlijk schoon gespoeld. Bacterieen krijgen ze hier toch wel binnen door alle mogelijke poep die ze van straat eten en jit het bos, omdat ze buiten hun eten van de grond eten, en via probiotica uit een potje, en weet ik waar vandaan nog meer. Dus als ik een andere orgaansoort kan krijgen dan hart, lever of nier dan vervang ik een deel van de pens daardoor.  Op dit moment is dat tong en ganzenmaag. Een enkele keer zijn dat hersenen of testes. Lever, hart en nIer vervang ik niet die zijn me te waardevol en te noodzakelijk.
[/quote]

Ik heb van iemand de raad gekregen om de verhouding hart/lever/nier voor katten in deze volgorde te doen, is dit dan ook voor honden net zo? van de 15%= 7%/5%/3%
Laatst gewijzigd door Inouchka op vr 03 okt 2014, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#3000150
Ik ben niet thuis in kattenvoeding. Ik heb wel begrepen hier dat de meeste katten geen pens lusten en dat ze die ook niet nodig hebben. Hart is wel belangrijk voor katten vanwege de taurine die hierin zit. Het precieze van de taurine en de kat weet ik echter niet. Dat zou je bijv. PearlsofPassion hier op dit forum kunnen vragen.

Als je deze verhouding naar de hond transporteert zit er geen pens in je menu. Je kan wel 5% van je menu aan lever geven, dat is dan wel het maximum.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door